Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:02

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en uitslagen. Als alles goed gaat wordt volgend jaar mijn allereerste zelf gefokte veulentje geboren, en hiermee kan je veulen dus al het eerste predikaat hebben nog voordat het gespeend is.

En ik ben ook benieuwd naar hoe dat zit met de mogelijkheid dat je paard genetisch PROK is maar geen PROK is op de foto's. Want ik verwacht dat verzekeringen voorlopig nog gewoon X-ray keuringen willen zien, want die hebben een hele andere insteek.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:23

newt schreef:
Heb zojuist de brief ontvangen voor bevestiging en tekenen van overeenkomst. Staat bij dat het naar alle waarschijnlijkheid langer duurt dan de voorgeschreven 4-6 weken.


wanneer had je het aangevraagd?

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:30

Onze merrie heeft het prok predikaat ontvangen gisteren dus voor ons is dna niet nodig.
Ben alsnog wel heel benieuwd naar uitslagen van andere paarden

Een veulen van onze merrie zal wel via dna getest worden

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:09

Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen en uitslagen!

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 23:13

fokfanaat schreef:
newt schreef:
Heb zojuist de brief ontvangen voor bevestiging en tekenen van overeenkomst. Staat bij dat het naar alle waarschijnlijkheid langer duurt dan de voorgeschreven 4-6 weken.


wanneer had je het aangevraagd?


Een week daar voor.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:48

Roodvos schreef:
En ik ben ook benieuwd naar hoe dat zit met de mogelijkheid dat je paard genetisch PROK is maar geen PROK is op de foto's. Want ik verwacht dat verzekeringen voorlopig nog gewoon X-ray keuringen willen zien, want die hebben een hele andere insteek.


Dit is enkel en alleen belangrijk voor een goedgekeurde hengst of het krijgen van een Elite predicaat.


Verzekeringen, kopers in binnen- en buitenland, andere stamboeken, werkelijk niemand zal dit verder interesseren.
Als jij een genoomwaarde 96 hebt, maar een OCD in elke knie en 1 in de sprong, veel plezier.
Verzekering gaat zo'n paard niet pakken.
Kopers gaan zo'n paard niet willen.
Buitenlands stamboek kun je niet terecht met je hengst.


Overigens vind ik dat de onderbalk van 95 voor GGK hengsten direct moet worden afgeschaft en gewoon vrij gelaten moet worden.
Laat de keus aan de fokker of zo'n hengst wel of niet gebruikt wordt!

Dadelijk staat de 'nieuwe Jazz' in training voor de hengstenkeuring, rontgenologisch tip top in orde, maar blijkt genoomwaarde 94 te hebben, echter de rest is fenomenaal : Model, beweging, correctheid, karakter, vrij bloed, etc. etc.
Dan mag zo'n hengst niet op de KWPN hengstenkeuring komen.
Zo'n hengst gaat dus naar Duitsland naar de Hengstenkeuring.
Wordt daar gekeurd en de NL'se fokkers gebruiken hem gewoon , het dna komt gewoon in onze fokkerij en een duits stamboek gaat ermee pronken!

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 23:03

Theoretisch gezien kun je niet een ocd in elke knie hebben en een correct genoomwaarde.
Naar mijn weten gaat het puur en alleen om erfelijkheid. Maar corrigeer mij als ik het verkeerd heb ben er ook nieuw in wel bekend met x-ray en PROK.
Maar dit haalt natuurlijk wel het volledige kromme PROK beleid naar voren. Want voorheen kon een hengst PROK worden als het geen afvlakkingen had en je de OCD vooraf verwijderd had, nieuw setje foto's insturen en daar had je dan het geluk,maar ja. Betekend wel dat de hengst het wel vererft wat maakt dat de nakomeling hengsten en merries nu een lager genoomwaarde krijgen terwijl de PROK keurig is.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:02

newt schreef:
Theoretisch gezien kun je niet een ocd in elke knie hebben en een correct genoomwaarde.
Naar mijn weten gaat het puur en alleen om erfelijkheid. Maar corrigeer mij als ik het verkeerd heb ben er ook nieuw in wel bekend met x-ray en PROK.


Fout.
OC(D) is maar 30% erfelijk, 70% komt door natuurlijke factoren, opfok, voeding, etc.
Dus de toekomstige kampioen in 's Hertogenbosch op de hengstenkeuring kan 3 OCD's hebben, maar een goede genoomwaarde en dus toch kampioen.

Bij de 30% erfelijkheid komt een genoomwaarde met 35-50% betrouwbaarheid.
Wat zegt ons dat dan??

Dan erbij zijn de markers die gemaakt zijn door het nakomelingenonderzoek al niet betrouwbaar.
Te vaak voorgekomen dat jaarlingen die op de foto's zijn gezet voor het onderzoek als 3 jarige nog allerlei gebreken hebben op die locaties.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 08:27

Bedankt!,weer wat wijzer.
Daar in tegen is het andersom ook zo dat er met 1 jaar van alles te zien is, en met drie jaar niks. Er veranderd nog te veel.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:24

newt schreef:
Bedankt!,weer wat wijzer.
Daar in tegen is het andersom ook zo dat er met 1 jaar van alles te zien is, en met drie jaar niks. Er veranderd nog te veel.


Foto's om een genoomwaarde te ontwikkelen zijn gemaakt op 1-jarige leeftijd. Dus daar hangen we nu ons hele systeem aan op -O-

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:48

Alles wat na een leeftijd van 1 jaar ontstaat heeft niks meer met erfelijkheid te maken, maar met omgevings- (milieu) factoren. Juist goed om zoveel mogelijk elementen van buitenaf uit te sluiten.

Je moet de OC fokwaarde zien als hulpmiddel, sport blijft het belangrijkste, maar als je een merrie hebt met een lage OC-fokwaarden, dan zou ik daar bij de hengstenkeuze wel rekening mee houden.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:27

De eerste uitslagen zullen deze week bekend gemaakt worden. Wij kregen vandaag bericht! Alles blijft qua waarde alleen wel prive voor de eigenaren. Gok dat je alleen de positieve uitslagen zult tegenkomen, maar dat is met prok niet anders. :D

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:04

Oh, ik had niet gehoord dat de uitslag prive blijft :\

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:06

Behalve bij de merries die voldoende waarde hebben behaald, daar komt D-OC bij te staan. :)

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:07

Is met prok ook zo,

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:07

Precies. :) Net zo fijn ook voor de eigenaren lijkt me.

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:17

Ik heb de factuur gister gekregen dus ben benieuwd wanneer uitslag komt

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:38

Misschien heb ik er over heen gelezen. Hoe moet je het dna aanleveren? Mag je zelf een plukje haar opsturen of moet er een 'official' langskomen?

Marijkeeee
Berichten: 6289
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:58

Als veulen worden ze gechipt en geschetst. Dan nemen ze ook een plukje haar mee. Bij de van ons (een Itje) hoefden we niet een nieuw plukje haar te leveren.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:07

Bij mijn merries uit 2005 en 2006 was er zelfs haar aanwezig bij het kwpn!
Van de merrie uit 2005 moesten ze wel even zoeken :D
Daar kreeg ik ook pas later de bevestigings mail + overeenkomst van binnen terwijl ik er drie tegelijk had aangemeld.
Haar uitslag heb ik nog niet binnen.
Van de merrie uit 2006 en haar nakomeling uit 2014 wel.
goed resultaat
*\o/*

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:08

Niezzz schreef:
Misschien heb ik er over heen gelezen. Hoe moet je het dna aanleveren? Mag je zelf een plukje haar opsturen of moet er een 'official' langskomen?


Als er geen haar in het archief aanwezig is moet er idd iemand van het kwpn langskomen om haarmonster te nemen. Hier worden ook extra kosten voor gerekend.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 01:16

Fijn om te horen dat de eerste resultaten binnen zijn, voor degenen met een positieve uitslag gefeliciteerd.
Ik heb gisteren de mail ontvangen dat de aanvraag in behandeling word genomen, hierin stond weer 4-6 weken, dus we wachten het af.
De mijne was een E-tje, hier was haar van aanwezig bij het KWPN. Anders koste het meen ik 10 euro meer mocht een official moeten langskomen voor een plukje haar.

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:31

Ik lees nog nergens dat er al wat te feliciteren valt
Is nog niks binnen

Marijkeeee
Berichten: 6289
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:23

Hindo2 heeft een goed resultaat ontvangen. Denk dat Newt dat bedoeld.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:29

Hier ook positief resultaat. :)