Dressuurhengst maar wat is het dekgeld +..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Dressuurhengst maar wat is het dekgeld +..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 20:09

Hallo,

Ik ben zo aan het rondneuzen na een dressuurhengst.

Ik zou graag van mijn huidige merrie een veulen wilen hebben maar heb geen idee welke dressuurhengsten er zijn en wat het dekgeld is.

Hoeft niet perse een nederlandse hengst te zijn maar mag ook bijv. duits zijn.

Mijn merrie is totaal niet dressuur gefokt maar met welke hengst heb ik de meeste kans op een veulen wat meer de dressuur kant op gaat??

Mijn merrie: Haydn (mytens) X Legaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mecie heeft nogal weinig afdruk en is niet zo sterk in de achterhand.

Ik zoek dus een hengst die meer beweging fokt met meer afdruk en een sterke achterbeen gebruik.

Het veulen wil ik zelf houden en later op concours gaan (dressuur)

Welke hengst en wat is het dekgeld??

Groetjes: Corina
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 14-12-03 20:39, in het totaal 5 keer bewerkt


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:12

Misschien is meer informatie wat makkelijker.
Wat zijn de goede en wat de mindere kanten van je merrie. Wat zoek je in een veulen. Wat is je doel, verkopen of houden.
Heb je misschien standfoto's of bewegingsfoto's. Of nog beter, misschien een filmpje.
Ik zou zowieso goed nadenken en niet zomaar een hengst pakken omdat ie toevallig een leuk smoeltje heeft of de gewenste kleur. Pak alle punten van je merrie, en kijk welke hengsten verbeterend werken.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:00

Citaat:
Mecie heeft nogal weinig afdruk en is niet zo sterk in de achterhand.

Ik zoek dus een hengst die meer beweging fokt met meer afdruk en een sterke achterbeen gebruik.



Ja als dit je eisen zijn dan kun je maar beter bij de springhengsten gaan zoeken. anders ga je het matige achterbeen gebruik alleen maar bevestigen....

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 21:08

Ik wil zowieso geen springhengst.

En waarom zou een dressuurhengst niet kunnen??

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:26

Als eerste zou Ferro bij me opkomen, maar ik kan de foto's niet zien, dus ik kan niet beoordelen of hij ook werkelijk bij je merrie past.

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:42

corina schreef:
Ik wil zowieso geen springhengst.

En waarom zou een dressuurhengst niet kunnen??


waarom ging springhengst?
Ik vind persoonlijk dat de meeste springhengsten ook aardig kunnen bewegen En springhengst is tegenwoordig imo meer dan een paard dat alleen springen kan....

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:12

Springhengsten hebben vaak ook een sterke achterhand...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:07

De foto's doen het niet, zijn kruisjes. En er zijn tegenwoordig zoveel dressuurhengsten die bepaalde zaken vererven, het is erg moeilijk te zeggen voor de kenners hier wat bij jouw merrie zou passen.

Maar kijk anders eens voor een springgefokte hengst die goed vererft in de dressuur? Goodtimes, Flemmingh, Ferro? Ik ben geen kenner maar die komen even in me op.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:14

Reken bij het kwpn op een 1.000 euro, reken bij het nrps op vanaf 400 euro.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:24

Met die bloedlijn zou ik ook voor een springhengst kiezen , kun je 2 kanten op met je veulen als je een goede keuze maakt.

Veel topdressuurruiters hebben graag springbloed in of voor hun paard, ivm goede galop, afdruk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:45

Ik zou ook eerder voor een springer gaan.. geven vaak ook goede dressuurpaarden.
Jammer dat je foto's het niet doen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:01

je kunt best voor een dressuurhengst gaan, maar dan moet je wel even goed zoeken...
ik zie heel veel springpaarden die alleen kunnen gallopperen en absoluut een prutdraf hebben, dus ik zou er persoonlijk geen springhengst opzetten. misschein dan eentje die goede dressuurpaarden fokt...
mecie is wat lang gelijnd en wat forser gebouwd. ik zou gaan voor een hengst die iets korter is in de rug, goed chique is en dus bloed voert en dus een goed achterbeengebruik heeft. mijn voorkeur zou uitgaan naar een NRPS want die zijn over het algemeen iets chiquer dan KWPN

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:10

Misschien wel een prutdraf, maar vaak wel een prutdraf waar iets uit te halen valt misschien ? Meeste topdressuurpaarden draven maar gewoon, maar als ze maar zijn te sluiten dan kun je er veel uit halen. Lekkere ruime draf met hier en daar een pas dat word niets hoor Haha!

Galop en stap blijft het belangrijkste bij een dressuurpaard.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:31

Draf kun je veel aan sleutelen maar het belangrijkste blijft de motor (de achterhand dus Knipoog). Met een ponydrafje kun je ook niets om het zo maar even te noemen. Een spectaculaire, ruime en zwevende draf van zichzelf houdt vaak in dat ze een traag achterbeen hebben en voordat je die snel hebt,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:47

LiSSy schreef:
je kunt best voor een dressuurhengst gaan, maar dan moet je wel even goed zoeken...
ik zie heel veel springpaarden die alleen kunnen gallopperen en absoluut een prutdraf hebben, dus ik zou er persoonlijk geen springhengst opzetten. misschein dan eentje die goede dressuurpaarden fokt...
mecie is wat lang gelijnd en wat forser gebouwd. ik zou gaan voor een hengst die iets korter is in de rug, goed chique is en dus bloed voert en dus een goed achterbeengebruik heeft. mijn voorkeur zou uitgaan naar een NRPS want die zijn over het algemeen iets chiquer dan KWPN



Het knopje tweede draf erop zetten!! Krijg sterk het idee dat in de fokkerij daar niet meer aan gedacht wordt, dat een draf spectaculair word juist door verzameling.........die paarden die los al heel apart zijn, zijn vaak niet te rijden.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:25

Wat ik dus ook wilde zeggen Haha!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 20:39

dank jullie wel!!

Maar wat zouden jullie een geschikte hengst vinden??

Zowel dressuur als springen!

Springhengst mag dus ook.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:49

ik ben nogal fan van bachelor...

Bachelor NH Prestatiehengst.
Prestatie Sport.
Keur.


NRA. 950005*92

Geboren in 1992, kleur donkerbruin, stokmaat 1.70m.
Bachelor NH is een zoon van de Landgraf I zoon Burggraaf, die zelf goed gepresteerd heeft. De moederlijn is interessant opgebouwd. Allereerst treffen we de stermerrie Flair aan. Deze dochter van de Arabische Volbloed hengst Baccarat komt op haar beurt weer uit de stermerrie Sabine (zelf Z-dressuur) van de Trakhener Amagun. De overgrootmoeder Nina is een keurmerrie van Eclatant.
Bachelor NH is een royaal ontwikkelde hengst met veel hengstenuitdrukking. De hengst heeft in de draf veel zelfhouding, met een bijzonder mooi voorbeengebruik. Ook bij het springen valt Bachelor NH op. Hij is inmiddels ZZ-springen onder Wout-Jan van der Schans.

Bachelor NH is goedgekeurd op afstammelingen. Hij brengt rijtypische nakomelingen met aansprekende hoofden. De bewegingen kenmerken zich door veel zelfhouding, takt, balans en draagkracht (citaat afstammelingenrapport).

Bachelor NH heeft al vele eerste premie nakomelingen voortgebracht. Door de jaren heen is een opsomming van alle fokprestaties van Bachelor NH te veel om allemaal te vermelden. Naast alle 1e premie nakomelingen en dagkampioenen levert Bachelor NH ook bijzonder goede dressuur en springpaarden.
Op de PAVO-cup 2002 was de beste merrie een dochter van Bachelor NH.

v burggraaf (landgraf I)
vm baccarat


Afbeelding
ik kan zo geen gewone bewegingsfoto van hem vinden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:51

Bachelor is een goeie hengst vind ik!
Maar ik ben bevooroordeeld, heb namelijk een zoon van hem! Met idd een aardig lekker achterbeen (toch liSSy??)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:13

Hmm, Ik heb persoonlijk heel goede ervaringen met Sultano en Rubiquil. Sultano is een zoon van Sultan uit een Roemer x Doruto merrie. ofwel kun je ook kiezen voor Solied. Dit is een ggk zoon van Sultano. Sultano en Solied zijn NRPS gekeurd. Rubiquil is NRPS en KWPN gekeurd. Mijn Sultano dochter heeft een hele ruime draf en een hele goede stap. Galopperen kan ze ook fantastisch.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:12

jups machie: jouw baloe heeft een mooi sterk achterbeen en ik heb meer nakomelingen van bachelor gezien die dat dus ook hadden. hij vererft ook iets kort in de rug, dus dat compenseert mooi met mecies langgelijnde rug

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:34

LiSSy schreef:
stermerrie Sabine (zelf Z-dressuur)


Sorry, offtopic, maar ik kan hier een glimlach niet onderdrukken Haha!

Ontopic:
Bachelor vererft een sterk achterbeen, maar ook heel beknopte paarden. Als je zelf een grootramige merrie met veel "lijf" hebt kun je hem met een gerust hart gebruiken.
Bovendien moet je merrie zelf ook wel een scheut 'bloed' hebben, anders kan het veulen nogal plomp uitvallen.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:37

volgens mij zit er bij mecie ook best wat bloed achter... en ik vind mecie inderdaad behoorlijk langgelijnd en dus zou ik er persoonlijk een hengst opzetten die iets korter vererft.
en trouwens... zo kun je van elke hengst wel minpunten verzinnen


heb dat verhaal van de nieuwe heuvel af, dus val mij niet aan wil je???

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:39

Verward
Ik val je niet aan hoor, ik vind Bachelor een goeie hengst. Ik heb al heel wat nakomelingen van hem gezien, en ze waren heel uniform.

Beetje jammer, die reactie van jou, LiSSy...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:12

Gurk schreef:
Citaat:
Mecie heeft nogal weinig afdruk en is niet zo sterk in de achterhand.

Ik zoek dus een hengst die meer beweging fokt met meer afdruk en een sterke achterbeen gebruik.



Ja als dit je eisen zijn dan kun je maar beter bij de springhengsten gaan zoeken. anders ga je het matige achterbeen gebruik alleen maar bevestigen....

Beetje kort door de bocht Gurk.
Rousseau al een goed bekeken?
Daar kan geen springpaard tegenop.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 112 bezoekers