Wel of geen veulen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

AmberB02

Wel of geen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 21:23

Beste bokkers, dit is mijn eerste topic ever (groentje :o ) dus hopelijk doe ik alles goed en volgens de regels _/-\o_ .

Goed laten we maar gelijk ter zake komen, ik en mijn moeder staan heel erg in dubio om onze merrie een veulentje te laten krijgen. Ik zou graag willen weten wat zijn de voordelen, nadelen, andere adviesen (wel gezellig houden natuurlijk :9 )

Mijn 16 jarige merrie (JazzXFlemmingh) heb ik vorig jaar met mijn moeder gekocht. De eerste paar maanden ging alles perfect, ze had een beetje platvoeten en zijn met de hoefsmit een plan gaan maken om haar tot de perfecte hoefstand te brengen zeg maar. Maar op een gegeven moment begon ze haar ijzers te verliezen, bij haar vorige eigenaar had ze hier geen last van -O- We hebben haar gehaald Friesland en staat nu in NH, wij denken dat door de andere grond ze de ijzers er makkelijker onderuit trekt.

Maar goed we zijn nu 1 jaar verder en ze heeft denk ik in totaal 4 maanden stil gestaan ;( en zijn een aantal kliniekbezoekjes rijker. Ze heeft dus 2x een hoefkneuzing gehad waardoor ze kreupel liep. De planning was aanvankelijk om lekker op te bouwen met elkaar en in mei wedstrijden te starten, maar dat gaat het niet meer worden ben ik bang.
Afbeelding

Nu riep mijn moeder van de week in een gekke bui "We stoppen er maar een zaadje in!" deze gekke bui is inmiddels serieuzer geworden en we denken allebei dat het wel een goed idee is.

Nog wat meer info over de merrie zelf, ze is dus 16 jaar en heeft 3 jaar geleden een veulen gehad bij de vorige eigenaar. Ze is dus een JazzXFlemmingh maar absoluut geen echte Jazz, ze zal nooit een stap verkeerd zetten <3 ( tenzij er ronde objecten aanwezig zijn, die zijn namelijk HEEL gevaarlijk :Y) ) ze is dressuurmatig gereden maar kan ook redelijk springen, mochten we een veulentje van haar krijgen is het de bedoeling om deze te houden <3

Afbeelding

Afbeelding

Graag hoor ik julie voor en nadelen van een veulen en mocht je vragen hebben of iets anders laat het gerust weten :j
@kwpn.bubble

AmberB02

Re: Wel of geen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 23:15

FlemminghXJazz bedoelde ik oeps

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:35

Het lijkt heel leuk, en kan ook leuk zijn, maar fokken brengt nogal wat risico's mee. En de kosten zijn ook flink.
Voor dat geld kun je beter op zoek gaan naar een leuke opvolger.
Het lijkt geen verkeerde merrie trouwens.

Wat betreft de hoefstand. Misschien past deze toch niet bij het paard. Sleutelen aan de stand is niet altijd goed bij volwassen paarden.

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 23:40

senna21 schreef:
Het lijkt heel leuk, en kan ook leuk zijn, maar fokken brengt nogal wat risico's mee. En de kosten zijn ook flink.
Voor dat geld kun je beter op zoek gaan naar een leuke opvolger.
Het lijkt geen verkeerde merrie trouwens.

Wat betreft de hoefstand. Misschien past deze toch niet bij het paard. Sleutelen aan de stand is niet altijd goed bij volwassen paarden.

We zijn niet perse opzoek naar een opvolger hoor, hopelijk kan ze nog even mee. Ze liep niet kreupel door het sleutelen aan de hoefstand, dit kwam door een hoefkneuzing

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:51

Fokken moet je zelf weten, maar ijzers verliezen, hoefkneuzingen,.... persoonlijk zou ik eerst een andere hoefsmid proberen...

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 23:52

tengeltje11 schreef:
Fokken moet je zelf weten, maar ijzers verliezen, hoefkneuzingen,.... persoonlijk zou ik eerst een andere hoefsmid proberen...

Zijn we al druk mee bezig :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:53

tengeltje11 schreef:

Rijden op je zelf gefokte veulen duurt nog minstens 4 jaar. Een goede smid heeft je merrie misschien in 4 maanden alweer heel wat mooier op de voeten. :j

Edit: geef eerst je nieuwe smid een kans zou ik zeggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:55

Ik zou eerst eens kijken of je niet van hoefsmid moet wisselen en evt een zooltje eronder als ze zo gevoelig is voor kneuzingen.

Ik weet dat bokker Talida uit een halfzus van de moeder van jouw merrie een hele leuke Uphill gefokt heeft. Verder zit ik zelf niet zo in de dressuurpaarden.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:57

Wat leuk om daar over na te denken.
Als de merrie gezond is waarom zou je het niet doen.
Er zitten risico's aan maar dat is ook wel in doemscenario's denken naar mijn idee.
Is ze ooit op een keuring geweest? Wat zijn haar verbeterpunten?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 23:58

Gypsy schreef:
tengeltje11 schreef:

Rijden op je zelf gefokte veulen duurt nog minstens 4 jaar. Een goede smid heeft je merrie misschien in 4 maanden alweer heel wat mooier op de voeten. :j

Edit: geef eerst je nieuwe smid een kans zou ik zeggen.

Ja we zijn ook een beetje zoekende betreft een hoefsmid, want veel smeden veel verschillende ideeën, we gaan binnenkort een nieuwe proberen. Deze schijnt erg goed te zijn en heeft vaak "gelijk" in zijn aanpak, maar helaas komt hij vaak op het laatste moment niet opdagen wat wel een puntje is. En inderdaad het heeft tijd nodig, maar wij hebben haar ook nog niet heel lang. We zijn er in ieder geval mee bezig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:00

Gewoon een veulentje in stoppen en neem een andere smid. Wat maakt platvoeten nou uit als ze er verder goed mee kan?

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 00:02

gomir schreef:
Ik zou eerst eens kijken of je niet van hoefsmid moet wisselen en evt een zooltje eronder als ze zo gevoelig is voor kneuzingen.

Ik weet dat bokker Talida uit een halfzus van de moeder van jouw merrie een hele leuke Uphill gefokt heeft. Verder zit ik zelf niet zo in de dressuurpaarden.

Ja inderdaad hebben wij een zooltje geprobeerd alleen toen lag haar ijzer er na een week weer af, vgm was de betreffende hoefsmid toen op vakantie en konden we het zooltje niet meer vinden :( . Nu hebben we geprobeerd met een tak (als ik het goed zeg) over de straal. Ze heeft gewoon een beetje lastige voetjes en het is een beetje uitzoeken wat voor haar het beste werkt.

Gillbo schreef:
Er zitten risico's aan maar dat is ook wel in doemscenario's denken naar mijn idee.

Of ze op keuring is geweest durf ik eerlijk niet te zeggen :?

Even voor de duidelijkheid ik hoef op het moment geen advies meer van neem een andere hoefsmid enzo, we zijn hier hard mee bezig om tot de juiste oplossing te komen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:07

AmberB02 schreef:
Gillbo schreef:

Of ze op keuring is geweest durf ik eerlijk niet te zeggen :?

Ze is niet op de keuring geweest.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:14

belangrijk om merrie rongtenologisch te keuren, dat er geen ocd en andere afwijkingen in gewrichten zit. want dan is fokken geen optie , omdat je met erfelijkheid zit.

iig gaan voor een hengst met veel natuurlijke bespiering en de moter achterin, dus een dressuurhengst uit springstam en liefst een hengst met duits bloed en dus ook ook duitse moederlijn. en daar heb je ook de allround hengsten die goed springen en ook goed bewegen. zelf geef ik daar iig de voorkeur aan. of gewoon een duitse oudere bewezen hengst die springgefokt is, maar zich bewezen heeft in de spring en dressuurvererving.

hengst uit zoeken die wffs vrij is, als je niet weet of jou merrie wffs vrij is of drager, want veulens die lijder zijn overleven niet na geboorte.

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 13:17

amen schreef:
belangrijk om merrie rongtenologisch te keuren, dat er geen ocd en andere afwijkingen in gewrichten zit. want dan is fokken geen optie , omdat je met erfelijkheid zit.

iig gaan voor een hengst met veel natuurlijke bespiering en de moter achterin, dus een dressuurhengst uit springstam en liefst een hengst met duits bloed en dus ook ook duitse moederlijn. en daar heb je ook de allround hengsten die goed springen en ook goed bewegen. zelf geef ik daar iig de voorkeur aan. of gewoon een duitse oudere bewezen hengst die springgefokt is, maar zich bewezen heeft in de spring en dressuurvererving.

hengst uit zoeken die wffs vrij is, als je niet weet of jou merrie wffs vrij is of drager, want veulens die lijder zijn overleven niet na geboorte.

Bedankt voor de tip, van de week moet mijn moeder weer naar de kliniek dus ze gaat daar om advies vragen. We hebben al een leuke hengst gezien en met Duits bloed <3

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:40

amen schreef:

Dan zou ik er eerder voor kiezen om een do-c predikaat erbij te krijgen

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:42

Verwacht geen kopie van je merrie, als het het eerste veulen gaat worden voor je merrie zou ik overleggen met de dierenarts of dat verstandig, deze kan beoordelen of het wat gaat worden of niet. mocht je nu gaan dekken is ze volgend jaar 17 iets om aan te denken, kan je het veulen houden of moet je er weer afstand van doen? als het veulen weer weg moet kan je dat?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:42

Laatst begon de eigenaar van mijn bijrijd-Fries over een veulentje, best leuk om er nog een kleine uit te halen <3
Ik ben echter metéen van dat idee afgestapt toen ik op Bokt ging zoeken wat de kosten zo ongeveer zouden zijn. Het kost je zo'n 4200 euro en dan zijn ze nog maar 3, komt tuig, DA, hoefsmid, tandarts, les, eventuele dierenartskosten etc nog bij.
Duurt dan ook inderdaag nog een jaartje of 4 voordat je er echt mee aan de slag kunt, en ik kan nu nog niet zeggen waar ik over 4 jaar sta. Heb ik er dan nog tijd voor, zin in, geld voor bijv.

‘°ºø•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. Famme van 't Zand .•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•øº°‘

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 13:45

meggiemeg schreef:
Verwacht geen kopie van je merrie, als het het eerste veulen gaat worden voor je merrie zou ik overleggen met de dierenarts of dat verstandig, deze kan beoordelen of het wat gaat worden of niet. mocht je nu gaan dekken is ze volgend jaar 17 iets om aan te denken, kan je het veulen houden of moet je er weer afstand van doen? als het veulen weer weg moet kan je dat?

Ze heeft al een veulen gehad, we gaan ook zeker overleggen met de DA wat er mogelijk is. De bedoeling is het te houden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:52

Een veulen opleiden van jong paard tot rijpaard is heel veel werk en is wel ervaring en kunde voor nodig Ik zou er niet aan beginnen

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:58

Wij hebben afgelopen jaar een veulen gefokt. En ben blij dat we dit gedaan hebben.
Dit jaar word merrie weer gedekt.
Ik weet nu wat ik in de hand heb voor straks.

Diva - hannoveraan - merrie - 19-02-2010 - Desperados x andiamo *drachtig van sirius voor 2021
Annika heidi dreamer- zwaar warmbloed (IHW) merrie- 29-04-2019- castor II van de catshoeve X Desperados

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 15:15

corinadrenth schreef:
Wij hebben afgelopen jaar een veulen gefokt. En ben blij dat we dit gedaan hebben.
Dit jaar word merrie weer gedekt.
Ik weet nu wat ik in de hand heb voor straks.

Oh wat leuk <3

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 15:16

dresjoepie schreef:
Een veulen opleiden van jong paard tot rijpaard is heel veel werk en is wel ervaring en kunde voor nodig Ik zou er niet aan beginnen

Ik weet hoeveel werk het is, we hebben ook meerdere professionals bij de hand om ons te helpen.

AmberB02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 15:19

Brigitte_D schreef:
amen schreef:

Dan zou ik er eerder voor kiezen om een do-c predikaat erbij te krijgen

Wat houdt een do-c predikaat precies in?