Meerwaarde keuring nrps?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Meerwaarde keuring nrps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 13:26

Ik ben me eens aan het verdiepen in het nrps-stamboek en de keuringen. Ik heb een jaarling ruin en het lijkt me leuk -en vooral voor de fun- om nog eens met hem naar de keuring te gaan. Maar...heeft het meerwaarde en wat dan precies? Ik begreep dat het gangbaar is met een driejarige naar de keuring te gaan, maar dan? Heeft het ook 'zin' voor mensen die niet fokken met hun paarden maar het zoals ik voor het plezier doe en beleef? Hopelijk kan iemand wat meer vertellen! Dank.


Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:48

Om te beginnen is het gewoon leuk om een keer deel te nemen aan keuring en te zien/horen wat een ander van jouw paard/pony vindt. Er wordt anders gekeken dan bij een dressuurwedstrijd, dus dat kan ook heel leerzaam zijn. Niet alleen voor jou m.b.t. je eigen dier, maar kijk en vergelijk ook vooral de jouwe met de andere die daar lopen. Mocht je in de toekomst wel ooit willen gaan fokken, dan weet je ook beter waar je op moet letten.

Bij het KWPN kunnen fokmerries een predicaat krijgen op basis van keuringsresultaten van nakomelingen. Weet niet hoe dat bij het NRPS is, maar dat kan ook een reden zijn om met een ruin naar de keuring te gaan.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Meerwaarde keuring nrps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 19:02

Dank je we voor je antwoord Roodvos! Het lijkt mij ook een erg leuke ervaring en iets leuks om naar uit te kijken! Ook interessant om er meer van te leren en meer kijk op te krijgen uiteraard.
Ben wel benieuwd wat er doorgaans aan voorbereiding wordt gedaan? Het duurt nog twee jaar tot mijn ruintje drie jaar is, maar toch leuk om vast te weten. Ik hoor ook vaak dat voorbrengers veelal ter plekke geregeld worden?
Ook voor andere lezers: lees graag jullie ervaringen!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Meerwaarde keuring nrps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 06:28

Met een jaarling ga ik niet naar de keuring. Ook een ruin kan op 3-jarige leeftijd een ster predicaat krijgen en dat is dan weer van belang voor de moeder en de fokker van je paard. Verder is het leuk om eens mee te maken en weet je ook wat ze op het stamboek van je paard vinden.

Je paard krijgt er ook nog eens een hoop indrukken bij waar hij veel van kan leren.

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Meerwaarde keuring nrps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 13:24

Petraaken, bedankt voor je reactie! Het lijkt mij inderdaad ook erg leuk om mee te maken en bovendien ook een goede ervaring voor mijn paardje.
De fokker van mijn veulen is wel met hem naar de veulenkeuring geweest trouwens.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:30

Inderdaad voor een predicaat voor de ouders. Bij het NSPS is het zo dat als de nakomelingen bepaalde predicaten, die in een puntensysteem worden weergegeven, halen de ouders bij voorbeeld kroon of preferent kunnen worden. Ik lees al dat dat bij andere stamboeken ook zo is, lijkjt me zinvol om navraag hierover te doen bij het NRPS.

Dan is het misschien ook leuk, en praktisch, om de fokker om raad te vragen. Die profiteert er mogelijk van mee, en heeft wellicht praktische tips.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:36

Koper schreef:
Inderdaad voor een predicaat voor de ouders. Bij het NSPS is het zo dat als de nakomelingen bepaalde predicaten, die in een puntensysteem worden weergegeven, halen de ouders bij voorbeeld kroon of preferent kunnen worden. Ik lees al dat dat bij andere stamboeken ook zo is, lijkjt me zinvol om navraag hierover te doen bij het NRPS.

Dan is het misschien ook leuk, en praktisch, om de fokker om raad te vragen. Die profiteert er mogelijk van mee, en heeft wellicht praktische tips.

Deze heeft een Fries als moeder dus daar heeft het geen meerwaarde voor om mee naar de keuring te gaan qua predicaten.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:42

Nee, dat lijkt me dan niet zinvol :+ Waar haal je vandaan dat de moeder een fries is? En wellicht voor de hengst interessant dan?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 13:47

Kabouterdans schreef:
Koper schreef:
Inderdaad voor een predicaat voor de ouders. Bij het NSPS is het zo dat als de nakomelingen bepaalde predicaten, die in een puntensysteem worden weergegeven, halen de ouders bij voorbeeld kroon of preferent kunnen worden. Ik lees al dat dat bij andere stamboeken ook zo is, lijkjt me zinvol om navraag hierover te doen bij het NRPS.

Dan is het misschien ook leuk, en praktisch, om de fokker om raad te vragen. Die profiteert er mogelijk van mee, en heeft wellicht praktische tips.

Deze heeft een Fries als moeder dus daar heeft het geen meerwaarde voor om mee naar de keuring te gaan qua predicaten.

Bedankt voor het antwoorden ;). Klopt inderdaad. En voor vader hoeft het ook niet, want die is geen hengst meer. :)

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:49

Koper schreef:
Nee, dat lijkt me dan niet zinvol :+ Waar haal je vandaan dat de moeder een fries is? En wellicht voor de hengst interessant dan?
Hij is op de late veulenkeuring geweest. Ben lid van het NRPS en heb zelf een 2 jarige van Goldstar du Bois.
De hengst Goldstar is verkocht voor de sport en gecastreerd.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:51

Britt1 schreef:
Bedankt voor het antwoorden ;). Klopt inderdaad. En voor vader hoeft het ook niet, want die is geen hengst meer. :)

Dan is het in elk geval heel leuk en leerzaam voor jezelf om te gaan. Verder weet ik van het NRPS te weinig af, geen idee of ze ook sportpredikaten hebben. Denk dat het het handigst is om daar bij het stamboek naar te informeren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:51

Ik ben 2 weken geleden met mijn 2 jarige ruin naar de NRPS keuring in Raalte geweest! De fokkers hadden mij dat gevraagd, omdat het voor zowel de merrie als de hengst (nog jonge hengsten) gunstig/reclame kan zijn. Ik vond het heel leuk om te doen, om te horen wat men van mijn paard vindt qua exterieur en beweging. Mijne kreeg een vette eerste premie! Hij was de enige in de rubriek (want inderdaad komen er niet veel 1- en 2- jarige hengsten/ruinen), dus helaas geen plaatsing. Maar evengoed trots. Er werd alleen maar lovend over hem gesproken. En hij heeft echt HEUL veul geleerd die dag. Dus als je de mogelijkheid hebt, zeker doen. Leuk toch? En heb je later alleen maar profijt van.
Trainen of iets heb ik niet gedaan. Gewoon uit de wei getrokken, gewassen, vlechtjes erin en gaan!

Afbeelding

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 13:57

Kabouterdans: ken je mij en/of ken je mijn veulen? Het is vreemd om een in mijn ogen vreemde feiten te zien schrijven op een forum over mijn pony ;) Ben nu wel benieuwd.

Koper: inderdaad zoals ik dacht gewoon vooral leuk voor mijn ervaring en die van mijn pony. Duurt nog even, maar tegen die tijd verdiep ik me er vast meer in!

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:02

"Omdat het kan" is een goede reden, toch? :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 14:06

Koper schreef:
"Omdat het kan" is een goede reden, toch? :)

Juist, daar lijkt het op!
Ga het gewoon doen als ik er tegen die tijd nog zin in heb en als de omstandigheden het toelaten!
Deze schat is voorlopig nog een enorme puppy :D

Afbeelding

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 14:11

Morpheus81 schreef:
Ik ben 2 weken geleden met mijn 2 jarige ruin naar de NRPS keuring in Raalte geweest! De fokkers hadden mij dat gevraagd, omdat het voor zowel de merrie als de hengst (nog jonge hengsten) gunstig/reclame kan zijn. Ik vond het heel leuk om te doen, om te horen wat men van mijn paard vindt qua exterieur en beweging. Mijne kreeg een vette eerste premie! Hij was de enige in de rubriek (want inderdaad komen er niet veel 1- en 2- jarige hengsten/ruinen), dus helaas geen plaatsing. Maar evengoed trots. Er werd alleen maar lovend over hem gesproken. En hij heeft echt HEUL veul geleerd die dag. Dus als je de mogelijkheid hebt, zeker doen. Leuk toch? En heb je later alleen maar profijt van.
Trainen of iets heb ik niet gedaan. Gewoon uit de wei getrokken, gewassen, vlechtjes erin en gaan!

[ [url=m/uZauX6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf zeg! Je 2-jarige ziet er echt heel goed uit qua bouw, zal vast nog veel mooier ontwikkelen belooft wat!
Leuk dat je bent gegaan hoor en ook dan super om zulk positief commentaar te krijgen! Gefeliciteerd!


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:32

Het NRPS reikt ook sportpredicaten uit. :j

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 15:45

petraaken schreef:
Het NRPS reikt ook sportpredicaten uit. :j

Net zoals bij de andere stamboeken lijkt me als je het Z doorloopt met 5 winstpunten?
Verder lees ik dat ruinen predicaten kunnen krijgen voor sterruin, prestatiesportruin en röntgen. Volgens mij kan een driejarige ruin dus alleen ster worden. Weet je of iemand anders hier de criteria van?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ilona__ en 50 bezoekers