Kosten veearts en het dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Kosten veearts en het dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 23:12

Ik vroeg me dus af wat de kosten zijn van het totaalbeeld als je een veulen wilt fokken.
Het gaat hier om een haflinger merrie, waarbij ik graag een veulen wil hebben. Niet dit jaar maar volgend jaar. Ik ga er van uit dat het dekken tussen de 200 en 300 euro kost (afhankelijk van de hengst) Maar wat/hoeveel kosten komen daar nog bij. Je moet er van uitgaan, dat er 1 keer dekgeld betaald wordt, dus bij gust, niet weer dekken. En ik zet haar niet bij de hengstenhouder neer.

Het gaar erom dat ik haar volgend jaar wil laten dekken, maar nu al een beetje een kostenplaatje in mijn hoofd wil hebben, ook voor het geld wat ik opzij moet gaan leggen enzo.

Weet iemand het ongeveer, of wat zijn jullie ervaringen??

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:28

Mijn kwpn merrie is 2x opgescand op een scanochtend waar veel meer merries kwamen. Lopende band werk voor de dierenarts dus, en dus voordelig. Kostte 12,50 euro per keer, vervoer op eigen kosten.
Inseminatie was kosteloos (schijnt in de provisie via sperma geregeld te zijn?). 2 dagen na inseminatie weer opscannen, niet goed, toen weer insemineren. 2 dagen daarna weer scannen, toen wel goed. Toen 2 weken daarna, toen nog een keer na een maand daarna. En aan het eidne van het seizoen nog een keer.
Ik geloof dat die merrie van mij wel een keer of 6, 7 is gescand a 12,50 euro, de eerste keer met een spuitje tegen spanning (10 euro). Leuk grapje, ik heb het nog goedkoop gedaan.

Overigens, je betaalt in de meeste gevallen maar 1 x het dekgeld, ook al moet je wel 10 x insemineren voordat je merrie drachtig is.
Als je merrie drachtig is, moet je wel rekening houden met stamboekafdrachten.
En dan komen er nog kosten bij de bevalling, ook als die helemaal naar wens verloopt is het nog steeds verstandig veulen, merrie en nageboorte door een dierenarts te laten controleren.
Al met al is een veulen 'krijgen' bepaald niet gratis....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:30

En dan krijg... jij nog een veulen. Voor hetzelfde geld geef je dit allemaal uit en hebt een lege merrie Huilen