Cream on top Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-10 16:07

Beste

Graag zou ik willen weten of er hier op bokt mensen zijn die met Cream on Top hebben Gedekt.

Ook zou ik willen weten wat jullie van deze hengst vinden. Ik zou graag eens een speciale fokken.

Mijn merrie heeft zelf altijd 120cm gelopen. Al ben ik zeker dat ze met een betere ruiter meer had kunnen doen.

Het veulen zou bij mij blijven en dus ook voor mijn eigen gebruik.

Ik zou graag een allround veulen fokken. En als hij nog is een speciaal kleurtje heeft is het mee genomen

Ik twijfel tussen twee hengsten

Visage van de olsemhoeve & Cream met een grote voorkeur voor Cream on top Z

Laten jullie iets weten.

de fotos en videos staan op www.creamontop.nl eveneens als zijn papier


Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:55

Als je op EHK advies vraagt bij de hengstenkeuze is het de bedoeling dat je de merrie voorstelt die je wilt dekken, haar plus en minpunten opnoemt en wat de hengst moet doorgeven aan je toekomstige veulen.

Als je alleen info zoekt over de hengst(en) zelf hoort het topic op F-AM Fokkerij Algemeen.

Dus graag info en foto's van de merrie toevoegen, of als dat niet de bedoeling is, even doorgeven dat het topic verplaatst moet worden.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-10 17:02

dan mag het topic verplaatst worden ik zoek enkel info. ik ben er nog niet uit welke hengst ik ga kiezen

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:11

EHK -> F-AM

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

Anoniem

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:38

Die andere hengst ken ik niet, heb je daar een link van?

Ik vond Cream on top op zich best een interessante hengst. Heb er momenteel alleen niet echt een merrie voor.

caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-10 12:21


caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-10 12:22

op wat voor merrie zou jij hem zetten?

Mansolein

Berichten: 2348
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:04

Ik heb de hengst gezien tijdens de hengstenkeuring van Zangersheide. Ik vond het een opvallende hengst en niet zozeer om zijn kleur maar wel om zijn kwaliteit. Goed paard, exterieur matige goed gebouwd en aansprekend in type. Ook qua gangen een heel fijn paard. Verder is hij ook op papier erg interessant oa vanwege het volbloed percentage. Ik houd hem persoonlijk zeker in de gaten. Hopelijk krijgt hij de mogelijkheden om in de sport en fokkerij zich waar te maken!

http://www.mansolein.com alle info over onze stal en fokkerij.
Geïnteresseerd in fokkerij? Word gratis lid van Mansolein's E-magazine. Voor meer informatie mail of zie http://www.mansolein.com

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:00

komend jaar krijgen we bij ons op stal iets van 20 'creampjes', aangezien mijn baas de fokker en eigenaar is.
Ik vind het een erg stoere knol met goede reflexen op de sprong en hij lijkt ook veel vermogen te hebben. In de omgang is het ook een heel prettig beest.

Cream is inmiddels zadelmak, maar word nu vooral voor de dekdienst gebruikt. Ik heb geen idee wat de plannen van mijn baas zijn mbt de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:12

schoentje schreef:
komend jaar krijgen we bij ons op stal iets van 20 'creampjes', aangezien mijn baas de fokker en eigenaar is.
Ik vind het een erg stoere knol met goede reflexen op de sprong en hij lijkt ook veel vermogen te hebben. In de omgang is het ook een heel prettig beest.

Cream is inmiddels zadelmak, maar word nu vooral voor de dekdienst gebruikt. Ik heb geen idee wat de plannen van mijn baas zijn mbt de sport.


Hoeveel heeft hij er in totaal gedekt?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:55

daar ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar! Ik zal het eens navragen.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:06

Hoe zit dat met het vererven van de kleur, heeft een vosmerrie met Cream de meeste kans op een valk veulen? En de andere kleuren hoe zit dat? ("Jammer" dat ik een merrie heb van Larino, anders vond ik hem ook wel interessant)

Vist u? Nee, ik verdrink wormen....
Ik ben helemaal niet lisdectisch

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:32

ik heb geen verstand van kleurvererving, maar ik zie hier dat de gele kleur makkelijk vererft. Uit de meese gele merries komen hier een gele of een vos. Ik geloof niet dat een vos merrie een grotere kans op een gele geeft. Cream is namelijk concorde x roven x gran corrado, dat zijn allemaal bruine hengsten.
De kans op een valk of pallomino lijkt even groot.
Hier in de buurt dekt een pallomino v hollands golden boy, deze vereft de gele kleur ook heel goed.

caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 14:24

kan je ons op de hoogte houden?

heb je soms meer fotos van hem?

want op de site staan er niet zo veel.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:32

Kom ik zomaar even dit topiv tegen. Over de hengst heb ik geen advies, maar even over de kleurvererving ;)

Het is een vlak, wat betekend dat hij een enkele verdunning heeft. Kan is dan 50% dat hij die verdunning door geeft aan het veulen.
Wat betreft met een vos merrie, dat is afhankelijk van de voorouders. Een vosmerrie geeft altijd een enkel gen 'vos' mee. Vaders is een valk, dus eigenlijk een zwarte + agoutigen + verdunning. Afhankelijk of er een 'verstopt' vos gen in de genen van deze hengst zit (zoals bij Gribraldi dacht ik), is de kans groot dat het een zwart-bruin-of valk veulen wordt.
Snap je het nog?

"Een draver, is gaver" :D

caramelle
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Sint urliks kappelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 14:32

zie hier de kleurkansen

met een vosse:
29.17% - Buckskin
29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Smoky Black
4.17% - Black


Met een bruine

43.95% - Buckskin
43.95% - Bay
3.13% - Palomino
3.13% - Chestnut
2.93% - Smoky Black
2.93% - Black

en een zwarte

35.16% - Buckskin
35.16% - Bay
11.72% - Smoky Black
11.72% - Black
3.13% - Palomino
3.13% - Chestnut


maar als ik hem zou gebruiken is het niet in eerste plaats voor zijn kleur! maar voor een toffe all rounder te fokken.

zijn afstamming vind ik niet mis. en vooral er is geen darco in want mijn merries hebben darco bloed

ook zie ik graag paarden met een mooi model. die goed hun mannetje kunnen staan in dressuurproefje en die vermogen hebben om te springen

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:06

Interessant met de kleuren. Maar wat is Buckskin?

Natuurlijk fok je niet een paard voor de kleur. Maar iets aparts vindt ik altijd wel leuk. Maar Cream heeft ook nog eens een mooi papier met veel bloed. En het springen en lopen lijkt ook niet verkeerd ;-) Ik mis alleen een stand foto om zijn model goed te bekijken.

Vist u? Nee, ik verdrink wormen....
Ik ben helemaal niet lisdectisch

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:08

RianneH schreef:
Kom ik zomaar even dit topiv tegen. Over de hengst heb ik geen advies, maar even over de kleurvererving ;)

Het is een vlak, wat betekend dat hij een enkele verdunning heeft. Kan is dan 50% dat hij die verdunning door geeft aan het veulen.
Wat betreft met een vos merrie, dat is afhankelijk van de voorouders. Een vosmerrie geeft altijd een enkel gen 'vos' mee. Vaders is een valk, dus eigenlijk een zwarte + agoutigen + verdunning. Afhankelijk of er een 'verstopt' vos gen in de genen van deze hengst zit (zoals bij Gribraldi dacht ik), is de kans groot dat het een zwart-bruin-of valk veulen wordt.
Snap je het nog?


mhhh ja een beetje :-)

Vist u? Nee, ik verdrink wormen....
Ik ben helemaal niet lisdectisch

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:15

Buckskin is valk :)

Die kleurencalculator klopt alleen niet 100% want (altands, ik heb het nog niet gevonden) we weten nog niet zeker of Cream homozygoot zwart + homozygoot agouti is. Naast dat je vaak ook niet exact weet welke kleuren er in de genen van je merrie zitten.
Maar 1 ding is zeker, je hebt 50% kans op een verdunning (valk/palomino/smockey black)

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:12

Tuurlijk gebruik je de hengst wel om zijn kleur. Qua springtalent, model en afstamming zijn er echt wel interessantere hengsten te vinden, maar Cream's kleur is iets wat hem uniek maakt.
Ik durf eerlijk te zeggen dat ik hem louter om zijn kleur zou gebruiken. Afgezien van zijn kleur vind ik zijn bloedvoering en model acceptabel, dat is bij veel andere kleurhengsten vaak niet zo.
Maar als sportpaard wordt hij voor mij pas interessant als hij over een paar jaar prestaties in de springring laat zien.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:41

Cream On Top is heterozygoot voor zwart en vos, en waarschijnlijk heterozygoot voor Agouti ... wat een andere uitslag maakt van de kleuren kansen berekening:

indien merrie geen Agouti (aa):
25.00% - Palomino
25.00% - Chestnut
12.50% - Smoky Black
12.50% - Buckskin
12.50% - Black
12.50% - Bay

indien merrie heterozygoot Agouti (Aa):
25.00% - Palomino
25.00% - Chestnut
18.75% - Buckskin
18.75% - Bay
6.25% - Smoky Black
6.25% - Black

indien merrie homozygoot Agouti (AA):
25.00% - Palomino
25.00% - Chestnut
25.00% - Buckskin
25.00% - Bay

Mocht de hengst toch homozygoot Agouti blijken (AA) dan is er geen kans op zwart of smokey black.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:23

Dat is dan wel bij een vos merrie, bij een zwarte of bruine krijg je weer andere kansen natuurlijk

"Een draver, is gaver" :D

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:50

Klopt maar de berekening resultaten zijn wel anders dan boven opgegeven vanwege de simpel reden dat het heterozygoot vos zijnde van de hengst niet in rekening gehouden is.

zenn
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:57

hallo

heeft iemand meer nieuws over deze hengst?

heeft die al wedstrijden gelopen?

Anoniem

Re: Cream on top Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:27

Een 3 jarige?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD en 103 bezoekers