Vermogen in het springen en Volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:35

Zo af en toe heb je een scheut volbloed nodig. Bv. voor uithoudingsvermogen en souplesse.
Van de Lageweg heeft bv. deze staan:
http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Heral ... x-x-Lorenz
Ik denk dat weinig mensen de stap zetten omdat je wel een scheut bloed wilt, maar het vaak pas in de volgende generatie echt tot z'n recht komt. Dat doe je meestal niet als je heel af en toe een veulentje fokt...


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 08:02

Wat ik met Hello Sanctos bedoelde te zeggen, is dat hij fenotypisch weinig heeft van een klassiek paard (het 19e eeuwse koetstype zeg maar).
https://www.google.nl/search?q=%22hello ... 8Q_AUICSgB

Hij heeft Fier de Lui in zijn pedigree met ca 67% bloed, maar die was volgens niet zo elegant van bouw.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 09:48

Bijvoorbeeld Gazelle en Lb Conval staan ook meer in het bloedtype.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:10

http://www.horses.nl/infos/188581/

Als ik dit samenvat dan lijkt de volbloed vooral nog interessant voor de eventing, maar is het moeilijk een echt goed fokkende volbloed te vinden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:19


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:50

Elisa2 schreef:
https://www.kwpn.nl/Admin/Public/Downlo ... d-moet.pdf

Dit is ook interessant

En in de dressuurpaardenfokkerij in Duitsland word graag het bloed van Lauries Crusador gezien.


Bijna ieder voorjaar plaatst het KWPN een dergelijk artikel. Al vele jaren promoot het stamboek volbloedhengsten.

Maar vind maar een passende.

In Duitsland gaat het ook niet vanzelf hoor. Ja Lauries hebben ze(is die niet inmiddels overleden?)
Maar daar worden volbloed ook heel erg gepromoot maar weinig ingezet. Alleen Lauries was echt populair.

Voordeel wat ze in Duitsland hebben ten opzichte van hier is dat ze daar heel lang de staatsstoeterijen hebben(gehad?) Het stamboek kan dan zelf een volbloed inzetten en zien wat ie doet....en makkelijker seceteren. Fokt de volbloed goed dan gaan de particuliere fokkers ook volgen.

Hier moet het altijd uitgaan van particuliere initiatieven. En dan moet zo’n hengst het hebben van een fokker met slechts een paar merries. Het duurt langer of je ziet of de hengst aansluit.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:00


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:01

H-Ekwador werd toch erkend bij KWPN voor dressuur?
Heraldik xx x Corofino, zelf internationaal GP gelopen.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:04

s0173957 schreef:
H-Ekwador werd toch erkend bij KWPN voor dressuur?
Heraldik xx x Corofino, zelf internationaal GP gelopen.


Ja klopt. Maar das een halfbloed.

Ik ben heel benieuwd hoe die het gaat doen. Erg intressant ivm bloedspreiding.

En ook nog Landgraf in de 3e generatie.

https://www.dehoefslag.nl/tag/ekwador

Nou als ie fokt zoals hij er uit ziet.....
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-02-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:06

Dat is waar Natasja..

Die Silvery Moon lijkt wel een paint...ben benieuwd naar zijn bewegingen.

H-Ekwador is erkend inderdaad bij het KWPN en een hele fijne hengst. Van Emmy de Jeu nu een nakomeling aangewezen voor het verrichtingsonderzoek {mv Voice}. Heb hem verder niet gezien dus weet niet hoe die gelukt is.

Heraldikxx geeft super eventers ook.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:41

Elisa2 schreef:
Dat is waar Natasja..

Die Silvery Moon lijkt wel een paint...ben benieuwd naar zijn bewegingen.

H-Ekwador is erkend inderdaad bij het KWPN en een hele fijne hengst. Van Emmy de Jeu nu een nakomeling aangewezen voor het verrichtingsonderzoek {mv Voice}. Heb hem verder niet gezien dus weet niet hoe die gelukt is.

Heraldikxx geeft super eventers ook.


Beweging van silvery moon is niet veel.. Heb nog geen springvideo's gevonden.
Ik denk dat die vooral gebruikt gaat worden vanwege het kleurtje (als hij al ggk word)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:25

Ik ken 1 Ekwador zelf, uit een Argentinus x Calypso moeder.
Top galop, wel niet heel groot (terwijl de moeder 1m76 was).
Verdienstelijk springertje.
Denk dat die hengst in de eventingfokkerij idd redelijk wat zou kunnen doen.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 13:41

http://www.chronofhorse.com/article/fut ... rse-supply
“Somehow, we have to get back to the horses we have in this country. There are tens of thousands of horses out there. There are Gem Twists out there. The American Thoroughbred is the best sport horse in the world. I had two very early European mentors, Otto Heuckeroth at Ox Ridge, who was a great horseman, and Bertalan de Némethy. Both of those Europeans told me repeatedly, ‘George, the best horses in the world are these American Thoroughbred horses.’ I would like somehow in the next 25 years to see some people with deep pockets get back in that direction and utilize this internal resource.”
Murray Kessler of the North American Riders Group echoed Morris’ words in the Nov. 7 open forum. “We are at a significant disadvantage in the area of breeding.

https://alchetron.com/George-H-Morris
Students trained by Morris have won medals in the 1984, 1992, 1996, and 2004 Olympic Games. Morris has acted as chef d’equipe for numerous winning teams, including the 2005 champions of the Samsung Super League. He fully assumed the position of chef d’equipe of the United States show jumping team in 2005. His term as "chef d'equipe" of the USET show jumping team ended in 2013, when he was replaced by Robert Ridland. He also served in that role for many Nations Cup events.
He coached United States teams to individual and team Silver medals at the 2006 Fédération Équestre Internationale, FEI, World Equestrian Games. In 2008 he coached the team that won the Team Gold Medal at the Olympic Games in Hong Kong as well as the team member who won the Individual Bronze Medal.

Zou iemand die de Volbloed echt goed kent EN OOK de huidige springwereld, zo dom zijn te zeggen dat er nog steeds goede Volbloeden zijn voor het springen als dat niet zo is?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:59

Ik heb weinig verstand van volbloeden, maar van Volfonic XX zie ik nog wat voorbij komen op Facebook, waarin de nakomelingen best fijn springen en fijne eventers zijn./

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 16:53


Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:13

In theorie vind ik het een interessante discussie; volbloeden versus de huidige fokstandaarden bij de warmbloeden. Maar waarom blijf je maar 'bewijs' van het vermogen van volbloeden plaatsen en antwoord je niet op hele zinnige en interessante inzichten van bokkers?
Het lijkt nu meer op een showcase 'kijk eens wat de volbloed kan' dan op een discussie over het vermogen van de volbloed..

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:57

Dat is altijd zo in topics van Himyar, word nergens inhoudelijk op ingegaan en de interessante discussies ontstaan juist door de mensen die reageren op elkaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 19:17

Moet ik dan in gaan op de dressuur zaken die nu voorbij komen? Het gaat toch over vermogen bij het springen?
Dan kan ik Marzog aanhalen, die 58% volbloed had...
https://youtu.be/5dzJ_KL9pBg

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 19:22

Volgens mij reageer ik meer op wat mensen zeggen dan dat mensen reageren op wat ik zeg.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 19-02-18 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:27

Himyar schreef:
Moet ik dan in gaan op de dressuur zaken die nu voorbij komen? Het gaat toch over vermogen bij het springen?
Dan kan ik Marzog aanhalen, die 58% volbloed had...
https://youtu.be/5dzJ_KL9pBg


Vermogen in het springen wbt volbloeds, daar heb je je antwoord toch al op gehad?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:30

Gem twist kon erover. Hopelijk vererft zijn Clooney gemini dit en is daar een nieuwe lijn mogelijk.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 19:33

merelhof schreef:
Gem twist kon erover. Hopelijk vererft zijn Clooney gemini dit en is daar een nieuwe lijn mogelijk.


Sprong die dan niet in de verkeerde tijd? De tijd dat het nog niet zo technisch was als tegenwoordig?

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:42

Hij had in elk geval het vermogen. De handigheid van onze huidige springpaarden komt van volbloeden dus waarom zou gij er afbreuk aan doen?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 20:00

Ik doe er geen afbreuk aan, want ik vind dat het een fantastisch paard was. Maar er zijn mensen die zeggen dat een volbloed die niet de hedendaagse parcoursen sprong, niet mee telt. Waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Vermogen in het springen en Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 20:13

En toen was er zo'n fijn springende volbloed hengst als Favoritas en hoeveel gebruik is daar van gemaakt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko en 108 bezoekers