Wanneer dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38585
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Wanneer dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 00:43

Stel je merrie krijgt haar veulen, wanneer dekken jullie de merrie weer? De eerst komende hengstigheid of wachten jullie of ?? Zij er bezwaren om 1 of 2 hengstigheiden te wachten?

Ben je een Bokker of een Jokker....



MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:08

Ik heb nu een merrie staan die over 3 weken moet veulenen. Die laat ik daarna niet in de veulenhengstigheid dekken omdat het me anders te vroeg in het seizoen is. Vorig jaar moest het wel, de hengst ging terug naar Engeland.
Maar deze merrie is tot nu toe altijd nog meteen drachtig geworden en dan zit je ieder jaar weer 3 weken vroeger.

Ik heb wel eens gehoord dat in de veulenhengstigheid dekken een iets hoger drachtigheidspercentage geeft, maar ook dat de kans iets groter is dat het er weer af gaat.
En het ligt er natuurlijk ook aan hoe het veulenen is gegaan. Is de merrie aan de nageboorte blijven staan, dan niet in de veulenhengstigheid dekken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:16

Ik zou er een maand tussen laten.
Trouwens in de natuur is het nooit zo dat een merrie ieder jaar een veulen heeft. Om het jaar of om de twee jaar komt meer in de richting. Ik zou daarom na een bevalling de merrie de tijd geven om bij te komen....minstens één jaar....
Maar dat is puur persoonlijk hoor....mag iedereen zelf weten hoe hij het doet....

Je suis Charlie.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:44

Cassidy schreef:
Ik zou er een maand tussen laten.
Trouwens in de natuur is het nooit zo dat een merrie ieder jaar een veulen heeft. Om het jaar of om de twee jaar komt meer in de richting. Ik zou daarom na een bevalling de merrie de tijd geven om bij te komen....minstens één jaar....


Zo doen wij het ook.

Ik begin trouwens pas te dekken zo eind april / begin mei (afhankelijk van het weer), dan zijn de meeste merries wel mooi op regel en een beetje normaal hengstig, het geeft minder problemen met drachtig worden, meestal is het de eerste of tweede keer wel raak.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:20

Persoonlijk zou ik nooit kiezen om in de veulen hegstigheid te dekken.
Puur om het feit dat de baarmoeder nog geen kans heeft gehad om zich volledig te herstellen.
Het liefst sla ik een jaar over omdat ik dat beter voor de merrie vind.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:52

Het verschil met puur natuur (in het wild) en "gedwongen" =
In de natuur geeft de merrie aan dat ze klaar is voor een bevruchting/dekking... Wij dwingen de merries er klaar voor te zijn, lukt het niet de DA biedt uitkomst..

Wanneer en of je merrie wil laten dekken is jou keus... daarbij bedoel de maand van dekken...Wil je een veule in een epaalde maand, dan is mij advies laat haar een maand eerder dekken (tenzij je icm DA wilt werken)

Gezien de temperaturen en de weersgesteldheid de laatste jaren vooral in het naseizoen, zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een veulen in juni/juli, en dan de veulenkeuring maar laten schieten...

Hengstigheid overslaan hoeft geen belemmreing op te leveren net zoals de tijd van het jaar, ken er genoeg die veulens verwachten in januari ivm de sport...

Mijn advies is: Kijk naar je merrie en doe dan wat je hart je ingeeft...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:45

Jessica24 schreef:
Persoonlijk zou ik nooit kiezen om in de veulen hegstigheid te dekken.
Puur om het feit dat de baarmoeder nog geen kans heeft gehad om zich volledig te herstellen.
Het liefst sla ik een jaar over omdat ik dat beter voor de merrie vind.

Helemaal mee eens al zie ik niet het bezwaar van elk jaar opnieuw dekken, maar dek liever niet in de veulen hengstigheid niet alleen voor herstel van baarmoeder maar ook zodat de baarmoeder weer helemaal schoon word door die hengstigheid.
Maar het verschil of je elk jaar wil dekken of om het jaar is meestal afhankelijk van het doel waarvoor je de merrie op stal heb staan.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:49

Ik sla dit jaartje over omdat mijn merrie pas laat is uitgerekend. Ik wilde het veulen eigenlijk al veel vroeger hebben, alleen ze werd niet gelijk drachtig. Het lijkt me ook wel wat beter voor de merrie, en ik zou zelf niet in de veulenhengstigheid al laten dekken, niet alleen om de fysieke, maar ook om de psychische stress voor de merrie en het veulen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 00:17

Alane schreef dat ze liever een veulen in juni of juli zou hebben ivm de weersomstandigheden.

Hoe verschillend zijn wij dus Verward Ik heb mijn 2 fokmerries gust gelaten vorig jaar omdat ze laat hebben geveulend (juni en juli!) Weet je hoeveel dazen op die kleine lijfjes terecht komen? Nee, geef mij maar maart/april het voorjaar dus, ipv in de hitte van de zomer. Suzan

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 00:55

Een oude fokkerswijsheid die ik ooit eens hoorde: " Een veulen moet de mei-zon op de pet hebben!"
Daar is wat voor te zeggen natuurlijk, dus dekken in of omstreeks mei.
Dekken tijdens de veulenhengstigheid heb ik niet zoveel moeite mee. In de natuur zal dit zeker ook gebeuren. Het probleem dat dan het veulen elk jaar vroeger komt valt in de praktijk wel mee. Er hoeft maar een keer wat mis te gaan en het is al weer een stuk later in het jaar.
Een wat grotere kans op drachtig worden tijdens de veulenhengstigheid kun je ook omdraaien: " Overslaan betekent wat verminderde kans" Wanneer de merrie dan een of twee keer terughengst ben je zo maar een paar maanden later.
Maar goed... misschien ben ik wat "partijdig" Knipoog Bij mijn welshes heb ik in elk geval nog nooit problemen gehad bij dekkingen tijdens de veulenhengstigheid.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:17

Als de merrie er niet klaar voor zou zijn om gedekt te worden zou ze zo kort na het veulenen niet hengstig worden of dan bij dekking niet drachtig worden. Het feit dat ze prima drachtig worden geeft aan dat het niks abnormaals is. De natuur heeft dat prima geregeld!

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:42

Ja, maar de natuur heeft het wel geregeld voor een situatie waarbij merries, veuelens en hengst in familieverband vrij kunnen rondhobbelen. In die situatie zijn de merries in het winterseizoen verminderd vruchtbaar en worden ze redelijk synchroon hengstig. De meeste merries zijn hun hele leven drachtig en bevallen in het voorjaar.
De natuur heeft de aanvang van het 'veulenjaar' liefst gelijk met de aanvang van het verbeterende weer en grotere aanbod fris groen. De nbatuur heeft niets te maken met de kalender en de paardenwereld die nog steeds het paardenjaar per 1 januari laat beginnen.
Dus, ja, de natuur heeft het prima geregeld, maar wel voor een situatie waarin alles volgens die natuur zijn verloop heeft.

www.homocaballus.net

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:36

Huertecilla schreef:
De meeste merries zijn hun hele leven drachtig en bevallen in het voorjaar.


Volgens mij krijgen in de natuur de meeste merries juist niet ieder jaar een veulen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diortje_vds, janneke584, MDWStables en 3 bezoekers