Merrie laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:21

Zoals in je vorige topic ook al steeds werd gezegd is er eigenlijk geen goed moment om je constant kreupele merrie natuurlijk te laten dekken door het papierloze paard van de buurman. Maar aangezien je nu opnieuw een topic opent zal dat je er waarschijnlijk niet van weerhouden. Als het er dan per se van moet komen zou ik haar in mei laten scannen. Mocht alles er dan goed uitzien van binnen dan kun je in juni beginnen met dekken. Als het dan in één keer pakt zit je iets vroeger dan je het liefst zou willen, maar als ze niet makkelijk drachtig wordt heb je tenminste nog even de tijd.


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:30

Mijn excuses. Evengoed zou ik je aanraden om een goedgekeurde hengst te gebruiken. Helemaal als ze zulke mooie papieren heeft is het zonde om dat niet te doen.


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:43

TS heeft dus twee paarden met dezelfde naam, wat toevallig. Gelukkig loopt één van beide wel goed!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:33

Lief dat je het voor TS opneemt, maar volgens mij krijgt ze naast (terecht) commentaar prima bruikbare antwoorden op haar vragen, ondanks dat ze iedereen op het verkeerde been probeerde te zetten.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:03

Chanelle007 schreef:
Hoe weet je of je merrie al eens een veulen heeft gehad? Kan je dat zien aan de uier of zo?

Nee, dat kun je niet aan het uier zien, maar het is ook niet zo belangrijk. Sommige mensen zullen je merrie misschien aan de oude kant vinden, maar naar mijn mening is dat het probleem niet. Mijn merrie was 19 toen ze haar eerste veulen kreeg. Ik heb meerdere dierenartsen gesproken en die zeiden allemaal dat de leeftijd niet zo belangrijk is zolang de merrie maar gezond is. Oudere merries worden vaak wel moeilijker drachtig. Het belangrijkste is:
1) dat je merrie de dracht goed aankan;
2) dat haar kreupelheid geen erfelijke oorzaak heeft.
Je wilt immers niet dat de dracht haar problemen verergert of dat het veulen dezelfde problemen krijgt. Zolang je dit niet zeker weet moet je gewoon echt niet gaan dekken. Een dierenarts kan je wellicht helpen om duidelijkheid te krijgen.

Als er groen licht is komt pas de vraag welke hengst je moet kiezen. Behalve dat je hem leuk vindt moet hij ook bij je merrie passen. Dekken met een goedgekeurde hengst is echt aan te raden, omdat je dan beter weet wat je kunt verwachten van het veulen en omdat je daarmee het toekomstperspectief bij verkoop vergroot. Ook al ben je dat niet van plan, je bent pas 16 en het veulen moet nog geboren worden, dat is een hele tijd waarin van alles kan gebeuren. Ik ben blij dat de 'hengst van de buurman' geen ezel blijkt te zijn, maar vraag in elk geval wel goed na of je papieren bij het veulen kunt aanvragen. Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat als er bijvoorbeeld geen dekboek is. Voor 200 euro kan ik me haast niet voorstellen dat alles via de officiële weg geregeld is.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:51

Volgens mij wordt er hier niet gekat, maar ontstaan er wel wat frustraties. Dat is ook niet zo gek, want meerdere mensen doen hun best om jouw vragen te beantwoorden en je van informatie te voorzien waar je misschien niet om vraagt, maar die wel belangrijk is. Daar reageer je echter niet op (omdat het niet in je straatje past waarschijnlijk) en vervolgens stel je alleen nog maar meer vragen die er eigenlijk totaal niet toedoen. Een bedankje kan er niet af en excuses omdat je glashard zat te liegen ook al niet en dan doe je alsof wíj onfatsoenlijk reageren. :=

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:52

Een moeilijk, maar verstandig besluit. Ik vind het jammer voor je dat het je op paardengebied zo tegenzit, maar een veulen van jouw merrie had dat zeker niet beter gemaakt en misschien nog wel veel slechter. Ik hoop dat er iets anders moois op jouw pad komt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lithya en 153 bezoekers