[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equinight

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:08

338 dagen

Al een week soms wat hars en dan weer niks en enorm hard uier, ben echt benieuwd hoe lang ze gaat wachten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:18

Gefeliciteerd quir en luna!
Mariska wel apart dat het veulen verstopt van mest. Geen ervaring mee maar hoop wel voor je dat dit de oplossing is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:41

Ja uier groeit mooi door hoewel ze vanavond niets meer had kwa melk/stopjes
We wachten het weer af maar ik hoop toch echt op vanacht. Kling staat al wat meer open en is flink rood dus laten we het hopen

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:44

Gefeliciteerd Luna en Quir!! *\o/*

Ik had het niet verwacht maar Silver heeft haar kleintje nogsteeds binnen zitten :o

Ze drupt en harst afwisselend, uier is keihard en vol, ze kegelt, banden en kling zijn pudding en haar benen zitten onder de melk.

Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:54

Moner, gefeliciteerd! Grote jongen zo te zien.

soeboenoe, hoe is het inmiddels met je merrie?

MightyJoe, gefeliciteerd! Qua mesten inderdaad even een klysma. Heb ik bij mijn merrietje ook gedaan, ze bleef persen en na een klysma was alles er zo uit.

Mariska, wat apart dat het veulen verstopt van mest. Geen ervaring mee gelukkig, maar hoop dat het hiermee opgelost is. Snapt dat jullie het nu heel goed in de gaten houden.

Lyona, dat ziet er spannend uit! edit: Nog geen veulen, maar zoals het er nu uitziet verwacht ik bij jou zeker vannacht een veulentje. Succes!

Seven, oh dat is altijd zo irritant he, heel onrustig zijn, je de hele nacht wakker houden, maar veulen ho maar :+

Jeetje Knolselder, al 3 weken niet thuis slapen, lekker dan. Leuk die paarden :+ Ik hoop ook voor je dat ze vandaag gaat.

Gefeliciteerd Quir!

Gefeliciteerd Luna!

Cynthia, wat een plaatje is het toch <3

Nieky, thanks! Ben ook heel blij dat de hengstenvloek eindelijk opgeheven is :D Maar idd, nu volgt het luxe probleem dat ik straks merries moet kiezen om te gaan verkopen. Nou ja, dat komt vast ook wel goed en die zijn vaak makkelijker verkoopbaar dan de hengstjes dus dat scheelt.

Libera, ach arme mama :(:) De hengstjes kunnen soms zo brutaal zijn.

Myrna91, die van jou schiet ook aardig op al voor 319 dagen.

Equinight, daar wordt je ook moe van, al een week vol uier + af en aan hars. Hopelijk laat de baby niet te lang meer op zicht wachten.

Knolselder schreef:
Oh ja het was die donkere die ik in mijn hoofd had zitten ja! Die vond ik juist erg leuk <3

Ze is ook erg leuk hoor, maar een heel ander type. Dat het nieuwste veulentje van Rakizah meer mijn type is, zegt ook nog niet direct dat de jaarling verkocht wordt hoor. Ik heb nog meer merries staan :D

Mishrikah gaat hoe dan ook vannacht, hopelijk ook een beetje schappelijke tijd.
Het rommelt al aardig, ben net even gaan kijken omdat ze ging rollen. Ze ging rollen, ademt zwaar, uier bomvol, en ik zag er zelfs kleine glinstertjes opzitten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:07

Spannend!!! Morgenvroeg weer nieuwe baby’s <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:10

Lyona, jeetje die lekt goed! Hopelijk voor jou snel een veulen!

Hier een snelle droog foto, ik vind haar heel knap al zeg ik het zelf <3

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:28

Lyona
Dat kan toch niet lang meer duren als je dat zo ziet.

Heel knap Luna :j

Ja het hoort er bij al zawraa maar leuk of beter gezegd makkelijk is het niet :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:07

Wat een babyboom mooie veulens en ik zag ook mooie blesjes

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:13

Qiir gefeliciteerd
Luna gefeliciteerd een knal veulentje

Mariska ik heb een aantal jaren geleden mini shetlander gehad die verstopte door het eten van mest en dit op dezelfde dag nog een keer deed. Echo gemaakt met soort pap, geen afwijkingen te zien en daarna nooit meer gebeurd. De echo werd gemaakt omdat een aangeboren slokdarmafwijking voorkomt, maar hij is nu 5 jaar en nergens meer last van.Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:34

Hier al vanaf 2 mei harsjes op en af. Vrijdag avond veel , zaterdag avond weer niks. Nu weer veel.
Nu dag 341 . Al 10 nachten waken. Elk uur de wekker. Word er een beetje gaar van.
Vandaag nog ff op en neer van Drenthe naar het westen gereden. Mama dag hè
Ik snak wel weer naar een volle nacht slapen. Maar ja hè

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:08

Oef zulke nachten breken je wel op!

Misschien gek dat ik het zeg , maar ik heb voor mijn paard geen camera of birth alarm. Mijn merrie staat op pension. Staleigenaar checkt regelmatig maar gaat niet elk uur eruit om te kijken. Ik zelf ben net verhuisd en woon wat verder weg. Ik ben er ook niet in 10 min.

Eigenlijk doen ze het daar al jaren zo. Gelukkig wel bepaalde maatregelen getroffen en het blijft natuurlijk een risico.

Ik zou er wel kunnen kamperen, maar mijn werk is helaas ook totaal niet makkelijk met zomaar even vrij en of diensten omplannen. Gelukkig is er genoeg verloop op stal overdag.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:13

Zebrastreep schreef:
Oef zulke nachten breken je wel op!

Misschien gek dat ik het zeg , maar ik heb voor mijn paard geen camera of birth alarm. Mijn merrie staat op pension. Staleigenaar checkt regelmatig maar gaat niet elk uur eruit om te kijken. Ik zelf ben net verhuisd en woon wat verder weg. Ik ben er ook niet in 10 min.

Eigenlijk doen ze het daar al jaren zo. Gelukkig wel bepaalde maatregelen getroffen en het blijft natuurlijk een risico.

Ik zou er wel kunnen kamperen, maar mijn werk is helaas ook totaal niet makkelijk met zomaar even vrij en of diensten omplannen. Gelukkig is er genoeg verloop op stal overdag.

Ik vind dit erg onverantwoord. Niet elke merrie Harst of kegelt. Ik heb in mijn omgeving al zoveel elle de gehoord en zelf meegemaakt.

Wanneer je fokt heb je een verantwoording naar je merrie toe, om haar te ondersteunen wanneer dat nodig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:18

Die zou ik ook naar een geboorte begeleidings stal brengen :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:39

Ik ga haar nu niet meer verplaatsen , dat is te stressvol. Dan ben ik bang dat ze op de trailer gaat bevallen of compleet in paniek raakt.

Ik snap de zorgen en dat jullie het niet zien zitten. En ik wist wel dat er antwoord op terug ging komen.

Mijn andere paard is ook niemand bij geweest. Was er net iemand geweest, niks aan de hand en opeens stond er een veulen naast. Hier zat een uur of 2 tussen.

Ik vertrouw mijn stalhoudster, zij heeft veel meer ervaring en kent mijn paard goed. Ik laat haar liever in de handen van iemand die ik 1000% vertrouw , dan naar een vreemde stal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:45

Ja mosterd na de maaltijd. Maar een vreemde stal die waakt is altijd verstandiger dsn iemand die je vertrouwt die je belt als er al n droog veulen naast staat. In het beste geval.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:47

@nieky en al_Zawraa vandaag nog wat chagrijnig en weinig interesse in haar hooi, maar haar brokken en gras wilde ze wel eten. Op stal ook veel afwisselen tussen dutten en rondscharrelen, maar lijkt nu rustig te staan.
Toch vertrouw ik er niet op na 2 onrustige nachten, dus ook vanacht weer braaf de wekker zetten. Hopelijk duurt het niet heel lang meer!

@zebrastreep; Ik zou het ook niet goed aandurven zonder camera... Ik zou in ieder geval wel graag weten dat iemand ook 's nachts waakt, dat mocht het nodig zijn er toch iemand naartoe kan.

En voor de rest natuurlijk gefeliciteerd met de knappe veulens!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:55

Cioccolato schreef:
Ja mosterd na de maaltijd. Maar een vreemde stal die waakt is altijd verstandiger dsn iemand die je vertrouwt die je belt als er al n droog veulen naast staat. In het beste geval.

Daar konden ze niks aan doen toen hoor! Was in de nacht en ieder uur wezen kijken. Net in dat ene uur werd het geboren. Paard stond daarvoor rustig te grazen. Nu is mijn andere merrie ook al zeer ervaren , dat was haar 13de veulen. Maar merrie is ook zeer eigenzinnig en trekt graag haar eigen plan met veulenen. Die wil geen pottenkijkers.

Maar het is echt niet zo dat als we alle tekenen zien , een nacht niet gaan kijken. Misschien kwam mijn bericht zo over hoor!

Het is met mijn werk momenteel heel lastig. Ik heb volgende week een week vrij. Dus als ze tot dan wacht kan ik er vaker en langer zijn.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:55

Zebrastreep schreef:
Ik ga haar nu niet meer verplaatsen , dat is te stressvol. Dan ben ik bang dat ze op de trailer gaat bevallen of compleet in paniek raakt.

Ik snap de zorgen en dat jullie het niet zien zitten. En ik wist wel dat er antwoord op terug ging komen.

Mijn andere paard is ook niemand bij geweest. Was er net iemand geweest, niks aan de hand en opeens stond er een veulen naast. Hier zat een uur of 2 tussen.

Ik vertrouw mijn stalhoudster, zij heeft veel meer ervaring en kent mijn paard goed. Ik laat haar liever in de handen van iemand die ik 1000% vertrouw , dan naar een vreemde stal.

Ze gaat je echt niet op de trailer bevallen hoor! En paniek zie ik zo snel niet gebeuren. Hoe vaak hoor je wel niet dat veulens gestikt zijn in het vlies, pootje terug licht. Klem zit in geboorte kanaal. Stuitligging.

Ik vind echt dat je er te makkelijk over denkt. Een 'vreemde' stal is er speciaal voor dit soort merries. Ze waken er continue op.
Kennis van me heeft afgelopen week veulen gehad. Zonder birth alarm. Zelf waken. Keek ff 10 minuten niet en lag er een veulen naast. Ze is godsbijgestie blij dat het goed gegaan is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:09

corinadrenth schreef:
Zebrastreep schreef:

Ze gaat je echt niet op de trailer bevallen hoor! En paniek zie ik zo snel niet gebeuren. Hoe vaak hoor je wel niet dat veulens gestikt zijn in het vlies, pootje terug licht. Klem zit in geboorte kanaal. Stuitligging.

Ik vind echt dat je er te makkelijk over denkt. Een 'vreemde' stal is er speciaal voor dit soort merries. Ze waken er continue op.
Kennis van me heeft afgelopen week veulen gehad. Zonder birth alarm. Zelf waken. Keek ff 10 minuten niet en lag er een veulen naast. Ze is godsbijgestie blij dat het goed gegaan is.

Ik snap je bezorgdheid en zal je het zelf anders aan zou pakken. En ik weet van de risico's en dat mijn aanpak daarop niet handig kan zijn.

Maar wat ik al zei, als mijn stalhouder het echt niet vertrouwt zal ze echt wel actie ondernemen en ook in de nacht regelmatig gaan kijken.

Mocht dat niet lukken dan ga ik er wel slapen.

Voor nu zitten de spenen echt nog te diep. Veulen zou nu nog niet goed kunnen drinken. Met name als ik uiers hier nu voorbij zie komen , vind ik die er veel voller uitzien.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:28

Met regelmatig gaan kijken is het nog in 10min zo mis. Je gaat namelijk even kijken en dan ben we weer weg voor een tijd zonder zicht wanneer je geen camera hebt. Vorig jaar eentje verloren. Gaan kijken, leek niets aan de hand, kwartiertje geen toezicht, andere waker kijkt op de camera en een dood veulen. Gestikt in het vlies waarschijnlijk.

Mijn laatste veulen lag er ook zo snel uit, dat ik de afstand van 30 meter nog niet kon overbruggen tegen dat het er was. Lag er ook achter in het vlies. Deze heb ik gescheurd maar merrie is nog een half uur blijven liggen. Die had ook dood geweest als ik na een uurtje nog eens zou zijn gaan kijken.

Je moet het allemaal zelf weten, maar we kunnen alleen maar wijzen op de gevaren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 00:56

Ik zit momenteel aan de camera geplakt
Merrie is onrustiger dan normaal dus ja dan maar wat nachten minder slaap dat hoort er bij.

Ik moet er niet aandenken dat er iets fout gaat wat ik had kunnen voorkomen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 01:06

Hengst voor Mishrikah!

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 01:09

Super
Gefeliciteerd al zawraa

Ponytante