Eerste keer fokken, welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Eerste keer fokken, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-17 11:21

Ik ben al bijna 10 jaar in het bezit van een 10 jarige merrie. Ik zou haar graag een keer willen laten dekken maar omdat dit ook voor mij de eerste keer is heb ik een aantal vragen.
Ruimte en geld is er, hier hoeft dus geen zorgen om gemaakt te worden. Maar ik wil mij graag goed laten informeren voordat ik definitief besluit haar te laten dekken.

Ik zou graag willen weten wat er allemaal bij komt kijken, je gaat op zoek naar een hengst en je hebt een gevonden, en dan.... Natuurlijk dekken of KI?
Daarna volgen er scans/ controles van de DA om te kijken of de merrie drachtig is? En wat als ze drachtig is, wat dan? Afwachten tot de 11 maanden voorbij zijn? Of moet de DA om de zoveel tijd komen om te checken?
En is er een indicatie van alle kosten?

Mocht ik toch echt beslissen dat ik haar wil laten dekken dan heb ik nog de volgende vraag

Welke hengst voor mijn merrie?

Over de merrie:
- Zij is een 10 jarige donkerbruine merrie met een stokmaat van 1.49.
- Ik heb de merrie gekocht als veulen met als afstemming new forest X onbekend. Ik geloof wel dat er wat new forest in zit en denk zelf dat
er misschien ook wel iets van draver in zit, ook heeft ze wel wat billen. Het blijft gissen naar het exacte afstamming.
- Zij is erg pittig van karakter, als haar vertrouwen is geschaad (in dit geval door een veaarts)moet je het dubbel en dwars verdienen om
haar vertrouwen weer terug te krijgen, dit kan erg lang duren (in geval van veearts al een jaar geleden en nog moet ze niks van haar
hebben, net als de tandarts (ook vrouw )). Ik heb haar nu zelf al zo lang en ik kan met haar lezen en schrijven en ik weet dat zij voor mij
door het vuur zal gaan.
- Merrie heeft niet een erg sterke achterhand.
- Zij is natuurlijk niet heel erg groot maar maakt ook kleine pasjes
- Zij is super leergierig en wil graag werken.

Wat voor hengst ik zoek:
- Het liefst een E pony/ klein paard hengst, ik zou graag een veulen willen die wat groter is dan mijn merrie. Verwachtte stokmaat rond de
1.55 zou mooi zijn.
- Een hengst met een rustig karakter.
- Een hengst met een goeie achterhand
- Hengst hoeft niet in het bezit te zijn van papieren.


Het is de bedoeling dat het veulen van mijn blijft en dus niet verkocht wordt in de toekomst (al weet je nooit wat er zich in de toekomst kan voordoen, maar de gedachte is om het veulen zelf te houden).

Zoals het er nu voor staat wil ik het veulen over een aantal jaren gebruik voor de recreatie, dus lekker buitenritjes maken en af en toe een beetje werken in de bak.

Wie kan mij helpen?

Hieronder een aantal foto's van mijn merrie
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste keer fokken, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:15

De kosten liggen er aan hoe gek je het zelf maakt..over het algemeen is het insemineren en dan na 19 dagen scannen om te kijken of het ei weg is.

Vervolgens is het slim om daarna nog 1 of 2x te scannen om te checken of alles goed gaat en er geen tweelingdracht is.

Soms moet de baarmoeder gespoeld worden voor het insemineren, het kan handig zijn om dat eerst te checken.

Verder moet je goed beseffen dat fokken niet zonder risico's is, en dat er ook een grote kans is dat het veulen totaal niet word wat je er van verwacht en niet aan je fokdoel voldoet. Om die reden is het wel verstandig om rekening te houden met een eventuele verkoop later. En kun je je afvragen of de kosten die je nu gaat maken tezamen met de risico's de moeite waard zijn, of dat het verstandiger is om over een paar jaar gewoon een recreatie paardje te kopen die aan je wensen voldoet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:41

Je kunt het inderdaad net zo duur maken als je zelf wilt. In jouw geval zou ik voor een natuurlijke dekking gaan.

Vaak kan met behulp van een (schouw)hengst prima het juiste dekmoment worden bepaald. Het is wel verstandig om een hengst met papieren te hebben. Je weet dan vaak gelijk meer over de achtergrond van de hengst. Als een hengst goedgekeurd is heb je ook een indicatie van de kwaliteit en van de vererving van een hengst. Je kunt afhankelijk van wat je wilt kijken naar NRPS-hengsten of eventueel een stamboek waarbij ook E-pony's worden goedgekeurd.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:55

Ik moet zeggen: wat een leuke merrie heb je.

Maar aan de andere kant.......je wilt een rustiger paard gaan fokken dan dat jouw merrie is en dat gaat denk ik wel lastig worden. Meestal krijgen de veulens het karakter mee van de merrie, ze is toch bij jou opgegroeid dus aan opvoeding ligt het niet maar zit het in het karakter van de merrie, snap je.

Zelf vind ik een volbloed arabier ideaal om je merrie ermee te gaan dekken gezien de grootte en de maten. Maar vaak is het zo, dat een volle arabier rustiger en gelijkmatiger van karakter is dan een kruising ervan en je merrie is al pittig van zichzelf. Dus ik zou er wel goed over na gaan denken als je richting de NRPS (waar veel volbloed arabier in zit) gaat denken.

Ik denk dat kopen van een jaarling ofzo leuker en beter is in dit geval, want je weet wat je ziet en je koopt het naar je wens. Fokken is gokken en er is altijd een kans dat er iets niet goed gaat.

Maar het is en blijft je eigen keuze natuurlijk.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Eerste keer fokken, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:28

Voor de keuze van de hengst is het ook belangrijk om te weten welk gewicht het paard zou moeten dragen. Voor je doel kan je kijken naar een scala aan rassen/richtingen zoals Andalusiers, Lusitano, Gelders. Voordeel van deze rassen is toch dat je meer duidelijkheid kunt hebben over hun vererving en dat ze minder "strooien".


henrie1977
Berichten: 58
Geregistreerd: 09-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:03

weet niet of je van bont houd, voldoet aan je eisen. hot color l

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers

cron