Met mijn merrie naar de keuring, HELP!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Met mijn merrie naar de keuring, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 21:53

Ik ben er net achter gekomen dat mijn paard alleen in het KWPN veulenboek is opgenomen Bloos

STOM STOM

Nu wil ik haar inschrijven voor opname in het stamboek dit jaar.
Waarom...? Omdat ik haar dit jaar wil laten dekken.

De keuring zal in Houten plaatsvinden.
Is er iemand hier op bokt die daar ook heen gaat?

Kan iemand mij advies geven over hoe en wat ik nu moet doen Verward
Oefenen heel veel oefenen want aan de hand draven is niet haar favoriete bezigheid maar waar moet ik nu allemaal op letten?
Voor mij is dit de eerste keer en ik ben nu al zenuwachtig Scheve mond, maar toch wil ik het indien mogelijk zelf doen!
Wat zijn jullie ervaringen is het erg moeilijk om toegelaten te worden?

De formulieren liggen klaar om op te sturen. Dus dat doe ik maandag.

Dus alle reacties/adviezen/tips & trics zijn welkom voor een groentje in het vak Haha!


PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:18

ik heb dan wel geen ervaring bij het KWPN maar vorig jaar ben ik met mijn shetmerrie naar de keuring geweest voor inschrijving in het stamboek (zij stond ook alleen in het veulenboek).
Ik was ook doodnerveus maar ik had Max en Dennis van bokt mee, en de beste tip die ze mij gaven was dat ik gewoon moest gaan in die ring. We hebben eerst naar onze voorgangers gekeken en ik ben daarna de ring in gegaan (we hebben wel even los gedraaft buiten de ring). Polly kreeg een 3e premie en is opgenomen. Ik denk dat ze er wel meer uit had kunnen slepen maar ik heb haar een beetje bij me gehouden omdat ik bang was dat ze anders wegsprintte.

Maar mijn tip is om gewoon rustig te blijven en goed te kijken naar de rest en desnoods een voorbrenger zoeken die ervaring heeft.
Succes!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 08:04

Ik zou zeker een voorbrenger zoeken. Informeer even bij het secretariaat van de afdeling of hengstenhouders uit de buurt. Die hebben vast wel een naam voor je. Vergis je niet, het voorbrengen is echt een vak apart.

Daarnaast is het fijn als je een paar keer geoefend hebt maar het is geen noodzaak. De voorbrengers zijn handig genoeg om je paard op de juiste manier voor te stellen. De noodzaak kan je natuurlijk ook even met de voorbrenger bespreken.

Voor de rest moet je natuurlijk zorgen dat je paard er picobello uitziet. Gewassen, witte beentjes opgeschoren, mooi getoilletteerd etc. Als je een wat flegmatiek paard hebt dan zou ik haar de dagen voor de keuring wat extra krachtvoer geven en alleen aan de hand stappen.

Veel succes.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 17:41

Oké hier een update.
Ik heb een voorbrenger geregeld Haha!
Iemand die dit heel vaak doet en die daar dus ook verstand van heeft.

Alleen wil ik haar niet 1 mnd. ergens anders wegzetten dus heb ik afgesproken haar zelf keuringsklaar te maken. Wel met zijn advies zodat we een beetje op elkaar zijn ingespeeld.

Ik ben hier echt heel blij mee Schijnheilig , vandaag hebben we geoefend met draven op het laatst ging het wel goed alleen mijn tong hing op m'n schoenzolen (conditie he!)

Kreeg vandaag 2 boekjes te leen van een vriendin op stal die me ook gaat helpen de komende weken.
"Het paard in partjes"; Inleiding in exterieurbeoordeling
en
"Presenteren kun je leren"; Alle tips over toiletteren en voorbrengen

Kijken of we er een echt keuringspaard van kunnen maken Knipoog , als ze in het stamboek kan worden opgenomen zou ik al dik tevreden zijn!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:02

probeer gelijk te lopen met je paard doet zij been naar voren jij ook en laat haar der benen flink op tillen sommigen doen dat doo er met een papaieren zakje of bakje met spul erin rammelen.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:49

Ik moet ook...voor het eerst Scheve mond In Asten...
Ik heb dus ook totaal geen ervaring met keuringen lopen, en ik weet ook nog niet hoe ik het allemaal aan moet gaan pakken.
Ik denk dat ik zowiezo een voorbrenger zoek. Het toiletteren e.d. dat lukt me wel met wat hulp van een stalgenootje.

Noble Gril, Laat jij je merrie vrij springen...?
Ik hoop dat het noet hoeft namelijk, ik had begrepen dat het niet verplicht is, maar ik wil voor de zekerheid toch even bellen...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:23

Ben vorig jaar voor het eerst naar een stamboek opname geweest met de merrie, we hadden inderdaad een voorbrengen geregeld en afgesproken dat we haar thuis zouden houden dit in verband met het veulenen. een kleine 3 weken voor de stamboekopname kwam het veulen en kwamen we eigenlijk aan het keurings klaar maken niet toe. Omdat door de "kenners" gezegd werd dat het een heel goed veulen was, besloten we de merrie opnieuw te laten dekken en dus wij tijdens de veulinghengstigheid met de merrie naar de hengstenhouder en wat denk je, daar stond ze de dag voor de stamboekopname nog. Ik heb als een achtelijke gepoetst, geknipt geschoren en gevlochten op de ochtend voor de opname. Ik verwachtte echt helemaal niets we hadden tenslotte totaal geen voorbereiding etc gedaan. Misschien wel daardoor liet ze zich geweldig zien echt super en hoppa ster, een paar weken later naar de centrale keuring (helaas weer geen voorbereiding, want dat is niet te doen als de merrie regelmatig enkele dagen bij de hengstenhouders moet blijven) en hoppa voorlopig keur, je ziet het zo kan het ook gaan. We hebben wel erg in de stress gezeten en misschien hadden we dit niet gehad als we een goede voorbereiding gehad hadden. Maar het resultaat is toch het belangrijkste, het was erg leuk om eens mee te maken zo'n stamboekopname en centrale keuring, als moet je wel goed tegen kritiek kunnen hoor, want de meeste paarden (in mijn ogen hele goede en mooie) werden aan alle kanten afgekraakt. Het is wel goed dat er nu verteld wordt waarom een paard wel of geen sterpredicaat krijgt, heel veel succes......

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:32

Is het ook zinvol om met een drachtige merrie naar de keuring te gaan....kijken ze door haar dikke buik heen ??

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:35

ja hoor wanneer er maar bekend is dat ze drahig is dankijken ze daar wel doorheen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:24

Ik moet dit jaar ook met mijn kwpn merrie.
Voor de stamboek opname.
Ik doe alles zelf.
Omdat het paard jou het beste vertrouwd en dan het beste loopt *LOL*
Soms ook niet Tong uitsteken


Trouwens als jij in het invul papier zet: dat je merrie drachtig is houden ze daar rekening mee, het staat n.l niet voor niets op het papier Tong uitsteken

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Mjonsjuh
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Ergens te drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:23

ik zou mijn paard naar iemand toebrengen en t laten doen...makkelijk ja

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 21:49

Citaat:
Noble Gril, Laat jij je merrie vrij springen...?


Nee ik denk niet dat ik haar los laat springen, ik weet dat ze kan stoppen op vreemd terrein, dus ben ik een beetje huiverig.
Ik hoorde trouwens wel dat er oefen avonden zijn voor het springen op de lokatie waar ook de keuring plaats gaat vinden. (utrecht)
Maar volgens mij ben je vrij in je keuze.

Citaat:
Ik verwachtte echt helemaal niets we hadden tenslotte totaal geen voorbereiding etc gedaan. Misschien wel daardoor liet ze zich geweldig zien echt super en hoppa ster, een paar weken later naar de centrale keuring (helaas weer geen voorbereiding, want dat is niet te doen als de merrie regelmatig enkele dagen bij de hengstenhouders moet blijven) en hoppa voorlopig keur, je ziet het zo kan het ook gaan.


Dit vind ik wel bijzonder lijkt me echt super Haha! !!!!
Maar ik ga voor de opname in het stamboek, worden ze daarbij ook helemaal afgekraakt Verward
Of is dat meer als je voor de predikaten gaat?
Ik heb al meer gehoord dat als ze je paard niet zien zitten dat ze dan echt afgekraakt worden. Ik hoop dat het meevalt.
Voor een predikaat is ze waarschijnlijk net te klein onze meetlat geeft 1.59,5 aan en ze moeten 1.60 zijn.
Volgens de kenners ligt de kans dat ze doorgaat op 50-50 het kan dooien of vriezen Knipoog dus we zien wel!

Mijn paardje is dan hopelijk net dragend van haar eerste veulen,
1e paasdag gaat ze naar de kliniek voor haar eerste cyclus begeleiding!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:50

ga Je nu naar een keuring of stamboekopname?
of kunnen ze dat gelijk op een keuring doen?
ik ga naar de stamboekopname 24 april met mijn shetje,heb er ook geen ervaring mee,maar ik zie wel hoe het ons vergaat.
ik ben er nu al wel best zenuwachtig voor!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 23:57

Ebony, ik ga naar de 'stamboekkeuring' van het KWPN.
Je kunt je paard daar aanbieden voor inschrijving binnen het stamboek, ze staat nu alleen in het veulenboek opgenomen.
Als ze wordt opgenomen in het stamboek kun je weer een stapje verder,
(predikaten) maar daar weet ik niet zoveel van Gaaaap.
Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat, maar dat vertel je vast wel tegen die tijd, Knipoog toch?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:00

tuurlijk dat ga ik uitgebreid vertellen!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:51

Polly schreef:
ik heb dan wel geen ervaring bij het KWPN maar vorig jaar ben ik met mijn shetmerrie naar de keuring geweest voor inschrijving in het stamboek (zij stond ook alleen in het veulenboek).
Ik was ook doodnerveus maar ik had Max en Dennis van bokt mee, en de beste tip die ze mij gaven was dat ik gewoon moest gaan in die ring. We hebben eerst naar onze voorgangers gekeken en ik ben daarna de ring in gegaan (we hebben wel even los gedraaft buiten de ring). Polly kreeg een 3e premie en is opgenomen. Ik denk dat ze er wel meer uit had kunnen slepen maar ik heb haar een beetje bij me gehouden omdat ik bang was dat ze anders wegsprintte.

Maar mijn tip is om gewoon rustig te blijven en goed te kijken naar de rest en desnoods een voorbrenger zoeken die ervaring heeft.
Succes!


Dit heeft niks met opnemen te maken.... die opnames heb je in het voorjaar. Ze heeft nog waarschijnlijk haar veulenboek. Bij de opnames word schofthoogte ook gemeten en worden er punten gegeven.

Maar weer even ontopic, ik zou het niet weten wat de criteria voor het KWPN zijn.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:26

Je zou dan zeker even moeten kijken op www.kwpn.nl link fokkerij link stamboekrichtlijnen en dan keuringen voorwaarden. groetjes

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:22

Hoi Noble Girl.
Laat de schoft hoogte je niet afschrikken, ze meten bij de stamboekopname ruim echt waar, en 159 en een beetje wordt echt 160 hoor daar hoef je niet bang voor te zijn. de stamboekopname en de predicaten gaat tegelijkertijd, je brengt je paard voor stamboek opname en krijgt meteen te horen of je merrie een predicaat krijgt. Over het afkraken gesproken dat klopt echt, ons overkwam het dan niet (ook daarover waren wij verbaasd), omdat ze de merrie denk ik helemaal zagen zitten. Maar maak je niet druk het hoort erbij en ze je moet maar zo denken het is eerlijk want ze zeggen de goede maar ook de slechte dingen. De meeste worden ook opgenomen in stamboek (alleen als er afwijkeningen zijn die doorgefokt kunnen worden dan niet). Ga en onderga het je moet het een keer meegemaakt hebben. Heel veel succes.....

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 22:01

Heel erg bedankt voor jullie verhalen en adviezen!
Ik ben sinds het weekend met haar aan het oefenen om aan de hand te draven.
Ze leert snel, eerst wilde ze echt niet aan de hand draven, maar nu ze het na 2 x oefenen door heeft gaat ze als een speer Haha!
Jullie willen vast niet weten hoe het met mij gaat maar dat rennen gaat me niet gemakkelijk af dus wie weet waar dit oefenen toe leidt Knipoogconditie!!!
Het lezen van de hiervoor genoemde boekjes is echt een aanrader voor de leek "ooohhh zit dat zoooo" *LOL*

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:14

ha, ha Noble girl, nou dat wilden we eigenlijk wel graag weten hoe het met je gaat. Je bent vast Gaaaap en nu lig je lekker Slapen klopt? Tja wat je er allemaal niet voor over moet hebben. Ik ga dit jaar ook voor het eerst naar de keuring, om te kijken of mn merrie ster kan worden. Dus ik leef met je mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers