Able Albert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-01 18:49

Hoi,
Het karakter van jouw ruin komt aardig overeen met deze hengst. Als hengst is hij aardig rustig, goed handelbaar. Met rijden was hij altijd wat rustig, maar dat kwam meer door spierproblemen (heeft jouw ruin daar misschien ook last van, misschien is het op een bepaalde manier wel erfelijk, zijn spieren zijn namelijk snel gevoelig). Door een bepaalde behandeling wordt hij steeds actiever met rijden. Hij kan soms erg vrolijk zijn, geeft opeens een paar bokken uit vreugde. Dit jaar voor het eerst begonnen met dressuurwedstrijden met hem. Is natuurlijk nog erg afgeleid, maar hoop dat dat op den duur minder wordt. Op zich heeft hij goede bewegingen, vooral in de galop kan hij heel mooi verruimen.
Nou, misschien herken je weer wat. Ik ben wel benieuwd of jouw paard ook van die gevoelige spieren heeft. Groetjes.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 18:54

Sorry, maar waar gaat dit over?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 19:02

Ja, dat vraag ik me ook af! Scheve mond\

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 20:29

Dit is een reaktie op mijn berichtje "afstammelingen van Able Albert gezocht" *LOL*

Bedankt voor je berichtje, Appie !
Toch leuk dat er nog iemand op Bokt is die met een Able Albert (bij ons ook "Appie" genaamd !) afstammeling rijdt !
Mijn paard heeft in het begin ook spierproblemen gehad, vooral in de voorbenen was hij dan wat stijfjes en soms ook in de hals.
Ook in de rug zat hij snel vast, maar dat had er ook mee te maken dat ik in het begin geen passend zadel kon vinden.
De ruitersportzaak kwam langs met wel 50 zadels, waarvan er slechts eentje na wat aanpassingen goed zit.
Maar sinds een jaar zijn alle problemen opgelost, hij heeft nauwelijks last meer van zijn spieren.
Ik rijd hem ook wat anders dan voorheen, rijdt eerst minstens een kwartier los en dan stel ik hem heel laag en rond in.
Mijn paard is nogal een "dieseltje" heeft flink veel tijd nodig om wakker te worden en om een beetje op dreef te komen.
Bij z'n vorige eigenaar had hij de rare gewoonte om constant met z'n onderlip te klapperen, heel vreemd geluid was dat !
Leuk trouwens om te horen dat jouw paard ook een goede galop heeft.
Kan hij ook goed "schakelen" van verruiming naar verzameling en andersom ?
Mijn paard doet dat van nature al vrij goed, het enige probleem is dat hij weleens op de kop wil duiken.
Ligt ook een beetje aan z'n bouw, hij is vrij vlak gebouwd en zal eerder te diep gaan dat dat hij oprichting vertoont.
Een bokje wordt er op z'n tijd ook wel uitgegooid, en niet zo'n beetje ook !
Op zich is hij niet zo rap, maar als ik een tijdje niet gereden heb dan gaat hij echt met z'n hoofd tussen z'n voorbenen een paar flinke meppen uitdelen, bijna altijd als ik de eerste keer in galop aanspring.
Oh ja, misschien nog leuk om te vermelden:
Ik heb vroeger bij een handelsstal gewerkt, en daar stond ook een 4-jarige Appie die ik aangereden heb.
Dat was zo'n schatje, in de stal stond hij altijd te lummelen en lief te zijn.
Ook met rijden was hij erg braaf, soms op het luie af.
Na een half uur werken vond hij het meer dan genoeg, en begon dan allerlei smoesjes te verzinnen om onder het werk uit te komen, zoals schrikreakties vertonen op iets waar hij al 100x langsgelopen was.
Dat herken ik ook bij mijn paard, als hij schrikt heb ik vaak het gevoel dat hij zich aanstelt en eigenlijk helemaal niet bang is........
En hij heeft vaak plotsklaps jeuk en ontzettende zin om te schuren tijdens een moeilijke oefening, lijkt me ook typisch een geval van er onderuit zien te komen.
't Is dus ook nog een goed acteur ! Party!!
De jouwe ook misschien ???
Ben benieuwd of jij nog leuke anecdotes hebt !

Als je op dit berichtje wilt reageren, dan kun je het beste klikken op "plaats reaktie".
Bij "nieuw bericht" wordt de reaktie als nieuw onderwerp geplaatst en weten de lezers totaal niet waar het over gaat !

Tot Bokt ?!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 08:56

of ff een priveberichtje sturen door op de afzender te klikken

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 10:02

hoezo pb? ik vind het ook wel interessant om te lezen hoor Boos!

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 19:12

Hoi Homer,

Ja stom, ik had per ongeluk op nieuw bericht geklikt, zag het later pas, maar hoopte al dat jij het toch zou zien. Leuk verhaal trouwens, veel dingen zijn wel herkenbaar. Als die van mij schrikt heb ik ook altijd het gevoel dat hij het gewoon voor de lol doet en niet echt bang is. En dan kan hij toch wel even flink bokken hoor. Maar dat heeft hij toch vooral in de winter. Zomers is hij toch veel rustiger.
Qua bouw is hij aardig compact, maar goed we zijn nog met de basis bezig, dus van verzameling is nog niet echt sprake. We zijn ook veel bezig met goed laag te rijden en de ontspanning op te zoeken. Vooral met wedstrijden zijn we met die ontspanning bezig, want hij vind die merries toch wel allemaal erg leuk!
Maar als hij eenmaal lekker loopt, voelt hij heerlijk. Vooral een goede ontspannen, voorwaartse galop is lekker. Ik rij hem ook wel eens in een bos waar crosshindernissen staan en dat vind hij prachtig, een tijdje terug nam hij een sprong die echt geweldig voelde!
Wat goed dat bij jouw paard de spierproblemen helemaal over zijn. Nou is die van mij rechtsvoor weer kreupel, echt balen. En dat komt niet door het rijden, want hij had al bijna een maand stilgestaan door kreupelheid en hij liep juist deze week weer goed, dus dacht ik weer bijna op hem te kunnen rijden, maar nee dus. Hij staat nu ook dag en nacht in het land, dus waarschijnlijk heeft hij zich weer ergens geforceerd, want het is weer duidelijk een spier in zijn rechterschouder.
Nou ja, weer afwachten dus. Rijd jij ook wedstrijden met je paard? Heb je trouwens ook weleens gesprongen met hem en hoe doet hij dat dan?
Groetjes

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:11

Hai Appie !

Leuk weer wat van je te horen !
Balen dat je paard kreupel is hoor, da's altijd erg vervelend.......
Geinig dat jij ook vaak het idee hebt gefopt te worden met de "schrik en spring"-akties, dat gevoel krijg ik ook heel vaak.
Ook met kreupel lopen heb ik een paar rare ervaringen.
Mijn paard is redelijk vaak kreupel, zo op het eerste gezicht is er niets aan de hand, maar als ik dan verder rijd dan loopt hij ineens kreupel.
Na dit een paar keer aan de hand te hebben gehad, begon ik een beetje nattigheid te voelen......
Wat doe je als je paard kreupel loopt ?
Juist ja, even bekijken en dan maar natspuiten en evt. in de wei zetten.
En toen zag ik dat meneer er in een razende galop vandoor ging, terwijl hij 10 minuten daarvoor bijna geen stap meer kon zetten.
Da's toch een beetje vreemd.....
Toen hij dit kunstje weer een keer flikte heb ik hem even flink op de proef gesteld (met alle risico's vandien, ik weet het, maar ik wilde gewoon weten of er werkelijk iets aan de hand was), en na een paar ferme tikken op z'n achterwerk was hij ineens weer helemaal genezen.
Kortom: ik ben een paar keer flink in de maling genomen !
Aan de longeerlijn doet hij het ook nog weleens, dan geef ik hem een flinke tik en dan is hij plotsklaps weer beter.
Gewoon aanstellerij dus, ik wist niet dat paarden zo slim waren met het simuleren van ziektes *LOL*
Nu trap ik daar natuurlijk niet zo gemakkelijk meer in, dat snap je !
Mijn paard loopt op dit moment M2 dresssuur, en we zijn ons aan het voorbereiden op de Z.
De winstpunten hebben we al, dus de overstap kan gemaakt worden.
Toch rijd ik nu even geen wedstrijden, ik wil thuis nog even wat meer bevestiging krijgen, de stap is toch vrij groot.
Inmiddels heb ik ook al een paar keer met stang- en trens geoefend, en dit gaat redelijk goed.
Eigenlijk boeit het hem niet zoveel, mits hij niet teveel druk op z'n mond krijgt.
Springen ???
Leuk dat je daar over begint !
Dit gaat dus voor geen meter !
En dan bedoel ik letterlijk "geen meter".
Meneer is te beroerd om z'n voeten op te tillen, en met een beetje pech loopt hij dwars door de hindernis heen.
Ook cavaletties gaan zwaar waardeloos, de ellende begint al bij de eerste balk.
Daar gaat hij meestal pontificaal bovenop staan, waarna de balk begint te rollen en meneer bijna met z'n snuffert op de volgende balk ligt.
Zo rolt hij dan door het balken-traject, en doet dan net of er niks aan de hand is <<hihihi>>
Springen gaat ook niet goed, ook niet als ik zelfs het simpelste hindernisje helemaal voorkauw.
Dan zet hij gerust 3 meter te vroeg af om daarna midden in de hindernis te landen.
En dan weer net doen of er niets gebeurd is hoor.
Het boeit hem gewoon niet, waarom ergens over springen als je door een paar meter om te lopen er ook langs kunt ?
Springt jouw paard wel graag (behalve terreinhindernissen) ?
En nu komt het mooie:
Ik had hem juist gekocht omdat ik het vermoeden had dat hij wel een leuke sprong zou kunnen maken !
Nou ja, uiteindelijk is hij in de dressuur al verder gekomen dan ik verwacht had, dus dat is wel een meevaller !
Ik hoop dat je snel weer kunt rijden hoor !
Veel beterschap, en we spreken elkaar vast wel weer !

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:55

Hey!
Wat leuk,ik had ook een afstammeling van Able Albert!!!!!!
Net vorige week maandag verkocht!!!!!!
Siinds ik m verkocht heb hoor ik opeens overal de voorouder en ouders vallen!!
Zijn vader was namelijk Recruut,de moeder Genia,de vader van Genia was Able Albert en de vader van Recruut was Marco Polo!
Lugano (zo heette mn paardje)was ook heel eerlijk vriendelijk en werklustig!En kon ook wel s een bokje van vreugde maken!
En hij had inderdaad sneller last van zijn spieren,vond ik. Verward

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 17:16

bij mijn paard is de vader van de moeder Able Albert!! Ik had bijna nooit iemand over deze hengst gehoord. Kan iemand mij een plaatje toesturen, ik ben benieuwd of mijn paard er iets op lijkt..

Grappig (of eigenlijk niet), mijn paard is ook erg gevoelig met spieren. Laatst had mijn stalgenoot Ody 2 weken gereden, en toen ik terugkwam maaide mijn paard ineens! Gelukkig ging het na een tijdje rust weer over.
Maar springen doet ze dus echt niet van harte; ze vind er niets aan. Vooral een kruisje springt ze niet; daar stapt/ struikelt ze gewoon overheen.

groetjes,


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ody op 2001-08-13 18:24 ]</font>

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:53

Nou, da's ook toevallig !
Leuk dat jullie ook Able Albert in de "familie" hebben of hadden !
Ody, als je even een mailtje stuurt naar het KWPN (het e-mailadres vind je op de website, http://www.kwpn.nl), dan sturen ze je een kopie van een foto op !
Is heel leuk om te kijken of je paard er op lijkt !
't Kan toch haast geen toeval zijn dat bijna alle nakomelingen spierproblemen hebben ???
Nou ja, verder is het een supertof paard, en 't is met allemaal wel wat he.
Als springpaard zal hij het vast niet gaan maken (hij heeft wel de kleur van De Sjiem, maar niet het springvermogen *LOL* ), maar toch ben ik er heel tevreden mee.
Sugababe, mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je je paard verkocht hebt ?
Als je er niets over kwijt wilt dan is dat geen probleem natuurlijk, maar ik ben nogal nieuwsgierig <<hihihi>>
Ook ben ik heel benieuwd wat voor type je paard was, Recruut is natuurlijk een vrij zwaar gebouwd paard met supergangen !

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 07:19

Zo, daar ben ik weer. Dat mijn paard meer springvermogen heeft, komt door de voorouders van moeders kant. Zijn grootvader is namelijk Nimmerdor en zijn overgrootvader Erdball, twee goede springers natuurlijk, dus vandaar dat die van mij waarschijnlijk meer zin in het springen heeft dan die van jullie.
Dressuur vind hij ook niet zo veel aan, moet hem elke keer goed aanmoedigen. Maar zodra we gaan springen en hij ziet de hindernis staan, dan wordt hij toch enthousiast. En dan kan hij opeens wel vanzelf goed voorwaarts rijden, hoef echt geen moeite meer te doen... de grapjas.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 10:38

Hoi Homer,

De reden was dat ik geen tijd meer had.Dit paardje had wat dat betreft echt iedere dag beweging nodig,en die kon ik m niet geven.Nu is hij verkocht aan een meisje die er lekker fanatiek mee gaat rijden,en ze gaat er weer wedstrijden mee rijden,waar hij erg van houd,dus hij is suuuupergoed terecht!! Lachen
Dus ik heb er vrede mee. Schijnheilig
Hij was groot,maar bewoog zich heel elegant,ook waren zijn verhoudingen gewoon erg mooi,hij had ook echt supergangen en een heel goed ruggebruik.
Hij had ook een mooie brede gespierde borstkas.
Maar hij was absoluut niet stevig.
Echt een topbeessie....snif. Huilen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:30

Hier heb je een foto van Lugano.[img]../upload/865/lugano_1.jpg[/img]


Kwijl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers