Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:52

Weet iemand het percentage van het totale aantal aanvragen dat ‘goed’ genoeg is en het predikaat toegewezen krijgt? Bij PROK had ik eerder een percentage van 86% gehoord, maar kan de cijfers hiervan niet vinden.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:06

Dr zijn wel cijfers per stamboek toch? Was KWPN geen 7%?

Vandaag goed nieuws gehad, mijn beide merries geen drager.

Van de ene met Rolex als vader was ik nog wel een beetje benauwd.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:24

Bedoel jij niet WFFS fokfanaat?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:39

Oeps, ja zit in verkeerde topic,doc hadden ze al

uapostara
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:31

toch ff een vraag . hier meer mensen met en paard met een goed D-oc en toch een paard met 1 of meerdere ocdś.

uapostara
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:40

martinev schreef:
Ik weet dat er al een tijd niet meer in dit topic gereageerd is, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen, misschien heeft iemand anders er nog wat aan!

Vorig jaar augustus heb ik een aanvraag gedaan voor het D-OC certificaat voor mijn merrie. Met dit certificaat zou ze elite worden, en ik vond het feit dat het een stuk goedkoper was dan het maken van foto's aantrekkelijk. Nadat ik mijn aanvraag had ingediend zag ik dat de vader van mijn merrie erg slecht scoorde, stom dat ik dat niet eerder had bekeken, want dat maakt de kans op het certificaat toch wel een heel stuk kleiner. Wat ik al verwachtte gebeurde, op 1 punt na haalde mijn merrie het certificaat niet. Ik baalde enorm, vooral omdat ik weet dat ze op de foto's gewoon schoon is, dat was gebleken tijdens de sportkeuring.

Steeds getwijfeld om toch PROK-foto's te laten maken, en dat twee weken geleden gedaan. De dierenarts zei al dat de foto's niet beter konden en verwachtte dat we zeker het PROK-certifikaat zouden krijgen. Vandaag bericht van het KWPN gehad, de merrie is inderdaad PROK, en dus elite! *\o/*

Ik vind dat dit toch wel stof tot nadenken geeft. Hoe betrouwbaar is de erfelijkheidsmethode? Volgens de dierenarts kwam hij dit soort gevallen heel erg vaak tegen, zo, maar ook andersom!

dat is ook mijn vraag . hoe goed is dit onderzoek en klopt het ook. mijn 2 jarige met het d-oc predikaar (105) op de foto gehad en 2 ocdś . hoe fijn is dit dan . op 2 verschillende benen dus denk niet van buiten af.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:45

Factoren van buiten af is nog steeds heel goed mogelijk, niet alleen trauma is een factor van buiten. Maar voeding (verkeerde of te weinig) en te veel of te weinig belasting zijn twee grote factoren voor het ontwikkelen van een ocd, die dus niets met erfelijkheid te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:07

uapostara schreef:
toch ff een vraag . hier meer mensen met en paard met een goed D-oc en toch een paard met 1 of meerdere ocdś.


De betrouwbaarheid van de D-oc Fokwaarde is erg laag dus dat is niet verassend of vreemd

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:58

De betrouwbaarheid ligt meestal net boven de 40%. Dus zo betrouwbaar is het niet.. Ik hecht zelf meer waarde aan röntgen foto's.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:53

uapostara schreef:
toch ff een vraag . hier meer mensen met en paard met een goed D-oc en toch een paard met 1 of meerdere ocdś.


Heeft niets met elkaar te maken. Een fout die nogal vaak gemaakt wordt.

D-oc heeft te maken met verervering van je paard , niet om je paard zelf qua rontgenfoto's, dus als het een merrie of hengst is en je gaat ermee fokken. Met 105 zou hij/zij dan lagere kans hebben om OCD dóór te geven aan de kinderen.
Maar met een betrouwbaarheid van 30-40 % is daar natuurlijk weinig aan te rekenen. En dan is die 40% betrouwbaarheid ook nog maar van de 26% die OCD erfelijk is, 74 % (!!!!) is natuurlijke factoren, dus voeding, beweging, etc.
Bijv bij een ruin een D-oc laten doen heeft 0,0 waarde of nut. Heeft het in het geheel niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dus rontgenfoto's bij een paard en het D-OC predicaat heeft niet met elkaar te maken.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:00

Teletekst schreef:
uapostara schreef:
toch ff een vraag . hier meer mensen met en paard met een goed D-oc en toch een paard met 1 of meerdere ocdś.


Heeft niets met elkaar te maken. Een fout die nogal vaak gemaakt wordt.

D-oc heeft te maken met verervering van je paard , niet om je paard zelf qua rontgenfoto's, dus als het een merrie of hengst is en je gaat ermee fokken. Met 105 zou hij/zij dan lagere kans hebben om OCD dóór te geven aan de kinderen.
Maar met een betrouwbaarheid van 30-40 % is daar natuurlijk weinig aan te rekenen. En dan is die 40% betrouwbaarheid ook nog maar van de 26% die OCD erfelijk is, 74 % (!!!!) is natuurlijke factoren, dus voeding, beweging, etc.
Bijv bij een ruin een D-oc laten doen heeft 0,0 waarde of nut. Heeft het in het geheel niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dus rontgenfoto's bij een paard en het D-OC predicaat heeft niet met elkaar te maken.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens, al zou ik het zelf inderdaad ook niet snel doen (behalve als ik bijvoorbeeld fok met de moeder van de ruin). Maar hoe meer er bekend is van (directe) familie, hoe groter de betrouwbaarheid wordt van bijvoorbeeld de moeder of zussen. Voor de ruin zelf dus inderdaad geen toevoeging, maar voor moeder of zussen of andere directe familieleden kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

Maar D-OC heeft inderdaad niets te maken met hoe het er op de foto uit ziet bij desbetreffende paard (hoge waarde kan net zo goed paard vol OCD zitten en lage waarde maar perfect op de foto).