Keuringsraport Gladstone, Grosso Z en Abgar xx

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyRoS

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zwolle

Keuringsraport Gladstone, Grosso Z en Abgar xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 16:01

Jaa, het is een hele waslijst (en misschien volgen er eerdaags nog meer Tong uitsteken ) Maar wie heeft de keuringsraporten van deze hengsten? Een paar foto's zou ik ook erg op prijs stellen Lachen.
Bij voorbaat dank mensen.

Friesland Boppe Powerrrrr!


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:11

Stuk voor stuk rotbokken. Knipoog Huilen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:13

Grosso Z
Zijn naam staat synoniem voor een fok-carriere helemaal op eigen kracht. Politieke hulp van stamboekwege, mooie praatjes en n, dat alles heeft deze hengst nooit nodig gehad. Onverschillig waar Grosso Z zich vertoonde, steeds wist hij zijn concurrenten voor lange tijd af te troeven en liet hij zien dat op het grote toernooiveld menig ridder slechts een schildknaap blijkt. In zijn jonge jaren zorgde hij op nagenoeg alle grote Duitse keuringen voor klamme handen; tegenwoordig is hij voor alle Europese stamboeken –en overzee- goedgekeurd. Met een totaal van 148,85 punten, liefst 21,28 punten méér dan de als tweede geplaatste Gerald (v. Gepard), was hij kampioen van zijn examenklas in Warendorf. Als jong paard liep hij met succes parcoursen t/m klasse M om vervolgens klassiek te worden geschoold als dressuurpaard. Overwinningen op S-niveau (Prix St.Georges en Intermédiare) waren voor hem als het ware bijzaak, naast zijn verplichtingen als dekhengst.

Dubbelvererver laat herkend.

Zijn weergaloze fok-carriere begon Grosso Z in het Rijnland, om daar na een kort intermezzo in Hannover en Oldenburg weer naar terug te keren. Overal waar hij werkzaam was liet hij ook via verzendsperma naar andere stamboeken in binnen- en buitenland, het spoor van zijn zegetocht achter. Zijn succesvolle genen lijken niet aan bepaalde bloedcombinaties te zijn gebonden; Grosso Z-kinderen hebben succes ongeacht kleur, brandmerk, bloedvoering of nationaliteit. Als geen andere hengst vóór of na hem geeft hij zijn kinderen zowel voor de spring- als voor de dressuursport talent mee van absolute topklasse. Zijn nieuwste fokwaardeschatting voor dressuur is 120 (betrouwbaarheid 97%), voor springen 121 (betrouwbaarheid 95%). Daarmee bevindt Grosso Z zich al jaren in de top van de dubbelverervers. Hoe slecht fokkerijleiders soms in staat zijn om dergelijke dubbelverervers te herkennen blijkt uit de Hollandse loopbaan van Grosso Z. In april 1988 erkende het Nederlandse warmbloedstamboek WPN (de K van koninklijk werd twee maanden later toegevoegd) hem voor maximaal 50 inseminaties. Zoals gebruikelijk moest hij het jaar daarop veulens laten zien. Tussen fokleiding en sperma-importeur boterde het niet en wie een hond wil slaan kan altijd wel een stok vinden. Grosso Z werd, evenals zijn stalgenoot Larome, afgekeurd. Kort protocol: “wisselend ontwikkelde veulens, die het moderne rijtype missen. De bewegingen zijn ruim, maar met onvoldoende onderbrenging van het achterbeen. Getoond: 11 veulens uit 37 inseminaties.” Zelden, zéér zelden herroept de opperste stamboekleiding haar eigen fouten, dat is in Holland niet anders dan elders. Maar zie, het geschiedde dat in maart 1995 zijn stalgenoot en in augustus 1996 onze hoofdrolspeler zelf weer in genade werden genomen. De originele tekst:”Van Grosso Z is volgens het diermodel de index berekend aan de hand van de nakomelingen die geboren zijn in de periode 1988-1989. De springindex is 106 (betr. 48%), de dressuurindex is 120 (betr. 35%). De veulens van Grosso Z worden door zijn plaatsing op de lijst van erkende hengsten in het veulenboek geregistreerd.”

