Merrie laten dekken

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:21

Chanelle007 schreef:
Hebben jullie eventueel tips wat ik allemaal moet voorbereiden?

Dierenarts laten komen als ze hengstig is. Die kan dan kijken wanneer ze het beste gedekt kan worden.
En als het mogelijk is zou ik voor kunstmatige inseminatie gaan.

Meeste dekhengsten zijn wel beschikbaar via KI.

Na de dekking met 21 dagen laten scannen om te kijken of het gelukt is en of er niet per ongeluk een tweeling in zit.

Hengst van de buren zou ik ook niet voor gaan. Tenzij je buurman een goed gekeurde hengst heeft.

Om wat voor een merrie gaat het?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:54

Chanelle007 schreef:
Hoe bedoel je om wat voor merrie gaat het?

Wie is haar vader en wie is haar moeder? :)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:39

Ok...dan is dit je merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 374/wintoe

Heel eerlijk? In de fokkerij noemen we een merrie met een goede afstamming een merrie die een moeder en grootmoeder heeft met verschillende predikaten. (En het liefst nog veel verder terug)Die predikaten krijgen ze voor hun exterieur, eigen prestatie en de prestaties van hun kinderen.

Dat zie ik in de afstamming van je merrie niet terug. Orame is uiteraard en bekende en goede hengst.

Dat betekend uiteraard niet dat jouw paard niet een goed en fijn paard is. Maar je moet je wel echt afvragen of het echt een fokmerrie zal zijn.

Heb je een foto van haar?

NatasjavE

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:01

Nou, zwanger met een pijnlijke enkel gaat nog wel.(ik had een hernia tijdens mijn laatste zwangerschap...das naadje maar ach)

Maar slechte benen kunnen erfelijk zijn. En als de hengst van de buren dan een hengst is waar je niets van weet en niet goed genoeg was voor de keuring.

Tja wat fok je dan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:31

anjali schreef:
NatasjavE schreef:
Nou, zwanger met een pijnlijke enkel gaat nog wel.(ik had een hernia tijdens mijn laatste zwangerschap...das naadje maar ach)

Maar slechte benen kunnen erfelijk zijn. En als de hengst van de buren dan een hengst is waar je niets van weet en niet goed genoeg was voor de keuring.

Tja wat fok je dan?

Ik ben geen ervaringsdeskundige en ik heb zelf nooit een merrie gehad.Maar wat ik zag bij mensen om me heen is dat ze juist een veulen gaan fokken bij hun merrie als die kreupel staat. Want dan kan ze niet gereden worden en willen ze er wat anders mee gaan doen. Of dat slecht is weet ik dus niet. Ik zie helaas wel gevallen dat ze eerst nog een veulen willen van de kreupele merrie voordat ze afgevoerd wordt.Dat vind ik dan wel zielig.Op deze manier worden merries wel langer aangehouden dan ruinen.

Ja als het een blessure is door een ongeluk en de merrie heeft geen pijn op het moment dat ze alleen in de wei staat is het niet zo erg.

Maar als zo’n merrie HKO heeft of een andere erfelijke aandoening dan is het gewoon niet goed.

En de merrie moet uiteraard ook geen pijn lijden. Er komt gewoonweg meer gewicht op de benen. Dat moet ze wel aan kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:32

Jolynne schreef:
Heb een filmpje gezien van de merrie en merrie is nog hartstikke kreupel én word nog steeds gereden door TS. TS heeft geen gehoor aan negatief advies en wilt kost wat kost haar merrie laten dekken. Gaat ook gewoon over dezelfde merrie als bij de andere topics. Het is jammer dat mensen kost wat kost een veulen willen fokken uit een merrie, puur om een nakomeling te hebben..en hierbij het welzijn van de merrie achterwege laten.

:wow: :wow: :wow:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:42

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!

Je hoeft haar ook niet weg te doen.

Zorg dat je eerst zorgen dat je weet wat ze heeft en hoe lang de dierenarts denkt dat het gaat duren voordat ze beter wordt.
Als het niet erfelijk is kan je besluiten een veulen te fokken.

Maar zoals Suzanne ook aangeeft. Laat de hengst van de buren lekker staan.

Voor een klein beetje meer geld heb je al een goedgekeurde hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:57

Chanelle007 schreef:
Zijn naam is Boccaccio

En wie zijn de vader en moeder van deze hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:10

Ah...das niet zo maar een hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:34

Ja weet je ook wat een dekking met een volbloedhengst kost als hij kampioenen levert?..dat zijn bedragen waar Totilas wit van wegtrekt.

Uiteraard kan een internationaal springpaard in de wei staan. Maar het is vrij uitzonderlijk dat ze natuurlijk dekken en ok maar 200 euro kosten.

Maar wellicht is de eigenaar de buurman van TS en zit haar vader op zaterdagavond met de buurman te klaverjassen in de kroeg en afgesproken dat zijn hengst tegen een onkostenvergoeding erop mag.

In deze wereld wil ik niets uitsluiten :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:31

anjali schreef:
Ik heb de hengst Boccaccio opgezocht Dat zou een in Polen gefokte Holsteiner zijn die ZZ-springen is.Ik kan me goed voorstellen dat ts daar een veulen van wil!

Nee het paard uit de video is een BWPer bij het AES goedgekeurd. En 1.40 springen.

Randel Z x Nabab de Reve.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:40

Nou ik weet niet hoe erg de blessure van de merrie is.
Maar een dracht duurt 11 maanden. Tegen die tijd kan de merrie dat waarschijnlijk wel aan.
Is de blessure ernstiger...tja...dan is er sowieso maar een oplossing ben ik bang.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:31

Chanelle007 schreef:
kan het zijn dat ze door een simpel dingetje niet meer kreupel loopt?

Dat kan alleen een dierenarts je vertellen.

Verkeerd bekappen kan zeker een rede voor kreupelheid zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:34

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden

Dat is ook heel erg leuk.

Alleen je merrie moet wel geschikt zijn om een veulentje te krijgen. Net als de hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:46

Chanelle007 schreef:
Ik vroeg me gewoon ook af of ze veulens heeft gehad!

PS. Jullie hoeven me niet af te katten hoor!!

Dat kan je bij het stamboek opvragen...of de dierenarts vragen haar op te voelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:51

Hmmm nee niet echt nee.

Overigens even gekeken...bij het KWPN geen nakomelingen geregistreerd.
Wat niet alles zegt uiteraard.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie