Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 09:08

Beste bokkers.
Ik heb al heel lang ee mooie friese hengst op het oog die perfect bij mijn merrie past. Hij heeft de verrichtingen gelopen maar wegens prive redenen moest hij naar huis en mag hij volgend jaar nog een keer naar de verrichtingen. Ik , en iedereen die dat paard kent, zijn er sterk van overtuigd dat het een dekhengst word.

Alleen. Hoe zit dat technisch? De eigenaar heeft mij verteld dat als de hengst goedgekeurd word dat niet op het papier komt te staan van het veulen. Aangezien de dekking plaatsvond vóór de goedkeuring. Dus dan komt het veulen in een bijboek? En hoe zit dat dan met de keuringen? Kan die ster worden? Eerste premie? Kampioen?

Ik hoor graag meer!

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:14

Bij het kwpn wordt er best geregeld gedekt met hengsten die nog naar het verrichtingsonderzoek moeten. Deze kunnen nadat de hengst is goedgekeurd het papier opsturen naar het stamboek en vervolgens krijg je wel een vol papier.
Lijkt mij eerlijk gezegd dat het bij het friezenstamboek hetzelfde zal gaan, je kan morgen het stamboek even bellen en vragen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 12:22

Ik heb gebeld. Veulen komt dan in het bijboek. Dit heeft verder geen gevolgen op keuringen. Veulen kan er in principe kroon en kampioen mee worden

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:55

Kabayo schreef:
Ik heb gebeld. Veulen komt dan in het bijboek. Dit heeft verder geen gevolgen op keuringen. Veulen kan er in principe kroon en kampioen mee worden

inderdaad maar nakomelingen van de merrie zullen niet interessant zijn omdat zij bijboek zijn.
Ik zou je adviseren te wachten tot de hengst goed gekeurd is of anders voor een andere goedgekeurde hengst gaan als je je merrie wilt laten dekken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:01

Ik zou ook wachten tot hij gekeurd is, al is het maar voor het gedoe te vermijden. Jouw merrie was ook pas 2, toch? Of zit ik nu met het verkeerde paard in mijn hoofd, ik dacht haar te herkennen van een ITP topic laatst.
Maar dan heb je dus nog tijd :) Ik weet dat, als mijn hengst zou dekken, de veulens inderdaad ook in een soort bijstamboek zouden komen omdat hij een kruising is, en dat is dan weer niet interessant voor eventuele verkoop.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:55

Een sterke overtuiging is niet hetzelfde als een definitieve goedkeuring, he?
Ik zou gewoon nog even wachten tot de goedkeuring een feit is.
Want als ie toch niet wordt genomen, zit je met een veulen met een stom papier. Is het dan toch dat fel begeerde merrieveulen, heb je er voor de fokkerij helemaal niets aan. Hoe sneu zou dat zijn? Gewoon nog even een jaartje wachten. En als je perse wilt dekken dit seizoen, dan een andere hengst kiezen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:41

Kan mij trouwens weinig schelen qua papier.
Deze hengst past heel goed bij mijn merrie. Ik wil er een veulen van ongeacht of hij nou goedgekeurd is of niet. Veulen blijft ook bij ons

Ja mijn paard is nu 2 en volgend jaar dus 3. En ik ga haar volgend jaar sowieso laten dekken. Daar is niks mis mee ;) ik heb genoeg nare ervaringen met drachtig op latere leeftijd. Ze krijgt nu 1 en misschien over 7 jaar pas een andere.

Ik was al over mijn keuze uit dus reageren hoeft niet meer dames :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:52

Toch zou ik wachten tot hij volgend jaar goedgekeurd wordt. En aangezien je toch volgend jaar voor de dekking gaat kan dat prima toch? Ik neem aan dat de hengstenkeuring vroeg in het jaar is ivm dekseizoen.
Je kan nu wel zeggen; veulen blijft toch hier, maar je weet nooit wat de toekomst brengt namelijk. Voor hetzelfde geld moet je over 3 jaar, om wat voor reden dan ook, het dier noodgedwongen verkopen. Dan is het dier een stuk makkelijker te verkopen als het om een dier met vol papier gaat.

Je zal echt niet de eerste zijn die denkt een veulen voor zichzelf te fokken, maar die uiteindelijk toch verkocht moet worden. En soms is dat niet eens een kwestie van moeten, maar is het een kwestie van domweg totaal geen klik met het dier hebben.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:04

Ik heb 4 veulens gefokt en ik heb ze allemaal nog , daar hoef je je geen zorgen om te maken

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:17

Vanwaar dit topic dan?

Ik zou ook wachten.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:18

Omdat ik toen nog niet op het idee was gekomen om gewoon het stamboek te bellen :')

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:32

Haha blondT ? :=
Grapje natuurlijk he ;)

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Friese hengst. Nog niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:36

Ja :P