13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 22:04

Hallo allemaal,

mijn stalgenootje stuurde me net een filmpje van mijn zeer sexy paard die zo hengstig is als de nacht. Eigenlijk de hele zomer erop staan kijken dat ze eens goed hengstig wordt, nu is het dekseizoen eigenlijk 'over' nu wordt madam eens serieus hengstig.
En de verleiding is er, ik zeg het al jaren maar nooit van gekomen eigenlijk. Maar nu is het echt wel duidelijk.

Maar ik zit een beetje met de schrik. Een merrie van april 2005, dit jaar dus 13 geworden, voor de eerste keer in haar leven dekken is niet ideaal.
Verder is ze ook niet bijzonder sociaal naar andere paarden toe, ik ben dus een beetje bang voor het moederlijke aspect.
Daarbij komt ook nog eens dat het laat op het jaar is, veulen komt dus in juli wat eigenlijk iets later is als gewoonlijk, maar niet ongebruikelijk toch?

Paard is groot, gezond, goed van vorm, sterk, geen gebreken - alleszins niet gekend. Paard is nog nooit ziek geweest, een dikke maand geleden een keer koliek gehad, 3 jaar geleden ook een keer. Voor de verdere rest, zo gezond als een visje.


Mijn vraag?
Wat denken jullie om te dekken op deze tijd van het jaar?
Wat denken jullie van het dekken van een merrie op die leeftijd, voor de eerste keer, dus nooit eerder een veulen gehad?

Ik ga morgen opa bellen, paard komt van hem af en hij heeft jarenlang ervaring met fokken.
Veearts wordt morgen ook gebeld met de vraag of hij wil kijken en zijn mening.

Waarom ik dit überhaupt overweeg? Ik heb dit paard van mijn vader gekregen als afstudeercadeau van het middelbaar. Mijn vader is 3 jaar geleden overleden en dit paard is, ondanks dat het niet helemaal klikt met rijden, gewoon bijzonder op die manier. Ze blijft helaas niet eeuwig jong, en ik wil een soort nalatenschap van haar.

Dus, hebben jullie ervaring met dekken op oudere leeftijd, hoe is dat afgelopen?

Shoot :D


_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 14:33

Dank jullie wel voor de meningen. Hengst is eigenlijk al gekozen, nu ja optie uit 3.
Cornet Obselensky, maar al zou die nog KI beschikbaar zijn, blijft te duur maar dromen mag.
Verder stond op de lijst een hengst van Zangersheide, afstammeling van een Cornet en prachtige prestaties om te zien. Ook iets kleiner wat ik voor mijn merrie toch wel wil.
Als laatste een hengst van een goede vriend van mijn stiefvader. Die staat in principe het hele jaar door beschikbaar, erg leuk beest, goede prestaties maar het veulen van mijn stiefvader met die afstammeling is prachtig om te zien, super lopen MAAR een karakter om U tegen te zeggen. En daarover twijfel ik dan nog. Liever wat minder prestatie maar wel meer sociaal gehalte.

Ik ga vandaag of morgen even de DA bellen, dekken gaat het voor nu niet meer worden. Eer dat geregeld is vrees ik dat het over is.

Maar dat de leeftijd niet wordt gezien als een zware complicatie is mooi om te horen. Maar de DA gaat er een unaniem besluit in geven.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 14:40

Een pasgeboren veulen in de wintermaanden is niet ideaal. Beestje heeft geen of weinig weerstand en moet dan hard vechten om op been te blijven in de koude.
Ondanks dat het overdag op de wei kan, s'nachts in een overdekte stal. Vind het idee toch fijner dat hij weerstand op kan doen voor hij de wintermaanden in gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers