Vergeten hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:47

Van Havel lopen er nu 2 ZZGP en goed ook!! Onder Alex en Diederik v. Silfhout.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:13

Uniform had zeker wel een 10 voor karakter.
Hij heeft dan ook echt een fantastisch karakter.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:28

EmEm schreef:
Uniform had zeker wel een 10 voor karakter.
Hij heeft dan ook echt een fantastisch karakter.


Maar wat heb je eraan als ie dat niet vererft??? Dan kan je het beter andersom hebben. Ik ken geeneen brave uniform.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:45

Suzanne F."]
[quote="EmEm schreef:
Uniform had zeker wel een 10 voor karakter.
Hij heeft dan ook echt een fantastisch karakter.


Maar wat heb je eraan als ie dat niet vererft??? Dan kan je het beter andersom hebben. Ik ken geeneen brave uniform.
[/quote]

Ik ken genoeg brave Uniforms. Ik ga nu ook niet beweren dat ze allemaal een fijn meewerkend karakter hebben. Er zijn er gewoon bij die te intelligent zijn om zomaar te doen wat de ruiter wilt. Er lopen er toch redelijk veel op hoog niveau. Dan moet je toch echt wel een paard hebben wat een beetje voor je wil werken. En nu krijg ik vast de opmerking dat de doorsnee ruiter niet met deze paarden om kan gaan. Dat klopt, maar we hoeven nu ook niet allemaal te gaan fokken voor de recreatieruiter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:51

Welcome heeft vorig jaar 2 merries gedekt. Ik scoor hoog in dit vergeten topic ik heb een Welcome uit een Chronos Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:19

Ik ben het volledig met je eens, erg jammer dat je weinig over hengsten zoals bv. weyden hoort. Toch een hengst met zeer goede kwaliteiten!
Maar tegenwoordig moet je zelfs als fokker met de mode mee gaan Knipoog

Persoonlijk vind ik Renville een vergeten hengst, veel te laat erkend maar zo gaat het met meer hengsten.

De nakomelingen van Elcaro, daar moet je van houden begin ik zo te denken. Ik heb iig een dochter van hem gekend die prachtig kon bewegen, wel was ze niet zo groot.

Chronos, ik heb een merrie van Chronos gekend, wil je meer weten dan pb je maar ff.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:22

Elcaro is inderdaad niet zo werkwillig, en ook veel onrustig op stal, is ie zelf ook.

Wat denken mensen van Kimberley ? Zag ik laatst op wedstrijd lopen met kebie van der heyden. En zelf heb ik er ook 1 fijn paard van gehad , ooit ....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:38

Kimberley, brrrr.
Ik weet dat het hier gevoelig ligt maar nee, die hengs tkan me absoluut niet bekoren, net zo min als zijn nakomelingen.
En op de HK vond ik hem zeker niet fijn lopen, eerder ongelukkig...

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:41

Ik heb mijn merrie drachtig van Elcaro gekocht, het was haar 1e veulen, een hengst, inderdaad niet te groot, wat Rick noemde druk op stal, toch wel een eerlijk paard. Heb hem als 3 jarige terug gezien, nog steeds niet te groot, maar deed het vlgs eigenaar goed in dressuur en ook springen en zijn stalgedrag was goed. Het was wel een felle.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:10

Inspekteur hoor je idd niet veel van, terwijl ik dit een geweldige hengst vind. Die had ook Jurga mooi aan kunnen vullen denk ik.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:58

Sjuimpje schreef:
Marcel van Helden heeft hem terug gehaald en de hengst is gelijktijdig met pensioen gegaan begreep ik toendertijd.
Is nog geen anderhalf jaar geleden volgens mij.


Volgens mij heeft Utrecht hier nog een tijd bij mij in de buurt gestaan, ik geloof in Wildervank (Gr.). Wat ik heb gehoord, is dat hij er toen heel zielig en slecht verzorgd bij stond en dat hij daarna verkocht is. Dat was ongeveer 2 jaar geleden.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 00:03

crossmonster schreef:
jahwel uniform had een 10 voor karakter of stalgedrag, dat weet ik dus zeker, en als ik naga, zijn nakomelingen waren best lief op stal, maar 0,0 werkwillig, ze liepen wel maar ze wilden nooit totaal onder het gezeg van de ruiter lopen, altijd stiekum net ietsje ernaast.


Hij had inderdaad een 10 voor zijn karakter en een 9 voor zijn trainingsrapport... Mijn instructrice heeft ook 2 Uniform-nakomelingen op stal, allebei met een behoorlijke kop erop. Toch zijn deze wel eerlijk en (tot op bepaalde hoogte) werkwillig, maar niet makkelijk en aanhankelijk. Andere Uniform-nakomelingen die ik ken zijn ook allemaal voorzien van een niet-al-te-gemakkelijk karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 00:20

Wouter, ik heb nog nakomelingen van Wouter gereden, daar mocht je je koppie ook wel bijhouden Haha!. Toch erg goeie herinneringen aan hoor .

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 00:46

Hier staan 2 Elcaro's op stal, een 3 jarige (hengst) en een 7 jarige (ruin). Beide hele grote paarden, de 3 jarige is nu 1.75, de 7 jarige 1.82.
Hele mooie paarden, kunnen fantastisch bewegen, maar kunnen nog niet over een luciferhoutje springen.
Ze hebben beide een rotkarakter, de 7jarige heeft al meerdere ruiters geprobeert te vermoorden, is alleen nu door zijn vaste berijdster te rijden, hoewel die ook regelmatig nog zand hapt. Paard staat nu te koop, zijn berijdster heeft hem eerst naar de Z2 gereden, de bedoeling was hem daarna te verkopen. Is nog niet gelukt, door zijn stalgedrag en zijn gedrag onder het zadel.

Ook staat er een Uniform ruin, superbraaf beest, kan niet zo fantastisch bewegen (hele matige stap), maar dat maakt zijn karakter en werklust weer goed. Is trouwens wel een superspringer...

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:50

Citaat:
Kimberley, brrrr.
Ik weet dat het hier gevoelig ligt maar nee, die hengs tkan me absoluut niet bekoren, net zo min als zijn nakomelingen.


Waarom kan ie je niet bekoren en de nakomelingen ?

Ik heb er pas 1 gehad hoor, paar jaar geleden, vond ik fijn paard, en hoor toch regelmatig dat er fijne paarden van komen...maar ik weet het niet...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:08

Om terug te komen op de topic vraag: de reden dat hier vaak hengsten worden aangedragen die in de belangstelling staan of zich bewezen hebben is omdat het erg moeilijk is iemand een hengst aan te raden die niets gepresteerd heeft of onbekend is. Dat neemt niet weg dat je voor jezelf wel zon combinatie kan maken. Toen ik hoorde dat Weyden gewoon met vers sperma ter beschikking kwam, was er al een beslissing genomen, anders had ik zeker voor Weyden gekozen. Zo ook voor Welcome vorige jaren. Dit omdat dat op deze merrie past. Ook worden hier vaak hengsten besproken waar je elders nooit wat van hoort maar een aantal mensen hier hebben dan goede dan wel slechte ervaringen met zon hengst. Grappig is dat de oude Utrecht ter sprake komt. Zijn vader Heidelberg is een typisch voorbeeld van een overgewaardeerde hengst. Heidelberg stond in Noord Holland in die tijd een vrij gesloten fokgebied, reizen naar de hengst was nog nauwelijks aan de orde. Hij was van de hengstenassosiatie Schagen en een van de eigenaren van die club stond in de baan te jureren. Dus de hengst was een must wilde je als fokker meetellen.Hij kreeg ook nog meestal de goede Amor-merries te dekken. Hij heeft nauwelijks iets nagelaten, ondanks al deze voordelen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:36

Bij ons staat een 18 jarige merrie van Utrecht. Ze heeft echt in de omgang een heel fijn karakter, altijd vrolijk op stal of als je met haar in de bak loopt. Ze is rond de 1 65 en lichtbruin. Ze heet Dentzia. Onder het zadel loopt ze erg kort en springen doet ze ook niet geweldig. Er is bij ons in de bak een keer een nakomeling van Utrecht overleden in de bak. Hij was op een springwedstrijd en kwam verkeerd neer na de sprong. Gebroken been en kon niet meer opstaan. Die heeft toen een spuitje gehad. Toch heb ik over Utrecht veel goede dingen gehoord. Wat betreft de hengsten die naar zeggen een goed karakter hebben maar het niet vererven: Als de nakomelingen een slecht karakter hebben, komt het dus niet van de vader. vraag je dan af waar het dan vandaan komt. Je komt dan logischerwijs uit bij de moeder. Het ligt naar mijn meneing dan dan niet aan de hengst, maar de merries die hij dekt.

Maar hoe staat het met de prachthengsten Fuchsberger, Don Primaire, en idd Havel?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 10:40

Fuchsberger is nog heel jong toch? 4 jaar dacht ik.
Heb hem vorig jaar zien lopen bij die boekpresentatie van Coby van Baalen en Johan Hinneman. Hij kreeg opeens de geest en bokte zijn amazone eraf. Vond ze volgens mij niet zo leuk.
Van Havel zijn er toch redelijk wat nakomelingen hoewel die ook niet erg makkelijk zijn volgens mij. Maar wel goede dressuurpaarden.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:42

Citaat:
Zijn vader Heidelberg is een typisch voorbeeld van een overgewaardeerde hengst.


Sorry hoor maar ik vind Heidelberg in de moederlijn errug goed bij een springpaard! Liefst wel wat verder naar achter vanwege het karakter.

Liever dan Utrecht.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:45

Fuchsberger is idd een 4 jarige van Fidermark x Faschingsprinz x Apart. Maar ik vind het een zeer mooi paard. Hij loopt in elk geval goed op harde bodem. Hoe het met de rest zit weet ik niet. Het is idd geen vergeten hengst. Toch denk ik dat er niet veel vraag naar hem zal komen. Waarom? Geen idee. Voorgevoel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:03

_Rick schreef:
Citaat:
Zijn vader Heidelberg is een typisch voorbeeld van een overgewaardeerde hengst.


Sorry hoor maar ik vind Heidelberg in de moederlijn errug goed bij een springpaard! Liefst wel wat verder naar achter vanwege het karakter.

Liever dan Utrecht.


Das mooi Rick maar dit topic gaat over vergeten hengsten en gezien het aantal dekkingen versus invloed op de fokkerij zou je Heidelberg toch een vergeten hengst kunnen noemen. Zeker in vergelijking met zijn roemruchte stalgenoot indertijd de hengst Amor.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:14

Mystica schreef:

Maar hoe staat het met de prachthengsten Fuchsberger, Don Primaire, en idd Havel?


Ik vind Don Primaire geen vergeten hengst, maar wel erg ondergewaardeerd. Als sportpaard vind ik hem niet zo apart, komt naar mijn mening kracht te kort, maar als fokhengst maakt hij heel veel goed! Super karakters, goed bewegen, mooie modellen en types, uitstraling etc. Ik heb echt al heel wat leuke Don Primaire-nakomelingen gezien, en vind dat hij veel meer vertrouwen van de fokkers mag krijgen. Ik zou persoonlijk veel liever een Don Primaire op stal willen dan bv een Gribaldi, Jazz, Houston etc.

Van Havel ken ik ook wel wat nakomelingen, vind ze niet zo apart. Hier in de buurt lopen er nog een paar in de Z2. Zijn halfbroer Hierarch is ook best wel een vergeten hengst, naar mijn mening, daarom staat hij natuurlijk ook in USA. Waar hij het trouwens erg goed doet, zowel in de sport als in de fokkerij. Blijkbaar krijgt hij daar wel het vertrouwen wat hij nodig heeft, en dus betere merries. Heb er heel wat leuke veulens van gezien vorig jaar, terwijl ik helemaal niet zo´n fan van Hierarch ben.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:28

rinnie1982 schreef:
Verder vind ik Weyden niet echt een vaderpaard...


Oef, laat Sarabande het maar niet horen Knipoog Haha! !

Overigens, wat vinden jullie dan van Havidoff als "vergeten" hengst? Er lopen ook nogal wat dressuurkinderen van hem rond, maar kent iemand een ggk zoon van hem? Weet wel dat er gezegd wordt dat hij of heel groot of heel klein vererft. Ikzelf heb dus een merrie van hem van 1.75 m., dus dat vergrotende kan ik beamen (moeder was krap 1.60 m.).

Ben benieuwd,...
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 14-05-03 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:33

Ik ben gisteren even bij Utrecht wezen kijken..... heb foto's gezien hoe hij weer terug kwam bij Stal van Helden Huilen Maar hij ziet er nu weer goed uit... en hij mag lekker van z'n pensioen genieten....

Maar helaas is er geen sperma meer van hem want hij kon alleen maar natuurlijk dekken... Dat was ik vergeten oeps! Ik heb hem op een stal verzorgt en gereden toen d'r tijd...

Dus heel erg bedankt voor de tip!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:38

Anoukie"]
[quote="rinnie1982 schreef:
Verder vind ik Weyden niet echt een vaderpaard...


Oef, laat Sarabande het maar niet horen Knipoog Haha! !
[/quote]

Dat had ik al gelezen en ik kan mij gezien de resultaten dit oordeel wel in denken. Met Ellen Bontje en nog meer vakmensen vind ik Weyden een der beste dressuurpaarden die er ooit geweest zijn en iedereen die hem onder Sven gezien heeft zal dat kunnen beamen. Om die unieke talenten van hem als fokhengst te kunnen benutten heb je een passende merrie nodig. Ondanks de weinige dekkingen liepen er van zijn eerste jaargang goede kinderen in de pavocup. Dus ik zou het zonde vinden als de hengst niet op een goede manier gebruikt wordt. Ik hoop in ieder geval dat hij volgend jaar nog ter dekking staat.