Vermogen in het springen en Volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:34

Wie heeft hier gezegd dat er Ramzes in Hello Sanctos zou zitten?
Tja, en met zoveel lijnenteelt weet jij precies dat al het goede van dit paard van de volbloed afkomt.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 09:48


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:51

Jammer he Natasja..jouw stukjes zijn wel interessant en zinvol.

Doet me denken aan: "in het verleden behaalde succesen, bieden geen garantie voor de toekomst"

Dus wat mij betreft vind ik het ook nog steeds veel zinniger om het er over te hebben hoe de volbloed NU positief kan bijdragen aan de fokkerij.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:54

hoogendroog schreef:
Himyar, als je ooit een topper fokt met het vermogen van een volbloed, wil je 'm dan alsjeblieft "One track mind" noemen?


_/-\o_

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:55

Elisa2, inderdaad. Mogelijk dat Himyar een hedendaagse volbloedhengst kan noemen, die bewezen heeft het vermogen mee te geven, waar wij als fokker naar op zoek zijn.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:32

@TS
Wat is jouw (fok) ervaring?
Ga eens kijken bij een keuring en luister wat er gezegd wordt.
Praat ook eens (als je de kans krijgt) met fokkers en stel vragen.

Want zolang jij vindt dat een paard die zijn hoofd omhoog houdt opwaarts is gebouwd valt er nog wat te leren over oa exterieur.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:57

Ik lees ook steeds zeer geïnteresseerd mee, als eventer die sporadisch fokt, hou ik ook steeds mijn oren open voor een goed springende hengst met veel bloed erin.
Ik vind dat er af en toe wel kansen gegeven worden aan hengsten met behoorlijk wat volbloed erin, ik heb een nakomeling gefokt uit Black Jack (Cornet obolensky x heraldik xx). Die was in eigendom van Ludger Beerbaum. En hoewel ik heel tevreden ben met mijn nakomeling, moet je wel vaststellen dat de hengst niet mee kon op hoger niveau en werd dan ook verkocht aan een amateur.

Ik heb Leipheimer van 't verahof al enkele malen zien springen, dat zal wel een goed sportpaard zijn/worden, maar toont vandaag absoluut nog niet het vermogen of de techniek die we in het springen willen zien vandaag de dag.
Idem met Famous.
En dit zijn dan nog geen zuivere volbloeds.

Het werd hier al eerder gezegd, als je zelf zo overtuigd bent van de meerwaarde van het gebruik van zuivere volbloeds, dan moet je zorgen dat je eigen hengst even goed mee kan als zijn warmbloed-leeftijdsgenoten en liefst nog wat beter. En dan begint het pas, want wat zegt 1 goede volbloed tegenover 100'en warmbloeden die hetzelfde presteren?

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:28

NatasjavE schreef:
s0173957 schreef:
H-Ekwador werd toch erkend bij KWPN voor dressuur?
Heraldik xx x Corofino, zelf internationaal GP gelopen.


Ja klopt. Maar das een halfbloed.

Ik ben heel benieuwd hoe die het gaat doen. Erg intressant ivm bloedspreiding.

En ook nog Landgraf in de 3e generatie.

https://www.dehoefslag.nl/tag/ekwador

Nou als ie fokt zoals hij er uit ziet.....


Even hier op terug komen, Ekwador zelf is geen halfbloed maar 3/4 volbloed.

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:36

Ik lees hier ook af en toe mee en ben het volledig eens met Antonius wat betreft de hengsten nu. Er zijn een aantal interessante hengsten met bloed te vinden maar pure volbloeden gebruiken voor de eventing komen ook veel mensen van terug.

Ze hebben het over het algemeen nu eenmaal lastiger om een mooie gedragen dressuur proef te lopen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:43

_bloempje01_ schreef:
Even hier op terug komen, Ekwador zelf is geen halfbloed maar 3/4 volbloed.


Ja op papier wel ja. Omdat je op horsetelex steeds het percentage :2 x 2 doet. (in deze 50% van de vader + 23% van de moeder. Maar de moeder heeft het volbloed van 2 kanten gekregen en verderop op het papier staan. Haar type is steeds weer op een warmbloedtype geselecteerd.
Het volbloed aandeel is uiteraard niet weg. Maar ze hebben de gewenste kenmerken behouden en de minder gewenste wat op de achtergrond proberen te houden. Dat is bij Ekwador best goed gelukt.

Al heeft hij wel een neerwaarts rompmodel

Afbeelding

Maar door zijn afstamming zeer waardevol. :j En ik vind hem prachtig.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-02-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:49

wat je niet mag vergeten: voor al de 700 warmbloeden heb je misschien 1 volbloed die getest wordt in de spring of dressuursport en dan meestal nog door een amateur, dus de vergelijking is nogal mank :)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:53

Ik vind Ekwador ook een knappe hengst, maar vind het heel jammer dat ze er op springgebied niets mee gedaan hebben. Ik denk dat àls je al fokkers vindt die met een hoog percentage volbloed willen fokken, dat je dit al zeker in de spring- eventingrichting moet zoeken.

En dan is het toch wel een grote gok om deze hengst te gebruiken als je niet weet hoe hij springt.

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:54

Bedankt voor de uitleg Natasja!

Ik ben inderdaad ook zeer benieuwd naar meer nakomelingen. Hij heeft vorig seizoen zeer veel dekkingen gehad dus hopelijk lijken de komende veulens veelbelovend.

En zeker hoe de hengst van Emmy de Jeu zich verder ontwikkeld.

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:55

Antonius schreef:
Ik vind Ekwador ook een knappe hengst, maar vind het heel jammer dat ze er op springgebied niets mee gedaan hebben. Ik denk dat àls je al fokkers vindt die met een hoog percentage volbloed willen fokken, dat je dit al zeker in de spring- eventingrichting moet zoeken.

En dan is het toch wel een grote gok om deze hengst te gebruiken als je niet weet hoe hij springt.


Inmiddels is Ekwador "te oud" om natuurlijk nog wat te gaan bereiken als springpaard dus die eer ligt inderdaad bij zijn nakomelingen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:57

merelhof schreef:
wat je niet mag vergeten: voor al de 700 warmbloeden heb je misschien 1 volbloed die getest wordt in de spring of dressuursport en dan meestal nog door een amateur, dus de vergelijking is nogal mank :)


Er word er ook zo nu en dan 1 getest in het verrichtingsonderzoek. Dan komen de paarden allemaal onder dezelfde ruiters.
Maar dan moet je ze wel aanbieden. Wat niet aangeboden wordt wordt zeker niet erkend of goedgekeurd.

En de internationaal springende worden vaak erkend voor de dekdienst. Of dat nu onder een amateur is of niet.

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:03

Maar dat is natuurlijk kip en ei, als niemand er mee dekt gaat een hengsthouder niet aanbieden :). Anglo arabe is volgens mij een goed alternatief. Die zijn wel in de sport getest en kunnen erover.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:04

Maar op welk vlak kan een volbloed een warmbloed nog verbeteren??
Een heel oprechte vraag, want ik zou het niet weten?

Welke AA kunnen zich meten met warmbloeden?

_bloempje01_

Berichten: 1405
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:08

En daarbij vind ik het karakter van de AA's toch over het algemeen niet voor iedere ruiter...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:11

merelhof schreef:
Maar dat is natuurlijk kip en ei, als niemand er mee dekt gaat een hengsthouder niet aanbieden :). Anglo arabe is volgens mij een goed alternatief. Die zijn wel in de sport getest en kunnen erover.



Als er in Nederland een volbloed is die boven zijn leeftijdsgenoten uitstijgt qua prestaties dan volgt erkenning bij het KWPN.(de eigenaar zal hem moeten aanbieden bij het KWPN) Sterker nog in het geval van een volbloed leggen ze de lat graag iets lager. En dan kan je een hengstenhouder zoeken die hem beschikbaar stelt voor je.

En dat doen ze gewoon hoor. Ze bieden hem gewoon aan. Tegen geld uiteraard.

Er zijn zat hengstenhouders die een hengst aanbieden die maar weinig dekt.

Jan Greve(volbloed man,...mind you) heeft Erik-T staan. Die dekt er echt geen 20 per jaar.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 13:23

http://www.horsemagazine.com/thm/2014/0 ... who-cares/
Do you have any preferences in horses?
“It doesn’t matter which studbook they are coming from. We need ‘bloody’ horses, horses that are careful. Not with the emphasis we had on scope before – not just power and power – we need the influence of the Thoroughbred. It can be a small horse and you have power because you have energy not because you have just one form of power, force – it is something from the blood.”
“Quick Star was a horse before his time. He was a little horse with a lot of energy when he was taking off, and really light when he was landing. He had no problems jumping wide oxers, and he was like a cat in the combinations – we need this type of horse.”
Who will be your next big star?
“I hope a horse called Reveur de Hurtebise, Malin Baryard Johnsson was riding him before and Emmanuele and Armand bought him one and a half years ago. He had a small injury and he was out for six months, and he has just started again. I think he could be my horse for the WEG next year. He is everything of Silvana and Quick Star, plus a power body, when you see him in the stables, he has muscles, he is a strong horse, with lots of blood.”
https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/64476
Voorouders van Reveur de Hurtebise en de hoeveelheid bloed die deze voeren:
QUIDAM DE REVEL 64,25
MELODIE EN FA 59,57
TENOR MANCIAIS 49,41
GOTHA 36,72
MAJOR DE LA COUR 44,34
LACODA 58
BRILLOSO 75
BELLE DE JOUR 81,25

Van Lauries Crusador werd gezegd dat het puur bloed is voor de dressuur. Echter als je de afstamming bekijkt dan zie je wel degelijk goede springvoorouders. Hij is dan ook een aantal malen boven komen drijven in de pedigree van goede springpaarden.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-02-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:25

:):) :):) :):) :):)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:30

Sommige dingen veranderen nooit ;)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 13:30

NatasjavE schreef:
merelhof schreef:
Maar dat is natuurlijk kip en ei, als niemand er mee dekt gaat een hengsthouder niet aanbieden :). Anglo arabe is volgens mij een goed alternatief. Die zijn wel in de sport getest en kunnen erover.



Als er in Nederland een volbloed is die boven zijn leeftijdsgenoten uitstijgt qua prestaties dan volgt erkenning bij het KWPN.(de eigenaar zal hem moeten aanbieden bij het KWPN) Sterker nog in het geval van een volbloed leggen ze de lat graag iets lager. En dan kan je een hengstenhouder zoeken die hem beschikbaar stelt voor je.

En dat doen ze gewoon hoor. Ze bieden hem gewoon aan. Tegen geld uiteraard.

Er zijn zat hengstenhouders die een hengst aanbieden die maar weinig dekt.

Jan Greve(volbloed man,...mind you) heeft Erik-T staan. Die dekt er echt geen 20 per jaar.


Dan moet je als eigenaar wel verzuipen in het geld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:40

Dat geld voor al die hengstenhouders Himyar. Moet je gaan praten met al die Gelderse hengstenhouders waarvan er een handjevol dekken voor een superlaag dekgeld. Ik denk dat Saron er 10 gedekt heeft vorig jaar? Max denk ik. Het is voor de meeste liefdewerk oudpapier.

Bij de meeste dressuur en springhengsten kan het ook allemaal maar net uit.

Die moeten namelijk opdraven in een hengstenshow, in de hengstencompetitie, uitbrengen in de sport.
Het hele keuringstraject van 1e, 2e en 3e bezichtiging kost al klauwen met geld. Wat denk je dat het 70 daagse verrichtingsonderzoek kost? Voor de Gelderse hengsten is het aantal dagen terug gebracht naar 30....dat maakt het betaalbaarder.(en beter te doen voor de paarden want die moeten wel heel veel tijdens het VO)

De meeste kleine hengstenhouderijen draaien op het keuringsklaarmaken van paarden, het verkopen van paarden en meer van dat soort activiteiten.

Als je begint met een hengst,...dan is het pompen of verzuipen. In het begin alleen maar een hele dure hobby. Met veel geluk blijkt het een topvererver...met veel pech blijkt dat veel te laat.

Ik snap heel goed als bruintje het niet zou kunnen dragen hoor.Zou ik ook niet kunnen.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:14

_bloempje01_ schreef:
Bedankt voor de uitleg Natasja!

Ik ben inderdaad ook zeer benieuwd naar meer nakomelingen. Hij heeft vorig seizoen zeer veel dekkingen gehad dus hopelijk lijken de komende veulens veelbelovend.

En zeker hoe de hengst van Emmy de Jeu zich verder ontwikkeld.



Is dat zo ja, heeft hij veel gedekt?