Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:26

Hier iets neer zetten over een ander is makkelijk. Kan je hetzelfde ook recht in iemands gezicht zeggen??

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:38

En dat zeg ik ook zo in je gezicht hoor, dat je gestoort ben om een gezond paard af te laten maken.
Ik kan daar heel kwaad om worden als mensen een paard af laten maken die eigenlijk niks mankeert. Had dat paard weggegeven en iemand heel veel plezier gegunt. Voor de fokkerij misschien niet geschikt maar als recreatiepaard een mooi leven had kunnen hebben. Echt zonde!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:42

Phia, ga je liever druk maken om ècht gezonde paarden welke naar de slacht gebracht worden, dat zijn er nog veel meer.
Luchtzuigen kan echt doorslaan en dan hou je een mager scharminkel over.

Luchtzuigen zelf is naar mijn idee niet erfelijk, ik denk wel dat alleen paarden die snel gevoelig zijn voor stress beginnen te zuigen en aangezien dat voor een deel vastligt in het karakter... Zodoende zullen de nakomelingen van bepaalde hengsten wel eerder neiging hebben tot zuigen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:22

Een heel tijdje terug was ik eens op dat paarden proef bedrijf in de polder. De huppeldepup hoeve. Die waren toen net een onderzoek aan het afronden over luchtzuigen, mok en embryo trans.
Hun uitkomst was dat luchtzuigen deels erfelijk was. Dus geen dominant gen. Maar wel degelijk erfelijk dus. O dit klinkt wat stom. Wat ik bedoel is dat het erfelijk is, maar niet altijd over wordt gegeven door de genen. De +_ 50 paarden die een veulen kregen en luchtzogen, en hun veulen bij hun op stal hielden, gingen er heel er veel van luchtzuigen (weet niet meer het Ziek En de +_50 paarden die luchtzogen, maar hun veulen na de geboorte al moesten afstaan aan een merrie die niet luchtzoog, daar ging een veel lager % van luchtzuigen. Maar toch wel een deel.
Best heel interresant onderzoek. Over zielig voor de paarden enzo ga ik mij maar niet uitlaten...
Daar lok ik reacties mee uit denk ik, en dan wordt dit topic verpest.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:56

Of luchtzuigen direct erfelijk is weet ik niet, maar het lijkt me wel dat een bepaald karaktertype waarbij luchtzuigen zich eerder zal openbaren, wel erfelijk zal zijn.
Wat ik wel weet dat ik zelf helemaal gestoord word van een paard met een dergelijke afwijking(heb een paar keer zoiets op stal gehad), dus ik weet niet wat ik daar mee zou doen als het er een van mij zou zijn???????
Ermee fokken zou voor mij ook geen optie zijn in ieder geval. Al is het alleen maar omdat je niet weet of het erfelijk is of wel!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:02

Sarabande - aangezien je er volgens mij heel veel van af weet, heb je misschien nog tips voor mij en mijn zuigende pony?
ik heb ook zo'n band maar ik ben bang dat ik dat ding te strak doe haha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:07

In verband het een drachtige merrie is vind ik het aan te raden om naar een goede paarden DA te gaan. Bij mij konden ze er niets meer aan doen, maar misschien dat in jouw geval een medische ingreep nog helpt. De band hielp niets indertijd, ze was volledig verslaafd.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:29

Volgens mij kan het best erfelijk zijn. En alleen paarden die er gevoelig voor zijn zouden het kunnen overnemen van een ander. Mijn paard heeft ongeveer een jaar naast een luchtzuiger gestaan en heeft niet eens de neiging om het ook te gaan doen. Terwijl hij haar toch echt goed kon zien. En dat paard heeft een moeder die niet luchtzuigt, ze is het uit zichzelf gaan doen.
Ik denk dat er dus wel degelijk een verband is tussen maagproblemen o.i.d., erfelijkheid en luchtzuigen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:33

sarabande schreef:
In verband het een drachtige merrie is vind ik het aan te raden om naar een goede paarden DA te gaan. Bij mij konden ze er niets meer aan doen, maar misschien dat in jouw geval een medische ingreep nog helpt. De band hielp niets indertijd, ze was volledig verslaafd.


nou een medice ingreep daar ga ik nu in ieder geval niet aan beginnen want over enkele weken komt het veulen al.
die band is volgens mij ook veel te groot, ales is er maar in maat paard en ik heb maar een A pony van 1.18 haha dus die verzuipt overal in.
cribbox helpt een beetje maar ze weet nu dus dat als ze 1 keer even doorget en schraapt met haar tanden die troep ook weer weg is.
zou hertshoornolie wat zijn?
ze doet het nog geen jaar dus misschien is er nog hoop en ander moet inderdaat de muilkorf maar opm op stal?
als die er uberhaubt in ponymaat is?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:42

Ik heb een luchtzuiger gehad die tevens wever was... ze was een engelse volbloed met renbaanverleden, dus al vrij jong dag en nacht op stal gezet met flink krachtvoer en weinig hooi. Dus de omstandigheden om stalgebreken te ontwikkelen was volop aanwezig, dus ik heb geen idee of ze dit door erfelijkheid heeft gekregen, na heeft gedaan van stalgenoten of zelf heeft "bedacht" uit verveling.

