Vervolg fokken met Equador?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Vervolg fokken met Equador?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 22:16

Vervolg naar aanleiding van dit topic.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=111334

Ik ben dus bij Equador geweest en heb daar foto's gemaakt.
Het uiteindelijke besluit om de keus voor een hengst te maken vind ik echt heel moeilijk.
Ik ben blij dat ik naar Equador gegaan ben om hem in werkelijkheid te zien.
Ik denk wel dat je ook op je gevoel moet afgaan.
Er zijn zoveel mooie en goede hengsten dat je eigenlijk veel fokbagage (ervaring) moet hebben om direct de juiste hengst bij je merrie te vinden.

Ondanks zijn leeftijd van 17 jaar vond ik hem er nog erg goed uitzien.
Hij moest zichzelf promoten en nadat hij eerst heerlijk had liggen rollen Haha!, gaf hij een show'tje weg. Ik ben toch heel erg gecharmeerd door dit heerschap en denk dat ik mijn merrie door hem laat dekken.
Ik heb nog heel even tijd (2 wkn) voordat ik de keus echt moet maken.
Weet iemand hoe ik aan de sport(fok) indexen uit Amerika kan komen?
En is er iemand die foto's van nakomelingen heeft uiteraard niet de bekende nakomelingen want die ken ik al, liefst van een veulens, die heb ik nog nergens kunnen vinden

Hier de foto's van Equador, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:21

Ik zou je gevoel volgen! Je dacht zelf dat je merrie bij hem pastte en zo te horen ben je behoorlijk van hem onder de indruk!
Het is het proberen waard lijkt me Knipoog

Heb je nog andere hengsten in je hoofd dan Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 14:17

Er is me verteld om voor de zekerheid ook een 2e keus achter de hand te houden.
Net als bij mij was er dus nu geen sperma beschikbaar van Equador door een blessure . Zoiets is vervelend maar kan gebeuren.
Dus is op het moment dat er een keuze gemaakt moet worden niets verelender dan dat overhaast een keuze moet maken
Op het dekstation adviseren ze me om naar Obelisk te gaan, wat vind je daarvan?
Daar zijn ze helemaal weg van, en vinden equador te gewoontjes Verward
Je moet wel op je eigen gevoel afgaan maar ik heb ook geen ervaring.
Daarom was ik heel erg benieuwd naar jullie advies Frusty want hoelanger je erover nadenkt hoe moeilijker het lijkt te worden

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:21

Oude hengstenhouders truc je komt voor een goedkope hengst en ze proberen je bij een andere te duwen. Zeg je gewoon als Equador niet kan dan weet ik nog een goede hengst op een ander station. Je zal zien dat dat helpt en als ze vragen waar, dan zeg je gewoon dat ze daar niets mee te maken hebben. Je hebt een keuze gemaakt en je gevoel zegt dat dat een goede keuze is dus dan hou je je daar toch aan .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 16:14

Sarabande, daar zou je gelijk in kunnen hebben alleen is deze persoon onafhankelijk en een collega aangezien het geen hengstenstation is Gaaaap
Mijn benaming van dekstation is dus totaal verkeerd geformuleerd Bloos , ik laat mijn merrie begeleiden op een dierenkliniek dus die hebben niks te maken met hengstenhouders, sorry, stom

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:18

Dan zou ik het toch zoals ik al eerder zei even proberen, het is nog erg vroeg in het seizoen, switchen kan altijd nog.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:10

Ik ben gewoon weg van Equador en verwacht dit jaar een veulen van hem.
ik vond hem erg aanspreken, zowel in gedrag als uiterlijk.
ook zijn eigenaar was erg schappelijk (mijn merrie kreeg vorig jaar laat een veulen en ik wilde alleen de veulenhengstigheid proberen omdat het me anders te laat werd, als de dekking niet zou lukken, dan hoefde ik dit jaar alleen afdrachtskosten te betalen aan het stamboek!)

Ik vind het een goede allround hengst met goede bewegingen en een mooie bergopwaartse galop

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 21:04

Ik ga toch met Sarabande mee Het is nog hartstikke vroeg in het seizoen dus je hebt nog mogelijkheden genoeg!

