Hengst die bloed(uitdrukking) vererft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:32

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?


Wil je svp de Arabische Vobloeds niet alleen rangschikken onder het geven van leuke kopjes.
[/quote]
Dat werd hier gevraagd, dus vandaar mijn suggestie.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:37

Lovely"]
[quote="Anna42"][quote="Lovely schreef:
Arabieren en die welshjes geven ook vaak leuke smoeltjes, misschien is dat een idee?? Je paard is geen WPN'er, dus wat let je?


Wil je svp de Arabische Vobloeds niet alleen rangschikken onder het geven van leuke kopjes.
[/quote]
Dat werd hier gevraagd, dus vandaar mijn suggestie.
[/quote]

Hou het dan maar welshjes!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:35

Anna42 schreef:
Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet..


Dat is niet "de waarheid" maar jouw mening anna!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:38

Sam er zit gewoon een kras in die plaat

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:45

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet..


Dat is niet "de waarheid" maar jouw mening anna!!
[/quote]

Waar komt het evenwichtskelet dan vandaan?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:46

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet..


Dat is niet "de waarheid" maar jouw mening anna!![/quot]

foutje

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:51

sarabande schreef:
Sam er zit gewoon een kras in die plaat


Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:00

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="Anna42 schreef:
Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet..


Dat is niet "de waarheid" maar jouw mening anna!!
[/quote]

Waar komt het evenwichtskelet dan vandaan?
[/quote]

Wat jij verstaat onder evenwichtsskelet komt m.i. van de groningse/gelderse stammen waarmee de basis van het kwpn is opgebouwd, luxer, losser, atletischer gemaakt door de combinatie met engels volbloed/arabisch bloed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:00

Anna42 schreef:
Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.


Is het mogelijk om als je geen behoorlijke argumentatie hebt niet altijd in een denigrerende houding te vervallen.

Dat staat vast in jouw handleiding: hoe intimideer ik mijn opponent als die niet in mijn truc van vraag met wedervraag beantwoorden trapt.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:02

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:
Sam er zit gewoon een kras in die plaat


Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.
[/quote]

Het zou ook mooi zijn als jij met wat minder woorden en wat meer inhoud zou spreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:02

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.


Is het mogelijk om als je geen behoorlijke argumentatie hebt niet altijd in een denigrerende houding te vervallen.

Dat staat vast in jouw handleiding: hoe intimideer ik mijn opponent als die niet in mijn truc van vraag met wedervraag beantwoorden trapt.
[/quote]
De volgende tip is: gauw van onderwerp veranderen als je het eigenlijke antwoord niet weet.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:07

Lovely"]
[quote="sarabande"][quote="Anna42 schreef:
Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.


Is het mogelijk om als je geen behoorlijke argumentatie hebt niet altijd in een denigrerende houding te vervallen.

Dat staat vast in jouw handleiding: hoe intimideer ik mijn opponent als die niet in mijn truc van vraag met wedervraag beantwoorden trapt.
[/quote]
De volgende tip is: gauw van onderwerp veranderen als je het eigenlijke antwoord niet weet.
[/quote]
Tip 3, snel pc uitzetten! OK dan! OK dan!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:51

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.


Is het mogelijk om als je geen behoorlijke argumentatie hebt niet altijd in een denigrerende houding te vervallen.

Dat staat vast in jouw handleiding: hoe intimideer ik mijn opponent als die niet in mijn truc van vraag met wedervraag beantwoorden trapt.
[/quote]

Zo te zien, ken jij de handleiding uit je hoofd!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:02

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Het enige goede aan de huidige KWPN paarden komt immers van dit evenwichtsklet..


Dat is niet "de waarheid" maar jouw mening anna!!
[/quote]

Waar komt het evenwichtskelet dan vandaan?
[/quote]

Wat jij verstaat onder evenwichtsskelet komt m.i. van de groningse/gelderse stammen waarmee de basis van het kwpn is opgebouwd, luxer, losser, atletischer gemaakt door de combinatie met engels volbloed/arabisch bloed.
[/quote]

Waarom zijn Polydor, Grannus en Capitol I bv. heel anders gebouwd dan wat men hier bedenkt?
Waarom staan deze hengsten al jarenlang bovenaan de WBFSH lijst?
Polydor al 10 jaar lang de 1e van 's werelds beste 50 hengsten!!
Wat gaven die hengsten aan hun kinderen? Toch ook het type, het model
het voorkomen, het skelet, de intelligentie en het karakter?
Wat mankeert er aan deze toch zo succesvolle hengsten?
Moet je dan niet van die basis uitgaan in de fokkerij?
Wat wil je dan veranderen? Waarom en hoe zonder de oorspronkelijke eiggenschappen te verliezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:42

Vanavond in Hengelo was het anders bar en boos met onze fantastische kwpners. Ik was met een vriendin van mij, en ik ben zelf niet zo heel erg op de hoogte van het springen, maar toen Arkansas zijn rondje sprong weet ik nog goed wat ze zei: Hehe, eindelijk een goed springpaard, dan die buikschuivers van een kwpners.

Viel erg op dat bijv. Patent, Arkansas.........de echte aparte waren.

Allemaal duits gefokt!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:55

Dat viel dinsdag toch ook op. De aparten waren duits gefokt, bij voorkeur met wat Cor bloed Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:57

Cor bloed, Accord bloed, Capitol bloed..........Haha!

oliebol, mag het wpn niet afzeiken, die gasten lezen mee namelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 02:04

De betere springers van vanavond in mijn ogen:

Cobra onder Peter Geerink Carthago x Landgraf x Cor de la bryere AES
VDL Arkansas onder Woutjan vd Schans Acobat
Tolano vd Riethof Chin Chin x Goldspring d e Lauzelle x Lugano de la roche

Verder liepen er wel een aantal hele fijne paarden, maar vond ik niet echt dekhengsten of paarden voor het grote werk.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 02:06

Ow ja, dat was ook zo. Haha!

Dan maar even positief:
Dat het KWPN die goede duitse bloedlijnen gebruikt, spreekt juist in hun voordeel. Wat van ver komt is goed en dat herkennen ze af en toe....... Schijnheilig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 02:12

Ik zit dit topic te volgen..... zou het dan ook on-topic kunnen blijven, aub?

Mijn inbreng:
Mag het een en ander van de topic starter verkeerd hebben opgevat...
Maar wordt er gezocht naar verfijning van de merrie in het veulen.

Echer ben ik van mening dat de merrie meer inbreng heeft.... en dat het daardoor noodzakelijk is om de afstamming te weten en dan vooral om de merrielijn,om zo een passende keuze te kunnen voorstellen van een eventuele partner..
En dan souplesse: in voorwaartse gangen of de zijwaartse gangen?
Meer bloed? niet voldoende voorwaarts of werkwillend?
Expressie? alleen hoofd of totale indruk?
Als je op veel punten verbetering verwacht door inbreng van een vaderdier dan is mijn advies: zoe een vaderdier die door inbeng van de moederlijnen geworden is zoals hij is... maw zoek in moederlijnen naar een hengst die alles heeft van die moederlijn.
En niet omdat ik de wijsheid in pacht denk te hebben of alwetend ben vwb fokkerij.... maar meer omdat ik van mening ben dat een merrie (eigenlijk moederdier) meer inbreng heeft dan een vaderdier, in dit geval een hengst.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:14

Alane schreef:
Ik zit dit topic te volgen..... zou het dan ook on-topic kunnen blijven, aub?

Mijn inbreng:
Mag het een en ander van de topic starter verkeerd hebben opgevat...
Maar wordt er gezocht naar verfijning van de merrie in het veulen.

Echer ben ik van mening dat de merrie meer inbreng heeft.... en dat het daardoor noodzakelijk is om de afstamming te weten en dan vooral om de merrielijn,om zo een passende keuze te kunnen voorstellen van een eventuele partner..
En dan souplesse: in voorwaartse gangen of de zijwaartse gangen?
Meer bloed? niet voldoende voorwaarts of werkwillend?
Expressie? alleen hoofd of totale indruk?
Als je op veel punten verbetering verwacht door inbreng van een vaderdier dan is mijn advies: zoe een vaderdier die door inbeng van de moederlijnen geworden is zoals hij is... maw zoek in moederlijnen naar een hengst die alles heeft van die moederlijn.
En niet omdat ik de wijsheid in pacht denk te hebben of alwetend ben vwb fokkerij.... maar meer omdat ik van mening ben dat een merrie (eigenlijk moederdier) meer inbreng heeft dan een vaderdier, in dit geval een hengst.


Ahum ik ga nu ook weer off-topic maar leg dat eens uit....
Waarom zou een moederdier per definitie meer invloed hebben dan de vader? Ben ik wel nieuwsgierig naar, ik hoor dat hier nl wel vaker. Maar als ik dan naar mijn fokproduct kijk, waar ik echt niks maar dan ook helemaal niks van de moeder in terug zie dan vraag ik me dus af of die stelling wel altijd klopt (bij mij loopt het levende bewijs in de wei dat dat dus niet altijd zo is).

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:11

via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Juist hierin schuilt ook een zeer groot gevaar bij ondeskundig gebruik. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan deze hengst en dan weer die hengst geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist. Op deze manier zijn alle gedomesticeerde rassen ontstaan met een selectie op gewenste en minder gewenste eigenschappen. Een zeer effectieve manier om dit te bereiken is het fokken volgens het moederlijn principe. Hierbij fungeert het goede moederdier als basis, waarbij de manlijke paringspartner bij uitstek uit dezelfde moederlijn komt. Volgens deze weg kun je tot een zeer uniform fokproduct komen, met alle door ons als fokker gewenste eigenschappen. Ook de minder gewenste en verborgen (recessieve) eigenschappen komen zo naar voren die uitgeselecteerd kunnen worden. Dit principe is als eerste en met groot resultaat in de Engelse volbloedpaarden en greyhounden fokkerij toegepast.

Resumerend kan men stellen dat er altijd wordt uitgegaan van de duurzame, basale erf-massa van het goede vrouwelijke dier.

Bovenstaand niet zelf bedacht

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:42

Hmm, ik denk idd dat de Duitse invloed groot is.
Maar het KWPN waardeert gelukkig het Holsteinse bloed, ze hebben het ook nodig voor de springpaarden. Eurocommerce Berlin is niet voor niets goedgekeurd. En de toevoer van Eurocommerce is nu ook weer heel groot, wat betreft de Holsteiners.
Ik denk dat Eurocommerce samen met VDl de grootste toevoer van het Holsteiner bloed binnen het Kwpn geeft.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 22:22

Nou als jullie dat zo interesseert Knipoog en een advies enkel afhangt van afstamming Verward : In de merrie zit bloed van Nurzeus,Lucky Boy xx,Rigoletto,Camper .Stammoeder Ehrenmunze
Verandert dat jullie visie??[/img]
Laatst bijgewerkt door pukpaleis op 28-11-03 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:44

Lovely"]
[quote="sarabande"][quote="Anna42 schreef:
Als je goed oplet, zeg je af en toe iets zinnigs. Dus goed opletten, dan kun je ook weer iets met wat meer inhoud zeggen.


Is het mogelijk om als je geen behoorlijke argumentatie hebt niet altijd in een denigrerende houding te vervallen.

Dat staat vast in jouw handleiding: hoe intimideer ik mijn opponent als die niet in mijn truc van vraag met wedervraag beantwoorden trapt.
[/quote]
De volgende tip is: gauw van onderwerp veranderen als je het eigenlijke antwoord niet weet.
[/quote]

Of gewoon een week niet meer op een topic reageren als je de stomme fout maakt een 4 jarige "stevig gebouwde" Goodtimes aan te zien voor een "renpaard met een raceskelet"

Afbeelding