Toen ik het paard van een kennisje kocht, stond ze al anderhalf jaar bij de stal waar ik haar ook kon stallen. De andere paarden hebben het nooit van haar overgenomen, maar dat waren ook geen heel jonge dieren. Ondanks dat ze in de winter de hele dag buitenliep bleef ze luchtzuigen, ze moest dus ook met een band om naar buiten anders hing ze over de bakrand. Haar tanden gebruikte ze nooit!

Mijn huidige paard Toon staat naast een wever, die trouwens alleen weeft als hij weet dat hij naar buiten gaat of als het te druk is op stal. Toon heeft nog geen moment de neiging gehad om dat weven na te doen en hetzelfde geldt voor de andere paarden op stal...

Dus ik weet het niet met nadoen en erfelijkheid.... deze wever is 80% engels volbloed dus ook een vrij nerveus dier. Wel is hij als jong paard opgegroeid bij een boer, dus waarschijnlijk heeft hij altijd veel buiten gelopen.

Moeilijke zaak die stalgebreken! Het is verdomd moeilijk om een paard met een stalgebrek te verkopen, dat heb ik aan den lijve ondervonden!!! Zelfs voor een schijntje willen ze zo'n dier nog niet hebben....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:44

Nee ik bedoelde niet direkt een ingreep, voor het veulenen. Maar DA s hebben vaak eigen middelen die goed helpen en wellicht ook een advies voor een band. Gelukkig komt het veulen pas over 4 weken, ik zou als het even kan ze dan na een paar eerste nachtjes niet meer op stal zetten. Dan heb je tenminste kans dat het veulen het niet overneemt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:13

Sjuimpje schreef:
Phia, ga je liever druk maken om ècht gezonde paarden welke naar de slacht gebracht worden, dat zijn er nog veel meer.
Luchtzuigen kan echt doorslaan en dan hou je een mager scharminkel over.

Luchtzuigen zelf is naar mijn idee niet erfelijk, ik denk wel dat alleen paarden die snel gevoelig zijn voor stress beginnen te zuigen en aangezien dat voor een deel vastligt in het karakter... Zodoende zullen de nakomelingen van bepaalde hengsten wel eerder neiging hebben tot zuigen.


Sorry, maar af maken van een gezond paard met een gedragsstoornis gaat bij mij echt te ver.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:23

Een liefhebber brengt heus niet voor zijn lol een zelfgefokt en voorheen goed paard naar de slacht. Het zal heus geen paard geweest zijn wat af en toe een hapje lucht nam en verder vrolijk door het leven ging.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:38

sarabande schreef:
Nee ik bedoelde niet direkt een ingreep, voor het veulenen. Maar DA s hebben vaak eigen middelen die goed helpen en wellicht ook een advies voor een band. Gelukkig komt het veulen pas over 4 weken, ik zou als het even kan ze dan na een paar eerste nachtjes niet meer op stal zetten. Dan heb je tenminste kans dat het veulen het niet overneemt.

Nou haar stal is nu bijna helemaal rand vrij zeg maar dus dat scheelt ook enorm.
maar ik wil er zo goed als 100% zeker van zijn dat ze het gewoon niet kan haha.
ik dus net divoza gebeld voor een muilkorf, wat denk je is alleen in maat paard grrrrr
ze hebben het nog bij verschillende leveransiers gevraagd maar niet in pony te krijgen.
net of alleen paarden krippebbijters en luchtzuigers zijn haha
als een pony het doet is het blijkbaar niet erg ofzo?

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:07

Van Ahorn heb je er toch meer als het gemiddelde.

En van OOSeven , die het zelf ook doet, heb ik er ook al 2 twee-jarigen van gezien die het doen, kunnen misschien de uitzonderlijke gevallen zijn, dat weet ik niet Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:24

OO-Seven is van Rubinstein, Respect ook van Rubinstein was ook een luchtzuiger en Rubels (kleinzoon van Rubinstein) is ook een luchtzuiger heb ik begrepen.... Hmmm, ik ben dol op Rubinsteinbloed, maar dit zet je toch aan het denken! Kan natuurlijk gewoon toeval zijn... ik weet het niet.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:02

luchtzuigen is niet erfelijk. wat een onzin zeg. tuurlijk kan het temperament doorgegeven worden waardoor paarden, die dag in dag uit opstal staan meer kans hebben op stal ondeude.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:28

phoenix4ever schreef:
luchtzuigen is niet erfelijk. wat een onzin zeg. tuurlijk kan het temperament doorgegeven worden waardoor paarden, die dag in dag uit opstal staan meer kans hebben op stal ondeude.

Ik zou nou niet zo direct het lef hebben om een jaren lang onderzoek gewoon onder de tafel te vegen. Dat proef bedrijf heet er echt jaren over gedaan, paarden voor gefokt zelfs, met en zonder aanleg, ze hebben er echt meer dan 200 paarden voor gebruikt. Zou ik niet zo verwerpn zonder een tegen onderzoek. Is het nadenken waard.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:33

Precies, er is meer erfelijk dan je denkt hoor. Bij de mens precies hetzelfde, ziektes etc.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:06

Ik heb ook iets gelezen over erfelijkheid, dus om dat zomaar van tafel te vegen.... Een bepaalde hengst zou een erg hoog percentage nakomelingen geven die allemaal luchtzuigen.

Ik heb een merrie staan die luchtzuigt (wordt niet mee gefokt maar heeft niks met dat zuigen te maken). Ze had in het begin een band aan maar omdat ik ooit een paard zag dat zich daaraan opgehangen had, heb ik die gelijk afgedaan. Ze staat al een jaar of 3 op stal, groepsstal tussen de andere merries en zuigt nu nog alleen tijdens het eten. Ik laat haar gewoon, ze mankeert nooit niks. Geen enkele merrie heeft het van haar overgenomen, ook de veulens niet. Dat is trouwens nooit aangetoond, dat ze het van elkaar overnemen. Het zou eerder met de aard van de stal te maken hebben als er verschillende luchtzuigers binnen 1 stal staan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:47

mijn paard heeft twee veulens gehad (derde is op komst). Ze heeft gedurende de hele tijd met haar veulens gewoon staan luchtzuigen (ze mag om medische redenen geen band om). Geen van haar beide veulens heeft het overgenomen. Die zijn nu 5 en 3 jaar oud. Ook heeft ze naast 3 verschillende jonge paarden gestaan, geen enkel paard heeft het overgenomen. Ook de pony waar ze nu al 4 jaar naast staat luchtzuigt niet.
Ik geloof absoluut niet in erfelijkheid, en ook niet in naapen. Verveling zou kunnen, gecombineerd met maagklachten, inderdaad gevolgd door verslaving.

Opvallend is dat ik B'elanna nu sinds een maand of twee rennies geef. In die tijd is haar luchtzuigen echt zeer drastisch afgenomen! Dat zou toch echt op maagklachten wijzen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:02

Anya schreef:
Ik geloof absoluut niet in erfelijkheid, en ook niet in naapen. Verveling zou kunnen, gecombineerd met maagklachten, inderdaad gevolgd door verslaving..


Er is luchtzuigen en luchtzuigen. Ik ga geen discussie aan over de erfelijkheid of over het al dan niet naapen, alhoewel ieder goede DA zal zeggen dat het nagedaan wordt, zeker door veulens wiens opvoeding voor een groot deel bestaat in nadoen. Maar ik zou dit soort uitspraken toch zeer voorzichtig doen. Ben je bereid om de schade te betalen die mensen oplopen nadat ze jouw advies opvolgen.????

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:38

Inderdaad, er is luchtzuigen en luchzuigen. We hadden zo een merrie die een behoorlijk trauma in haar jeugd had opgelopen. Nadat ze gespeend was, raakte ze verstrikt in een stroomdraad, waarna haar been behoorlijk openlag. De veearts zei toen al dat we veel geluk hadden dat haar pees niet doormidden was gegaan.

Het genezingsproces was natuurlijk pijnlijk: iedere dag afspuiten met water, spray op de wond en vooral veel stilstaan, iets wat een pony echt niet moet doen op die leeftijd.

Ze is toen licht gaan luchtzuigen, iets wat we nog nooit hadden meegemaakt, maar heel zeker van de stress. Als jaarling stond ze trouwens 1A op de keuring, dus we hebben haar dus wel goed opgelapt. Ook is ze grootmoeder geworden van een keurmerrie.

We hebben haar overigens verkocht als 5 jarige, met natuurlijk het verhaal erbij. Jaren later was ze weer doorverkocht en de toenmalige eigenaar zei trouwens dat ze het niet meer deed Verward Toch vreemd, want ons inziens deed ze het toch echt. Er werd in die tijd wel intensief met haar gereden, misschien dat dat helpt? Lijkt me sterk, want danmoest het toch wel erg gemakkelijk op te lossen zijn. Ik moet wel zeggen dat ze na ze bij ons vertrokken was, wel 4 jaar niet meer op stal geweest is en gewoon in de kudde liep. Ik denk dat dat meer geholpen heeft.

Verder kan ik me het verhaal van sarabande goed indenken. Niks is erger dan een merrie met een stalgebrek in de handel te stoppen. Hooguit kan je zo'n merrie bij een goede vriend achterlaten, met duidelijke aanwijzingen. Anders wordt zo'n dier alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:49

Anya schreef:
Opvallend is dat ik B'elanna nu sinds een maand of twee rennies geef. In die tijd is haar luchtzuigen echt zeer drastisch afgenomen! Dat zou toch echt op maagklachten wijzen.


Lijkt me eerder dat ze maagklachten kreeg door het luchtzuigen hoor.
Moet je zelf maar eens veel lucht in je darmen of je maag hebben, dan voel je je ook niet prettig en opgeblazen.
en het enige wat je dan wil is hup weg die druk en niet nog wat lucht erbij haha

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:54

Ik zou een luchtzuiger ook niet door verkopen, ook met paard met zomerexzeem niet, maar dat is natuurlijk een ander verhaal.