stel dat Polly drachtig is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 22:25

Oké, er is dus een redelijke kans dat Polly drachtig is, in november komt de veearts enten en dan vraag ik of hij er even naar wil kijken.
Maar goed, stel dat ze drachtig is, wat dan, ja dan komt er een veulen uit, vraag niet in welke tijd van het jaar. Ze moet gedekt zijn tussen kerst en maart dus tussen november en februari kan ik een veulentje verwachten (als ze drachtig is). Maar stel nou dat het vriest dat het kraakt, oke ze staat op stal maar dat is nou ook niet de best geisoleerde stal en het is er ook geen 25 graden. Sommige mensen hebben gezegd dat ik haar dan maar in huis moet nemen (het veulen dan) maar dat willen mijn ouders vast niet. Waar moet ik voor zorgen voor dat het veulen komt. Misschien loop ik een beetje hard van stapel maar ik weethet echt ff niet meer.

Nog ff wat info vraagjes over het veulen.
Wanneer kan ik hem/haar aan een halster laten wennen en met het veulen (en polly) gaan wandelen. Sorry als ik misschien een beetje voorbarig ben maar ik wil dit nou eenmaal graag een beetje van tevoren weten.

Renee

[Edit Karin] titel verduidelijkt [/edit]
_________________
Polly is the best

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-10 22:57 ]</font>

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:28

Kun je hem niet tijdelijk op een pensionstal zetten? Er zitten daar veel mensen die erop zullen letten, en het is altijd warmer in een grote binnenschuur met stallen, dan een schuurtje met je pony erin....het is maar een tip, weet het verder ook niet precies.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 22:29

Ze staat ine en pensionstal met andere paarden, maar ik ben bang dat het veulen het koud krijgt, arm beessie en arme Polly was ze net weer een beetje oke komt dit weer.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 23:22

hoi,

tja ik denk dat veulen wel beter buiten in de stal kan blijven bij de moeder en ook gewoon in de stal geboren kan worden ,er worden wel meer veulens geboren buiten de zomer maanden om ,een dikke laag stro op de vloer is al vrij warm anders als je denkt dat je stal iets te koud aandoet bij vorst kun je er misschien wat stropakken om heen zetten voor de warmte en als veulen geboren word wrijf je het samen met de moeder mee droog met handoeken
.warmte lampen die ze anders bij kalveren gebruiken zou misschien ook wat zijn Verward om in de stal te hangen
maar ze worden met een vrij dikke veulenvacht geboren je zou het even aan kunnen kijken hoe alles loopt ,de winters hier zijn tegenwoordig zelden koud Haha! maar meer te nat
groetjes tina

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 08:23

Wij hebben dat ookeen keer gehad in maart en toen vroor het 14 graden. We hebben toen de bovenkant van de box helemaalafgesloten met plastic folie en ja eigenlijk hebben wij geen problemen gehad.Lekker dik in het stro. De veulens halsteren wij gelijk de eerste dag als ze naar buiten maar in de box hebben moeder en kind geen halster om. Voetjes optillen ook gelijk de eerste dag.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 08:36

Vrienden van mij hebben op de stoeterij waar ze werken in december altijd al de eerste veulens. Die gaan gewoon zo snel mogelijk een paar uur per dag naar buiten. Ze letten er alleen op dat de veulens niet te lang in de sneeuw of waterplassen liggen. Daar worden ze te koud van.
Maar ze komen iedere dag gewoon buiten.

En een overdreven warme stal is alleen maar slecht. Dan is de overgang van stal naar buiten veel te groot.
Veulens kunnen heel goed tegen de kou, maar omdat ze veel liggen te slapen moet je alleen oppassen dat ze daarvan buiten niet te veel afkoelen doordat ze op een natte ondergrond liggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 09:04

Ik sluit me aan bij Marije. Hoe koud het ook is, het is niet goed voor de ontwikkeling van een veulen om niet voldoende beweging te krijgen. In het eerste levensjaar ontwikkelt zich vaak OC en OCD. soms gaat dat weg op latere leeftijd, soms niet. D.m.v. beweging wordt gewrichtssmeer aangemaakt en dat is nodig om de beweging in de gewrichten soepel te doen verlopen. Want als dat niet soepel verloopt ontstaat juist die OC(D). maar je zult de merrie en het veulen niet heel lang buiten kunnen laten. Een tochtvrije stal is al voldoende.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:02

Zoals boven al beschreven, tocht en vocht is slecht. Koude niet.
Met een dikke laag schoon, droog stro op de grond komt het wel goed.

Enne... In huis nemen?? Wat voor mensen zijn dat?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:33

Hoi wij wonen in de buurt en verwachten een shet veulen in maart. Als je nog een droge/ warme stal zoekt heb ik nog plek.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 16:38

Ze zeggen dat winterveulens sterker zijn dan zomerveulens. mijn merrie is in januari geboren en het is inderdaad een bikkel, de afgelopen vier jaar is de DA alleen voor de entingen geweest! Lachen Knipoog

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 17:35

hee, leuk zeg als ze echt een veulentje krijgt!
Ik weet niets van de kou en zo. maar volgens mij leren veulens de eerste tien dagen het meeste, dus ook meteen het halster om doen enzo! Dan kun je ze van alles leren!