Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, Nicole288, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:26

Libera schreef:
Nee, nog nooit een veulen gehad. Daarvoor liep ze in de sport dus nooit gedekt. Toen kreeg ze een peesblessure en hebben ze dr naar die mensen gestuurd waar ze verwaarloosd is.
Die mensen gebruikten hun eigen hengst, die ook al op leeftijd was en naar horen zeggen niet zo best meer bevruchtte... maar ik heb geen idee of ze het ook nog met een andere hengst hebben geprobeerd.

Mijn dierenarts had het over goed voeren en in conditie brengen nu, dan in November onder licht zetten. In Jan/Feb inwendig onderzoek en biopt van baarmoeder laten doen en dan indien nodig DMSO protocol voor het dekken, en naderhand Oxytocin protocol en dan Regumate... maar dat ligt er dus maar net aan wat de uitslag van biopt is...

Jouw dierenarts heeft dollartekens in zijn ogen :)

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:26

Libera schreef:
Heeft iemand ervaring met het drachtig krijgen van een oudere /guste merrie?

Ik heb hier een oudere merrie, nu 15 jaar oud, die een paar jaar terug geleased was aan iemand die er een veulentje uit wilde fokken. Zij hebben dat 4 seizoenen geprobeerd, en toen de merrie teruggestuurd. Toen ze terugkwam was ze uitgemergeld en verwaarloosd. Van wat ik gehoord heb was het via natuurlijke dekkingen geprobeerd, maar ik weet niet wat ze verder nog geprobeerd hebben en of ze ook KI hebben gedaan. Aan de staat van de merrie denk ik niet dat er veel geld ingestoken was...

Nu is mij aangeboden om deze merrie over te nemen. Vroeg me dus af of er een kans is dat ze in goede conditie en met de juiste begeleiding wel drachtig kan worden.

Ga uiteraard een dierenarts laten kijken in de baarmoeder en kijken wat die zeggen, maar was wel nieuwsgierig of hier nog fokkers zitten met vergelijkbare ervaringen?

Als dekken niet lukt word ze overigens gewoon een leuk rijpaard ;)

Weet je, kijk eerst eens naar het papier van de merrie (je mag m ook per pb sturen) en kijk of ze ├╝berhaupt wel interessant genoeg is om mee te fokken en kosten te maken.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie