Vermogen in het springen en Volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:47

Je wil jouw jonge paard toch niet met die oude Farn vergelijken he?

Want die lijken qua exterieur echt niet op elkaar.

Moet je het verloop van de hals bijvoorbeeld. Farn heeft een lange nek die in een gewelfde hals over gaat(ronding aan de bovenkant)
De achterkant moet je bij Farn hier even vergeven. Hij is oud op die foto.

Edit, niet om je paard af te kraken hoor. Gewoon puur sec....ze hebben een ander exterieur.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-02-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:07

Afbeelding

Hier is hij wat jonger. Prachtig type(naar mijn smaak)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 20:18

Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-02-18 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:26

Ach kom op....Farn heeft een klassieke opdruk gecombineerd met een eerder Arabische opdruk.
Farn heeft maar zeer weinig overgehouden aan de nog op papier staande 22% volbloed.(wat dus gedeeltelijk ook nog Arabisch is.)

Nee echt als jij hier het volbloed inziet moet je echt naar een exterieurcursus....

Hij heeft een lange nek en lange gewelfde hals, hij is kortbenig, horizontaal tot opwaartse bouw, lange schuine schouder prachtige licht hellende croupe

Jouw paard heeft een volbloedtype, korte nek weinig welving in de hals, stijlere schouder en een hellende croupe.

Ik vind het een zeer mooi paard hoor. Absoluut.....maar hij lijkt niet op Farn, ik zie, anders ze zijn beide paard, maar weinig overeenkomsten.

Overigens,...voor staat je paard door de knie heen en ik weet nog niet wat ik van dat linker spronggewricht vind....maar daarvoor moet je een paard in het echt zien.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-02-18 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 20:28

Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-02-18 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:32

Jouw paard heeft een schuine afhangende croupe. Farn heel een rechtere croupe.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:35

Himyar schreef:
Achterhand en beenwerk.
19e eeuwse koetspaarden:
https://myalbum.com/photo/1nxbdFgJeE1w/1k0.jpg
Daar zie ik meer het Oregon kruis.



Inderdaad een rechte croupe(veel platter dan Farn). Heeft goed voor een Tuigpaard.

Hoe rechter de croupe hoe meer draagkracht....alleen TE recht (gaat ook vaak samen met een rechte strakke rug en TE strakke lendenen) gaat ten koste van de souplesse.

Je wil voor een rijpaard dus een licht hellende croupe(wordt vaak voor een iets plat kruis gezien) goed aansluitende lendenen(iets aan de strakke kant) en een soepele goed gewelfde rug.

Das dan de ideale wereld... nee niet alle paarden voldoen daar aan.

Maar ik dacht dat we het over moderne springpaarden fokkerij hadden. Oregons konden overigens vaak erg goed springen net als de kinderen van Hoogheid(Oregon x Oregon)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:41

We krijgen zo denk ik...euh een opsomming van het Engels volbloed aandeel in Farn dan wel Oregon?? :list:

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:47

NatasjavE schreef:
We krijgen zo denk ik...euh een opsomming van het Engels volbloed aandeel in Farn dan wel Oregon?? :list:


:')

Maar ik zie ook niet in waarom je jouw eigen jonge paard met Farn vergelijkt, die lijken in de verste verte nog niet op elkaar.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:00

De fokker waar ik vroeger de paarden reed was ook wel in voor een volbloed experiment en kocht een Slaney xx veulen uit een predikaatrijke Farn moeder.
Helaas bleek dat geen goede keus. Eng dier was het.

Tevens een Appolonius xx veulen aangekocht uit een sterk presterende moeder lijn. Dit dier was zo paniekerig op het hout en op concours dat het uit nood een recreatiepaard geworden is.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:07

Himyar, ik denk dat je meer bereikt door bij de huidige ;) top 100 beste springpaarden te kijken welke in de eerste 2 generaties een volbloed hengst hebben en welke volbloeden dat zijn.

Ditzelfde ook doen van de huidige top 100 eventingpaarden.

Als daar bij een groot percentage dezelfde volbloedhengsten/lijnen naar boven komen, dan is de kans groter dat met die lijnen vaker gekruist zal worden.

Ik denk dat je bij eventing eerder je doelgroep zal vinden, dan kan je je daar op richten in plaats van nu in het wilde weg decennia oude paarden aan te halen.
Ik kan mij niet voorstellen dat je daarmee hier op bokt mensen warm krijgt om met je (tot nu toe weinig/niets gepresteerde) hengst te dekken.

[o]

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:26

Gaat rare richtingen uit dit topic maar er worden wel vergelijkingen gemaakt die geen mathematische basis hebben volgens mij. Een aantal jaren geleden kochten ze bij zangersheide 30 dravermerries om te dekken bij springhengsten want bij galoubet had dat goed gewerkt (er waren nog vb’en). Niks van gekomen. Allemaal opgeruimd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:41

merelhof schreef:
Gaat rare richtingen uit dit topic maar er worden wel vergelijkingen gemaakt die geen mathematische basis hebben volgens mij. Een aantal jaren geleden kochten ze bij zangersheide 30 dravermerries om te dekken bij springhengsten want bij galoubet had dat goed gewerkt (er waren nog vb’en). Niks van gekomen. Allemaal opgeruimd.


Dat hebben er wel meer geprobeerd in Frankrijk ook. Na het succes van Jappeloupe de Luze hebben er veel de kruising Volbloed x Draver gemaakt....daar is ook nagenoeg niets terecht van gekomen.

Overigens goed dat men het probeerde....soms weet je het pas als je het getes hebt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:43

Sizzle schreef:
De fokker waar ik vroeger de paarden reed was ook wel in voor een volbloed experiment en kocht een Slaney xx veulen uit een predikaatrijke Farn moeder.
Helaas bleek dat geen goede keus. Eng dier was het.

Tevens een Appolonius xx veulen aangekocht uit een sterk presterende moeder lijn. Dit dier was zo paniekerig op het hout en op concours dat het uit nood een recreatiepaard geworden is.


Appolonius gaf eerder dressuurpaarden dacht ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 22:01

merelhof schreef:
Gaat rare richtingen uit dit topic maar er worden wel vergelijkingen gemaakt die geen mathematische basis hebben volgens mij. Een aantal jaren geleden kochten ze bij zangersheide 30 dravermerries om te dekken bij springhengsten want bij galoubet had dat goed gewerkt (er waren nog vb’en). Niks van gekomen. Allemaal opgeruimd.


Wat hebben die dravers er dan mee te maken?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 22:28

cobiie schreef:
Ik denk dat je bij eventing eerder je doelgroep zal vinden, dan kan je je daar op richten in plaats van nu in het wilde weg decennia oude paarden aan te halen.
Ik kan mij niet voorstellen dat je daarmee hier op bokt mensen warm krijgt om met je (tot nu toe weinig/niets gepresteerde) hengst te dekken.


Hij staat niet ter dekking.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:32

Natasja, zou kunnen, maar daar was deze ook te gestressed voor. Was een goudeerlijk dier, maar zo autistisch als wat.

Himyar, de moeder van Galoubet was een draver.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:04


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 07:39


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:17

Ik vind Weihegold niet een echt korte nek hebben. Zou voor het ideale plaatje nog iets geprononceerder kunnen.

Misschien een domme vraag van mij hoor...maar als we het hebben over de hoofd hals verbinding,....weet jij dan wat we graag zien bij de warmbloeden?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 08:32


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:52

Himyar schreef:
Je wilt meer zo'n nek zien, zoals hij hem hier houdt, maar dan altijd zeg maar.
https://myalbum.com/photo/lmniI3Pp95sV/1k0.jpg
Maar hij is heel goed te rijden met de nek die hij heeft.


Ongetwijfeld kan hij goed te rijden zijn.

Maar bij een dressuurpaard wil je graag hengsten met een lichte hoofdhalsverbinding. Omdat dat het voor een paard makkelijker maakt om in oprichting afgebogen te lopen. Deze paarden voelen lekker in de hand. Franse staan bijvoorbeeld als stug in de mond bekend omdat ze vaak een korte nek en hals hebben.

Een lange nek maakt dus een fijne aanleuning makkelijker. Je wil ook niet een te lange nek want als de hoofdhalsverbinding te licht is hebben paarden vaak meer de neiging om achter de loodlijn te lopen.
Naar "onze" smaak hebben veel Arabische paarden weer een te lichte hoofdhalsverbinding.

Het is dus een kenmerk waar je op kunt selecteren en dat wordt bij het KWPN gedaan.

Ben je wel eens op de stamboekopname van het KWPN geweest? Erg leerzaam op dit vlak kan ik je zeggen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:27

Himyar schreef:
De foto van Farn is daar gedraaid en op die foto was mijn paard drie jaar.
Ik wil niet zeggen dat ze er het zelfde uit zien, maar je ziet in Farn hier en daar wel wat Volbloed opdruk.
Ramiro het zelfde:
https://myalbum.com/photo/353QFTokww4a/1k0.jpg
Bij Oregon vind ik dat minder:
https://myalbum.com/photo/ZoWXWAN15etV/1k0.jpg


Ramiro is daar bol in de knieen, wat hij ook doorvererfde..dat kwam zeker bij de volbloed vandaan.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de nakomelingen van H-Ekwador, ik vind het zelf een fijne hengst met goede beweging.

Bij de eventers was Kreatorxx populair, jammer alleen bij de volbloeden dat er zo vaak KS voorkomt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:34

Elisa2 schreef:
Ramiro is daar bol in de knieen, wat hij ook doorvererfde..dat kwam zeker bij de volbloed vandaan.



Das niet helemaal waar....Hij was aanvankelijk hol in de knie. Maar de vroege slijtage in de knie maakte dat hij vrij snel door de knie ging staan.

Je ziet inderdaad veel volbloeden voor door de knie staan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Willemiens en 105 bezoekers