WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:00

Bucephalus schreef:
Als dit een fout is van het laboratorium, dan zal dat nog wel een staartje hebben, denk ik zo.. Laboklin claimt de rechten als zijnde de enige instantie in Europa die de tests mag uitvoeren.
En dat doen ze niet voor niets !! (ook om er aan te verdienen natuurlijk)...
Het is iig iets wat goed uitgezocht moet worden. Áls het een fout van het lab is dan zijn de rapen gaar ...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:13

Bucephalus schreef:
Yessy schreef:
Dit betekent dat niet alle cellen in het lichaam hetzelfde DNA hebben. Dus dat in sommige cellen deze mutatie wel voorkomt en andere niet. Chimerisme is een andere optie, dan heb je eigenlijk twee complete genomen in je lichaam waarvan bepaalde groepen cellen het ene genoom dragen en andere groepen cellen het andere genoom. Je kan je voorstellen dat als geslachtscellen van de hengst of de merrie het genoom of het DNA met de WFFS mutatie dragen maar de cellen in de haarzakjes niet, de mutatie wel aan de nakomelingen kan worden doorgeven maar dat het nooit uit een genetische test komt bij het ouderdier.
Dat zullen ze dan toch wel hebben meegenomen, denk ik? Ze hebben toch advies ingewonnen welk medium geschikt is voor de WFFS-test? Dan zou van alle dieren waarvan de haren de basis was de test ongeldig zijn. Of gaf je maar een voorbeeld?

Zoveel chimera's zijn er nu ook weer niet, van wat ik ervan snap is dat een geheel versmolten 2ling en 2ling dracht is bij paarden al zeldzaam. Veel paarden met een brindle vachtkleur blijken chimera's te zijn en dan krijg je inderdaad dat afhankelijk van welke kleur haar je trekt er een ander DNA profiel uit komt. Maar het kan ook zijn dat de geslachtsdelen ander DNA hebben dan de haren en of bloed. Het is zelden nodig om meer dan 1 DNA bron per paard te testen en manen/staart haren trekken is het simpelste, minst invasief en je hoeft er geen DA voor te zijn om het te mogen doen.

Als chimera een grotere factor blijkt, dan zou je veel grotere steekproeven moeten gaan doen onder het gehele paardenbestand om een percentage en dus risicofactor te vinden. Het kan dus zijn dat er in het geval van Apache zowel haar (uitsluiten fout lab) en sperma (uitsluiten chimera) getest moet worden. Dan rijst ook de vraag of het niet veel simpeler is om bij dekhengsten meteen naast kwaliteit sperma ook op wffs te testen, dan weet je zeker of de hengst het wel of niet doorgeeft.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:20

Als er monsters verwisseld zijn is het misschien ook mogelijk dat een andere hengst wffs/n is bestempeld die dat niet is...
Dan snap ik hengstenhouders wel die willen hertesten

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:23

voyou schreef:
Als er monsters verwisseld zijn is het misschien ook mogelijk dat een andere hengst wffs/n is bestempeld die dat niet is...
Dan snap ik hengstenhouders wel die willen hertesten

Dat is ook nog eens de simpelste verklaring. Lastige is dat dan eigenlijk de hele lading testen waardeloos zijn, want zonder alles hertesten weet je niet wie met wie verwisseld is en waar.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:23

voyou schreef:
Als er monsters verwisseld zijn is het misschien ook mogelijk dat een andere hengst wffs/n is bestempeld die dat niet is...
Dan snap ik hengstenhouders wel die willen hertesten
In ieder geval zorgt het weer voor een hoop onrust.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:27

Dat er haarmonsters omgewisseld zouden zijn kan ik me opzich wel voorstellen.
250 haarmonsters testen in korte tijd is veel werk. Kans op fouten is dan groter lijkt mij.

Maar dan kan er veel opnieuw gestrest worden ben ik bang.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:38

Maar zou het een verwisseld haarmonster moeten zijn?

Veel testen kennen een (klein) percentage vals-positieve resultaten en vals-negatieve resultaten.
Als dat voor deze test ook geldt, dan zou dat hier ook gebeurd kunnen zijn.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:19

Kelan schreef:
Maar zou het een verwisseld haarmonster moeten zijn?

Veel testen kennen een (klein) percentage vals-positieve resultaten en vals-negatieve resultaten.
Als dat voor deze test ook geldt, dan zou dat hier ook gebeurd kunnen zijn.


Zo was de hengst James Bont Junior toen ik hem gebruikte voor mijn merrie door VHL homozygoot bont getest. Mijn veulen was de eerste nakomeling en een gewone vos. Ik heb haren van mijn veulen opgestuurd naar een laboratorium in Engeland en zij kwamen tot de conclusie dat JBJ nooit homozygoot kon zijn. Bij een nieuwe test bleek dan ook dat hij heterozygoot was......

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:23

@suffie: hoelang is die 1e test geleden, want in het begin was er helemaal geen echte Tobiano-test. Die is er pas sinds een paar jaar.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:37

Even op gezocht; de echte DNA-genen test is van december 2007. Hiervoor werd er een 'protein-based test' gedaan en die zijn niet 100% betrouwbaar. Laat staan dat ze konden zeggen of een dier homozygoot was (ook al zijn de kleine gegroepeerde vlekjes vaak een goede aanduiding).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 19:08

Ik vind het al heel vreemd dat er DNA testen gedaan zijn op monsters dat al jaren oud zijn.
Mij is zelfs door een Labo verteld dat monsters ouder dan 2-3 jaar niet 100% betrouwbaar zijn.

Ik hoop echt dat deze "mystery" opgeklaard wordt en hoop nog meer (maar twijfel eraan) dat de resultaten openbaar gemaakt worden.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:45

Peterina schreef:
Ik hoop echt dat deze "mystery" opgeklaard wordt en hoop nog meer (maar twijfel eraan) dat de resultaten openbaar gemaakt worden.


Natuurlijk wel, daar zit Horses als journalistiek blad bovenop. Zonder hun hadden we dit niet geweten trouwens................

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:41

Jawel
Dit is te danken aan de fokker die zijn merriemateriaal liet testen
Mochten er meer gevallen zijn dan komen die sowieso op deze manier boven

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:25

[***] schreef:
Jawel
Dit is te danken aan de fokker die zijn merriemateriaal liet testen
Mochten er meer gevallen zijn dan komen die sowieso op deze manier boven


En wie ging het kwpn er op aan spreken? De fokker had dat al eerder geprobeerd, dat werd gewoon in een onderste la gedeponeerd. Wie ging de linken leggen?

Kom zeg, ik weet dat iedereen over Horses heen valt, want mijn inziens niet klopt, maar dit is toch een knap staaltje journalistiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:32

Ongenuanceerde reactie hierboven en bovendien niet waar :(:)

Hindo2 schreef:
Iemand lid van de paardenkrant die het stuk en reactie van kwpn met ons wilt delen ?


Reactie van KWPN is dat ze de 3 betreffende paarden opnieuw gaan testen met spoed

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:47

Reactie kwpn,nadat horses het kwpn er op wees.

Net als dat het kwpn pas reageerde nadat een Amerikaanse actie ondernam, hun eigen fokkers die eigenaardigheden meldde......die kregen geen reactie.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:17

[***] schreef:
Reactie van KWPN is dat ze de 3 betreffende paarden opnieuw gaan testen met spoed
Met vers haar bij een ander lab ??

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:26

Coca2018 schreef:
Reactie kwpn,nadat horses het kwpn er op wees.

Net als dat het kwpn pas reageerde nadat een Amerikaanse actie ondernam, hun eigen fokkers die eigenaardigheden meldde......die kregen geen reactie.


Was het Horses of lijkt dat nu zo?
Moeten ze nu weer een overhaast statement innemen, omdat de Televaag voor paarden er om vraagt?

Terwijl het issue voor het kwpn een stuk delicater is. Fokker zal met het verhaal ook echt wel naar het kwpn stappen, dan wel naar Helgstrand en/of andere betrokkenen.

Hulde aan de fokker die zijn merrie heeft getest. Ik zie Horses vooral als degene die er met de sensatie vandoor gaan.

Was het niet Rick Helmink zelf die honend reageerde op de reactie van Sjef Janssen???

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:16

Jullie hebben het gehele artikel denk ik niet gelezen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:28

Ik helaas niet :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:50

Coca2018 schreef:
Jullie hebben het gehele artikel denk ik niet gelezen?


Nee helaas kan/wil niemand die hier delen. Zelf geen PK meer, natuurlijk niet voor niets opgezegd.

Heb ook zo mijn bedenkingen over het niet volledig publiceren van dit soort belangrijke berichten om lezers te trekken. Maar goed dat is offtopic.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:02

Janine1990 schreef:
Coca2018 schreef:
Jullie hebben het gehele artikel denk ik niet gelezen?


Nee helaas kan/wil niemand die hier delen. Zelf geen PK meer, natuurlijk niet voor niets opgezegd.

Heb ook zo mijn bedenkingen over het niet volledig publiceren van dit soort belangrijke berichten om lezers te trekken. Maar goed dat is offtopic.


Het is toch niet vreemd dat de mensen die een abonnement op de PK hebben dit soort dingen eerst mogen lezen?

Maar dan baseer je je mening op een cliffhanger op het internet en niet op het gehele artikel.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:10

Coca2018 schreef:
Maar dan baseer je je mening op een cliffhanger op het internet en niet op het gehele artikel.


Dat is een overweging die de krant moet maken. Geef je volledige informatie aan iedereen? Of houdt je dat voor aan een bepaalde elite?

Naar mijn idee hoor je belangrijk nieuws met iedereen te delen. Achtergrondartikelen zijn dan voor die elite.

Maar goed, niet elk medium verstaat de doelgroepen goed en gaat daarmee voorbij aan het belang en behoud van een goed imago. Achtergrond artikelen zet horses juist overal wijd verbreid.

Zou wat zijn als het fd de beslissingen van Trump aangaande metaalimport aan abonnees zou voorbehouden. :D

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:18

Vervang het woord elite door betalende abonnee en het klinkt al veel minder dramatisch.

Bedrijven moeten gewoon geld verdienen om te blijven draaien.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:23

Boras schreef:
Vervang het woord elite door betalende abonnee en het klinkt al veel minder dramatisch.

Bedrijven moeten gewoon geld verdienen om te blijven draaien.


Het is maar net wat voor bijklank je geeft aan het woord, hier niks negatiefs. Ik zie een betalende abonnee als een vorm van elite, ik kan me voorstellen dat er ook mediums zijn die dit anders vormgeven. Ik denk even aan Blendle. Een stuk minder voorwaarden als je wilt lezen ;)

Ik hoef niet alles gratis. Maar een duur abonnement waarbij een groot deel al dagen eerder online staat... daar bedank ik voor.
Voor een los artikel wat me interesseert wil ik best betalen.