Welk paardenras voor groot muildier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 20:25

Nav een leuke discussie hier thuis:

Welk paardenras zou je moeten gebruiken om een mooi groot (1.60-1.75) muildier te krijgen?

We gaan voor het gemak even uit van kruising met een groot ezelras als de andalusische ezel of poitou. Kruisingen met trekpaarden zijn gebruikelijker en ook fjorden worden wel gebruikt, maar even met het ideaal van een vriendelijke koets-/rijmuildier met een aantrekkelijk exterieur dat netjes in balans is.

Ik ben zelf wel benieuwd naar kruisingen met gelders of groninger paard.

Barst los!


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:28

Ik heb geen advies maar ben wel heel nieuwsgierig. Een groot muildier of een poitou staan nog op mijn "ooit.... " lijstje....
Zou het heel erg zijn om mijn Quarter merrie te gebruiken.... Ooit....

~Turbohoof Solutions ~

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:35

Ben er ook wel beniduwd naar,weet wel dat kruisen met een Vlaams trekpaard mooie dieren oplevert :j
In amerika hebben ze er in elk geval veel staan
Kijk even op google afbeeldingen . Staan hele mooie dieren op :j

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 20:38

ClauH schreef:
Ik heb geen advies maar ben wel heel nieuwsgierig. Een groot muildier of een poitou staan nog op mijn "ooit.... " lijstje....
Zou het heel erg zijn om mijn Quarter merrie te gebruiken.... Ooit....


Ik vraag me af of je dan niet een te rank dier krijgt.... Maar geen idee. In de states worden ze steeds populairder en aangezien de quaters en american mammoths (groot ezelras) daar veel voorkomen, zullen de kruisingen er ook vast zijn.

Ik zou er instinctief een wat breder paard voor gebruiken. Maar thats me.... Ik zou wel eens een muildier willen fokken.... Ben ook benieuwd of het zou aanslaan hier.

Edit: kijk ook eens naar de poitevin mule. Kruisingen tussen het poitevin trekpaard en de poitou ezel. Naar ik begrijp best veel gebruikt in pre-tractor frankrijk. Mooie dieren! Kruisingen vlaams paard zullen er ongeveer hetzelfde uitzien vermoed ik.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:12

Nou bedankt voor je topic, ik krijg dat muildier niet meer uit mijn hoofd :Y)

Quarter-mule, ik vind hem leuk (er zijn gewoon fokkerijen in de usa :D ):

Afbeelding

Draft horse-mule:

Afbeelding

Ook erg gaaf, voor mij persoonlijk een maatje te groot, maar ik ben dan ook geen grote paarden meer gewend...

Toch stiekem eens googlen op grote ezel hengsten :+

~Turbohoof Solutions ~

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-16 10:05

Ik ben ook wat meer gaan lezen en in de usa worden vooral volbloeden en quaters gebruikt inderdaad. Vind vooral de volbloed kruisingen erg mooi! Veelzijdig ook. Ik ben wel benieuwd naar de volbloed/warmbloed kruisingen.

Anoniem

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:24

Ik zou het wel een keer grappig vinden maar moet je een grote ezelhengst zien te vinden die paarden wil dekken in nl. Schijnt niet mee te vallen. Ik heb een grote zware Gelderse merrie waar ik het zo bij zou proberen
Ze schijnen geweldig te zijn om mee te mennen

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 08:43

[***] schreef:
Ik zou het wel een keer grappig vinden maar moet je een grote ezelhengst zien te vinden die paarden wil dekken in nl. Schijnt niet mee te vallen. Ik heb een grote zware Gelderse merrie waar ik het zo bij zou proberen
Ze schijnen geweldig te zijn om mee te mennen


Ik denk dat KI een simpeler optie is. Heb je ook wat meer keuze uit het buitenland. Behalve mennen schijnen ze ook gewoon heel veelzijdig te zijn en een geweldig temperament te hebben. Misschien wat voor trec ofzo. Zouden ze daar wel toegstaan zijn?

Als je ooit eens een gaat proberen bij je gelderse ben ik erg benieuwd wat er uit komt!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:49

Ik ken er geen dus ben benieuwd naar je reden waarom je graag een muildier wilt fokken. wat is er zo bijzonder aan ze?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:52

De mule poitevine (Baudet de Poitou x Mulassier Poitevin) wordt nog heel vaak gekruist en geeft echt grote beesten. Heb er in de haras national eens naast gestaan :')

Als k de ruimte had, zou 'k ook graag een muilezel hebben, ze blijken idd erg veelzijdig te zijn. Hoewel 'k er niet die amerikaanse wedstrijden mee hoef te doen (vanuit stand over dingen heen springen, lijkt me zo lastig om ze in hun stal te houden eens ze dat kennen :') )

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:11

Mag ik vragen waarom je een muildier wil fokken? Dat is toch zonde van de kwaliteit van je paard.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:15

Change3x schreef:
Mag ik vragen waarom je een muildier wil fokken? Dat is toch zonde van de kwaliteit van je paard.


Blijkbaar heb je je nog niet verdiept. Muildieren zijn fantastisch werkwillend, beresterk, mooi, vriendelijk, hier en daar een tikje eigenwijs, en hard. Als je die eigenschappen zoekt is het dus geen zonde om een muildierveulentje te fokken. Niet iedereen zoekt hetzelfde...

Bejaarde bokkers weten meer

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:18

Ik geloof best dat ze dat zijn, vind het alleen meer uitbreiden dan fokken, maar dat is mijn mening! :)

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:19

Met dat dekken zal het wel meevallen, andersom is lastiger ;)

Een ezelmerrie is namelijk zelfs als ze hengstig is niet bepaald vriendelijk, de hengsten zijn dus wel wat gewend!

Ik zou de merrie voornamelijk uitkiezen op karakter.
Niet alle kruisingen pakken even gemakkelijk uit namelijk en hoe de grootte uiteindelijk wordt, is altijd een verrassing.
Ken volle broers en zussen die totaaaaaal anders zijn!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:21

PBA_ schreef:
Ik ken er geen dus ben benieuwd naar je reden waarom je graag een muildier wilt fokken. wat is er zo bijzonder aan ze?


Afbeelding De mijne <3

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:21

Waarom is het zonde van de kwaliteit van je paard?
Word je paard dan ineens minder goed of minder waard als je er een muildierveulen uit fokt?

Je paard kun je daarna gewoon dekken met een paard en een paardenveulen uit krijgen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 09:28

mrie schreef:
Change3x schreef:
Mag ik vragen waarom je een muildier wil fokken? Dat is toch zonde van de kwaliteit van je paard.


Blijkbaar heb je je nog niet verdiept. Muildieren zijn fantastisch werkwillend, beresterk, mooi, vriendelijk, hier en daar een tikje eigenwijs, en hard. Als je die eigenschappen zoekt is het dus geen zonde om een muildierveulentje te fokken. Niet iedereen zoekt hetzelfde...


Dit.... Ik ben zelf ook iemand die vooral bloederige paarden heeft hoor, maar ik had een discussie over de training van recreatiepaarden en de recreatieruiters. Feit is dat paarden steeds 'moeilijker' (lees:bloederiger) worden en ook zo gefokt worden, terwijl er een enorme toename is aan recreatieruiters die gewoon lekker willen rijden zonder eindeloze training en gedoe. Er zijn natuurlijk een paar rassen die daar mee geschikt voor zijn, maar ik denk dat die groep heel veel hebben aan een muildier. Ze zijn super lief, sober, bomproof en keihard. Ik zou ook liever een lekkere buitenrit maken met zo'n dier dan met mijn bloedpaardjes. Die schijterts zijn veel te ingewikkeld voor een relaxt ritje! Voor hier discussie over komt: ook met zo'n paard moet je een buitenrit kúnnen maken.... Maar veel mensen willen gewoon lekker tutten, een band krijgen met een dier en boscrossen. En geef ze eens ongelijk! Ik denk dat een muildier daar misschien geschikter voor zijn dan veel van de huidige paarden.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:34

Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor, met mijn dressuurpaard zou ik ook echt niét het bos in gaan, gewoon omdat ik nog niet dood wil. :')
Dan is zo'n kruising best handig, en ik vind ze ook super schattig maar er zijn toch ook nog wel ergens bomproof, keiharde, lieve en sobere paarden te vinden?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 09:36

Change3x schreef:
Ik geloof best dat ze dat zijn, vind het alleen meer uitbreiden dan fokken, maar dat is mijn mening! :)


