Exterieur of sportwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Exterieur of sportwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 22:33

waar fokken jullie op? op een mooi plaatje of willen jullie dat t paard goed ind e sport loopt maar exterieur matig toch tegenvalt.
En welke hengsten vinden jullie echte keuringspaarden geven die in de sport niet presteren en welke hengsten geven echt sportpaarden waarbij exterieur matig nog wel eens wat aan te merken valt.
ben erg benieuwd naar de reacties

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:20

Marjolein, een goede fokker probeert een mooi sportpaard te fokken. De ene fokker is daar al jaren mee bezig, de andere is onder de druk van de markt er toe over moeten gaan om prestatie duidelijk mee te laten wegen. Voorbeeld de fokkers van Jazz die meer dan 30 jaar vooral succesvolle keuringspaarden fokten maar nu ook sportpaarden leveren.
Keuringen worden steeds onbelangrijker, ze wilden dat eigenlijk al afschaffen maar voor de fokkers is het een mooie etalage en sociale gelegenheid.
Maar kijk eens bij de nationale KWPN kampioensschappen, bij de PAVOcup zitten zo langzamerhamd evenveel mensen als bij de fokrubrieken.
O en een voorbeeld van hoe ik probeer te fokken, kijk op ITP Primeur Sarabande eindelijk onder het zadel, of in mijn profiel.
Ik hou van mooie paarden, maar ze moeten kunnen en willen presteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:38

Ik ben het met Sarabande eens dat het niet OF maar EN moet zijn.
Ik ben het niet met haar eens dat de exterieur keuring onbelangrijk is.
Ik vind het linear scoringsformulier toch een ondersteuning, het is niet zaligmakend maar kan wel een duwtje in de goede richting geven kwa hengstenkeuze.
Ook vind de predikaten ster, keur en preferent zeker net zo belangrijk als sport en prestatie, juist omdat ik EN wil en niet OF.
Daarnaast is de keuring gewoon de gelegenheid om de paarden aan de hand en los te zien bewegen, ook de fokmerrie´s.
Onder het zadel hangt ook veel af van de ruiter, een slecht ruiter kan een goed paard geheel verprutsen.
Nu kan een slechte voorbrenger dat ook maar dan kan je toch nog een hoop zien in het los bewegen/springen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:42

Gaat mooi en goed bewegend niet automatisch samen? Op een hoofd kun je niet rijden, maar een correct gebouwd paard zal automatisch beter bewegen dan een paard dat zijn bouw niet meeheeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:45

Ilindra het exterieur van het paard heeft het voor de rest van zijn/haar leven. Sportprestaties komen niet in een dag. Keuringen zowel als sporttesten zijn momentopnames. Ik ga voor paarden, zoals die van jullie b.t.w. die altijd klaar staan om datgene dat er gevraagd wordt blijmoedig te leveren. Schoonheid is een betrekkelijk begrip, ik zie hier op Bokt achh en ohhs bij paarden die ik niet mooi vind. Maar willen en kunnen werken voor de baas dat is heel belangrijk, en wordt steeds een belangrijker verkoop/aankoopargument.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:47

Ik ben het in deze met Sarabande eens dat je niets hebt aan een staker. Maar worden stakers niet gemaakt? Is staken aangeleerd?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:13

Cassidy schreef:
Ik ben het in deze met Sarabande eens dat je niets hebt aan een staker. Maar worden stakers niet gemaakt? Is staken aangeleerd?


Ik denk dat de aanleg tot staken zeker in het karakter zit. Of het eruit komt zit voor een gedeelte in het nivo van de ruiter en voor een gedeelte in het nivo van het paard (dus of het paard het gevraagde werk aan kan).

Soms zie je ruiters en dan denk ik echt, goh wat een extreem braaf paard, terwijl een ander paard dan al duizend maal op de achterste benen had gestaan.

Ik denk dat het heel wenselijk is om op bewerkbaarheid te letten bij een hengsten keuze, maar ook hierbij moet het én én zijn denk ik. En paard wat voor je wil werken, maar gewoon het lijf en de kwaliteiten niet heeft daar heb je ook niet zoveel aan als sportpaard. Dus ik denk wel dat eerst de voorwaarden aan wezig moeten zijn om mee te werken.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:27

Cassidy schreef:
Ik ben het in deze met Sarabande eens dat je niets hebt aan een staker. Maar worden stakers niet gemaakt? Is staken aangeleerd?


