Paspoort = gechipt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:41

Voor 1 januari paspoort, voor 1 april chip voor oudere dieren?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:17

lageveld schreef:
Nee, dat laatste is niet helemaal waar. ALLE dieren die op de weg komen moeten een paspoort EN een chip hebben....

Ik heb nu vele instanties gesproken en gemaild en niemand kan dit bevestigen.
Dit geldt alleen als je een Fries of een Fjord hebt, alle andere rassen (correct me if I am wrong) hoeven niet gechipt te worden. Chippen is wel verplicht gesteld als je wilt deelnemen aan wedstrijden welke onder de paraplu van de NHS worden georganiseerd.

Een paspoort is verplicht en dit kan je tot 31-12-2003 nog aanvragen ZONDER dat je paard gechipt hoeft te worden. Na deze datum kun je alleen nog een paspoort krijgen met chip.

Dus rijdt je geen wedstrijden bij de NHS.....zou ik niet chippen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:08

Ik denk dat menigeen richtlijnen van wedstrijdorganisaties, KNHS of een of ander stamboek (b.v. Fries of Fjord) etc. verward met de komende (wettelijk vastgelegde) richtlijnen die gaan gelden voor alle paardachtigen. Dus ook ezels, zebra's of wat dan ook. Een en ander is gebaseerd op europese wetgeving die ook Nederland door moet voeren.

Dit betekent o.a. een NIEUW paspoort per 1-1-2004. Oude paspoorten hoeven niet omgewisseld te worden. De chipVERPLICHTING schijnt in te gaan enkele maanden later. Er wordt gesproken over 1-4-2004.

Het is mij ook een raadsel waarom de instanties die wel over informatie beschikken (KNHS, stamboeken) kortom diegenen die voor de uitvoering moeten zorgen deze informatie niet vrij mogen geven, althans van overheidswege geinstrueerd zijn te wachten met het vrijgeven van deze informatie.
Een nog groter raadsel is hoe men dat in vredesnaam op zo een korte termijn voor elkaar denkt te boksen.
Het allergrootste raadsel is hoe de AID, die een en ander moet controleren en overtredingen moet beboeten deze taak uit denkt te voeren. Lachen