Iemand met een Schalkhaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:54

heyhey.
Sorry dat ik zo laat reageer maar wil er toch nog wat over zeggen.
ik heb ook een merrie van schalkhaar, en ik herken juist wel veel van jullie verhalen. heel eigenaardige merrie. kan ergens 100 keer langslopen en de 101ste keer ontzettend van schrikken.
ze heeft alleen wel mooie gangen.
Schalkhaar geeft idd nakomelingen met een minder mooie rug, zoals ook bij mijn merrie. Maar daarentegen heeft ze wel een hele sterke rug. Springen vindt ze heeel erg leuk en daar heeft ze ook veel aanleg voor. ik ben nu met haar aan het dressuren en dat gaat ook best goed. in januari starten we.. hieronder voor de topicstarter wat foto;s...

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=TYPUFKIF

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=W7ABW83A

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=WINARDKK

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=NOWCESFE

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=TCFCDNPM

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=ZCGLERBB



mijn merrie is alleen wel heel erg sterk.. hebben jullie daar geen last van?? Ze is ook ongelofelijk eigenwijs.
In de stal is ze ook erg braaf, maar onder het zader hebben we wel erg vaak ruzie. Ik heb bij het KWPN informatie over schalkhaar aangevraagd, mijn merrie blijkt erg veel van hem weg te hebben.
voor geinteresseerden zal ik hem hieronder wel even plaatsen.


Naam: SCHALKHAAR

Rijpaardtype

Algemeen


Geb. datum


18-apr-1976


Pijpomvang


-

Stamboeknr.

267 Stb
Naam fokker, woonplaats
W.H. v/d Beke, Dalfsen

Kleur

bruin
Fokfamilie
fokfam 74

Stokmaat

169
Eigenaar
-

Afstamming

PANTHEON XX
BB 2734
Keur
BOREALIS XX
BRUMEUX XX

AURORA XX

PALAZZO XX
DANTE XX

EDIFICE XX

DOROTHEA
29844 Sgldt
Kroon Pref
OLAF V WITTENSTEIN
1088 Sgldt
Pref
L' INVA
1036 Sgldt
Pref

KATHRINE ELISABETH
18107 Sgldt
Kroon Kern Pref

VALENTINA
25679 Sgldt
Kroon Pref
NORTON
1080 Sgldt
Keur

HIDRAGINE
15697 Sgldt
Ster

Verrichtingsverslag

Verrichting Ermelo 1979
Vriendelijke en eerlijke hengst. Hij is gehoorzaam, blij en attent.
In het begin angstig en eigenzinnig, korte bewegingen, draf onregelmatig en achter nauw. Later sterk verbeterd. Wil zich goed laten bewerken. Bewegingen zijn beter geworden en eigenzinnigheid is verdwenen. Angst is later verdwenen.
Stap nu behoorlijk ruim, draf regelmatig maar zou ruimer kunnen. Galop zeer goed met veel regelmaat. Blijft in galop achter goed gesloten. Laat bij springen onder het zadel mooie bascule zien. Bij vrij springen moedig. Veel vermogen en techniek. Springt graag. Maakt in terrein betrouwbare indruk en is handig en sterk. Aangespannen zeer goed door gehoorzaamheid en sterke achterhand. Looplustig, levendig orenspel. Zeer veel bereidheid om te werken. Ervaart arbeid als licht.
Rijproef: in draf kort zweefmoment en wint weinig terrein, loopt op de voorhand.
Springen ohz: veel vermogen, in parcours nogal onregelmatig ritme.
Springen vrij: veel vermogen, goede techniek, kan meer basculeren.
Aangesp proef: trekhouding matig, brave verrichting.
Terreinproef: in de steeple is hij na de sprong het ritme kwijt, nogal terughoudend op de sprong; in de cross een goede galoppeur, terughoudend op de sprong.
Ruim voldoende aanleg als dresuurpaard, veel aanleg als spring- en terreinpaard.
Een goede voedingstoestand bij aankomst. Weegt 620 kg. Heeft tijdens onderzoek meer lijn gekregen.
Laat zich op stal gemakkelijk verzorgen.
Bij aankomst dor in het haar. Oogslijmvliezen licht ontstoken en neusslijmvliezen geïrriteerd. Rechtsvoor verdikte pees die voor het onderzoek behandeld is geweest.
Rapportage afgesloten op 06-06.

Afstammelingen rapportage

Afstammelingen 1981 (veulens)
De uitgezochte veulens vertoonden een betere ontwikkeling dan de geprikte groep. De totale collectie overziende kan worden gesteld dat een iets forsere bouw en meer ontwikkeling niet zou misstaan. In type spreken de veulens wel aan, er is sprake van ras en voldoende hardheid, ze hebben een fijne huid.
De halzen zijn goed gevormd doch de bespiering kan wat rijker. Het hoofd is voldoende droog en goed gevormd. De schoft is voldoende ontwikkeld en de ligging van de schouder is goed te noemen. De schouder zou evenwel iets meer lengte moeten hebben. Bij bijna alle veulens was het middenstuk iets gezonken, doch de bespiering van rug en lendenen was voldoende. De geprikte veulens hadden soms een te korte croupe. Dit was bij de uitgezochte groep niet het geval. De lengte van de broekspier was voldoende. De voorstand was soms te steil en de pijp tamelijk fijn, het beenwerk is wel hard en droog genoeg. Het achterbeen was doorgaans goed gesteld, in enkele gevallen werd overkoot geconstateerd. De spronggewrichten zijn goed ontwikkeld en het verloop van sprong naar pijp was eveneens goed.
De stap is voldoende ruim maar tamelijk stug hetgeen veroorzaakt werd door de geringe kootvering. In draf is de souplesse wel aanwezig, de ruimte is goed en de achterhand wordt voldoende ondergebracht.
Hoewel Schalkhaar bij klassieke moeders produkten levert die al meer in het rijtype staan, brengt hij bij rijtypische moeders zijn betere kinderen.
Getoond: 13 veulens uit 50 dekkingen.

Afstammelingen 1984 (3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Schalkhaar wordt één jaar uitgesteld vanwege minder dan 10 te beoordelen nakomelingen.

Afstammelingen 1985 (3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Schalkhaar voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Overige informatie

Goed foktype dat zich in de maanden na de hengstenkeuring ten gunste heeft ontwikkeld. Er is voldoende adel voorhanden, evenals de gewenste hardheid. In de lendenpartij is de hengst nog iets gedrukt.

2001 (april) overleden; diepvries sperma beschikbaar

Sorry voor mijn lange verhaal, en mijn late reactie. Maar ik ben gewoon erg geinteresseert naar hoe de broertjes en zusjes van nicol het doen. haar moeder is overigens ook een tuiger.


groetjes van Esmee

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:05

2 Jaar geleden heb ik een tijdje in Frankrijk gewoond en werkte daar op een schapenboerderij met 4 SGW-paarden waar we ook mee schapen dreven. Ook liep daar een 4-jarige Schalkhaar x Honesty xx. Hij heet Bartje (was overigens niet zn echte naam), een grote bruine ruin. Zadelmak maken en inrijden gebeurde gewoon op t 50 hectare grote land met aan t eind een sprong over een slootje. Hij was wel heel pittig maar ook een ontzettende sul.
Toen de 4 paarden en mijn toenmalige belg ontsnapte was de schalkhaar de enige die zich liet vangen. Als een sukkel liep ie achter me aan trug naar stal terwijl de rest in volle galop over t land stierde.

Heb helaas geen foto van 'em, moet ik nog steeds krijgen Schijnheilig

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:56

Bij de handelaar een poosje 1 gereden. Was wel een leuk paard om te zien en prettig te rijden al was het wel een paard wat de kantjes eraf probeerde te lopen. Omdat hij erg mak leek is hij verkocht aan een niet al te gevorderd persoon.

Ik geloof dat hij met 3 dagen weer terug was. Hij was echt enorm dominant bij die mensen. Toen ik 'm weer voor het eerst reed, was hij ook echt vervelend. -> stil staan, omdraaien, hoog komen, bokken.
Pas nadat hij een paar keer echt op z'n flikker gehad had, trok hij weer bij.

esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:32

hehe wat grappig, toen ik begon met mijn paard was ze ook zo dominant als ik weet niet wat. bij haar vorige eigenaar kreeg ze nooit weidegang, Bij ons natuurlijk wel, nou het eerste half jaar begon ze telkens te steigeren als we haar het land uit wouden halen. Daarna werd ze wat slimmer en kwam er achter dat ze zich ook gewoon niet kon laten pakken.
Ik heb haar 1X op haar flikker gegeven en ze heeft het nooit meer gedaan.
Daarna mochten we niet meer opstappen, telkens als we dat probeerden trapte ze ons GERICHT!.
Ik ben er op de harde manier achter gekomen dat je wel streng en consequent moet zijn bij zo'n dier. Nu is ze mijn grootste vriendin. [behalve tijdens het rijden, daarin is ze nog wel erg lastig. Maarja, geduld is een schone zaak zeggen ze toch altijd?....]

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:20

ik heb ook een merrie van schalkhaar , heel lief werkwillig beestje , totaal niet rillerig of bang , springen kan ze en vind ze super .
Die weke rug heeft ze idd wel , maar verder kan ik me bij haar niet vinden in het beeld dat word gegeven van merrie's van schalkhaar , als ik dit zo lees is zij precies tegenovergesteld , foto's staan wel in mijn profiel

esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:36

heyhey ik heb je profiel bekenen, leuk paardje!Zit schalkhaar daarbij aan de vaders of aan de moeders kant?

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:08

boemel schreef:
Bij de handelaar een poosje 1 gereden. Was wel een leuk paard om te zien en prettig te rijden al was het wel een paard wat de kantjes eraf probeerde te lopen. Omdat hij erg mak leek is hij verkocht aan een niet al te gevorderd persoon.

Ik geloof dat hij met 3 dagen weer terug was. Hij was echt enorm dominant bij die mensen. Toen ik 'm weer voor het eerst reed, was hij ook echt vervelend. -> stil staan, omdraaien, hoog komen, bokken.
Pas nadat hij een paar keer echt op z'n flikker gehad had, trok hij weer bij.

Welke handelaar was dat als ik vragen mag..?

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:37

Gasseling in Wehl, maar het is al wel zeker 10 jaar geleden.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:28

esmee87 schreef:
heyhey ik heb je profiel bekenen, leuk paardje!Zit schalkhaar daarbij aan de vaders of aan de moeders kant?


haar vader is schalkhaar

esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:19

shiana schreef:
haar vader is schalkhaar

hallo,

Ooh dat is bij mij precies hetzelfde,, naar jou beschrijving is die van jou wel een heel stuk braver. Maar met de mijne gaat het de goede kant op hoor! Haha!. heel veel succes met je paardje!

esmee87
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:03

ik heb op mijn profiel net foto's gezet. de mijne is ook een schalkhaar

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:58

hallo, allereerst ben ik NIET chantal maar n collega (Anouk) en ik las dit forumpje, ik heb ook een L-gang schalkhaar en hij is niet makkelijk maar rijd hem wel M-springen en ga Z2 dressuur starten heb ook 1.50 oefenparcoursen gesprongen dus is echt wel ok! beetje korte nek maar verder krachtige dieren!