Gelders paard voor de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 01:14

Ok ten eerste rij ik nu met een fjord, ten 2e het KWPN wat ik ken of heb gereden is allemaal van kaliber, veel bloed ;)

Maar nu de vraag, word in mijn langzame zoektocht naar een opvolger voor mijn fjord (loopt nu Z1 maar zit aan top van kunnen, zou een Z2 proef kunnen misschien maar dan ga ik hem wel op zijn max belasten en dit wil ik hem niet aandoen) geattendeerd op een fijn uitziende en goed (los) bewegende gelderse.

Nu nog niet onder het zadel wegens de jeugige leeftijd maar toont los een mooi actief achterbeen en een fijne ruime gang.

Maar wat kan ik in het algemeen verwachten van een gelder? Kwa karakter, werkwilligheid, gezondheid etc? Hoe verhoud zich een gelderse zich tot een dressuur gefokte? (Aangezien ik toch uiteindelijk weer op dit niveau wil meedraaien en hopelijk ooit richt ZZ en heel heel misschien die slipjas ;) )

Ik ben in dit type echt een ontzettende leek haha, ook wel eens leuk om een hele nieuwe wereld te ontdekken!

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 04:26

Een gelderse is niet veel minder dan een KWPN, enkel dat ze 'gefokt' zijn op een nuchter karakter en allrounder. Ze hebben vaak wat meer bot.

Ik reed met mijn zeer onvoordelig gebouwde, niet heel fijn bewegende in het Z2. Zelfs enkel met de pony M gereden en paard volledig groen. Met 7 jaar had ze der punten in het Z2 al binnen. Dat paard had zo'n geweldig karakter, als ik ooit een paard vind die de helft daar van heeft, maar mede dat karakter liet haar het heel goed doen in de sport. Maar ik ken genoeg gelderse die onder de juiste ruiter makkelijk het ZZ moeten kunnen. Maar over het algemeen komen gelderse wat vaker bij recreatieve ruiters (ook door karakter/imago) en dat maakt dat je ze minder vaak hoog in de sport ziet.

De gelderse die ik ken zijn wel vaak wat minder goed op de benen. Maar ik neem aan dat je hem goed laat keuren? :)

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:43

In het topic 'nieuw paard kopen' zitten een aantal fanatiekelingen, eentje heeft zelfs een tijd een GGK dekhengst gehad. Henkie van Adelinde is ook een Gelderse.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:51

Vroeger was de Gelderse een Allround braaf dier, geschikt voor de manegeruiter.

Tegenwoordig is er een soort van tweedeling. Er zijn Gelderse die meer gefokt worden voor het aangespannen werk en Gelderse die meer voor de dressuur (springen blijft een beetje het ondergeschoven kindje in deze richting) gefokt worden.
Er zijn behoorlijk wat Gelderse paarden die subtop en GP lopen/gelopen hebben.

Kijk goed naar het individuele dier of die de eigenschappen heeft om het zwaardere werk aan te kunnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:53

Een Gelderse is niets meer of minder dan een KWPNer. Er gelden dezelfde gezondheidseisen.

Qua exterieur zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Zoals hier boven gezegd wordt wat meer bot en massa. Het front staat er nog net wat meer op en ze hebben op papier een wat meer horizontale romprichtig.(in de praktijk zie ik dat verschil niet echt terug.)
Minder goed op de benen herken ik niet. Ja tuurlijk, die zijn er maar die zie je bij alle fokrichtingen.

In beweging heeft een dressuurpaard net wat meer souplesse. En een dressuur gefokt paard zal vaker extremer(ruimer) bewegen.

Karakter is wat meer vergevingsgezind en iets koeler in de kop.

Voor de gemiddelde amateur wedstrijdruiter kan een Gelders Paard een prima alternatief zijn. Kijk wel een beetje in de moderne richting voor wat jij wil.

We hebben een paar jaar terug eens gekeken naar dressuurpaard gefokte paarden versus Gelders gefokte paarden in de subtopdressuur en qua percentage liepen er meer Gelderse in die rubrieken dan dressuurpaard gefokte(In absolute zin uiteraard niet want er zijn veel meer dressuurpaarden)
Ze komen dus prima mee in de dressuur.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:00

Ik zie dat je er al een op het oog hebt. PB de afstamming maar even als je wil. Wellicht dat ik je iets er over kan vertellen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:05

Ik heb hoog in het bloed staande KWPNers gehad. (zie onderschrift)
Toevallig waren beide qua bouw vrij robuust en mooi stevig beenwerk. De merrie was ook echt heet en ril, de ruin was veel stabieler in gedrag, dominant maar echt geen gekkenhuis.
Nu Uni is overleden zie ik tussen de Gelderse types veel meer in mijn smaak dan het reguliere KWPN. Ik hou gewoon van wat meer body, ik zou zelfs naar een Groninger kunnen uitwijken denk ik :Y)
Dat zie ik nu veel meer in de Gelderse en Groningse (als je ze kan vinden) hoek.
KWPN dressuur is inderdaad vaak net wat flexibeler en extremer in de beweging, maar dat wil niet zeggen dat je het als ruiter er uit kan rijden. Veel ruiters overschatten zichzelf en nemen een hete die ze niet eens echt kunnen handelen.
Ik heb zelf ook liever een die iets minder bovenklasse qua beweging is, maar wel de wil en het karakter heeft om voor je te willen werken :j Heeft het paard beide dan zit je helemaal goed, maar bij de gewone kwpn schiet de prijs dan ook wel erg omhoog :)

Daarbij kan elk gezond paard de basis dressuur uit rijden, welk ras het ook is... als er maar een ruiter op zit die weet wat hij doet. Je ziet genoeg tuigers, hafjes, dravers, friezen e.d. in het Z rondrijden en die doen het prima.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 09:02

c_alsemgeest schreef:
Ik heb hoog in het bloed staande KWPNers gehad. (zie onderschrift)
Toevallig waren beide qua bouw vrij robuust en mooi stevig beenwerk. De merrie was ook echt heet en ril, de ruin was veel stabieler in gedrag, dominant maar echt geen gekkenhuis.
Nu Uni is overleden zie ik tussen de Gelderse types veel meer in mijn smaak dan het reguliere KWPN. Ik hou gewoon van wat meer body, ik zou zelfs naar een Groninger kunnen uitwijken denk ik :Y)
Dat zie ik nu veel meer in de Gelderse en Groningse (als je ze kan vinden) hoek.
KWPN dressuur is inderdaad vaak net wat flexibeler en extremer in de beweging, maar dat wil niet zeggen dat je het als ruiter er uit kan rijden. Veel ruiters overschatten zichzelf en nemen een hete die ze niet eens echt kunnen handelen.
Ik heb zelf ook liever een die iets minder bovenklasse qua beweging is, maar wel de wil en het karakter heeft om voor je te willen werken :j Heeft het paard beide dan zit je helemaal goed, maar bij de gewone kwpn schiet de prijs dan ook wel erg omhoog :)

Daarbij kan elk gezond paard de basis dressuur uit rijden, welk ras het ook is... als er maar een ruiter op zit die weet wat hij doet. Je ziet genoeg tuigers, hafjes, dravers, friezen e.d. in het Z rondrijden en die doen het prima.



Dat je met elk gezond dier Z kan rijden heb ik ondertussen wel bewezen met mijn fjord die dus nu Z1 loopt, máár het komt wel echt uit zijn tenen.
Hij is hier op dit niveau door karakter, niet omdat het hem van nature makkelijk afgaat.

Dat is dus de reden dat ik wil weten welke verwachting/inschatting ik ongeveer mag kan maken.

Dat ze wat grover zijn zie ik enkel als een grote plus haha, ik wil helemaal geen iel smal beest

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 09:11

Dank verder iedereen voor de reactie, dat imago van een sullige manege bok hebben ze dus stiekem ook een beetje in mijn hoofd. En tuurlijk ken ik bv Henkie wel maar dat is ook gelijk de enige gelderse die ik "ken" op dat niveau (en natuurlijk scheelt het ook dat adelinde erop zit, elke andere niets zeggende ruiter erop en paard had lang niet zo veel media aandacht gekregen)

Maar ben blij dat ze toch over het algemeen de werkwillige drive hebben maar iets minder gestoord over het algemeen als een bloedkikker, athans dat gevoel krijg ik steeds meer als ik alle verhalen zo lees hier op bokt en daarbuiten.

@ Jester_ uiteraard zal paard gekeurd worden, 2.5 dus mooie leeftijd om ook op de foto te gaan!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:19

Is zo eigenlijk niets van te zeggen..hangt geheel van het individuele paard af en ras/ fokrichting is dan van minder belang.

Er zijn genoeg geldersen die GP dressuur lopen of hebben gelopen, denk aan de hengsten Upperville, Zethar en de merries Tyara en wat langer geleden Mariena en zo zijn er nog wel meer.

Als ik het zo lees wil jij graag een paard voor het hogere dressuur werk die niet al te bloederig is. Dat kan heel goed een gelderse zijn, maar is echt wel afhankelijk van de bouw, bewegingen en karakter van het individuele paard.
Karakter is nu nog niet veel van te zeggen omdat het dier groen is, qua gezondheid moet je ieder paard gewoon goed laten keuren.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:43

Ik wil nooit meer anders als gelders :Y)
Mijne zot is lekker nuchter en braaf.
Toch heeft hij ook genoeg pit en niet iedereen kan er zómaar op weg rijden.
Ik en bloederig is geen match maar dit is ideaal :D
Hij is ook verre van sullig 8)7
De mijne heeft een chronisch bemerking maar dat is later door toedoen van de vorige eigenaar ontstaan.
Hij is verder gewoon netjes en gezond :)

Overigens kan hij ook heel leuk dressuur lopen als hij aan het werk gezet word maar ik ben daar niet mee bezig. Hij pikt de boel snel op.
Maar hij vind ook echt alles leuk waar ik ook enthousiast van word :')
Nee ik wil niet meer anders

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:50

Nastaja je vergeet de hengsten Alexandro P en zijn vader Koss. Vitens is ook een gelderse hengst die het goed doet/deed in de sport.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:53

Heb vrienden met een Gelder, maar uche, dat is pittige dame die heel losvoetig is onder het zadel, maar ook best wel tikje durft te geven als het haar uitkomt en best fijn paard, maar niet het ouderwetse doet alles wel type. Overigens verder heel leuk paard, maar ik hoef d'r niet, niet geschikt voor mij als ik over de weg moet gaan tsjoeketsjoeken naar de rijbak, was ik al 100 x verongelukt.
Ken er ook die wel heel allround zijn en super braaf met voldoende pit.

Zou wel degelijk het bloed in de gaten houden dat er achter zit en uiteraard het individuele karakter (maar ja, dat is bij de Fjorden niet anders)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:01

Kijk ook eens over de grens naar duitse paarden. Heb een paar dieren waaronder eentje van Fidertanz gehad, machtig dier, zz zwaar en zo braaf als een hondje, wist niet eens wat bokken was. En ik hoor veel mensen over het fijne karakter van vivaldi als ik het goed heb. Maar neem een ruin, dan heb je de eerste slag al gewonnen.

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:01

Ik heb een half Gelderse (Zürich x Elegant). Heerlijk karakter, erg braaf. Ze is heel leergierig en leert ook echt snel, ze wil ook heel graag voor je werken en blijft altijd gaan. Die van mij is een echte allrounder, niks is te gek voor haar.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:03

Petraaken, Ik heb geen namen genoemd :D

Maar klopt die Vitens heeft het onder Liseon Kamper goed gedaan. Liseon Kamper vond het destijds erg jammer niet verder te kunnen gaan met Vitens. De eigenaar had geen geld om langer een dure amazone in te zetten. Maar zij had echt het gevoel da er veel meer inzat voor die hengst.

Alexandro doet het inderdaad goed. Koss heeft het goed gedaan. Ook in de sringring.

Saron heeft het en in de dressuurring en de springring goed gedaan.

En Danser, Floris, Edmundo en Henkie zijn nog maar net onderweg.

Vergeet er vast nog een paar.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:07

Rubus liep zz zwaar

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:11

Parcival liep toch ook in het zz?

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:01

Ik heb zelf ervaring met een halve gelder. De lieverd is al jaren dood, maar is het werkwilligste paard waar ik ooit op heb gereden. Heel braaf en deed altijd zijn best. Had voor ik hem reed in de Z gelopen. Ik heb met hem naast dressuur ook nog kunnen springen, crossen maar ook met een los teugeltje buiten kunnen rijden. Mocht het ooit zover komen dat er een paard komt dan wordt het een Gelderse en dan met name vanwege het eerlijke karakter en de werkwilligheid.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:11

Denk dat het meeste wel gezegd is idd. Zeker ook als het gaat om beweging. De mijne komt uit de stam van Saron en Casaron, waar nog meer internationale paarden uit komen. Qua beweging geen benenzwieper maar dat zijn vader en oom ook niet. En toch lopen die op Z+ niveau in springen en dressuur.

Verder was voor mij het fundament belangrijk (dat van die been gebreken heb ik nooit eerder gehoord). Met de tweedimensionale huidige dressuurpaarden heb ik niks om vele redenen.

En het karakter is gewoon echt fijn. Ben benieuwd wat je op het oog hebt!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:51

Liselot schreef:
Parcival liep toch ook in het zz?



Parcival heeft het zelfs tot Prix St George of Intermediaire I gelopen.

Rubus is zelfs goedgekeurd op grond van zijn prestaties.(ZZ licht dacht ik inderdaad) Edit, ik zie boven ZZ zwaar

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Re: Gelders paard voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:23

Ik heb een gelderse merrie (zit ook wel wat tuigersbloed achter)
Maar ik vind het een heel fijn paard dat zeker op dressuurniveau goed mee kan doen we gaan komend weekend de overstap maken naar de Z2 en heb niet het idee dat het daar gaat stoppen..

Ik denk wel dat het per paard verschillend is wat ze kunnen.. (maar dat heeft niet perse met het gelderse paard te maken maar dat heeft elk ras)

ik denk dat het gelderse paard zich op dit moment goed bewijst in sport en ik zou na dit paard zeker weer een gelderse willen !