Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:40

Vind t wel heel interessant, maar wat ik niet terug kan vinden. Zou graag mijn veulen van dit jaar willen laten testen. Hij/zij zal ingeschreven worden in de dressuur richting, maar de vader is een Gelderse hengst (Floris). Moeder is wel dressuur van Jazz. Kan het dan ook gewoon? Aangezien er ook bij staat dat het niet kan bij de Gelderse en tuig paarden.

Vind t wel echt ideaal dat t gewoon meteen van veulen af aan kan!


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:59

Dat is inderdaad misschien nog de beste optie. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:18

Heb net even een mailtje gedaan naar het kwpn, ben benieuwd. In principe is t veulen sowieso 75% dressuur gefokt, moeder is helemaal dressuur en de hengst is een zoon van Negro.

Zou in ieder geval wel fijn zijn als t kan! Zodra ik antwoord heb zal ik t hier ook even plaatsen. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:26

Ik begrijp dat ze t geld niet zomaar afschrijven. Ben er alleen wel nieuwsgierig naar, dus daarom even mailtje er uit gedaan.

Verwacht wel dat t moet kunnen, maar nu weet ik t dadelijk zeker. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:09

Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen en uitslagen!

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:52

Ik heb nu een week oud hengst veulentje... Eigenlijk wil ik t chippen zolang mogelijk uitstellen (vind t maar niets met die super dunne halsjes, echt mijn idee hoor t zal vast mee vallen).

Weet iemand zo op welke leeftijd ze normaal komen chippen? En is t mogelijk om t dan uiteindelijk op zo'n maand of 5 te doen?

Nemen ze dan altijd plukje haar af? Ik twijfel heel erg of ik t nu laat testen (met een merrie had ik t sowieso gedaan), aangezien ik denk dat hij qua afstamming niet interessant is voor t kwpn als hengst (Gelderse vader (wel een Negro zoon) uit een Jazz moeder). Nu is dat mijn gedachten, want ik weet t niet...

Nu lijkt t wel al een hele fijne te zijn. Maar is t dan niet waardevoller om hem als 3 jarige gewoon te röntgenen voor de sport? Neem aan dat de genoom selectie voor een dier die niet in de fokkerij komt niet echt interessant is. Heeft t toegevoegde waarde voor de merrie/moeder?

Ik wil (als ie goed genoeg wordt en uiteraard heel blijft) wel in Zweden naar de hengstenkeuring doen. Alleen daar doen ze hier (nog?) niet aan...

Wat zeggen jullie? Wel of niet doen? En heeft t een extra waarde voor mijn merrie? Ergens vind ik t namelijk wel interessant wat zij genetisch (gedeeltelijk) meegeeft, zij zelf is gewoon PROK (dus neem aan voor haar ook niet interessant om te doen toch?).

Dilemma's dilemma's. :')

Voor degene met positief resultaat: gefeliciteerd! *\o/*

Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben is of er merries zijn die (net) niet t PROK predikaat gehaald hebben, maar t wel halen via de genoom selectie.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:53

Mosh schreef:
Eerste 2 onderzoeken voor de jonge merries aangevraagd :) Twijfel nog over de oudere merrie. Ik weet waar zij uiteindelijk geen Prok door heeft gekregen (en dat is al lang geleden), best kans dat ze nu alsnog elite kan worden.

MisterA, jij hebt recent ook oudere merries voor het onderzoek gedaan toch? En met positief resultaat.


Ik zou als ze eerder geen PROK geworden is op foto's het gewoon doen. Zo heel duur vind ik t niet (vergeleken met PROK zelf dan). Elite staat ook mooier voor fok merrie vind ik haha.

Voor mijn merrie getwijfeld om te doen. Puur uit interessse, want ze is PROK. Uiteindelijk besloten niet te doen. Haar veulen had ik als t een merrie was geweest ook zeker gedaan, nu hengst twijfel ik heel erg. Voorlopig in ieder geval niet. Hij gaat, als ie naar de keuring gaat (dus heel blijft en goed ontwikkeld) sowieso in Zweden naar de keuring dan. Verder als 3 jarige maar gewoon op de foto laten zetten denk ik dan maar.

Al stiekem ben ik gewoon wel echt nieuwsgierig. :=

Oh iedereen met positief resultaat gefeliciteerd! *\o/*

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:41

Zo ineens vraag ik me wat af... Verveel me namelijk en was de stamboom van mijn merrie aan t uit pluizen.

Maar kan je ook oc waarde laten bepalen van een oude merrie, die al lange tijd overleden is? Natuurlijk op voorwaarde dat er haar/DNA beschikbaar is, maar vraag me dat zo in eens af. :+

Kan je zo dan dus een keur merrie nog elite krijgen?

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:49

cjb schreef:
Dus als ik het allemaal goed lees. En goed begrijp.

Kan je volgens de oude methode (foto's) een Prok certificaat krijgen als er vooraf ocd's waren verwijdert. En kan de merrie genetisch toch OCD's gevoelig zijn en door vererven.

In de nieuwe methode (DNA) kan je een prok certificaat krijgen. Maar zit de merrie vol OCD. 1 door extern trauma. 2 omdat de betrouwbaarheid nooit 100% is en er alsnog erfelijke OCD in kan zitten.


Ja, in principe wel.

Nu vervallen de foto's uiteindelijk en kan je alleen predikaat krijgen dmv DNA.

Voor de fokkerij is alleen 't erfelijke van belang, dus ocd door trauma niet, maar dat is met foto's niet aan te tonen of uit te sluiten.

Het valt me wel enorm op dat er nu alsnog gigantisch veel merries elite worden, omdat ze nu wel het predikaat halen en PROK niet hadden...


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:41

Ik dacht vanaf 1 april in het jaar dat ze 2 worden. Ik zou zelf ook willen PROKken naast D-OC. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:25

Ja inderdaad, eigenlijk dit jaar laatste jaar, maar is met een jaar verlengd. Daarna "vervalt" het PROK predicaat.


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:46

Hindo2 schreef:
Volgens mij vervalt het prok certificaat niet hoor. Alleen mag het na 2018 niet meer ingezet worden tbv het elite predicaat.
Je kan ook na 2018 gewoon een prok predicaat bij je merrie krijgen


Ik dacht juist andersom, maar kan het fout hebben.

PROK wat een merrie heeft kan trouwens wel gebruikt blijven worden om in te zetten voor Elite, dat heb ik toen het D-OC er net was nagevraagd en PROK blijft gewoon geldig als een merrie die al heeft/had om Elite te worden.

Al is dat wel weer een jaar geleden of iets.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:14

Oh op die manier, zo had ik het er niet uit gehaald. :D
Ik wist ook nog niet beter dan dat PROK helemaal verdween. Vind het wel goed dat het blijft trouwens, wellicht nog beter als merries beide predikaten hebben om Elite te worden. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:18

Cadans M (Sir Donnerhall x Pion) 89
Cupido (Daddy Cool x Jazz) 93
El Capone (UB 40 x OO Seven) 94
Everdale (Lord Leatherdale x Negro) 94
Fairytale (Lord Leatherdale Negro) 91
Grand Galaxy Win (Apache x Jazz) 94
Hometown (Apach x Ferro) 91
Imagine (Chippendale x Jazz) 94
Improver VDT (Apache x Ferro) 94
Maestro (Contango x Joost) 93
Trafalgar (Totilas x Lord Loxley) 95
Zardando (Tango x Gribaldi) 93
Zizi Top (Tango x Ferro) 93


Dit zijn op dit moment KWPN goedgekeurde dressuur hengsten die het D-OC predikaat niet kunnen halen (lagere waarden da 96).

Zitten best wat hengsten bij die veel gebruikt zijn, maar denk dat het nog niet echt doordringt op dit moment. :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:21

Inderdaad en Ferro/Negro

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:40

Oke, misschien een beetje te vroege conclusie, maar Ferro/Negro komt bij 6 van de 13 hengsten voor. Vandaar. :))

Wat wordt gezien als oudere hengst?
Jazz heeft inderdaad 97

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:31

Charmingmood (Winningmood x Contango) heeft anders een D-OC waarde van 105, dus zo zwart wit is het niet.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:45

Factoren van buiten af is nog steeds heel goed mogelijk, niet alleen trauma is een factor van buiten. Maar voeding (verkeerde of te weinig) en te veel of te weinig belasting zijn twee grote factoren voor het ontwikkelen van een ocd, die dus niets met erfelijkheid te maken hebben.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:00

Teletekst schreef:
uapostara schreef:
toch ff een vraag . hier meer mensen met en paard met een goed D-oc en toch een paard met 1 of meerdere ocdś.


Heeft niets met elkaar te maken. Een fout die nogal vaak gemaakt wordt.

D-oc heeft te maken met verervering van je paard , niet om je paard zelf qua rontgenfoto's, dus als het een merrie of hengst is en je gaat ermee fokken. Met 105 zou hij/zij dan lagere kans hebben om OCD dóór te geven aan de kinderen.
Maar met een betrouwbaarheid van 30-40 % is daar natuurlijk weinig aan te rekenen. En dan is die 40% betrouwbaarheid ook nog maar van de 26% die OCD erfelijk is, 74 % (!!!!) is natuurlijke factoren, dus voeding, beweging, etc.
Bijv bij een ruin een D-oc laten doen heeft 0,0 waarde of nut. Heeft het in het geheel niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dus rontgenfoto's bij een paard en het D-OC predicaat heeft niet met elkaar te maken.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens, al zou ik het zelf inderdaad ook niet snel doen (behalve als ik bijvoorbeeld fok met de moeder van de ruin). Maar hoe meer er bekend is van (directe) familie, hoe groter de betrouwbaarheid wordt van bijvoorbeeld de moeder of zussen. Voor de ruin zelf dus inderdaad geen toevoeging, maar voor moeder of zussen of andere directe familieleden kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

Maar D-OC heeft inderdaad niets te maken met hoe het er op de foto uit ziet bij desbetreffende paard (hoge waarde kan net zo goed paard vol OCD zitten en lage waarde maar perfect op de foto).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 bezoekers