Obelisk is trouwens wel een heel ander paard dan Equador hoor Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 21:35

Obelisk is zeker een heel ander paard
Die twee zijn niet met elkaar te vergelijken

Maar ik zal evenvertellen welke adviezen ik gekregen heb tot nu toe!
De een zegt het een de ander heeft weer een totaal andere mening

Dit zijn de hengsten die ze me ook hebben geadviseerd:
- Don Primaire
- Obelisk
- Solitair
- Sky Dancer
- Democraat
- Rubels
- Flemmingh
- Rousseau
- Rubiquil
Boos! Ook allemaal hengsten die goed met elkaar kunt vergelijken Boos!
Daar komt nog bij dat ik van mening ben dat als je met een jonge hengst fokt nog niets weet over wat hij wel of niet aan zijn/haar nageslacht meegeeft.
En van een plaatje zie ik niets Verward en vlg. mij zijn bijna alle hengstenshow's al ver voorbij!?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 21:57

Inderdaad heel gelijke hengsten Verward
Van Rubels zou ik trouwens eerst het afstammelingenrapport afwachten. Hij heeft nogal een kort voorbeen en als hij dat doorgeeft zou toch jammer zijn...niet alle paarden kunnen dat goed compenseren met de beweging Knipoog

Maar ik snap niet dat ze met allemaal heel verschillende(en vooral dressuurgefokte, al kunnen een aantal van hen ook best aardig springen en de nakomelingen ook) hengsten komen als vervanging voor Equador Verward
Maar dat zal wel aan mij liggen...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 22:39

Nee Gomir vlg. mij ligt dat helemaal niet aan jou Haha!
Als ik naar een goede bewezen allround hengst zoek dan zou uit dat rijtje Democraat nog het beste passen.
Alleen een probleempje, mijn vriendje heeft een hekel aan schimmels
(moest vroeger voor zijn zusje iedere zondagmorgen de witte pony wassen voor de wedstrijden }> ) en de kans dat er een schimmel uit komt is toch wel aanwezig Knipoog verder vind ik dat echt een goed paard!
En een goed paard heeft geen kleur Clown Zelf vind ik schimmels wel mooi maar lang niet allemaal. Mijn Voorkeur gaat toch naar een donkere kleur.

Jonge hengsten vind ik echt 'eng' om te nemen (klein risico'tje)

Rubels is ook een schimmel Haha! maar heeft wel een super achterbeen, maar is ook aan de kleine kant. Dus die valt ook alweer af.

Don Primaire weet ik eigenlijk helemaal niets van Bloos

Rubiquil heb ik vast een keer zien lopen maar heb er niet bewust naar gekeken Scheve mond

Rousseau was de 1e hengst waarvan ik zei oooohhh die is echt leuk maar is ook nog niet duidelijk wat hij voor de fokkerij gaat doen, heb wel gehoord dat hij een vlak kruis zou doorgeven maar wat daarvan waar is weet ik ook niet.

Ik denk dat het idee om mijn paard te laten dekken door een dressuurvererver ook komt omdat mijn hart bij mooi bewegende paarden ligt en niet zozeer bij het springen.
Daar moet ik wel eerlijk in zijn ik vind het heel belangrijk dat mijn toekomstige veulen leuk kan bewegen. Ik fok een veulentje om vooruit te gaan niet achteruit Ach gut
Maar is het niet gek om een hengst te nemen die alleen goed kan lopen en geen hout kan springen met mijn merrie, of andersom???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:51

Een van de belangrijkste dingen bij het fokken is je eigen radartje.
Als je volledig achter je eigen keuze staat en volgens mij heb je die duidelijk gemaakt, dan voldoet het veulen altijd aan de door jou gestelde normen.
De beste paarden zijn voortgekomen uit eigewijze standpunten.
Dus laat iedereen maar kletsen en volg je eigen weg, trek je eigen plan zeggen ze heel passend hier in het zuiden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 18:17

Citaat:
Dus laat iedereen maar kletsen en volg je eigen weg, trek je eigen plan zeggen ze heel passend hier in het zuiden.


Ik moet wel Haha! om jou leuke maar ook duidelijke antwoorden!
Recht door zee daar hou ik wel van! En eigenwijs ben ik trouwens wel alleen wat mijn paardje betreft kan ik echt heel onzeker worden Clown

Heel erg bedankt voor jullie adviezen

Zodra ik een definitieve keuze heb gemaakt laat ik het jullie wel weten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers