Welk paardenras voor groot muildier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:13

Absurd zoiets :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:14

Het lijkt wel een fietsketting met punten -O-

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:24

Ik kan me ook niet voorstellen dat dergelijke bitten een oplossing zijn.
Worden ze volgens mij alleen maar kwader van.

Idd, als een ezel/muildier het nut er niet van inziet, dan doet hij het gewoon niet. Dat, en het feit dat ze iets sneller dan paarden overgaan op aanval/verdediging als ze dat nodig achten.

Simpel voorbeeldje is bvb hoeven bekappen. Als een ezel niet geleerd heeft z'n voeten te geven, dan krijg je die met geen mogelijkheid van de grond. Forceer je toch, dan wordt het gevaarlijk.
Mijn hoefsmid bvb weigert nog ezels te bekappen. Hij heeft net iets te vaak ezels in handen gehad die het voeten geven niet (goed) geleerd hebben *ezeltjes die als decoratie dienen en wanneer ze dan aladin-pantoffels hebben mag de smid het maar uitzoeken* en een kwaaie schopt dan tegen je hoofd en bijt tegelijk in je rug. Kwaad muildier is nog een graadje erger.
Daartegenover staat dan wel dat als een ezel je vertrouwt, je er alles van kan vragen en ze enorm lief en aanhalig zijn.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:27

Plus dat ezels soepeler zijn in het heupgewricht en ook opzij kunnen schoppen. Daar heb ik dierenartsen ook wel eens een foute inschatting mee zien maken :=

Maar ja... als het je ding is, zijn het fantastische dieren <3

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:31

Kunnen koeien ook :+ . Als je binnen hoefbereik bent moet je gewoon uitkijken.

Maar ik ben ook fan van ezeltjes, geweldige dieren zijn het. Alleen hebben ze, net als alle dieren, een minimum aan opvoeding nodig.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:31

Ik vind het juist interessant dat ze niet makkelijk zijn, of in ieder geval anders. Echt een nieuwe uitdaging. Ooit wil ik er daarom eentje hebben. Wel jammer dat je nergens kunt 'oefenen' met muildieren en hun gedrag want wie weet kan ik er helemaal niet mee omgaan.

Overigens TS, de maat die je noemt in de OP is volgens mij wel errug groot voor een muildier. Richting 1.75 dan. Ze zijn toch eigenlijk altijd kleiner dan hun moeder, dus je moet dan wel echt een gigantische merrie hebben. Ik zou dan richting Shire denken.
Voor 1.60 zou je het kunnen redden met een grote Belg.

Het schijnt dat het voor het karakter sowieso beter is om een koudbloed merrie te nemen. Ik vind het zelf ook mooier omdat ze dan wat meer body krijgen. Muildieren van volbloeden vind ik vaak erg iel ogen, al zijn ze natuurlijk ook ontzettend sterk.

Anoniem

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:38

Op ehorses staan er 2 van 1.75, 1 van 1.70 en 1 van 1.60
Hartstikke duur trouwens!
Afbeelding

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:44

Die zijn wel heel tof zeg, zo te zien (en gezien de locatie) wss PRE/Andalusiër gekruist met Andalusische ezel. Mooie dieren!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 12:52

Fenrir schreef:
Die zijn wel heel tof zeg, zo te zien (en gezien de locatie) wss PRE/Andalusiër gekruist met Andalusische ezel. Mooie dieren!


Die had ik ook gezien ja! Dat er iets PRE in zit geloof ik wel, maar die kruising lijkt me onwaarschijnlijk met de stokmaat van de andalusische ezel en PRE. Zal toch flink grote ezel moeten zijn geweest.


LindyH schreef:
Ik vind het juist interessant dat ze niet makkelijk zijn, of in ieder geval anders. Echt een nieuwe uitdaging. Ooit wil ik er daarom eentje hebben. Wel jammer dat je nergens kunt 'oefenen' met muildieren en hun gedrag want wie weet kan ik er helemaal niet mee omgaan.

Overigens TS, de maat die je noemt in de OP is volgens mij wel errug groot voor een muildier. Richting 1.75 dan. Ze zijn toch eigenlijk altijd kleiner dan hun moeder, dus je moet dan wel echt een gigantische merrie hebben. Ik zou dan richting Shire denken.
Voor 1.60 zou je het kunnen redden met een grote Belg.

Het schijnt dat het voor het karakter sowieso beter is om een koudbloed merrie te nemen. Ik vind het zelf ook mooier omdat ze dan wat meer body krijgen. Muildieren van volbloeden vind ik vaak erg iel ogen, al zijn ze natuurlijk ook ontzettend sterk.


Je gaat uit van kleinere ezels. De mammoth jacks kunnen zelf die maten al halen, dus hoef je ook niet zo groot verschil te fokken. Ezels van 1.60 zijn geen uitzondering

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:00

Ja, maar kun je daar in Europa ook aan komen? Geen idee hoor, maar lijkt me lastig.

Voor zover ik weet worden er in de muildierfok in Amerika ook vrijwel altijd 'normale' kleinere ezelhengsten gebruikt en grotere paardenmerries, om dan een mooi middenmaatje te krijgen. Vandaar dat ik daar vanuit ging.
Ze gebruiken niet die mini-ezelhengstjes natuurlijk, maar zo rond de 1.30 is dacht ik. Dat is voor een ezel al behoorlijk groot. Bij de keuze van een merrie zou ik daar dus ook vanuit gaan, tenzij je al een specifieke hengst op het oog hebt.

Lukasje
Berichten: 11214
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:06

Wow, dat zijn knappe dieren!

Don't take anything for granted

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 13:16

LindyH schreef:
Ja, maar kun je daar in Europa ook aan komen? Geen idee hoor, maar lijkt me lastig.

Voor zover ik weet worden er in de muildierfok in Amerika ook vrijwel altijd 'normale' kleinere ezelhengsten gebruikt en grotere paardenmerries, om dan een mooi middenmaatje te krijgen. Vandaar dat ik daar vanuit ging.
Ze gebruiken niet die mini-ezelhengstjes natuurlijk, maar zo rond de 1.30 is dacht ik. Dat is voor een ezel al behoorlijk groot. Bij de keuze van een merrie zou ik daar dus ook vanuit gaan, tenzij je al een specifieke hengst op het oog hebt.


Dit kwam ik tegen. Verschillende kruisingen met beschrijvingen. Welke vinden jullie de leukste? Ik ben wel fan van de warmbloed/volbloed krusingen, maar de percheron vind ik ook erg leuk.

http://mulography.co.uk/?p=618

Zoek maar eens op mammoth jack. De 'eigen' amerikaanse ezelsoort die veel gebruikt wordt voor kruisingen. Zo groot dat ik ze een beetje eng vind :wow:

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:46

KPet schreef:
Fenrir schreef:
Die zijn wel heel tof zeg, zo te zien (en gezien de locatie) wss PRE/Andalusiër gekruist met Andalusische ezel. Mooie dieren!


Die had ik ook gezien ja! Dat er iets PRE in zit geloof ik wel, maar die kruising lijkt me onwaarschijnlijk met de stokmaat van de andalusische ezel en PRE. Zal toch flink grote ezel moeten zijn geweest.


LindyH schreef:
Ik vind het juist interessant dat ze niet makkelijk zijn, of in ieder geval anders. Echt een nieuwe uitdaging. Ooit wil ik er daarom eentje hebben. Wel jammer dat je nergens kunt 'oefenen' met muildieren en hun gedrag want wie weet kan ik er helemaal niet mee omgaan.

Overigens TS, de maat die je noemt in de OP is volgens mij wel errug groot voor een muildier. Richting 1.75 dan. Ze zijn toch eigenlijk altijd kleiner dan hun moeder, dus je moet dan wel echt een gigantische merrie hebben. Ik zou dan richting Shire denken.
Voor 1.60 zou je het kunnen redden met een grote Belg.

Het schijnt dat het voor het karakter sowieso beter is om een koudbloed merrie te nemen. Ik vind het zelf ook mooier omdat ze dan wat meer body krijgen. Muildieren van volbloeden vind ik vaak erg iel ogen, al zijn ze natuurlijk ook ontzettend sterk.


Je gaat uit van kleinere ezels. De mammoth jacks kunnen zelf die maten al halen, dus hoef je ook niet zo groot verschil te fokken. Ezels van 1.60 zijn geen uitzondering


Er stond PRE/Andalusiër omdat Anda's geen volbloed PRE hoeven te zijn en daarmee best gekruist kunnen zijn met een groter paardenras, maar er zijn ook grote PRE (> 160/170 cm). Bovenstaande muildieren lijken barokke invloeden te hebben aan hun hoofd en bouw te zien (edit: in de advertentie staat idd Andalusische)
Andalusische ezels zijn een van de grotere rassen met een minimale stokmaat van 145 cm voor de hengsten. Catalaans is ook goed mogelijk, ook een groot ezelras met een vergelijkbare gemiddelde schoftmaat. Bij beide rassen zijn er nog wel eens uitschieters naar boven richting de 160 cm.
De Mammoth Jack uit de VS is met name gefokt uit Spaanse rassen. De Andalusische ezel heeft hierin een rol gespeeld net als o.a. de Catalaanse ezel en de Pyreneese ezel.

Dankzij de hybrid vigor die ik eerder noemde is het overigens mogelijk voor een muildier om groter te worden dan beide ouders (al hoeft dat niet altijd veel te schelen).

In jouw geval zou ik gezien het gebrek aan ervaring eerder voor een volwassen dier gaan en er eentje uit bijv. Spanje of Frankrijk halen (en dan wel van een betrouwbare plek/iemand meenemen met ervaring zodat je weet wat je koopt). Wil je een grote maat hebben zul je toch al snel richting die landen moeten gaan zoeken, of de VS, maar dat is helemaal een eind weg.


Wat betreft type; ik ben altijd wel gecharmeerd van de gaited Paso Fino kruisingen uit Colombia :)
(Alleen niet zo van de rijstijl, maar daar gaat het even niet om, ik bedoel meer qua bouw)
Zelf heb ik weinig met de trekpaardkruisingen, maar dat is maar net wat je smaak is!




KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 20:32

Fenrir schreef:
Er stond PRE/Andalusiër omdat Anda's geen volbloed PRE hoeven te zijn en daarmee best gekruist kunnen zijn met een groter paardenras, maar er zijn ook grote PRE (> 160/170 cm). Bovenstaande muildieren lijken barokke invloeden te hebben aan hun hoofd en bouw te zien (edit: in de advertentie staat idd Andalusische)
Andalusische ezels zijn een van de grotere rassen met een minimale stokmaat van 145 cm voor de hengsten. Catalaans is ook goed mogelijk, ook een groot ezelras met een vergelijkbare gemiddelde schoftmaat. Bij beide rassen zijn er nog wel eens uitschieters naar boven richting de 160 cm.
De Mammoth Jack uit de VS is met name gefokt uit Spaanse rassen. De Andalusische ezel heeft hierin een rol gespeeld net als o.a. de Catalaanse ezel en de Pyreneese ezel.

Dankzij de hybrid vigor die ik eerder noemde is het overigens mogelijk voor een muildier om groter te worden dan beide ouders (al hoeft dat niet altijd veel te schelen).

In jouw geval zou ik gezien het gebrek aan ervaring eerder voor een volwassen dier gaan en er eentje uit bijv. Spanje of Frankrijk halen (en dan wel van een betrouwbare plek/iemand meenemen met ervaring zodat je weet wat je koopt). Wil je een grote maat hebben zul je toch al snel richting die landen moeten gaan zoeken, of de VS, maar dat is helemaal een eind weg.


Wat betreft type; ik ben altijd wel gecharmeerd van de gaited Paso Fino kruisingen uit Colombia :)
(Alleen niet zo van de rijstijl, maar daar gaat het even niet om, ik bedoel meer qua bouw)
Zelf heb ik weinig met de trekpaardkruisingen, maar dat is maar net wat je smaak is!

[ Video ]

[ Video ]



Ik wil niemand beledigen, maar ik wordt echt een beetje onpasselijk van deze filmpjes. Zadel op de nek en maar lekker korte pasjes maken. Ik heb hier hetzelfde gevoel bij als bij de saddlebred competities. Ik denk dat de gaited mules lekker zitten, maar moet het op deze manier?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:40

Mee eens hoor, ik vind de rijstijl niks (die korte pasjes zijn normaal trouwens, dat is de aangeboren gang), maar dat is het type muildier wat mij het meeste aanspreekt :) Ik vind de barokke kruisingen vaak het mooiste maar ik moet zeggen dat ik ook wel een paar hele leuke Quarter kruisingen voorbij heb zien komen in de loop der jaren :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:54

Change3x schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor, met mijn dressuurpaard zou ik ook echt niét het bos in gaan, gewoon omdat ik nog niet dood wil. :')
Dan is zo'n kruising best handig, en ik vind ze ook super schattig maar er zijn toch ook nog wel ergens bomproof, keiharde, lieve en sobere paarden te vinden?

