haflingerveulentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irisjenson
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 10:34

Wie heeft er ervaring met het africhten van een veulentje?? Ik heb namelijk net een veulentje van 5 maanden oud, waarmee nog nooit wat gedaan is, en die nog niets gewend is!! Ik ben nu bezig om hem elke dag aan de hand proberen mee te lopen (dat doe ik dan samen met iemand), want hij is heel erg schrikkerig en vind alles nog heel eng (dus stijgeren, wegspringen enz.) Wie heeft er tips voor mij??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:47

Ik zou een maandje veel met hem op stap gaan en hem daarna lekker inscharen (per 1 oktober worden de meeste groepen samengesteld).

Ze leren het meeste van elkaar en zo krijg je een echt paard ipv een verwende dramzak.

Zo hebben wij het tot nu toe met beide veulens gedaan en dat is megagoed bevallen! De eindresultaten mogen er nl zijn.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:54

Wat leuk joh dat je een veulentje hebt! Heb je ook al foto's van hem/haar?

Zo'n jong veulen kan beter nog een jaar in een kudde staan he? Of haal je hem/haar daar iedere dag even uit? (hoeft trouwens niet iedere dag 2 a 3x per week een kwartiertje is voldoende hoor.)

Met hem gaan lopen halstermak maken, vast leren staan, voetjes laten geven en meelopen aan de hand is allemaal goed. Zorg dat je niet te lang achter mekaar bezig bent, want voor jonge dieren is het moeilijk om zich lang te concentreren op jouw. Zodra hij/zij ook maar iets goed doet gelijk uitbundig belonen, met je stem en eventueel klopje op de hals. En heb vooral veel geduld!

Succes!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:15

Als hij nog niks kan zou ik hem van de winter thuis houden MITS hij met andere paarden kan optrekken.
Van de winter kun je hem opvoeden(meelopen, voetjes geven en stilstaan bij het poetsen, halstertje om en af kunnen doen zijn de eerste belangrijke dingen.)
En dan zou ik hem van het voorjaar inscharen.
Of hij moet het snel oppakken dan kun je hem van de winter al in een groep zetten.

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:35

ik heb vorig jaar ook een haf veulentje gekocht, kende ook nog helemaal niets...

ik heb haar eerst aan halster leren lopen, zodra dat aardig ging ben ik er veel mee het dorp in geweest met een oidere ervaren pony ernaast.
van de winter heb ik haar in vel verschillende weides gehad met telkens andere pony's erbij. de weides lagen langs een druk industrieterrein en langs het spoor. nu is ze dus volkomen verkeersmak en treinen zijn een eitje voor haar Lachen
ze heeft dus gewoon de hele winter buiten gestaan en ze kreeg dagelijks ongeveer 1kg veulenbiks bijgevoerd met 5 balen hooi per week.(voor de hele groep)
deze zomer heb ik haar een aantal keer gewassen zodat ze daar aan went.
ook heb ik er al een aantal keer een dekentje om gehad, bandages om, gewoon alles mee doen wat later ook met haar kan gebeuren.

ik doe haar dus NIET inscharen in een groep omdat ze nu ook in een kleine kudde loopt naast m'n huis. (ik neem aan dat jullie met inscharen bedoelen dat ze in een wei met leeftijdsgenootjes terecht komen?)
ik heb dagelijks contact met haar en het gaat echt super zoals het nu gaat.
ze is braaf en zeker geen verwend paard, (wat ze vandaag niet mag mag ze morgen ook niet )

ik hoop dat je iets aan m'n verhaal hebt ...

Debbie

irisjenson
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 10:19

Bedankt voor al jullie tips! Maar ik wil er eigenlijk nog wat bijvertellen!! Jenson (hengst) is net weg bij zijn moeder en is niet afgespeent bij zijn moeder. Nu staat hij bij een Shirehengst van 1 jaar oud. het gaat heel erg goed samen!! Maar nu ziet jenson de Shire als moeder, dat betekend dus "kleven", en dat wordt later niks! Dan kan ik hem niet eens van de Shire vandaan halen! Ik laat hem nu dus een week alleen op stal staan, zodat hij leert om alleen te zijn!
(oftewel: afspenen).Jenson schrikt nog overal van, ik kan hem dus alleen nog op z'n hals borstelen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 23:06

Haaaaai Ier!!

Oh oh oh,wat een probleem he met die uk.... *LOL*
Morgen gaan we er weer vroeg heen,enne ik ben net de hele avond op stal geweest,en Chester binnengezet,stal lekker opgeruimd,en Jenson was echt superbraaf hoor.Lekker zn brokjes en hooi gegeten,en amper gesteigerd.
Op het laatst hinnikte hij geeneens meer naar Chester, stond lekker zelf in zn stalletje te rommelen.
Dus t gaat al de goede kant op... Party!!

groetjes anneke.