Exterieurbeoordeling deel 2 DE VOORHAND

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 2 DE VOORHAND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 10:42

Voorhand ligt tussen het vlak voor de boegen en het vlak achter de schoft.Hieronder vallen dus de schoft, de borst en de voorste ribben.Dus in dit topic alleen maar op de voorhand reageren.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:39

Goed, paard moet mooi in 3 gelijke stukekn verdeeld zijn. Meestal is het kruis te kort, terwijl voorhand en middenhand wel goed verdeeld zijn.
De stand van de voorbenen moet recht zijn, 1 hoef tussen de beide voorhoeven.
Mooie lange schuin schouder.
Verder een sprekend hoofd, lange nek en mooie kaakuitsnijding. Dus ee nmooie hoofd-halsverbinding.
De meeste paarden hebben ene matige halsbespiering, deze valt vaak direct weg achter de schoft. Een mooie welvende bovnelijn is gewenst.
De schoft moet hoog en lang zijn. Maar te hoog is ook weer niet gewenst, te lang en plat uiteraard ook niet.
Een hals diep uit de borst is minder gewenst, omdat die gepaard g aat met een zware hals. Verder is een lange hals gewenst, evenals eeh verticale stand. Horizontale stand belemmert in eht gebruik het bergopwaarts lopen.
Ik heb het hier over kwpn-ers (rijpaarden dus, nrps hanteert zelfde idee)
Laatst bijgewerkt door germie op 14-11-02 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:46

Eh... Germie jij hebt het over een lange steile schouder.... ik denk dat de meesten liever een schuine schouder hebben i.v.m. ruimere bewegingen?

(Een onderstaand voorbeen schijnt vaak samen te gaan met een steile schouder en geeft wat beperkingen in beweging vanuit de schouder. Ik heb wel eens gehoord dat paarden met een onderstaand voorbeen vaak wel goed kunnen springen. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:49

uiteraard lang en schuin. lang en steil gaat niet samen. Typefoutje.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:50

(Een onderstaand voorbeen schijnt vaak samen te gaan met een steile schouder en geeft wat beperkingen in beweging vanuit de schouder. Ik
Citaat:
heb wel eens gehoord dat paarden met een onderstaand voorbeen vaak wel goed kunnen springen
. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?)
Ga ik in mee. Plus een gemakkelijker galop. (rollen door)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:45

Hmm, de voorhand is vaak een interessant probleem. Ik vind dat men in Groot-Brittannie soms te veel op de voorhand fokt, waarbij de achterhand dan maar vergeten wordt. Zelden komt het voor dat de achterhand meer is ontwikkeld dan de voorhand. Overbouwd zijn hoort daar volgens mij ook niet bij en is vaak meer een groeifase. Bij de eerste ribben van de borst denk ik gelijk aan diepte. Veel mensen verwarren een grote grasbuik bij merries met diepte. Kijk eens goed: sommige merries met een enorme grasbuik zijn helemaal niet zo diep.

De borst: Ik zie persoonlijk graag een brede borst. Ik ken veel ponies die een soort van kippeborstje hebben. Dat is lelijk. We hebben er veel van die uitgeselekteerd. Op foto's van fokpaarden laat men meestal alleen de zijkant zien. Van die borst zie je dan helemaal niks. In de geschiedenis hoor je er ook weinig van. Een van de weinige gedocumenteerde smalle borsten is die van Coed Coch Glyndwr. Mr. Richards van de Criban stoeterij had hem gehuurd, maar vond hem toch maar een veel te smalle borst hebben. Toch heeft die hengst het goed gedaan in de fokkerij.

De schoft en schouder: er letten weinig mensen echt goed op, maar er zijn voorbeelden van erg goede schoften bij de Welsh. Dr. Wynne Davies riep zo altijd over de zwarte Bree Juwel als voorbeeld van een prachtige schoft. Steile schouders komen ook meer dan genoeg voor. Verwacht dan geen goede beweging uit de voorhand. Ik vind Bleddfa Shooting Star altijd een van de mooiste voorbeelden van een schuine schouder. Niet gek voor een hengst uit 1901!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 15-11-02 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 10:02

Ben het met je eens Joost bij de welsh zien ze graag veel front maar vergeten ze de achterhand en daar zit toch eigenlijk de motor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:28

Voor de welsh cob.

Weer even de rasbeschrijving erbij...
Citaat:
Schouders:
Sterk, maar schuin naar achteren liggend.

Schuin lijkt mij duidelijk, voor de beweging.


Ik ga met Joost mee voor een brede borst.
Een stukje uit het fokdoel van de welsh cob.
Citaat:
Om de raseigenschappen zoveel mogelijk te benaderen moet vooral gelet worden op kracht, massa en ponyuitstraling met daarnaast breedte en diepte. Dit zijn de herkenningspunten voor een Welsh Cob.

Een mooi voorbeeld vind ik de hengst Mabnesscliffe Advisor.
Een hengst van het ouderwetse, zware type.
(op de foto erg vet maar duidelijk is de breedte te zien)

Afbeelding

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:20

Zou iemand mij kunnen uitleggen waar je naar kijkt als je het over een steile c.q. schuine schouder hebt? Is dat de lijn die van de schoft naar de boeg loopt? En hoe schuin is nog wenselijk?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:00

Dat hangt van de fokrichting af. Bovenstaande voorbeelden zijn welshes daar is de schouder aanzienlijk rechter dan bij rijpaarden. Misschien kan iemand een foto ter verduidelijking van een rijpaardschouder neerzetten??

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:24

sarabande schreef:
Dat hangt van de fokrichting af. Bovenstaande voorbeelden zijn welshes daar is de schouder aanzienlijk rechter dan bij rijpaarden. Misschien kan iemand een foto ter verduidelijking van een rijpaardschouder neerzetten??


Pffff, even in mn archief zoeken:

Afbeelding

Ja sorry dat het weer mijn paard is, maar ook ik ben wel benieuwd hoe je het ziet (steil of schuin). Is deze foto duidelijk genoeg?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:29

Ken je der ff rechtzetten????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:30

Nee grap hoor merrie heeft een mooie schuine schouder en goede duidelijke schoft. Rug is zo niet te beoordelen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:34

sarabande schreef:
Ken je der ff rechtzetten????


*LOL* Ja zulke foto's heb ik wel, maar geen goede (echt van de zijkant), dus heb je ook nix aan Haha!.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:40

sarabande schreef:
Nee grap hoor merrie heeft een mooie schuine schouder en goede duidelijke schoft. Rug is zo niet te beoordelen


Maar HOE zie je dat nou, waaraan, welke lijnen/vormen etc??? Verward

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:53

Die van mij heeft een vind ik mooie schouder.
hij ligt er schuin in en kan ook van voren wegkomen.
De meeste merrie's bij ons hebben de schouder er wat steil inliggen en die komen van voren dus niet weg.
Iets wat ik bij het rijden dus niet wil hebben.
Je hebt er niet veel aan als ze alleen maar harder gaan en niet ruimer.
De hals moet mooi soepel overgaan in de schoft en niet eerst naar beneden knikken en dan dat de schoft wat hoger is.
Ivm met het duiken en te diep lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:09

Om het nog maar even over mijn paard te hebben, toen hij 3 was, vond ik dat hij geen brede borst had. De schouders liggen er wel mooi in trouwens en die boeg is aardig breder geworden met de jaren. Hij heeft een schoft die nogal ver doorloopt en dat is wel eens lastig met zadels passen, maar dat is dan ook alles. Hij is voor ietsjes onderstandig, maar dat zal het springbloed zijn??. Zijn hals is mooi aan de romp gezet, hij heeft wel een vrij zware halsaanzet, veel hals dus.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:09

Overigens hebben anoukie en ik nu nog steeds geen clou, waar we het over hebben Haha! . Is er iemand die die foto's zo kan bewerken dat er een lijn in staat. Zodat we weten waar je anar kijkt als je het over een schuine c.q. steile schouder hent?

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:26

Ik wil ook weten hoe je kan zien of je een schuine of steile schouder hebt. Baduh is overigens overbouwd aan de achterkant, voorkant is dus iets te laag en hij heeft een hoge schoft. maar dat front blijf ik prachtig vinden.