WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:41

Ik las overigens nog een interessant artikel over hoe alles in de genen zit. Geeft nogmaals het belang aan dat meer informatie over chromosomen, een paspoort, belangrijk is. Dan gaat het niet alleen over kleur, maar natuurlijk ook over manieren van bewegen, prestaties in de sport en natuurlijk ongewenste eigenschappen.
Wel in het Engels, maar met Chrome te vertalen.

Het zit allemaal in de genen
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 14-06-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:42

UC Davis Veterinary Genetics Laboratory: The origin of this variant is unknown and it could predate the establishment of the Thoroughbred breed.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:42

Er zijn voorouders in de Volbloed (de Ierse Hobby) die ook bij andere Engelse en Ierse paarden in de achtergrond zitten, waaronder de Irish Draught.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:46

Wat maakt het uit waar het wegkomt

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:57

Misschien komt het wel niet ergens weg maar kan het ook nu nog ontstaan uit bijv 2 vrije ouders. Ooit is die mutatie ook ontstaan uit vrije ouders dus waarom nu niet?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:23

Het maakt wel uit, want het betekent dat nog zoveel meer soorten/rassen met dit probleem te kampen kunnen hebben. Zoals de Morgan Horse, The Tennessee Walker, The Saddlebred, de Connemara, Missouri Foxtrotter, de Hackney, de Engelse ponyrassen. Zeg maar alles waar Engels/Iers bloed in zit van heel lang terug.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:40

Zeg maar alles dus...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:57

Bucephalus schreef:
Ik las overigens nog een interessant artikel over hoe alles in de genen zit. Geeft nogmaals het belang aan dat meer informatie over chromosomen, een paspoort, belangrijk is. Dan gaat het niet alleen over kleur, maar natuurlijk ook over manieren van bewegen, prestaties in de sport en natuurlijk ongewenste eigenschappen.
Wel in het Engels, maar met Chrome te vertalen.

Het zit allemaal in de genen


Mijn vraag is: als er dan een 'chromosomenpaspoort komt, wat ga je daar dan mee doen?
(en eigenlijk ook: WIE gaan daar dan wat mee doen?)

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:22

Kendra schreef:
Mijn vraag is: als er dan een 'chromosomenpaspoort komt, wat ga je daar dan mee doen?
(en eigenlijk ook: WIE gaan daar dan wat mee doen?)
Meer informatie opent de deuren naar nieuwe mogelijkheden. Als je weet waarnaar je op zoek bent bij een aanparing, dan is de selectie nog beter gefundeerd, kom je sneller tot je doel, omdat je precies weet wat een dier meebrengt en wat niet.

Kennis van en meer inzicht in genetica zorgt voor een sprong voorwaarts, een ontwikkeling die sowieso niet is te stoppen. Mensen laten nu al een chip inbouwen om meer informatie te krijgen over gezondheid, stoffen waar je allergisch voor bent, voeding die exact aansluit op je behoeften, deuren die je kunt openen en ga zo maar door.

Zoek even op biohacking op het web of op 23andme

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:33

Connaisseur is ook positief getest.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:27

Bucephalus schreef:
Connaisseur is ook positief getest.

Ook weer Donnerhall in de afstamming.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:13

Ah de papa van mijn ruin :D

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:30


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:50


Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:10

Huichelaars

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:00

Naar mate er van meer en meer hengsten de status bekend is, wordt het onaantrekkelijker om te dekken met een niet geteste hengst verwacht ik. En als het dekkingen van AL je hengsten kost dan wordt testen misschien wel handiger voor PS, dan wordt er alleen minder met dragers gedekt.

Ach we zien wel hoe het zal gaan!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:39

Even een stukje gepikt van de site van van Haeringen:

Een dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen in een aantal gevallen zelf ook last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben.

Wie kan iets meer vertellen over het dikgedrukte deel? Drager kunnen zelf ook last hebben van het defecte allel? Hoe moet ik dat precies zien dan? Iemand enig idee?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:41

Die vraag stel ik mijzelf ook al sinds ik weet dat mijn merrie drager is.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:48

Ik heb al eerder in dit topic gevraagd of het niet zo zou kunnen zijn dat het in enkelvoudige vorm niet dat beetje extra lossigheid geeft wat we graag zien, maar daar is niets over bekend. Toch lijkt het wel gekoppeld te zijn aan bepaalde gewenste eigenschappen, in de zin van dat het soms wel “de betere” paarden lijken te zijn die het gen bij zich dragen.
Bij mensen zie je het bijvoorbeeld bij duchenne, vrouwen kunnen alleen drager zijn, en men heeft altijd gedacht dat ze automatisch klachtenvrij zijn, maar dat inzicht is gewijzigd.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:03