Ik heb dus een paard gehad, die exterieurmatig best veel mogelijkheden had en daarnaast ook talent, maar die het gewoon niet wilde. Ik heb die merrie gekocht van de fokker, die haar op ongeveer M niveau (dressuur) had getraind. Maar ze reden maar eens per 2 - 3 week. En toen ik daar kwam rijden ging het best goed, ik reed er zo mee weg en het paard had er plezier in. Maar toen ik thuis op een gegeven moment de training opbouwde tot 5-6 keer per week kwamen de problemen. Want daar had mevrouw geen zin in! Natuurlijk heeft het er ook mee te maken dat ze al wat ouder was, maar werkwillig was ze dus absoluut niet. Het enige wat ze wilde was even hard galopperen in het bos, en als ik haar aan het werk wilde zetten deed ze alles om er onder uit te komen. Nou dat rijdt alles behalve fijn, want ik deed er alles aan om het haar zo veel mogelijk naar haar zin te maken: nooit lang rijden, heel veel afwisseling etc. Ze stond dag en nacht in de wei met haar vriendje, dus volgens mij had ze niks te klagen.

Maar nu heb ik een nieuwe merrie waarmee ik gruwelijk blij ben...deze blijkt bijzonder werkwillig, heeft talent en exterieurmatig alle mogelijkheden. Zeker voor wat ik ermee hoop te bereiken. Lucky me!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:05

Ja ze moeten het uiteindelijk wel willen doen. Ik vind mijn merrie een fijn karakter hebben maar ik rijd haar niet veel en kan er mee omgaan. Ik geef eerlijk toe dat ik denk dat als zij volop getraind zou worden ze het ook niet meer zou doen.

Ik probeer ten eerst een paard te fokken wat het kan....zowel qua beweging als exterieur, pas daarna komt bij mij of dat paard het wel wil doen. Dit omdat je karakter een eind kan vormen en het paard zelf fok je. Hoe het paard uitpakt is altijd maar afwachten, qua exterieur en beweging kan je nog genen bij elkaar zoeken maar karakter is zo´n onzekere factor.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:09

Suzanne F. schreef:
karakter is zo´n onzekere factor.


Karakter betekend niet alleen een goed karakter. Dus als je bepaalde bloedlijnen op elkaar zet waarvan je weet dat het overheersende karakters zijn dan heb je grote kans op een eigen willetje.
Net zoals op kleur, aanleg, grootte etc kan je wel degelijk op karakter fokken.
Dat gebeurt ook al generaties lang bij de betere fokkers.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:35

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
karakter is zo´n onzekere factor.


Karakter betekend niet alleen een goed karakter. Dus als je bepaalde bloedlijnen op elkaar zet waarvan je weet dat het overheersende karakters zijn dan heb je grote kans op een eigen willetje.
Net zoals op kleur, aanleg, grootte etc kan je wel degelijk op karakter fokken.
Dat gebeurt ook al generaties lang bij de betere fokkers.
[/quote]

Alleen is karakter een moeilijke eigenschap, omdat er niet 1 type karakter is wat per definitie goed is. Voor een èchte topper moet je ook weer geen goeie sul hebben, want die heeft waarschijnlijk niet meer dat extra. Dus een topper moet zeker wel een sterk karakter hebben, maar het moet natuurlijk wel bewerkbaar blijven.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:58

In de eerste plaats vind ik dat het belangrijk is om een goed exterieur paard te fokken. Een veulen met een goede bouw, en een goede stap, draf, galop, ... zou normaal als alles goed gaat moeten kunnen uitgroeien tot een betrekkelijk of zelfs een zeer goed sportpaard.

MAAR karakter is idd zeker zo belangrijk. Hoewel dit punt idd zeer moeilijk in te schatten zijn. Een paard heeft een karakter van zichzelf, maar ook zoals het net bij mensen gaat zijn er milieufactoren die dit karakter beïnvloeden.

Bij het fokken van een paard denk ik dat je op zeer kleine wijze invloed kunt uitoefenen op het karakter. Je kan twee paarden met een goed karakter bijeen brengen. En dit is ook belangrijk denk ik dat je daar op let! Want paarden met echt slechte karakters fokken, daar kan uiteindelijk niemand echt mee verder.

Ik denk dat de ECHTE vorming van het karakter die begint na de geboorte, misschien zeker zo belangrijk is, of misschien zelfs een beetje meer belangrijk is.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:20

Hoi,

Veel jonge paarden worden verpest door verwenning, d.w.z. te veel en te vaak hun zin geven. Dit worden over het algemeen "moeilijke paarden". Maar de erfelijkheid speelt natuurlijk ook een grote rol.
Het exterieur van een paard is ook zeer belangrijk, een goed gebouwd paard zal minder moeite hebben met de gevraagde oefeningen. Maar er blijft natuurlijk ook altijd de persoonlijke smaak!!
Groetjes
Jolanda

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:27

Karakter, hangt voor een groot deel van de opvoeding af...

Als ik op mijn stages hielp met hengsten uitzoeken, was ons fokdoel:
Een fijn sportpaard met een correct exterieur.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:44

Ik ben het ook met Sarabandes eerste reactie eens.
Een goedgebouwd paard kan ook goed presteren (met een goede ruiter erop natuurlijk Lachen )