Lusitanopapieren... wie weet hoe het zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Lusitanopapieren... wie weet hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 15:43

De vader van Xara is een Lusitano, omdat allebei zijn ouders ook Lusitano zijn. Hij is echter nog niet gekeurd, wie weet of hij dan wel gewoon papieren heeft en dus geregistreerd is bij het Lusitano-stamboek?

Ik wil Xara namelijk in de toekomst inschrijven bij het Cruzado (Lusitano) stamboek in Engeland. Voorwaarde hiervan is, dat 1 van de ouders 100% Lusitano moet zijn. Ik neem aan dat ze dit nagaan in het Lusitano-stamboek. Moet hiervoor haar vader perse gekeurd zijn, of kan het ook al voor het keuren?

Wie weet hoe het zit?


cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:06

Hij moet goed gekeurd zijn. Ja normaal kun je dat aan de lusitano stamboek vragen. In belgie is het ABEL..Ndl...zul je wel weten , meer als ik Knipoog
Succès Lachen

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:09

De Lusitano is inmiddels verhuisd naar Belgie, misschien moet ik dus toch bij ABEL zijn. Ik heb sinds gisteren waarschijnlijk ook het telefoonnummer van de huidige eigenaren. Ik ben alleen nog even moed aan het verzamelen om ze te bellen. Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:15

Tessebes schreef:
De vader van Xara is een Lusitano, omdat allebei zijn ouders ook Lusitano zijn. Hij is echter nog niet gekeurd, wie weet of hij dan wel gewoon papieren heeft en dus geregistreerd is bij het Lusitano-stamboek?

Ik wil Xara namelijk in de toekomst inschrijven bij het Cruzado (Lusitano) stamboek in Engeland. Voorwaarde hiervan is, dat 1 van de ouders 100% Lusitano moet zijn. Ik neem aan dat ze dit nagaan in het Lusitano-stamboek. Moet hiervoor haar vader perse gekeurd zijn, of kan het ook al voor het keuren?

Wie weet hoe het zit?


Net zoals CinV zegt, Xara's vader zou toch goedgekeurd moeten zijn voor je Crusado-papieren aanvraagt.
Ik weet namelijk dat de vader van Xender (van Loolapelooza) ook (nog) niet goedgekeurd is, en dat Xender maar halve papieren heeft (via zijn moeder dan) of helemaal geen, dat zou je eens aan haar moeten vragen.

Maar wschlk, als Xara's vader later nog wordt gekeurd, zou het geen probleem mogen opleveren om haar alsnog een papiertje te geven.

Maar je bent er ook niet zeker van of haar vader wel gewone papieren heeft? Het hebben van twee lusitano-ouders is normaalgezien geen garantie voor het zelf raszuiver lusitano zijn (in de zin van PAPIEREN). Immers, net zoals het verhaal hierboven, als 1 van de 2 ouders niet goedgekeurd is, krijgt het veulen geen volle papieren...

Let op: ik ga er hier vanuit dat PRE en Lusitano-stamboekregels één en dezelfde zijn, gezien de geschiedenis van deze twee stamboeken. Ik ken enkel de regels van het PRE.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:16

Héhéhé ja ik ken dat ik ben ook nie zo goed in bellen Knipoog veel moed !!
Ja je kunt ABEL eens bereiken wacht ik geef je hun site...adres al Association belge des Eleveurs de Chevaux lusitaniens
c/o E. Laval
Jezus-Eiksesteenweg, 64
1560 Hoeilaart
Tél. : 02/657.18.04
ben aan het zoeken voor de site...

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:17

Die site van ABEL is al een hele tijd buiten werking helaas... Je zal hem dus niet vinden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:19

Maar een merrie heeft dus ook alleen maar papieren als ze gekeurd is?

Xender heeft idd nu alleen nog maar recht op Cruzado-papier, pas als zijn vader gekeurd is, heeft hij recht op Lusitano papier. Maaaar.... moet Xender dan ook eerst gekeurd worden voordat hij werkelijk als raszuivere Lusitano wordt gezien? *zucht* Denk ik nou gewoon te moeilijk of is het gewoon ingewikkeld?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:24

Nee, je kan me niet helemaal volgen geloof ik Tong uitsteken

Een veulen, met beide ouders GOEDGEKEURD, krijgt een VOL papier (vb: Licor).
Een veulen, met EEN ouder goedgekeurd, krijgt een HALF papier (vb: Xender).
Een veulen, met twee zuivere lusitano-ouders (kunnen dus papieren hebben), die echter beiden NIET goedgekeurd zijn, krijgt GEEN papier.

Een paard dat papieren heeft, is gewoon een raszuiver Lusitano. Het feit of hij goedgekeurd is of niet, maakt niks uit voor het raszuiver zijn van het paard. Het goedgekeurd zijn heeft dus enkel invloed op het al dan niet papieren krijgen van de nakomelingen, snap je?

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:29

yep...tgaat nie ..
Oei oei...
Een veulen krijgd veulen papieren als je hem laat keuren daarna als hij of zij , merrie gebruikt wordt om te fokken heb je papieren nodig dat ze goed gekeurd is om te fokken dus niets mee te maken met de 'gewonen' papieren van het paard..
Voor een raszuiver lusitano te hebben , moet je vader en moeder met papieren ingeschreven in de stamboek van het ras hebben maar OOK alle 2 moeten ze papieren hebben dat ze goedgekeurd zijn om te dekken dt wil zeggen dat zij dan een raszuivere veulen zullen hebben dat aanvaard wordt in de stamboek van raszuiver .Lusitano.
Zelf al is de vader van je paard een pure ras lusitano zal u veulen nooit raszuiver zijn , kwa papieren hé doordat de moeder niet goedgekeurd is als fokmerrie...als ik goe gelezen heb Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:41

héhé, zie ik ineens mijn Xennie z'n naam opduiken in dit topic Haha!

Ik weet nog niet goed of ik voor Xen een Cruzado papiertje ga aanvragen of ga wachten tot z'n vader gekeurd wordt. Het probleem is dat Queijo (z'n paps) verkocht is naar ergens in Groningen en ik heb echt geen idee of die mensen van plan zijn om hem voor te brengen (heb hun gegevens ook niet)

Het enige wat ik je kan vertellen is dat 1 van de ouders goedgekeurd moet zijn voor het stamboek wil je je veulen in het Cruzado inschrijven. Alle DNA gegevens van Lusitano's word bijgehouden in een computer, indien er een veulen word geboren stuur je een staal bloed op naar het stamboek die dan gaan kijken of het veulen dat geboren is daadwerkelijk ook de opgegeven afstamming heeft door DNA's te vergelijken.

Xender kan een Cruzado papier krijgen, zijn moeder is immers goedgekeurd en gekend in Portugal. Ook Xen's vader zit in de computer, die heeft tenslotte ook een DNA test moeten ondergaan als veulen anders had hij zijn papieren nooit gekregen. De vader van Xara (Suelto?) zou dus volgens mij ook in de computer moeten zitten anders had hij nooit een papier gehad (of hijzelf al dan niet goedgekeurd is maakt verder niets uit voor zijn EIGEN papieren)

Verder is een Lusitano "volgens de wet" pas een Lusitano als beide ouders goedgekeurd zijn voor het stamboek en er dus een vol Lusitano papier bij het veulen/paard zit. Goedkeuring maakt dan verder niets uit, tenzij je ermee wil gaan fokken. Dan moet het paard wél gekeurd worden door het stamboek en pas dan kunnen (mits beide ouders dus ggk zijn) er papieren bij veulens van dat paard komen.


jonges jonges ... volgen we nog? Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:50

Om een lang verhaal kort te maken, je kan geen Cruzado papieren aanvragen bij Xara vooraleer Suelto zelf goedgekeurd is door het stamboek.

Maar een papier is ook maar een papier Knipoog Je kunt er je kachel goe mee aansteken maar tis me nog niet gelukt er op te rijden. Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 16:56

Volgens mij kan ik het volgen ja...
Suelto moet eerst gekeurd worden, voordat ik Xara in kan schrijven in het Cruzado-stamboek. Nu maar hopen dat ze hem gaan laten keuren. Het is maar een papiertje natuurlijk, maar toch leuk voor de heb. Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:22

Je hebt hem!

HOERA VOOR TESSEBES!! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 18:26

Loolapelooza schreef:
Om een lang verhaal kort te maken, je kan geen Cruzado papieren aanvragen bij Xara vooraleer Suelto zelf goedgekeurd is door het stamboek.

Maar een papier is ook maar een papier Knipoog Je kunt er je kachel goe mee aansteken maar tis me nog niet gelukt er op te rijden. Tong uitsteken


Die conclusie had ik inmiddels ook al getrokken, ik heb alleen blijkbaar nogal lang over het antwoord gedaan. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Salinah, vicky en 94 bezoekers