Ben daar ook wel benieuwd naar wetenschappelijk gezien, omdat ik van 1 drager wel iets vd nakomelingen gehoord heb. De tijd zal dat uitwijzen denk ik.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:51

Zou het me kunnen voorstellen dat beetje extra lossigheid. Aan de andere kant lijkt dat 'beetje lossigheid' toch vooral een ding van de laatste tientallen jaren. Aangezien het WFFS gen veel verder terug lijkt te gaan roept dat dan wel de vraag op waarom de paarden vroeger niet dat beetje extra lossigheid hadden en nu wel.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:04

Ik zou niet teveel afgaan op informatie van van Haeringen, die zetten wel vaker dingen die net de plank misslaan op de site.

Voor deze vraag moet inderdaad eerst onderzoek gedaan worden, met zo'n aandoening is het altijd lastig te zeggen of er bij heterozygoten (eventueel zelfs positieve) eigenschappen te vinden zijn.

In het geval dat dragers toch of last hebben, of juist bijvoorbeeld wat losser zijn dan vrije dieren. Dan kan dat twee dingen betekenen.
- het gen is niet recessief maar incompleet dominant. Dat principe zie je bijvoorbeeld in de kleurtjes bij creme, een vrij paard is gewoon donker, een heterozygoot is beetje lichter (valk, palomino etc) en de homozygoten zijn helemaal licht (cremello etc). Dan zou je dus bij dragers een verzwakte vorm van WFFS verwachten, die bij alle dragers te vinden is. Dat zou je toch relatief snel moeten vinden als je een database hebt van dragers.
- de andere mogelijkheid is dat er een ander gen vlakbij het WFFS gen zit, waar (on)bewust op is geselecteerd. In geval van de extra lossigheid bijvoorbeeld, stel dat de eerste WFFS drager die eigenschap had en dat wordt veroorzaakt door een gen op hetzelfde chromosoom als zijn WFFS allel. Dan ga je dus op die lossigheid selecteren, want dat willen we graag. Dan krijg je dus per ongeluk ook steeds dat WFFS allel mee, omdat je met nakomelingen die het chromosoom met de lossigheid gaat selecteren. Dan is het dus niet dat de extra souplesse wordt veroorzaakt door WFFS, maar wel dat het vaak samengaat.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:08

Dat zie je terug bij paarden met PSSM in de genen.
Bijv. veel trekpaard- en tinkerlijnen voeren PSSM in de genen (maar ook warmbloeden en andere rassen): juist omdat vroeger in het werk op het veld het prettig was als het paard rustig was en niet te explosief: harde werkers met lichte vormen van PSSM. Begrijpelijk dat juist met die paarden werd gefokt.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:11

LDRD schreef:
Even een stukje gepikt van de site van van Haeringen:

Een dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen in een aantal gevallen zelf ook last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben.

Wie kan iets meer vertellen over het dikgedrukte deel? Drager kunnen zelf ook last hebben van het defecte allel? Hoe moet ik dat precies zien dan? Iemand enig idee?


Een vraag voor van Haeringen, lijkt mij.

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:49

De hengsten van Gestüt Westfalenhof zijn ook getest. Alleen Ventador is drager.

Citaat:
Testergebnisse der Westfalenhof-Hengste bezüglich WFFS

Nachdem in diesem Frühjahr in USA einige Fohlen mit der sehr seltenen, genetischen Erbkrankheit Warmblut-Fragiles-Fohlen-Syndrom (kurz: WFFS) geboren worden sind und das Informationsbedürfnis der Züchter diesbezüglich gestiegen ist, haben wir uns dazu entschieden, unsere aktiven Deckhengste auf das Gen testen zu lassen.

Glücklicherweise kam bei der Untersuchung heraus, dass das Ergebnis für

Amiro Z
Baron
Belissimo M
Bossanova
Dantano
Desario
Sezarion
Sweet Hero und
Vancouver D‘Auvray

negativ ist und diese somit keine Träger des WFFS-Gens sind.

Die Untersuchungen haben leider auch gezeigt, dass Ventador das für das WFFS verantwortliche, rezessive Gen in sich trägt.

Empfohlen ist nun allen Züchtern, ihre Stuten ebenfalls zu testen und nicht zwei Träger des Gens miteinander zu verpaaren, nur dann besteht ein 25%iges Risiko, dass bei dem Fohlen die Erbkrankheit ausbricht.

https://www.facebook.com/gestut.westfal ... 1348520459