Dit is een populair argument en ik ben ook zeker niet voor 'zomaar' vermeerderen. Maar het huidige fokbeleid is denk ik te beperkt voor de huidige vraag. Ik denk wel absoluut dat je goed moet nadenken over wat je wil fokken, voor welke doelgroep en met welke ouderdieren. Ik zou ook nooit zomaar een ezel op zomaar een merrie gooien. Maar kijk eens naar de states, daar worden echt bloedmooie muilen uit volbloeden, quarters en warmbloeden gefokt. Zij fokken zeer gericht, met goede ezelhengsten. Het zijn gewoon erg veelzijdige dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:39

Change3x schreef:
Ik geloof best dat ze dat zijn, vind het alleen meer uitbreiden dan fokken, maar dat is mijn mening! :)


Er is een enorm overschot aan paarden en pony's dus dat is eerder uitbreiden

Mule's krijgen het [naam] van beide en zijn enorme persoonlijkheden

In Amerika is het een veel gemaakte kruising
Ze worden daar voor alles gebruikt, ook dressuur en springen en als je ze in de bergen ziet lopen, ze zijn zo handig als wat dat doe je met geen paard na

https://m.youtube.com/watch?v=4OPBlSI50bU
https://m.youtube.com/watch?v=ka_JoZae86g

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:40

KPet schreef:
[***] schreef:
Ik zou het wel een keer grappig vinden maar moet je een grote ezelhengst zien te vinden die paarden wil dekken in nl. Schijnt niet mee te vallen. Ik heb een grote zware Gelderse merrie waar ik het zo bij zou proberen
Ze schijnen geweldig te zijn om mee te mennen


Ik denk dat KI een simpeler optie is. Heb je ook wat meer keuze uit het buitenland. Behalve mennen schijnen ze ook gewoon heel veelzijdig te zijn en een geweldig temperament te hebben. Misschien wat voor trec ofzo. Zouden ze daar wel toegstaan zijn?

Als je ooit eens een gaat proberen bij je gelderse ben ik erg benieuwd wat er uit komt!


Hoe kom je dan aan een ezel die KI doet? :o
Er zijn weinig hengstenhouders met ezels vrees ik

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:45

Ik ben het ermee eens dat er in het paardenfokken ook uitgebreid wordt. Bijvoorbeeld door Friezen met Haflingers te kruizen, zonde van beide rassen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Wat een schattig hoofdje heeft het muildier hier boven ergens trouwens!

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:47

[***] schreef:
Change3x schreef:
Ik geloof best dat ze dat zijn, vind het alleen meer uitbreiden dan fokken, maar dat is mijn mening! :)


Er is een enorm overschot aan paarden en pony's dus dat is eerder uitbreiden

Mule's krijgen het beste van beide en zijn enorme persoonlijkheden

In Amerika is het een veel gemaakte kruising
Ze worden daar voor alles gebruikt, ook dressuur en springen en als je ze in de bergen ziet lopen, ze zijn zo handig als wat dat doe je met geen paard na

https://m.youtube.com/watch?v=4OPBlSI50bU
https://m.youtube.com/watch?v=ka_JoZae86g

Er zijn gewoon mensen die ezels fokken.
En daar een hengst voor gebruiken!
Ze groeien niet aan bomen :)*

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:47

Change3x schreef:
Ik ben het ermee eens dat er in het paardenfokken ook uitgebreid wordt. Bijvoorbeeld door Friezen met Haflingers te kruizen, zonde van beide rassen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Wat een schattig hoofdje heeft het muildier hier boven ergens trouwens!


Zal het doorgeven!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-16 09:50

Change3x schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor, met mijn dressuurpaard zou ik ook echt niét het bos in gaan, gewoon omdat ik nog niet dood wil. :')
Dan is zo'n kruising best handig, en ik vind ze ook super schattig maar er zijn toch ook nog wel ergens bomproof, keiharde, lieve en sobere paarden te vinden?


Natuurlijk zijn die er wel, maar ik heb het idee dat ook die rassen meer sportgericht worden, om over doorfok nog maar te zwijgen. Maar ik vraag het me vooral af hoor, ik weet het niet. Veelzijdige, grote (1.65-1.70) paarden met een goed temperament en sterke rug die een lange Nederlandse man of grote vrouw kan dragen, dat ook nog een beetje toont qua verhouding en 20 jaar mee kan? Ik weet niet hoeveel die er zijn. Ik denk dat een goede muil een prima vervanging kan zijn voor die brave sul waar zo veel mensen naar op zoek zijn. En de muil gaat een stuk langer mee!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers