Merrie laten dekken

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:42

Als ze zulke mooie papieren heeft dan moet je nooit een huis tuin en keuken hengst gebruiken.
Dus gewoon naar een hengstenhouder. En aangezien ze al 15 is zou ik vroeg beginnen, de kans dat het in 1 x raak is is heel klein. En je kan het niet uitkienen dat het precies juni of juli wordt. Want dat zou augustus dekken zijn. En dat zou ik niet als eerste proberen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:00

Chanelle007 schreef:
Hebben jullie eventueel tips wat ik allemaal moet voorbereiden?

Als je het echt goed wilt doen, merrie röntgenologisch laten keuren, PROK en het liefst ook WFFS.
Merrie naar de keuring voor stamboekopname en evt. predikaten.
Dus weten dat je met een correcte en gezonde merrie gaat fokken. Dan overleggen met een hengstenhouder over een passende hengst en eventuele afspraken over de kosten ivm de leeftijd van de merrie. Dan in het voorjaar brengen als ze hengstig is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:08

tengeltje11 schreef:
hahahaha, 'oeps' TS,door de mand gevallen?

dus je gaat nu echt fokken met een manke merrie en de hengst van de buurman?

met wat voor doel vraag ik me dan heel oprecht af?

Een veulen?

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:38

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!

Nou daar valt nog over te twisten. Jouw merrie kan een erfelijke aandoening hebben in de benen waardoor ze kreupel is. Dat geef je dan door aan het veulen. Dat is niet eerlijk toch? En een merrie met pijn nog meer belasten is ook niet eerlijk toch? Laat eerst eens onderzoeken of het erfelijk is, dan kan je verder kijken. Maar dan niet naar een huis tuin en keuken hengst, dat brengt niks dan ellende.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:23

Het is AES ggk hengst dus. Waarom loopt deze dan bij de buurman in de wei?

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:58

troi schreef:
Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden

Maar je knappe merrie is een knappe kreupele merrie, zolang je niet weet of het erfelijk is heb je straks mogelijk een lief, knap, braaf, werklustig kreupel veulen.. sneu voor het diertje toch??

Eens. De belangrijkste voorwaarde is een gezonde merrie. En een gezonde hengst. Anders kan het veulen weleens hetzelfde krijgen als de merrie.
En daarbij: ik heb uit mijn merrie toen meerdere veulens gefokt met de hoop dat er eentje uitkwam die net zo goed en fijn was als de moeder. Dat is me niet gelukt. Ze waren allemaal anders, vooral qua karakter. En heb er niet eentje gehouden. Daarom kan je beter een jong paard zelf uitkiezen, die kan je laten keuren dus of ze gezond is, je kan haar uitkiezen op uiterlijk en op karakter. Dat kan je met een veulen fokken niet.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:37

Ik kan uit een ander topic opmaken dat TS 16 jaar is en dat er geen geld is om de merrie goed na te laten kijken. Ze zoekt namelijk een baantje om zelf wat geld te verdienen. Ik denk dat haar ouders geen geld willen stoppen in het laten nakijken van de merrie. En dat er dus ook geen geld genoeg is voor een goedgekeurde hengst via KI. Ik denk dat TS behoorlijk klem zit en verder geen keuze heeft. Ik ken dat gevoel en dat is heel erg vervelend. Maar een veulen fokken uit deze merrie is ook de oplossing niet helaas. TS is volledig afhankelijk van haar ouders hierin.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:33

Ik zie 10 verlepte uier foto’s voorbij komen. Daar kan je niet aan zien of ze een veulen heeft gehad. Aan mijn tepels kan je ook niet zien dat ik een kind heb gekregen.
Bij het stamboek kan je opvragen of ze al eens een veulen heeft gehad. Tenzij dat ook een hengst van de buurman was natuurlijk.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:26

Chanelle007 schreef:
Ze heeft geen pijn! Ze is gewoon blij en gelukkig. En als ze pijn had dan moet haar vacht toch dof staan?!

Kreupel is altijd pijn. Anders had ze wel goed gelopen. Als jij pijn hebt aan je enkel ga je ook kreupel lopen.

Suzanne F.Jarig

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:55

Ach laat haar toch. Ze moet het toch gewoon zelf weten. En daarbij bepalen haar ouders waarschijnlijk. Meer dan onze mening geven kunnen we toch niet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie