Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 21:54

Graag wil ik dit jaar met mijn 3-jarige KWPN merrie (Glamourdale x Johnson) naar de stamboekkeuring. Ik heb me echter nooit echt met keuringen bezig gehouden en aangezien dit mijn eerste fokproduct is, vraag me af hoe de keuring precies werkt.

Ik heb me natuurlijk ingelezen over het aan de hand op het harde bewegen en het los bewegen. Ik ben dan ook benieuwd naar de kleine dingen waar ik op moet letten of tips die jullie hebben. Hoofdstelnummer? Voorbrengen aan halster of hoofdstel? Verplicht lid van KWPN zijn? Rammelbakje? Waar het paspoort laten zien? Enzovoort.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:08


Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:20

Ik wil hier ook graag wat meer informatie over hebben. Wij hebben ook een merrie die we graag willen laten keuren, ze heeft het sportpredikaat en PROK al.

Ik heb het topic doorgekeken, maar ik kan geen recente informatie vinden.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:28

Uppojono schreef:
Ik heb me natuurlijk ingelezen over het aan de hand op het harde bewegen en het los bewegen. Ik ben dan ook benieuwd naar de kleine dingen waar ik op moet letten of tips die jullie hebben. Hoofdstelnummer? Voorbrengen aan halster of hoofdstel? Verplicht lid van KWPN zijn? Rammelbakje? Waar het paspoort laten zien? Enzovoort.


Vast wat antwoorden:
-hoofdstelnummer krijg je wanneer je je aanmeldt bij het secretariaat. Daar zul je ook het paspoort moeten laten zien.
-voorbrengen wordt eigenlijk altijd met hoofdstel gedaan. Vaak zonder sperriempje. Je hebt ook speciale voorbrenghoofdstellen maar die zie je maar weinig.
-bij de stamboekkeuring staan er opjagers in de baan, daar mag je zelf niet aan meehelpen. Bij het opstellen van het straatje is iemand die aanjaagt/ begeleidt wel handig. Een zweep of bakje is dan idd wel handig.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:31

Toevoeging, merrie moet op je naam staan en je moet dan dus ook lid zijn van het KWPN.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:42

Als je niet precies weet hoe de keuring in zijn werk gaat en in wat voor conditie de keurmeesters het paard willen zien dan kun je beter je paard klaar laten maken om een grote desillusie te voorkomen. Het is echt niet alleen maar even poetsen en knotjes in doen. Gemiddeld wordt een paard door een professional een maand of 2 getraind om hem in keuringsconditie te krijgen.

Steek je licht anders eens op bij MT-Stables van Marcel van Manen. Ik denk dat dan een hoop duidelijk wordt.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:53

@TS ik denk dat JDR z’n advies heel goed is. Klaarmaken voor de keuring is n vak apart! Hou er rekening mee dat behaalde resultaten voor altijd bij de merrie blijven staan dus liever in één keer goed !
@benita: als je merrie al t sport predikaat heeft dan zou thuiskeuring ook n optie zijn. Haalt ze voldoende punten voor exterieur dan wordt ze direct ster
https://www.kwpn.nl/agenda/stamboekkeur ... uiskeuring

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 08:06

Dank jullie wel voor de reacties.

Paard staat wel op mijn naam, maar na het registreren heb ik mijn lidmaatschap van het KWPN opgezegd.

Ik heb er inderdaad ook over nagedacht om het keuringsklaar aan professionals over te laten, maar hecht heel veel waarde aan haar welzijn en wil dus dat ze overdag gewoon lekker in de wei loopt met meerdere paarden en denk niet dat ik dat zal vinden op een professionele stal. Dat is namelijk mijn enige reden om het niet uit handen te geven.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:14

Naar welke keuring (regio) wil je? :)

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 08:49

Regio Groningen, dat is op 3 juli in Winschoten.

En ik wil dan ook naar de 'oefenkeuring' op 16 juni.

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:55

Dan ben je nog mooi optijd om rustig te beginnen. :)
Heb je ook een foto van je merrie?

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Hoe werkt de KWPN stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 09:07

Ik zal straks even een foto van dr maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:10

Benita schreef:
Ik wil hier ook graag wat meer informatie over hebben. Wij hebben ook een merrie die we graag willen laten keuren, ze heeft het sportpredikaat en PROK al.

Ik heb het topic doorgekeken, maar ik kan geen recente informatie vinden.


De KWPN site zelf is vrij uitgebreid

Met een sportpredikaat op zak kan je haar ook via thuiskeuring aanbieden voor ster

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:15

Hier staat meer info: https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... en-merries

Had een heel verhaal geschreven maar had TS en een reageerder door elkaar gehaald :+ niet handig en geeft alleen maar verwarring als je niet thuis bent in de materie.

Hindo2 schreef:
@benita: als je merrie al t sport predikaat heeft dan zou thuiskeuring ook n optie zijn. Haalt ze voldoende punten voor exterieur dan wordt ze direct ster
https://www.kwpn.nl/agenda/stamboekkeur ... uiskeuring

Jup. En dan kun je gelijk door naar de Centrale Keuring om te gaan voor elite ze daar keur wordt verklaard :j (sport+prok+keur = elite)

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 18:51

Afbeelding
Ik zal morgen even een goede standfoto maken.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:07

Bedankt voor je tip. Ik ga me erin verdiepen.


Hindo2 schreef:
@TS ik denk dat JDR z’n advies heel goed is. Klaarmaken voor de keuring is n vak apart! Hou er rekening mee dat behaalde resultaten voor altijd bij de merrie blijven staan dus liever in één keer goed !
@benita: als je merrie al t sport predikaat heeft dan zou thuiskeuring ook n optie zijn. Haalt ze voldoende punten voor exterieur dan wordt ze direct ster
https://www.kwpn.nl/agenda/stamboekkeur ... uiskeuring