Welk paardenras voor groot muildier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:51

Muildieren en muilezels zijn in de VS, en zeker ook in Midden- en Zuid-Amerika, zo gewild en worden daar zoveel gefokt omdat ze zo sober zijn en zo goed tegen de hitte kunnen. In New Orleans bv staan voor de stadskoetsjes voor de toeristen alleen maar muildieren. Paarden zouden het in de hitte daar gewoon niet volhouden. Tel daarbij op hun handigheid in de bergen en je snapt hun populariteit.
In Nederland zijn die voordelen geen voordelen. We hebben geen hitte, we hebben teveel voer voor sobere dieren ipv te weinig voer voor 'gewone' paarden, en we hebben geen bergen. Dat maakt dat de fokkerij van muildieren en -ezels hier nooit voet aan de grond heeft gekregen.


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 10:53

[***] schreef:
Hoe kom je dan aan een ezel die KI doet? :o
Er zijn weinig hengstenhouders met ezels vrees ik


Rietjes importeren uit de states zou ik doen denk ik. Ik heb momenteel geen merries, maar ik zou het best overwegen een goede merrie te kopen om daar een muil uit te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:00

Shirley schreef:
Er zijn gewoon mensen die ezels fokken.
En daar een hengst voor gebruiken!
Ze groeien niet aan bomen :)*


Ik snap werkelijk niet waar je op doelt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:02

Op jouw vraag hoe je aan een ezelshengst komt omdat hengstenhouders die niet hebben :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Anoniem

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:03

In nl wordt er volgens mij niet met grote ezels gefokt, of jij moet ze weten
En een ritje naar Frankrijk, Spanje of Italië is me te mal

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:15

In België is wel een fokkerij geloof ik..

Waarom is een mule dan eigenlijk beter dan gewoon een ezel? Is een mule sterker?

Ik ben overigens ook recreatie ruiter maar ik geloof niet dat ik overweg zou kunnen met een mule.. Ze hebben toch een apart karakter

Ik ben overigens wel benieuwd wat een kruising met een temperament vol paard zou doen.. met een volbloed of een draver bijvoorbeeld..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:19

In België zijn er meerdere, daar zijn de grote ezels populairder dan in Nederland, maar ook hier zijn er!
Zal eens informeren of "mijn" twee grote mannen nog hengst zijn.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Anoniem

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:24

Wat voor ras zijn die?

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:25

Als de ezelhouder z'n hengst op rietjes laat zetten hoef je helemaal niet naar Frankrijk of Italie te rijden, rietje wordt dan wel gewoon opgestuurd.
Technisch is het helemaal zo ingewikkeld niet.
Ezelhouder vinden die rietjes heeft van z'n hengst of er wil laten maken zal in Europa idd wat moeilijker zijn.

Ik geloof best dat muildieren voordelig kunnen zijn. Ooit een filmpje gezien van muildieren/ezels die toeristen door de berggebied loodsen. Onverstoorbaar over smalle stenige paadjes met wiebelende toerist op de rug. Moet je idd niet met het gemiddelde sportpaard doen.

Of er echt een markt voor is weet ik niet. Hier in Frankrijk heb je idd de mulassier de poitevin en buiten een paar liefhebbers is het eerlijk gezegd de vleesproductie die het ras in stand houdt, net als meerdere trekpaardrassen.
Niets mis met de dieren en ze hebben hun kwaliteiten, maar er is geen markt voor.

Ik ben het er mee eens dat de sportpaardenfokkerij de paarden tegenwoordig te 'sportief' fokt. Er zijn meer goede paarden dan goede ruiters en voor de gemiddelde recreatieruiter is een te bloederig sportpaard niet geschikt.
Maar er zijn nog genoeg rassen of bloedlijnen die wel gewoon nuchter kunnen nadenken.
Hoe schattig/grappig/leuk ze ook zijn, ik denk niet dat een muildierfokkerij echt een toevoeging is.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:28

Shirley schreef:
PBA_ schreef:
Ik ken er geen dus ben benieuwd naar je reden waarom je graag een muildier wilt fokken. wat is er zo bijzonder aan ze?


[ [url=m/MydeU7.jpg]Afbeelding[/url] ] De mijne <3


<3

KPet schreef:
Dit.... Ik ben zelf ook iemand die vooral bloederige paarden heeft hoor, maar ik had een discussie over de training van recreatiepaarden en de recreatieruiters. Feit is dat paarden steeds 'moeilijker' (lees:bloederiger) worden en ook zo gefokt worden, terwijl er een enorme toename is aan recreatieruiters die gewoon lekker willen rijden zonder eindeloze training en gedoe. Er zijn natuurlijk een paar rassen die daar mee geschikt voor zijn, maar ik denk dat die groep heel veel hebben aan een muildier. Ze zijn super lief, sober, bomproof en keihard. Ik zou ook liever een lekkere buitenrit maken met zo'n dier dan met mijn bloedpaardjes. Die schijterts zijn veel te ingewikkeld voor een relaxt ritje! Voor hier discussie over komt: ook met zo'n paard moet je een buitenrit kúnnen maken.... Maar veel mensen willen gewoon lekker tutten, een band krijgen met een dier en boscrossen. En geef ze eens ongelijk! Ik denk dat een muildier daar misschien geschikter voor zijn dan veel van de huidige paarden.


