Is Gribaldi wel zo geweldig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:32

Zannekin schreef:
[Dat is natuurlijk helemaal te gek. Van OCD is het zo al heel moeilijk om aan te tonen dat het erfelijk is. Als we dan nog gaan zeggen dat hengsten die nooit OCD hadden dat kunnen doorgeven.... is het dan niet meer voor de hand liggend om naar andere oorzaken te gaan kijken (die wel aangetoond zijn): nutritioneel en op bewegingsvlak. En waar blijft de moeder in heel deze redenering?
Als je nu alle paarden met OCD bij elkaar zou zetten en al hun respectievelijke ouders uit de fokkerij zou gaan halen, met hoeveel hengsten gaan we dan nog verder fokken en zou de rest dan nooit een veulen met OCD produceren?
Misschien wat stof om ZELF over na te denken.... Knipoog
[/quote]


OCD ontstaat ook vaak door gebrek aan beweging en door een gebrek aan bepaalde grondstoffen zoals koper. Veel mensen sluiten jonge paarden te veel op en dan gaan ze klagen over het vaderdier als hun veulen later OC(D) blijkt te hebben. Stom.

Gribaldi is voor zoveel stamboeken goedgekeurd, het zal dan wel een goede hengst zijn, want kennelijk zijn de meningen onder de kenners niet eens verdeeld.

De hond is de betere mens


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:43

Inderdaad, met koper zijn testen gedaan, maar dan wel met koper toediening tijdens de laatste maanden van de dracht. Blijkbaar is dat tekort toch niet meer goed te maken eens het veulen geboren is. Misschien moet daar meer op geselecteerd worden, op fokkers die merries en/of veulens tekort doen Knipoog. Als je dan ook nog de erfelijke factor zou kunnen beïnvloeden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:50

Waarom in Nederland geen goedgekeurde hengst van Gribaldi loopt, is alleen aan het Kwpn te vragen..........misschien zijn ze Gribaldimoe?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:52

Zannekin"]
[quote="Anoukie schreef:
Ja ok, maar dat weerlegt niet een zin als: Gribaldi fokt OCD. IK zeg NIET dat het zo is, even voor de duidelijkheid Knipoog .


Dat is natuurlijk helemaal te gek. Van OCD is het zo al heel moeilijk om aan te tonen dat het erfelijk is. Als we dan nog gaan zeggen dat hengsten die nooit OCD hadden dat kunnen doorgeven.... is het dan niet meer voor de hand liggend om naar andere oorzaken te gaan kijken (die wel aangetoond zijn): nutritioneel en op bewegingsvlak. En waar blijft de moeder in heel deze redenering?
Als je nu alle paarden met OCD bij elkaar zou zetten en al hun respectievelijke ouders uit de fokkerij zou gaan halen, met hoeveel hengsten gaan we dan nog verder fokken en zou de rest dan nooit een veulen met OCD produceren?
Misschien wat stof om ZELF over na te denken.... Knipoog
[/quote]

Zit je lekker op schoot? Goed zeg dat jij wel een eigen mening hebt en kunt nadenken,...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:59

Anoukie schreef:
Zit je lekker op schoot? Goed zeg dat jij wel een eigen mening hebt en kunt nadenken,...


Ik ga daar nu niet op reageren. Mocht je interesse hebben in wetenschappelijke artikels laat je het maar weten. (Of PB gewoon als je iets persoonlijk wil meedelen.)

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:00

Zannekin"]
[quote="blup"][quote="Wouter24 schreef:
er bestaat zoiets als smaad (ja ook op een forum mag niet alles gezegd worden!!) dingen roepen van Gribaldi fokt ocd, ze gaan er tijdens ermelo allemaal uit omdat ze niet goed zijn op de foto enz


Sorry maar als een hengst OCD heeft accepteren ze hem niet maar wordt hij eraan geopereerd en weer voorgebracht dan accepteren ze de hengst wel. het is dan wel een opmerking op het keuringsrapport.
[/quote]

Is dat bewust in een slecht daglicht stellen? Gribaldi was inderdaad al gekeurd voor hij in Nederland kwam en OCD vrij, altijd geweest.
[/quote]

Dat is een toelichting geven op jouw tekst die je hierboven had geplaatst. jouw tekst is onjuist omdat ze er wel uitgegooid worden maar met een operatie vervolgens wel weer voldoen aan de eisen die het KWNP stelt en vervolgens alsnog toegelaten kunnen worden.
Je moet moet niet alles negatief lezen, is gewoon een algemene opmerking over jouw tekst.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:29

blup"]
[quote="Zannekin"][quote="blup"]
[quote="Wouter24 schreef:
er bestaat zoiets als smaad (ja ook op een forum mag niet alles gezegd worden!!) dingen roepen van Gribaldi fokt ocd, ze gaan er tijdens ermelo allemaal uit omdat ze niet goed zijn op de foto enz


Sorry maar als een hengst OCD heeft accepteren ze hem niet maar wordt hij eraan geopereerd en weer voorgebracht dan accepteren ze de hengst wel. het is dan wel een opmerking op het keuringsrapport.
[/quote]

Is dat bewust in een slecht daglicht stellen? Gribaldi was inderdaad al gekeurd voor hij in Nederland kwam en OCD vrij, altijd geweest.
[/quote]

Dat is een toelichting geven op jouw tekst die je hierboven had geplaatst. jouw tekst is onjuist omdat ze er wel uitgegooid worden maar met een operatie vervolgens wel weer voldoen aan de eisen die het KWNP stelt en vervolgens alsnog toegelaten kunnen worden.
Je moet moet niet alles negatief lezen, is gewoon een algemene opmerking over jouw tekst.
[/quote]
In dit geval is hier geen sprake van. Maar je onvrede op de manier waarom men op de hengstenkeuring omgaat met hengsten die volgens jou ocd hebben, hoort niet in dit topic thuis. Gribaldi wordt nu zonder enige aanleiding in verband gelegd met een ernstig gebrek OCD genaamd. Het is voor dit topic dan ook niet relevant. En ik zou voorstellen om hiervoor een apart topic te openen. Dat voorkomt een hoop twijfel en misverstanden.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 08:08

Als iemand in een topic onjuiste informatie plaatst over de procedure van het goedkeuren van hengsten mag dat gecorrigeerd worden lijkt mij.
Ik zeg nergens dat Gribaldi aan OCD geopereerd is, je moet niet alles neg. lezen. Ik zet gewoon een algemeen feit neer die door iemand anders verkeerd is neergezet.
En als je een beetje op de hoogte bent dan weet je ook dat OCD niet erfelijk is anders zouden hengsten die hieraan geopereerd worden niet alsnog toegelaten worden in de fokkerij.
OCD noem jij een ernstig gebrek maar kan ook gewoon door een ongeluk ontstaan en 9 vd 10 keer is een operatie genoeg om het te verhelpen.
En ik zie nergens onvrede over hengsten met OCD in mijn tekst. Ik vind het best dat ze goedgekeurd worden nadat ze geopereerd zijn want ik geloof niet dat dat iet erfelijks is.

Om je gerust te stellen:

Ik associeer nergens OCD met Gribaldi

Zo weer blij.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 08:39

blup schreef:
En ik zie nergens onvrede over hengsten met OCD in mijn tekst. Ik vind het best dat ze goedgekeurd worden nadat ze geopereerd zijn want ik geloof niet dat dat iets erfelijks is.


Oei oei kijk uit wat je zegt,... Daar zijn de meningen nogal over verdeeld,...

Ik persoonlijk zou geen hengst nemen waarvan ik weet dat hij aan OCD geopereerd is. Gewoon omdat het niet uitgesloten is dat OCD een erfelijk iets is (naast alle andere factoren tijdens de opfok).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:01

blup schreef:
Als iemand in een topic onjuiste informatie plaatst over de procedure van het goedkeuren van hengsten mag dat gecorrigeerd worden lijkt mij.

En als je een beetje op de hoogte bent dan weet je ook dat OCD niet erfelijk is anders zouden hengsten die hieraan geopereerd worden niet alsnog toegelaten worden in de fokkerij.


Het verwonderde mij ook al dat die dan weer toegelaten worden. Dat heb ik hier nog nergens gelezen.
Maar: men is het er toch over eens dat er een erfelijke aanleg is voor OCD.
Er zijn al hengsten geweest die meer nakomelingen met OCD gaven.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:17

Is het nou echt zo moeilijk op een normale manier een discussie te voeren?

Nog even en we gaan gewoon iedereen bannen die ook maar een beetje een persoonlijk getinte opmerking op FA plaatsen. Of we sluiten FA gewoon helemaal als het allemaal niet op een volwassen manier kan Boos!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers