hoe lang doordekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

hoe lang doordekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 14:22

Voor 't eerst in onze carriere: een merrie die niet drachtig wil worden. Sterker nog: ze produceert geen rijpe eieren. OK, daar zijn we nu mee bezig en ze kan maandag dan eindelijk geinsemeneerd worden. Betekent wel: veulen in juni volgend jaar. Als ze nu nog niet drachtig wordt, zitten we dus eind juni......ik vind dat wel laat worden. Lopen die veulens nog in erg laat in het seizoen bij hun moeders - en zullen dus relatief meer op stal moeten. Lijkt me niet altijd prettig. Tot hoe lang dekken jullie door?


luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:00

het dekseizoen loopt tot 1 september, je hebt dan inderdaad een laat veulen, dat op 1 januari wel verjaard en dus een achterstand heeft met zijn jaargenoten (vooral op keuringen e.d.) een veulen kan wel lang buiten lopen hoor als het gezond is, een heel vroeg veulen heeft in het begin vaak koud weer, die van jou pas als hij ouder en sterker is.
het maar waar je voor kiest, maar je kunt haar dus wel gewoon nog dekken, of overslaan en volgend jaar vroeg proberen.
suc6

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 17:13

Ik vind het ook niet zozeer een probleem dat het veulen nog buitenloopt - meestal laten we ze na het spenen ook direct 'afharden' en tot november-december gewoon buitenlopen.
Maar met de merrie erbij is dat toch wat anders, meer kans op vertrapt land, merrie is toch gewend om met de rest van de club zo aan het eind van de middag naar binnen te gaan, betekent dus: meer op stal. En dat wil ik dus liever niet.
Probleem is nu natuurlijk dat ik d'r gewoon graag 'aan de gang wil hebben', gedoe hoor zo'n probleemmerrie. Ik snap nu dat ik tot nu toe wel erreg verwend was (altijd na 1 of 2 keer drachtig!)

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 20:51

Ik ben 2 jaar geleden tot half augustus bezig geweest om een merrie drachtig te krijgen. Het veulen werd 2 weken te vroeg geboren (28 juni) en heeft tot eind januari bij de merrie gelopen.
In de winter gaan ze alleen overdag naar buiten maar op stal ging het prima.
Voor de keuringen vond ik het niet zo'n probleem, ik heb er zat om te showen dus deze komt pas met haar 4e voor het eerst op de keuring.

Maar ik weet niet of ik het nog een keer zou doen.
Omdat het veulen pas eind juni geboren is en deze merrie ook een "probleem merrie" is wbt drachtig worden, heb ik haar vorig jaar niet meer laten dekken. Het risico dat het weer niet zou lukken, nog later zou worden enz...
Dus in principe ben ik er weinig mee opgeschoten.
Alleen omdat deze merrie dus tot eind januari gezoogd heeft, heb ik het idee dat ze hormonaal "beter" het voorjaar in is gegaan. Ze werd nu voor het eerst sinds 3 jaar uit zichzelf hengstig.

Dit jaar ben ik vroeg begonnen met dekken en was ze wonder boven wonder in 1x drachtig. Dus volgend jaar vroeg een veulen en dus ook weer langer de tijd om haar daarna drachtig te krijgen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:18

Vorig jaar had ik ook late veulens (door de MKZ van dat jaar ervoor)en heb beide fokmerries gust gelaten.Dit jaar vroeg begonnen met dekken. Helaas........het wil niet echt lukken. 1 merrie is nu net 1 maand drachtig (na 3 periodes van hengstig zijn) en bij de andere merrie wil het eitje niet groeien en is heel onregelmatig hengstig. In de volgende week zal de tweede fokmerrie weer hengstig worden. Nu maar hopen dat ze wel een mooi ei krijgt en deze even vasthoud. Ik ben vorig jaar al gewaarschuwd: Toen werd mij verteld dat de hengstigheid een probleem zou worden als ik ze gust zou laten. Ik heb dat naar het rijk der fabeltjes verwezen, nu denk ik er wel anders over. Volgend jaar krijg ik dus weer late veulens................ Verward Als ik jou was zou ik gerust doorgaan (tenminste als je graag een veulentje wilt). Volgend jaar opnieuw beginnen wil niet altijd zeggen dat het dan wel zal gaan lukken. Als het echt laat in het seizoen zou worden kun je het veulen ook in maart pas afspenen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 22:30

Suzan1 schreef:
Toen werd mij verteld dat de hengstigheid een probleem zou worden als ik ze gust zou laten. Ik heb dat naar het rijk der fabeltjes verwezen, nu denk ik er wel anders over.


Da's misschien ook wel een fabeltje - wij hebben een wpn-merrie, die slaat altijd een jaar over en ze wordt altijd direct weer drachtig. Dus het hoeft niet. Maar 't is wel een gedoe op deze manier hoor! Enfin, morgen brengen we d'r naar de hengstenhouder, komt er in ieder geval vers sperma in en ze hebben daar een schouwhengst, dat stimuleert ook (zegt men).

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:04

Ik had vorig jaar een veulen van half augustus... De merrie had ik drachtig gekocht en ze wierp ook nog eens drie weken te laat...
Ik heb toen op de veulenhengstigheid geprobeerd haar drachtig te krijgen, dit is mislukt en ze is nu begin mei geinsemineerd..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:11

Suzan1 schreef:
. Ik ben vorig jaar al gewaarschuwd: Toen werd mij verteld dat de hengstigheid een probleem zou worden als ik ze gust zou laten. Ik heb dat naar het rijk der fabeltjes verwezen, nu denk ik er wel anders over. .


Ligt natuurlijk aan de merrie. Ik heb vorig jaar laat in het seizoen een tweeling afgespoten bij een merrie die echt een supermam is.
Het heeft haar maanden gekost voor ze daar conditioneel (en psychisch???) overheen was.
Het heeft dit jaar 3 cyclussen geduurt voor ze weer drachtig was (vorige keren hoefde het sperma als het ware maar voorbij te vliegen)
Dus het is niet altijd zo dat overslaan een vroeger veulen opleverd.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:22

sarabande schreef:
Dus het is niet altijd zo dat overslaan een vroeger veulen opleverd.

Maar als je met een laat veulen begint, duurt het wel een paar jaar voordat je weer vroege veulens hebt. Zelfs als je de volgende jaren de merrie steeds in de veulenhengstigheid drachtig kan krijgen.

Het is ook handig als je met de hengstenhouder van te voren kan overleggen. Als je al zo laat in het seizoen zit door een laat veulen, zou ik dan iig proberen om het zo te regelen dat je alleen dekgeld betaald bij dracht (kan ook bij KWPN hengstenhouders).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:26

Ja dat kan MarijeR, maar dit was al september, dus vond ik het een beetje heel laat. Merrie is nu uiteindelijk op 30 april drachtig geworden, dus heel aanvaardbaar, alhoewel iets eerder eigenlijk in de planning zat.

En ja met de huidige markt is ieder vorm van onderhandelen bij de hengstenhouders mogelijk Haha!

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 01:07

Als je al in september zit, mis je nog maar een half jaar als je niet dekt en vroeg in het voorjaar weer begint.
Dus dan mis ik idd liever een half jaartje dan de komende jaren steeds een laat veulen. Zeker bij een merrie die moeilijk drachtig te krijgen is.
Vorig jaar had ik de merrie dus leeg gelaten en dit jaar ben ik vroeg begonnen met schouwen. De 2e cyclus ben ik gaan dekken en dat was meteen raak. Dus half/eind maart een veulen en dat vind ik vroeg zat.

Volgende week laat ik beide merries nog een keer opvoelen. Als er iets mis is gegaan en ze zijn niet meer drachtig, heb ik nog 1x om ze eventueel te spuiten en te dekken.
De DA begon over meerdere keren scannen in de dracht, maar na half juli wil ik ze niet meer dekken. Als het daarna mis gaat, merk ik dat in het voorjaar wel...

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:13

sarabande"]
[quote="Suzan1 schreef:
. Ik ben vorig jaar al gewaarschuwd: Toen werd mij verteld dat de hengstigheid een probleem zou worden als ik ze gust zou laten. Ik heb dat naar het rijk der fabeltjes verwezen, nu denk ik er wel anders over. .


Ligt natuurlijk aan de merrie. Ik heb vorig jaar laat in het seizoen een tweeling afgespoten bij een merrie die echt een supermam is.
Het heeft haar maanden gekost voor ze daar conditioneel (en psychisch???) overheen was.
Het heeft dit jaar 3 cyclussen geduurt voor ze weer drachtig was (vorige keren hoefde het sperma als het ware maar voorbij te vliegen)
Dus het is niet altijd zo dat overslaan een vroeger veulen opleverd.
[/quote]
zie je wel vaker bij een tweeling afspuiten dat het dan niet meer zo makkelijk gaat

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino en 59 bezoekers