Hou er wel rekening dat een muildier net zoals een ezel een heel ander karakter heeft als een paard, en dat is voor de meeste paardenmensen absoluut niet makkelijk. En dan is een muildier over het algemeen moeilijker dan een ezel. Ze zeggen niet voor niets: "een paard dwing je, een ezel vraag je, met een muildier onderhandel je".
Paarden zijn van deze drie de enige echte vluchtdieren en dat zie je terug in de omgang en het karakter. Muildieren en ezels hebben een intelligentie die vele malen hoger is dan die van paarden en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Als je gewend bent aan paarden en dus gewend bent aan "dwang" dan moet je echt even omschakelen in het werk met een ezel of muildier en vooral héél veel geduld hebben. Het gros van de dingen die je met paarden doet werken niet bij een ezel of muildier. Als je denkt dat een muildier een 'brave sul' is kan je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:34

Om nog even in te gaan op je vraag wbt ras, wil je een slanker rijdier met wat meer maat dan zou ik gaan voor een warmbloed, volbloed of Quarter. Dit zijn kruisingen die in de VS met succes worden gemaakt, overigens zijn er ook aardig wat Appaloosa muildieren daar (leuke kleurtjes).

Maar kijk ook zeker naar de ezelhengst. Zo zou ik niet voor een Poitou kiezen vanwege de mindere rug waar het ras om bekend staat.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:37

Och, wat een prachtig hoofdje had dat muildier op de foto hierboven. <3

Lijkt mij net wel een interessante kruising voor de recreatieruiter die graag boswandelingen maakt. Die gaan tenminste niet op hol .

Ik heb ook een spannetje kleine muildieren gekend. Was een fijn span hoor! Maar momenteel mag je met een muildier/-ezel geen officiële menwedstrijden starten.

Weet iemand of er soms een verschil qua karakter is tussen een muildier of muilezel?

Don't take anything for granted

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:42

Ik heb bij de mill ranch op een muildier gereden. Erg prettige rit. Was mooi diertje Afbeelding

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:43

Waarom moet er markt voor zijn, ik wil er zelf 1. En ben een merriemens dus een muildier zal ook wel lukken

Er zijn bovendien legio paarden en ponyrassen waarvan veel als veulen al voor het vlees weggaan. Ook shetten en haflingers met stamboom. Paarden staan wat dat betreft niet boven ezels ofzo

En officiële menwedstrijden, dat ga ik persoonlijk nooit doen en vele recreatiemenners met mij ook niet

Die is leuk eloya

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:44

Lukasje schreef:
Och, wat een prachtig hoofdje had dat muildier op de foto hierboven. <3

Lijkt mij net wel een interessante kruising voor de recreatieruiter die graag boswandelingen maakt. Die gaan tenminste niet op hol .

Ik heb ook een spannetje kleine muildieren gekend. Was een fijn span hoor! Maar momenteel mag je met een muildier/-ezel geen officiële menwedstrijden starten.

Weet iemand of er soms een verschil qua karakter is tussen een muildier of muilezel?

Dat is ook per dier verschillend.

Heb twee muilezeltjes, eentje is een goed bereden kinderliefhebber, de ander praktisch onbenaderbaar door vreemden -O-
Qua uiterlijk gek genoeg bijna identiek en totaal niet verwant!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:49

Lukasje schreef:
Och, wat een prachtig hoofdje had dat muildier op de foto hierboven. <3

Lijkt mij net wel een interessante kruising voor de recreatieruiter die graag boswandelingen maakt. Die gaan tenminste niet op hol .

Ik heb ook een spannetje kleine muildieren gekend. Was een fijn span hoor! Maar momenteel mag je met een muildier/-ezel geen officiële menwedstrijden starten.

Weet iemand of er soms een verschil qua karakter is tussen een muildier of muilezel?


Ik heb te weinig persoonlijke ervaring met muilezels om daar echt iets over te kunnen zeggen, maar voor zover ik weet zijn er wel wat verschillen ook aangezien de moeders, en dus de opvoeding, verschillend is. Het schijnt zo te zijn dat als je een muildier en een muilezel los laat in een gemengde groep met paarden en ezels het muildier meer naar paarden zal trekken, omdat zijn moeder een paard was, en de muilezel om die reden meer naar ezels.
Mocht je een muildier/muilezel willen aanschaffen en hij/zij komt in een paardenkudde te staan is het om die reden misschien makkelijker een muildier te nemen, maar dat ligt ook aan de opvoeding van het dier, in welke kudde het is opgegroeid, en het karakter. Maar er zijn in landen zoals de VS ook gewoon meer muildieren omdat die makkelijker te fokken zijn. Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat muildieren meer van de 'hybrid vigor' (= niet alleen het beste van beide kanten maar zelfs een verbetering van beide kanten) zouden bezitten dan muilezels, maar of dat echt waar is weet ik niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:54

Mijn muilezels zijn juist dol op de pony's en mijn muildier vertoeft het liefst tussen de ezels _O-

Ik heb gewoon gekke beesten!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:55

Ik vind ze geweldig en zou er graag een willen. Bij ezelhuis.nl hadden ze ooit een grote hengst ter dekking. Je zou kunnen informeren of ze die nog hebben.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:56

Shirley schreef:
Mijn muilezels zijn juist dol op de pony's en mijn muildier vertoeft het liefst tussen de ezels _O-

Ik heb gewoon gekke beesten!


Haha ja je zal altijd zien dat er zat zijn die heel wat anders doen... het blijven muildieren/ezels hè :')

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:57

Citaat:
Waarom moet er markt voor zijn, ik wil er zelf 1.


Niemand houdt je tegen hé. Als je een muildier wil, is dat te vinden. Een geschikte ezelhengst om er zelf eentje te fokken is ook te vinden.

Ik heb nergens gezegd dat paarden boven muildieren staan. Enkel aangegeven dat er geen uitgebreide muildierfokkerij is omdat er geen markt voor is. Het is dus gewoon een liefhebberding.

Wat mij bij muildieren/muilezels idd wel een puntje lijkt is hun karakter. Het zijn misschien geen hysterische dramaqueens maar het schijnt dat ze flink karaktervol kunnen zijn. Dwarsheid van een ezel met temperament van een paard kan verrassend uitpakken.
Dan heb ik liever een gewone ezel, of een gewoon paard.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:59

Ik vind ze prachtig en stoer maar volgens mij zijn ze niet makkelijk. Als je googled op 'mule bits' kom je de meest vreselijk bitten tegen die blijkbaar bij mules nogal eens nodig zijn..

Waarmee je me niet hoort zeggen dat ik denk dat dat dan moet maar blijkbaar zit er iets in het karakter van die dieren waardoor ze sneller ongehoorzaam worden dan paarden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:03

Ze zijn niet per definitie ongehoorzaam, ze zijn bijzonder slim.
En dat in combinatie met een soms onaangenaam karakter en slechte opvoeding is gevaarlijk.

Zou een onervaren iemand die ermee aan de slag wil dan ook eerder aanraden een bestaand muildier te kopen dan er eentje te fokken :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:07

troi schreef:
Ik vind ze prachtig en stoer maar volgens mij zijn ze niet makkelijk. Als je googled op 'mule bits' kom je de meest vreselijk bitten tegen die blijkbaar bij mules nogal eens nodig zijn..

Waarmee je me niet hoort zeggen dat ik denk dat dat dan moet maar blijkbaar zit er iets in het karakter van die dieren waardoor ze sneller ongehoorzaam worden dan paarden.


Het is niet zozeer een kwestie van ongehoorzaam worden, het is meer een kwestie van het gewoon niet voor je doen als ze je niet vertrouwen en ze hebben een hoge intelligentie ofwel: zoek het maar lekker uit als het ze niet aanstaat, en dat kan moeilijke situaties opleveren. Daar waar je een paard dan makkelijker kan overhalen (= van nature een vluchtdier gewend aan gedreven te worden door een leider) gaat dat bij een ezel of muildier veel moeilijker.
Het stilstaan wat ze doen is niet omdat ze koppig of dom zijn, maar juist omdat ze als er gevaar is eerst kijken wat er aan de hand is en vervolgens de situatie inschatten: vechten of vluchten (of inzien dat er niks aan de hand is).

Voorbeeld: een paard kun je longeren, met veel ezels gaat dat slecht. Die zien het nut er niet van in om rondjes om je heen te gaan rennen, waarvoor zouden ze ook :evaw: dit zijn dieren die je niet zo gemakkelijk kunt "drijven" want dat zit er van nature niet in. Ze moeten het echt voor je willen doen en het vertrouwen kan dan ook al snel een flinke deuk oplopen als je ze wel probeert te dwingen en dan ben je nog verder van huis. En dan zijn ezels over het algemeen makkelijker dan muildieren, die echt best pittige karakters kunnen hebben.
Ik zou net als Shirley een jong muildier niet zo snel aanraden aan iemand met alleen paardenervaring.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-08-16 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:08

Shirley schreef:
Ze zijn niet per definitie ongehoorzaam, ze zijn bijzonder slim.
En dat in combinatie met een soms onaangenaam karakter en slechte opvoeding is gevaarlijk.

Zou een onervaren iemand die ermee aan de slag wil dan ook eerder aanraden een bestaand muildier te kopen dan er eentje te fokken :j


Aha en als je dan ook nog weinig tijd in de opleiding wil steken krijg je draken natuurlijk.

Maar dit soort dingen |(

http://www.ebay.com/itm/Formay-SS-slidi ... 2337662144

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:09

@troi dat komt wel uit de VS, ik vind dat ze daar voor paarden soms ook al aparte bitten hebben...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 105 bezoekers