een vraagje over de crusado

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 18:27

Hoi ik heb een paardje dat is een kruising tussen een kwpner en een crusado andalusier. nou was mijn vraag is een crusado andalusier het zelfde ras als een gewone andalusier of niet. ik heb al op het i net gekeken maar kan niks over de crusado vinden Boos! zo heb ik al wel een keer een e mail naar een site van andalusiers gestuurd maar heb er nog nooit wat van gehoord. wie o wie kan mij hierbij helpen.

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

groetjes claudia

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-02 19:27 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:28

Een crusado is geen zuivere Andalusier maar een kruising tussen een Andalusier en een Arabier. Als iemand een paard Andalusier noemt hoeft hij trouwens ook nog niet zuiver te zijn want veel mensen gebruiken de term Andalusier als aanduiding voor een paard dat uit Spanje komt. Een echte Andalusier is een P.R.E. (Pura Raza Espanola) en heeft dus stamboekpapieren. En een paard dat uit de oudste en zuiverste bloedlijnen komt wordt Karthuizer genoemd (naar de stoeterij vernaamd) en dat zijn de echte toppaarden.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:26

Fout fout fout. Een Crusado Andalusier kan wel degelijk voor 100% een Andalusier zijn. Ik heb nl een hengstjaarling van een goedgekeurde Andalusische dekhengst met papieren (uiteraard) en een afgekeurde Andalusische merrie met papieren. Dus Despiƫrto (mijn jaarling) is voor 100% Andalusier dus PRE alleen moeders is afgekeurd. En hoezo is een crusado perse een Andalusier/Arabier. Op de fokkerij van mijn schoonvader loopt een crusado en die is Andalusier X KWPN.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-08-03 10:26 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:34

Die termen lopen inderdaad allemaal mooi door elkaar. Jouw Despierto is een kruising geweest tussen twee ouders met papieren en dus een PRE. Dat de moeder afgekeurd is maakt hiervoor niets uit. Despierto is dan volgens mij geen crusado want een crusado is een kruising tussen een andalusier en een ander paard. dat hoeft inderdaad niet altijd een arabier te zijn maar dat wordt wel het meest gedaan dacht ik.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:54

Ja, eigenlijk is hij geen crusado maar omdat de moeder is afgekeurd kan ik geen normale papieren krijgen, alleen crusadopapieren. Dus hij kan ook nooit dekhengst worden, helaas. Voor hem ook want als ik hem hou moet hij 2 lichaamsdelen missen. Haha!

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 12:43

weet iemand waar ik meer info op het i net kan vinden over de crusado

groetjes claudia

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:07

Hey,
Wat leuk, ik heb ook een andalusier X Kwpn. En heb eigenlijk dezelfde vraag! Hoe kun je je paard dan eigenlijk aanmelden bij het crusadostamboek en moeten ze nog aan bepaalde eisen voldoen? Misschien weet jij dat Lisette?
Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 22:40

danielle weet jij wie de vader van jou paardje is en hoe oud is jou paard nu. ik weet wel dat de vader van mijn paard een gelders type was maar de naam weet ik jammer genoeg niet. heb je een merrie of een ruin. ik heb een ruin. ik woon in breda waar woon jij.

groetjes claudia

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 23:02

Ik geloof dat de vader van Danielle der paard de hier inmiddels welbekende Imatador is Haha!
Die een goed gekeurde dekhengst is, begreep ik.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 08:31

He Danielle,

Ik heb het voor je nagevraagd, maar voor Roderick is het helaas al te laat. Het paard moet voor zijn tweede jaar bij het stamboek zijn aangemeld. Dat is wel zonde dus... Scheve mond\

Volgens mij is het trouwens ook zo dat een Crusado een kruising is tussen een raszuivere PRE en welk ander ras dan ook.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 16:51

Hey Suzanne wat jammer zeg. Leek me juist zo leuk.
Rodericks vader is inderdaad Imatador! Zijn moeder is Wanda, een kwpn er, nu staat die in Belgie. Ik heb 2 foto's van haar dankzij Eveline! Ze schijnt superbraaf te zijn geweest en ze kon ook wel goed springen. En van Imatador weten jullie genoeg! Roderick is nu 4, ik heb hem nu bijna anderhalf jaar. lees maar in mijn profiel! Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88 en 111 bezoekers