3jr hengst castreren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

3jr hengst castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 18:07

Mijn hengst ( v. Krack c) is nu 3 en ik zit met de vraag of ik hem nu moet laten castreren. Hij is nog heel klein (1.61) en iel. Zijn moeder was ook een laat bloeiertje; toen zij 3 was, was ze 1.56 en nu is ze 8 en is ze 1.64. Moet ik de hengst juist wel laten castreren, gaat hij daar juist van groeien? Of moet ik hem nog hengst laten? De dierenarts raad mij aan om nu te castreren en dat hij daarvan goed gaat groeien maar ik ben eigenwijs en heb het gevoel dat hengsten veel beter uitgroeien. Hij is nu nog hartstike braaf in de omgang en naar andere merries maar dit kan zo omslaan. Ik ben begonnen met longeren, dit pakt hij goed aan en als hij goed onder het zadel is wil ik hem nog de hele zomer de wei in gooien. Wat kan ik het beste doen??? Help me!!! Alvast bedankt, Bibi


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:45

Ruinen groeien altijd verder en langer uit.
Dat is voor mij de reden om mijn 3 jarige hengst van 1.72 juist nog neit te ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:22

klopt
laten castereren
een hengst groeit veel minder dan een ruin.
En nu is het er een mooie tijd voor, er zitten nog geen vliegen.

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:34

Klopt!! Nu heeft hij ook nog niet echt hengstenstreken en moet je hem niet noodgedwongen castreren...als hij eenmaal stout is ben je al wat laat.

En hij groeit langer door als ruin ja...mooie tijd zo in het voorjaar om hem te laten castreren..

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:00

Als je hem toch niet hengst wil laten zou ik het inderdaad nú doen voordat hij wél streken gaat krijgen...

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:45

Wat ik meestal meegemaakt heb is dat hengsten juist veel langer doorgroeien dan ruinen.
Ik had een pony hengst die ik met 5 een half jaar in het land heb gedaan, omdat ikzelf ook wegmoest (stages ed). Toen hij het land inging (in mei) was hij net 1.44m een D dus. Toen ik hem in oktober ophaalde schrok ik me rot, ik had opeens een behoorlijke E!! Hij was toen 1.52m en uiteindelijk toen hij 7 was was hij 1.56m

Ook met latere hengsten en hengsten van kennissen heb ik het meegemaakt dat ze juist als ze al wat ouder zijn (na hun 4de) nog opeens een groeispurt krijgen. Bij ruinen heb ik dat eigenlijk nooit gezien en bij merries ook niet!
Als hij niet lastig is, zou ik hem dus hengst laten, vooral omdat hij ook wat iel is, dan kan hij zich gewoon nog wat beter ontwikkelen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:20

ruinen groeien vaak meer dan hengsten.. Laten castereren is mijn advies. Wat moet je met een hengst als hij toch niet hoeft te dekken?

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 06:22

Ik weet niet wat de preciese reden is dat ruinen meer groeien, maar een hengst die zich continue staat op te naaien om merries/andere paarden, dat vreet ook energie. Die energie kunnen ze beter in groeien steken! Mijn paard is op slag dikker geworden sinds ie ruin is en hij begint ook opvallend uit te vullen.

Suzanne F. schreef:
Nu heeft hij ook nog niet echt hengstenstreken en moet je hem niet noodgedwongen castreren...als hij eenmaal stout is ben je al wat laat.


Daar kan ik over meepraten Schijnheilig Haha!

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:15

ik heb ook een bijna 3 jarige hengst. Ook nog geen streken en vreselijk braaf!!! Laatst is hij voor het eerst (perongeluk) in aanraking geweest met een hengstige merrie, merrie heleaal gek, en Baloe... die kijkt dom de andere kant op, naar de schaapjes Haha!

Maar onmdanks dit heb ik besloten hem te slaten castreren. Hij is van voren al redelijk uitgebouwd, maar nog geen echt "hengsten nek" wat ik zelf ook liever niet heb...

dinsdag wordt hij "geholpen" Dan komt de VA... en dan.... hakkie takkie weg zakkie Huilen

Ik vind het wel echt sneu. Maar hij hoeft niet te dekken, zal toch niet door de keuring komen, dus vandaar...
Dinsdag, Baloe dan zal er wel wat veranderen voor jou Haha!

Als ik jou was zou ik hem ook laten ruinen. Worden ze over het algemeer toch net ietsjes groter!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 18:27

Oke bedankt allemaal! Henk gaat hem deze week nog ruinen.

Jesisa
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:54

Onze hengst is nu 5 en hij is het afgelopen jaar nog ruim 2 cm gegroeid! Of dit door het ras komt of omdat hij hengst is weet ik niet zo goed. Ik heb gemerkt dat als je je hengst goed opvoed er niks aan de hand is. Natuurlijk kunnen ze druk zijn en wat stoer doen, maar zolang dit in de perken blijft.....

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:01

ja dat is wel zo, Jesisa, maar waarom zou je een hengst hengst laten als hij toch nooit zal dekken Verward
Voor mijn idee heb je dan alleen een hengst voor het staussymbool!!! En als ik ergens een hekel aan heb..... zijn het wel mesen die het "stoer" vinden een hengst te hebben Boos! Boos!

of denk ik nu heel vreemd?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:51

Maar aan de andere kant, er zijn meer dan genoeg mensen die bang zijn voor het woord "hengst"
waarom zou je een dier castreren als er geen reden toe is?
De meeste reuen (honden) hebben ook gewoon hun ballen nog en die zijn toch ook op te voeden?

Ik vind hengsten gewoon prettige rijdieren, ze willen heel graag werken en zolang de hormonen niet de overhand krijgen mogen ze van mij hun ballen gewoon houden.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:53

Donja schreef:

Ik vind hengsten gewoon prettige rijdieren, ze willen heel graag werken .


En op het moment dat hetzelfde paard geruind is wil hij niet meer werken?

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:05

haha, dat is waar!!! Mijn hengst is nu braaf, en zonder streken. En zal als hij geruint is zeker een rotknol worden Verward

Huertecilla

Berichten: 26850
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:06

Castreren of niet? Persoonlijke keuze die een stúk makkelijker wordt als je geen dekkingen in de planning hebt.
Een hengst gebruikt véél energie extra t.o.v. een ruin.
Onze hengst is nu twee en heeft bij de vorige eigenaar al gedekt... Is een heel kereltje en we hebben onze handen er vol aan. Hij reageert echter positief en snel op vriendelijk doch beslist opvoeden. Hij staat in de wei met drie merries en wordt daar ook duidelijk manieren bijgebracht. Of hij wel of niet veel en lang doorgroeit zal ons een zorg zijn. Het is duidelijk dat hij mijn gewicht zal kunnen dragen en dat is het belangrijkste criterium.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers