Ruin of hengst

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

daantjuhhh

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:06

Mijn ervaring is dat je bij een hengst altijd alert moet blijven.
Paard bij de les houden.

Uiteraard moet dat bij elk paard. Maar bij een hengst kan de consequentie hoger zijn.
Ik moet wel zeggen dat er veel verschil zit in hengsten onderling.
Zo heb ik met dekhengsten gewerkt en met sport hengsten. En daar zit onderling ook wel verschil in.
De ene dekhengst is rustiger dan de andere.

Maar als er een merrie aan de bakrand staat loop ik wel om zodat ik het niet opzoek.

Ik heb een keer gehad dat ik ff niet alert was.

Ik kwam de stal binnen. Breed gangpad. Rechts stond een merrie in het gangpad. Links een ruin op de spuitplaats. (3 spuitplaatsen op rij). Dus ik pak aut. Links. En lette op rechts of dat allemaal goed ging. Duikt die hengst zo ineens links naast mij achteruit die spuitplaats in. Zo bij die ruin in. Stonden ze daar met z'n 2 op een plaats te brullen en gillen.

Wat ik trouwens ook een mooi verschil vind.
Ik heb meerdere jonge paarden in de opfok gehad.
Kwam je een merrie weide op. Waren al die merries veel schichtiger. Afwachtend. Als ze dan naar je toe kwamen en je maakte een onverwachte beweging schrokken ze vaak eerder.

Kwam ik de hengstenweide op, nog geen 10 sec of ze stonden allemaal nieuwsgierig om je heen. En als ze dan te dichtbij opdrongen en je zwaaide een keer met je handen ofzo. Dan gingen die hoofden een keer omhoog. En kwamen nog een stapje dichterbij

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie