Friese merrie naar keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 14:24

He hoi,

Ik heb een zesjarige Friese merrie. Zij staat nog in het veulenboek. De fokker zag in haar ook geen keuringstopper, vandaar dat hij haar thuisgehouden heeft. Het is wel een fijn rijpaard, start nu in de L2 dressuur. Met het oog op een veulen bij haar fokker (ooit) zou ik haar toch graag in het stamboek op laten nemen. Wat zouden jullie doen? Doen of juist niet om slechte scores te voorkomen? Er is ook best wat op haar aan te merken

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:41

Denk dat we daar pas wat van kunnen zeggen als we een filmpje van haar zien vanaf de zijkant gefilmd. En een standfoto zien.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 14:55

Ik heb wel foto's van haar onder het as zadel, maar niet op stand. Ze is het barokke type, niet wat ze tegenwoordig willen zien...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:52

Jannas schreef:
Ik heb wel foto's van haar onder het as zadel, maar niet op stand. Ze is het barokke type, niet wat ze tegenwoordig willen zien...



Ik denk dat je beter je geld lekker in je zak kunt houden. Fokken is zoiezo toch niet echt verstandig als je merrie geen ster is. En als je nu al twijfels hebt of het überhaupt wel slim is om haar te laten keuren. Zeg ik nee. Niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:28

Absolem schreef:
Jannas schreef:
Ik heb wel foto's van haar onder het as zadel, maar niet op stand. Ze is het barokke type, niet wat ze tegenwoordig willen zien...



Ik denk dat je beter je geld lekker in je zak kunt houden. Fokken is zoiezo toch niet echt verstandig als je merrie geen ster is. En als je nu al twijfels hebt of het überhaupt wel slim is om haar te laten keuren. Zeg ik nee. Niet doen.


Wat een onzin zeg.

TS, wat is er (volgens jou) op haar aan te merken? Misschien kan je iemand in de omgeving vragen wat zijn of haar ideeën over de merrie zijn en of het zin zou hebben of niet.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:56

dees_daan schreef:
Absolem schreef:


Ik denk dat je beter je geld lekker in je zak kunt houden. Fokken is zoiezo toch niet echt verstandig als je merrie geen ster is. En als je nu al twijfels hebt of het überhaupt wel slim is om haar te laten keuren. Zeg ik nee. Niet doen.


Wat een onzin zeg.

TS, wat is er (volgens jou) op haar aan te merken? Misschien kan je iemand in de omgeving vragen wat zijn of haar ideeën over de merrie zijn en of het zin zou hebben of niet.



Nou onderbouw jij dan maar eens waarom het onzin is.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:59

Als je zelf al aangeeft dat er best wel wat aan te merken is op je merrie, kun je je misschien beter afvragen of het überhaupt wel een goed idee is om ermee te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:04

Absolem schreef:
Nou onderbouw jij dan maar eens waarom het onzin is.


Omdat je met een stamboekmerrie die geen ster is ook prima een goed veulen kan fokken als je goed kijkt welke hengst je gebruikt en je dus kijkt naar de verbeterpunten van je merrie. Verantwoord fokken kan je echt niet alleen met stermerries. Dus daarom vind ik het grote onzin dat je niet zou kunnen fokken als je geen stermerrie hebt.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:06

Absolem schreef:
Nou onderbouw jij dan maar eens waarom het onzin is.


Waarom zou het niet verstandig zijn? Als je een nieuwe topper wil fokken is een sterpredicaat mooi meegenomen maar dat geeft ook geen garanties. Tegenwoordig worden er maar zo weinig merrie's ster dat het stamboek snel weer in de problemen zit als je alleen maar met ster mag fokken. Niet elk veulen hoeft een megatopper te zijn, fijne gebruikspaarden zijn ook gewild.

Hoelang heb je haar nu? Een paard kan goed veranderen in een paar jaar, weet je ook waarom precies de fokker er niks in zag?
Wat is er volgens jou allemaal aan haar op te merken? :)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:09

dees_daan schreef:
Absolem schreef:
Nou onderbouw jij dan maar eens waarom het onzin is.


Omdat je met een stamboekmerrie die geen ster is ook prima een goed veulen kan fokken als je goed kijkt welke hengst je gebruikt en je dus kijkt naar de verbeterpunten van je merrie. Verantwoord fokken kan je echt niet alleen met stermerries. Dus daarom vind ik het grote onzin dat je niet zou kunnen fokken als je geen stermerrie hebt.


Eens, maar het hangt natuurlijk ook af van wat ze met het(de) veulen(s) wil gaan doen. Indien ze voor verkoop zijn, is ster een goed idee en fokken voor verkoop is sowieso niet zo ideaal als je merrie zelf niet zo positief gebouwd is (al is dat relatief, want er worden prima merries die zoals jij zegt te verbeteren zijn met hengst ook afgekeurd voor ster).

Als het voor eigen gebruik is, vind ik fokken enkel onverantwoord als de merrie echt heel duidelijk minpunten heeft die je niet wil doorgeven, dan is het vermeerderen en in mijn ogen onverantwoord. Het is in mijn ogen ook ALTIJD onverantwoord als je én met je niet ideale eigen merrie wil fokken én niet wil investeren in de juiste bewezen(!) hengst die kan compenseren op de minpunten. Dat laatste komt vaak voor helaas en daar gaan mijn tenen van krommen.

Maar al die dingen zijn speculaties tot we weten hoe de merrie van TS eruit ziet en wat ze me het veulen zou willen gaan doen ;)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 25-08-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:10

dees_daan schreef:
Absolem schreef:
Nou onderbouw jij dan maar eens waarom het onzin is.


Omdat je met een stamboekmerrie die geen ster is ook prima een goed veulen kan fokken als je goed kijkt welke hengst je gebruikt en je dus kijkt naar de verbeterpunten van je merrie. Verantwoord fokken kan je echt niet alleen met stermerries. Dus daarom vind ik het grote onzin dat je niet zou kunnen fokken als je geen stermerrie hebt.



Het hele idee van verantwoord fokken is om het ras te verbeteren. Een merrie die geen ster is of de potentie niet heeft om ster te worden heeft dus teveel afwijkende punten. Die ze dan dus allemaal door kan geven aan het veulen. En daar kan geen compensatie van een hengst tegenop.

Friese paarden zijn kwa gezondheid al niet zo sterk waarom zou je dat in godsnaam in stand willen houden door een veulen op de wereld te zetten uit een merrie die te veel afwijkend van het gezonde ideaalbeeld?

Dan ben je niet meer aan het fokken. Maar aan het vermeerderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:30

Absolem schreef:
dees_daan schreef:

Omdat je met een stamboekmerrie die geen ster is ook prima een goed veulen kan fokken als je goed kijkt welke hengst je gebruikt en je dus kijkt naar de verbeterpunten van je merrie. Verantwoord fokken kan je echt niet alleen met stermerries. Dus daarom vind ik het grote onzin dat je niet zou kunnen fokken als je geen stermerrie hebt.



Het hele idee van verantwoord fokken is om het ras te verbeteren. Een merrie die geen ster is of de potentie niet heeft om ster te worden heeft dus teveel afwijkende punten. Die ze dan dus allemaal door kan geven aan het veulen. En daar kan geen compensatie van een hengst tegenop.

Friese paarden zijn kwa gezondheid al niet zo sterk waarom zou je dat in godsnaam in stand willen houden door een veulen op de wereld te zetten uit een merrie die te veel afwijkend van het gezonde ideaalbeeld?

Dan ben je niet meer aan het fokken. Maar aan het vermeerderen.


Als een merrie voldoet aan de eisen word ze opgenomen in het stamboek, daar hoeft ze geen ster voor te worden. Een stamboekmerrie is dus gewoon een goede merrie, geen geweldige maar wel een goede..
Als je de hengst van de buurman op je merrie gooit omdat dat zo lekker makkelijk is ben je aan het vermeerderen, niet als je goed naar je merrie kijkt en daar een passende hengst op zet.
Gelukkig ziet het stamboek dat ook zo en krijg je met een stamboekmerrie als moeder ook gewoon papier en kan je met je veulen net zoveel als dat je met een wel-stermerrie nakomeling kan. Je reactie slaat dus sowieso nergens op want die mensen fokken gewoon volgens de regels van het stamboek en als zij het ras zo zouden verslechteren denk je dan niet het stamboek er in gesprongen was?


Ik ben zelf sinds 2 maanden bezig met de dochter van de merrie die ik jaren gereden heb. (Ik was gestopt toen zij overleed) Die merrie vond ik zelf niet zo bijzonder qua uitstraling en bouw, haar dochter vind ik echter een prachtige rastypische merrie en dat vind ik sowieso van haar nakomelingen. Van 2 daarvan weet ik dat ze Z dressuur gelopen hebben en er zijn een aantal naar het buitenland verkocht (Duitsland en Engeland) ook als er een dochter op latere leeftijd verkocht werd hoefden we nooit lang te wachten omdat mensen vielen over het feit dat moeder geen ster was.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 17:38

Het zou een veulen voor mijzelf zijn
Het is een merrie met een fijn karakter en ze is verder heel gezond . Voor de dressuur fijne draf en hele goede galop. Stap is minder en in draf weinig tot geen knieactie. Ze is te kort en barok. Geen modern type. Voor keuring geen geschikt paard, maar wel des te fijner voor de dressuur. Dat krijg ik als reactie van kenners en juryleden
.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:49

Als het veulen voor jou zelf is zie ik zeker geen problemen. Met een goede hengst kan je er iets moois uitkrijgen. Keuren is dan zeker geen pre

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:09

Waarom niet? Als jij het geld er voor over hebt.

Voor hetzelfde geld is jouw merrie zo mooi opgedroogd dat er nu wel wat in te zien valt.

En qua fokken. Waarom niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:21

Jannas schreef:
Het zou een veulen voor mijzelf zijn
Het is een merrie met een fijn karakter en ze is verder heel gezond . Voor de dressuur fijne draf en hele goede galop. Stap is minder en in draf weinig tot geen knieactie. Ze is te kort en barok. Geen modern type. Voor keuring geen geschikt paard, maar wel des te fijner voor de dressuur. Dat krijg ik als reactie van kenners en juryleden
.


Als die mensen je niet afraden om te fokken dan zou ik gewoon een goede hengst zoeken die wat lengte door kan geven. Of je haar voor de keuring moet doen of niet is aan jou, heb je het er voor over als de kans groot is dat je er niet zoveel aan hebt? Dan lekker doen.. Kan je ook meteen zien wat de jury over haar denkt en die punten eventueel meenemen in je hengstenkeuze.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:23


Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Friese merrie naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 20:47

Bedankt voor de tip Barvrouwke. Dat is een goed idee!

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:09

Absolem schreef:
dees_daan schreef:

Omdat je met een stamboekmerrie die geen ster is ook prima een goed veulen kan fokken als je goed kijkt welke hengst je gebruikt en je dus kijkt naar de verbeterpunten van je merrie. Verantwoord fokken kan je echt niet alleen met stermerries. Dus daarom vind ik het grote onzin dat je niet zou kunnen fokken als je geen stermerrie hebt.



Het hele idee van verantwoord fokken is om het ras te verbeteren. Een merrie die geen ster is of de potentie niet heeft om ster te worden heeft dus teveel afwijkende punten. Die ze dan dus allemaal door kan geven aan het veulen. En daar kan geen compensatie van een hengst tegenop.

Friese paarden zijn kwa gezondheid al niet zo sterk waarom zou je dat in godsnaam in stand willen houden door een veulen op de wereld te zetten uit een merrie die te veel afwijkend van het gezonde ideaalbeeld?

Dan ben je niet meer aan het fokken. Maar aan het vermeerderen.

Sorry niet met je eens
Er zijn meerdere goedgekeurde dekhengsten met een stamboek moeder...

Mijn stamboekmerrietje is nu ook drachtig. Ster of geen ster..

Ts gewoon naar de keuring gaan! Ik zou wel naar een trainingsstal gaan