Trots op zijn voorouders.

Waar menige hengst zich eigenlijk een beetje voor zijn afkomst zou moeten schame kan Grosso Z trots zijn op zijn voorouders. Zijn vader Goliath Z (zoon van de mooiste Gotthard-nakomeling ooit, Graf Gotthard Z) had internationaal succes onder springruiter Willy van der Ham. Goliath’s moeder Heureka Z was bij leven al een legende. Onder Hermann Schridde won zij o.a. de Grote Prijs van Aken. En ook in de fokkerij presteerde Heureka Z als weinig andere fokmerries. Van Alme Z bracht zij de bekende Ahorn Z die vanuit Holstein een bijna wereldwijd verspreide hengstenlijn stichtte. Via haar dochter Argentina Z drukte Heureka Z nogmaals haar bijzondere stempel op sport en fokkerij: haar kleindochter Ratina Z won onder Piet Raymakers voor Nederland goud en zilver op de Olympische Spelen van Barcelona. Later werd Ratina Z onder Ludger Beerbaum het tot op heden meestwinnende springpaard ter wereld; haar levenswinsom bedraagt ruim ? 1.275.000.
Behalve Ratina Z is Argentina Z ook de moeder van de goedgekeurde hengsten Rebel Z I, II en III (v. Ramiro Z). Het zou ter ver voeren om alle successen van Grosso’s vaderskant hier te beschrijven.
Grosso’s moeder Füchsin Z bracht naast haar voortreffelijke zoon en enkele duur verkochte veilingpaarden nog een tweede fokhengst, namelijk de in Zweibrücken goedgekeurde Cadence Z (v. Cor de la Bryère). Füchsin’s vader Furioso II tilde de Oldenburger fokkerij naar wereldniveau; met Lugano I en Welf bevinden zich kolossaal sterke prestatieverervers in de verdere generaties.

Speling van het lot.

Zijn Hollandse avontuur is in Grosso’s leven niet de enige speling van het lot. Een kleine 30 jaar geleden kochten Dorit en Hermann Kothe Füchsin op de Eliteveiling in Vechta. De merrie was daar een van de duurste veilingpaarden. Hermann Kothe:”Mijn vrouw en ik behoorden destijds tot de allereerste paardenfokkers die in de Zangersheide-hengst Almé Z een echte springvererver zagen. Daarom brachten we Füchsin naar Leon Melchior’s modelstoeterij in België. Maar Almé Z kreeg korte tijd later een zware koliek, moest geopereerd worden en was heel lang niet meer beschikbaar als dekhengst. En zo besloot Leon Melchior om Füchsin in plaats van Almé Z, van Goliath Z te laten insemineren. Het product daaruit zou Grosso Z worden. Niemand van ons kon vermoeden welke belangrijke gevolgen deze beslissing van vriend Leon later zouden hebben. Toen ik Melchior vanwege zijn eigenmachtige beslissing de oren wilde wassen, nam hij mij gelijk de wind uit de zeilen. Hij bood ons een aanzienlijk bedrag voor Füchsin en de merrie wisselde van eigenaar. En het kringetje is weer rond; Füchsin’s zoon, de grote Grosso Z, staat nu bij ons.”
De vererving van de zwartbruine held laat zich lezen als een prentenboek. Voortreffelijke dressuurpaarden tot en met Grand Prix: Zorro Z onder de Spaanse WK-zilver-winnares Betrice Ferrer-Salar, Gina Royal onder Ellen Schulten-Baumer, Goethe onder Heiner Schiergen enz. bewijzen zijn verervingskracht in de dressuur. In de springsport grossieren de Grosso Z-kinderen in overwinningen. Boven alles uit troont Goldfever. Met een jaarwinsom van ruim ? 700.000 in het afgelopen seizoen (01-10-2001 t/m 30-09-2002) is de Grosso Z-zoon onder Ludger Beerbaum (die met hem overigens ook teamgoud won in Sydney) het meest verdienende Duitse springpaard. Ter informatie: op de tweede plaats staat de Westfaalse merrie Gladdys S met “slechts” ca. ? 278.000.
Hermann Kothe maakt de balans op en hoopt, dat hij de wereldcarriere van deze legendarische hengst op Gestüt Alsenhof zonder haperen kan voortzetten. “In totaal hebben de Grosso Z-kinderen voor hun vader tot nu toe meer dan ? 2.000.000 verdiend.

bron Henk Bouman
Laatst bijgewerkt door ceasario op 19-11-03 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyRoS

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 16:14

Bedankt..maar ik vraag me af waarvoor dat gekraak is van dat eerste berichtje..

Friesland Boppe Powerrrrr!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:15

GROSSO Z - Sohn gewinnt belgische Meisterschaft
Zangersheide: Währen der Pfingstfeiertage wurden auf dem Mustergestüt Zangersheide die belgischen Meisterschaften der Junioren und Jungen Reiter ausgetragen. Beide Championate waren hochgradig besetzt. Der Grosso Z- Abgar xx - Sohn Gladstone - ein in Belgien gekörter Hengst - trug seinen Reiter, Thierry Geffinet, souverän zum Sieg und Meistertitel bei den Jungen Reitern.
Fachleute sind sich darüber einig: Derzeit gibt es keinen Vererber, der sowohl im Springsport wie auch in der Dressur weltweit mit seinen Produkten für Furore sorgt wie GROSSO Z!

Bron: Zangersheide/Kothe
Laatst bijgewerkt door ceasario op 19-11-03 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:16

LadyRoS schreef:
Bedankt..maar ik vraag me af waarvoor dat gekraak is van dat eerste berichtje..


Voordat andere beginnen. Is hier normaal.

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:16

LadyRoS schreef:
Bedankt..maar ik vraag me af waarvoor dat gekraak is van dat eerste berichtje..


Dat is een grapje "ladyros"

LadyRoS

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 16:21

Dan is het goed Tong uitsteken

Friesland Boppe Powerrrrr!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:21

Wat toevallig dat je nu juist precies om die 3 rapporten vraagt..........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

LadyRoS

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 16:24

Tong uitsteken ja je moet toch wat.

Friesland Boppe Powerrrrr!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:30

Dan is het goed.

Dacht die goeie lobbes van een Ceasario dat je hem wilde foppen.........

(er hebben vandaag de gehele dag een paar ontzettend vervelende kinderen op zijn belletje staan te drukken ..........
Nu druk jij , en krijg je meteen een emmer water over je heen geloof ik.
Hij bedoelt het anders meestal wel goed hoor!)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

LadyRoS

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 16:34

Hehehehehe. Hij heeft me anders al aardig op weg geholpen met de stamboom.

Friesland Boppe Powerrrrr!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:34

LadyRoS schreef:
Jaa, het is een hele waslijst (en misschien volgen er eerdaags nog meer Tong uitsteken ) Maar wie heeft de keuringsraporten van deze hengsten? Een paar foto's zou ik ook erg op prijs stellen Lachen.
Bij voorbaat dank mensen.


Grosso foto. Mail miss Hiss maar die heeft nog een orgineel.
uit de tijd dat hij 1 maand erkend was door het KWPN.

Gladstone misschien Karin of het NRPS.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:37

Dat zeg ik toch: goeie lobbes..........bedoelt het wel goed.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:41

Afbeelding Grosso

Afbeelding abgar xx

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:44

ceasario schreef:
Grosso foto. Mail MissHIS maar die heeft nog een orgineel.
uit de tijd dat hij 1 maand erkend was door het KWPN.


Ja, stuur maar even een mailtje naar kwpn.hengstenfan@12move.nl

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 08:18

weet iemand waar Grosso Z momenteel ter dekking staat?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 08:20

Carri schreef:
weet iemand waar Grosso Z momenteel ter dekking staat?



Gestut Wiesenhof Krefeld

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:19

Samsam, misschien kan de foto van Grosso Z ook gebruikt worden in het topic van Anna42? Want dat paard heeft ook zijn voorbeen nog op de grond staan terwijl het achterbeen al los is,...

Sorry offtopic, maar ik heb net dat andere topic zitten lezen en probeer alle draffoto's nu anders te bekijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Umeo en 53 bezoekers