Ja, daarom heb ik een konik pony, oké ik men maar mijn kind rijd. Lief ,sober en spijkerhard.
Ze heeft de kleur van een ezel en is net zo koppig, maar erg lief en werkwillig als ze zin heeft!!!!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 20:58

Fenrir schreef:
Mee eens hoor, ik vind de rijstijl niks (die korte pasjes zijn normaal trouwens, dat is de aangeboren gang), maar dat is het type muildier wat mij het meeste aanspreekt :) Ik vind de barokke kruisingen vaak het mooiste maar ik moet zeggen dat ik ook wel een paar hele leuke Quarter kruisingen voorbij heb zien komen in de loop der jaren :D


Ik heb het idee dat de pasjes nog extra verkort worden door de rijstijl. Maar buiten dat zullen gangenmuilen, net als gangenpaarden, best lekker zitten. Wat ik heb gezien vind ik de volbloedmuilen en de barokke erg mooi.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:19

KPet schreef:
Fenrir schreef:
Mee eens hoor, ik vind de rijstijl niks (die korte pasjes zijn normaal trouwens, dat is de aangeboren gang), maar dat is het type muildier wat mij het meeste aanspreekt :) Ik vind de barokke kruisingen vaak het mooiste maar ik moet zeggen dat ik ook wel een paar hele leuke Quarter kruisingen voorbij heb zien komen in de loop der jaren :D


Ik heb het idee dat de pasjes nog extra verkort worden door de rijstijl. Maar buiten dat zullen gangenmuilen, net als gangenpaarden, best lekker zitten. Wat ik heb gezien vind ik de volbloedmuilen en de barokke erg mooi.


Beetje off topic misschien maar dat denken veel mensen idd maar dat is echt een natuurlijke gang van de Paso Fino, echter bezitten niet alle Paso's deze variant (de meest verzamelde met deze kleine pasjes) en wordt het in principe alleen op wedstrijden gereden voor zover ik weet. Het kan dus ook doorgegeven worden aan muildieren.
Hier een filmpje van een Paso Fino veulen:

Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-08-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:22

Die extreem korte 'competitiegangen' hebben met de normale paso fino (de gang dus, vergelijkbaar met tölt) net zoveel te maken als piaf met draf te maken heeft. Kortom, Paso's (zowel de Fino's als de Peruano's) lopen normaal gewoon ruim in hun gangen, op een tempo dat vergelijkbaar is met een normale draf. Maar dat even off topic :D

En idd, zoals niet ieder normaal paard aanleg voor de piaf heeft, kan ook niet iedere Paso de extreem verkorte paso fino of paso llano gaan.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 21:30

Fenrir schreef:
Beetje off topic misschien maar dat denken veel mensen idd maar dat is echt een natuurlijke gang van de Paso Fino, echter bezitten niet alle Paso's deze variant (de meest verzamelde met deze kleine pasjes) en wordt het in principe alleen op wedstrijden gereden voor zover ik weet. Het kan dus ook doorgegeven worden aan muildieren.
Hier een filmpje van een Paso Fino veulen:

[ Video ]


Deze lopen minder met de staart tussen de billen en oren op de rug. Dat is wat ik bedoelde. Ik geloof trouwens dat ze in de states ook wel muilen fokken uit de tennessee walking horses. Lijkt me ook wel interessant.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:33

Ik denk dat je die hier alleen niet zo snel gaat vinden, helaas. Misschien is het wat om een keer ergens kennis te maken met muildieren zodat je een beetje kunt kijken of het wat voor je is?

Anoniem

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:55

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Hoe worden muildieren eigenlijk opgevoed? In de opfok / kudde, met paarden? Of anders? Opfok met muildieren bestaat vast niet....

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 22:16

safina schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Hoe worden muildieren eigenlijk opgevoed? In de opfok / kudde, met paarden? Of anders? Opfok met muildieren bestaat vast niet....


Ik ben persoonlijk ook niet zo van paarden in de opfok, maar van het houden van meerdere veulens in een kudde met volwassen dieren. Mocht ik ooit een muil fokken zal het dus ook zo gaan.

PirateCherry

Berichten: 15
Geregistreerd: 26-11-12

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:37

Wat een leuk topic! Ik heb zelfs nog nooit een muildier gezien! Volgens mij lopen er echt weinig van rond hier in NL :(

Eigenlijk best jammer. Zou denk best grappig zijn om er een paar op een manege te hebben, maar als ik de reacties over (algemene) karaktertrekjes zo lees is dat misschien niet zo'n goed idee _O-

ik zou wel eens willen zien wat er uit tinker en ezel komt!

Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:11



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers