KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:50

Coloured schreef:
Ik denk dat de moeilijkheid begint met het definiëren van wat nu precies een gelders paard is en wat niet.
Daarom is het denk ik zinvol om met elkaar te komen tot een aantal meetbare! punten die een paard een gelders paard maken.
Dat kan inderdaad de bloedvoering zijn: ik ben voor het terugkomen van de bloedeis. Het idee wat GJ noemt over een echt gelders en partbred ben ik wel een voorstander van. Zo krijgt uiteindelijk het "echte gelderse paard" de eer die het toekomt.
We willen een paard met formaat, dus ga die pijp- en borstomvang meten en hang daar een eis aan vast.
We willen een veelzijdig paard dus vind ik bij de hengstenselectie een terreinproef erbij een goed plan. Dat hoeft niet allemaal in één keer.
De merries op de keuring zouden allemaal wat sprongen moeten laten zien. We hebben het toch over gelderse dus veelzijdige merries? Daar hoort eenvoudig wat hindernissen springen gewoon bij in mijn optiek.
We willen een meewerkend paard dat min of meer onverschrokken is dus een karaktertest op dit vlak zou echt een toevoeging zijn. Hoe daaraan uitvoering te geven is een tweede, maar je zou bijvoorbeeld kunnen testen of een hengst alleen het erf af wil. ;) (hoeveel daar niet mee afgetobd wordt door heel veel mensen.) En hoe reageert een paard op bepaalde situaties? Is het paniek en wegrennen of even "schrikken" en er vervolgens moedig op aflopen om het nuchter te gaan bekijken.
Voor wat betreft de bloedspreiding zou ik het niet zoeken in bloed uit de dressuurrichting. Dat is per definitie geen veelzijdig bloed en ook het bijbehorende karakter is binnen de gelderse populatie niet gewenst. Zoek als gelderse afdeling naar goede alternatieven die ook gedragen wordt door de leden en beloon de fokkers die gebruik maken van deze hengsten.

Daarnaast wil ik delen dat ik het niet kan begrijpen dat er zoveel mensen zijn die het er niet mee eens zijn met hoe het momenteel gaat met de gelderse richting maar dat "het toch gewoon gebeurt". Ik begrijp daar werkelijk niks van. Zijn we met z'n allen als gelderse leden dan te soft? Of wordt er gewoon niet naar de leden geluisterd? Ik vind het nogal wat dat er gewoon een DP x DP hengst goedgekeurd wordt op de hengstenkeuring. Dat moeten we allemaal maar normaal vinden? We hebben het toch over een GP hengstenkeuring? Behoeft zoiets geen instemming van de leden?! Als je er goed over na denkt, gaat het toch helemaal nergens over. Enige uitleg hieromtrent zou dan wel zeer wenselijk zijn al vind ik gewoon dat je voor dit soort uitspattingen eerst je achterban moet raadplegen alvorens zo'n beslissing te maken.
Verder hoop ik dat het gelderse paard dat in mijn jeugdjaren rijkelijk vertegenwoordigd was en met vreugde door een ieder werd gebruikt, NIET verloren gaat. Ik vrees als de afdeling Gelders Paard zo door gaat, dit niet goed gaat komen..

Helemaal eens!

https://www.facebook.com/Primera-Stable ... 893701585/
Primera: Witmar alazan x Bazuin x Rex H
Zamara keur+ sport dressuur: Koss x Zep x Uriant M2+17 Z1+0
Dolly: Gekke knuffel shet!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:34

Coloured schreef:
GJ9 schreef:
Interessante post Coloured.
Ik ben het helemaal met je eens dat het moeilijk is om te definieren wat een Gelders paard is. 1. Omdat het nogal subjectief/relatief is, en 2. Omdat het Gelders paard veel speerpunten in de fokkerij heeft, wat doe je bijv. met een paard dat een mooi front heeft, blij optreden, Gelderse opdruk, veelzijdig inzetbaar, braaf karakter, maar mist net wat bot? Valt dan dat paard net buiten de boot terwijl het qua afstamming Gelders is en iets kan toevoegen aan het voortbestaan? Ik noem maar wat. Dus of je er eisen aan moet hangen.. ik weet het niet.

Je zou kunnen afspreken dat een gelders paard wil het echt een gelders paard zijn tenminste aan 4 van de 5 (ik noem maar een aantal) criteria/speerpunten moet voldoen. Of iets dergelijks.

Dan voorkom je in ieder geval de excessen van de laatste tijd.

En daarbij kun je dan ook afspreken welk criterium je het zwaarst laat wegen als er op een bepaald vlak wat mist. Bijvoorbeeld dan de bloedvoering want dan is de kans het kleinst dat het gewenste criterium/speerpunt eruit gefokt wordt omdat dit in die oude gelderse bloedlijnen al jarenlang verankerd is.

Ja idd, maar dan moet het nageleefd gaan worden, want blijkbaar zijn er speerpunten op papier gezet waar volledig aan voorbij gegaan is tijdens de laatste hk. Of misschien denkt de jury ernaar gekeurd te hebben en zijn die speerpunten behoorlijk flexibel.

Hier ook een enorme liefhebber en ik zie het grote probleem. Ook ik vind dat er voorbij gegaan wordt aan een duidelijk Gelders type. Tegelijkertijd bedenk ik mijzelf ook vaak genoeg, wat is het Gelderse type? Voor mezelf heb ik het wel duidelijk, maar dat hebben andere fokkers ook en ik kan het dan weer niet eens zijn met hun type. Ik begrijp dat de een meer van het mennen is en graag een iets tuigtypischer paard ziet en de ander rijdt graag dressuur en heeft liever iets meer een dressuurtype. Aan de ene kant denk ik oké prima. Aan de andere kant denk ik, nee dat is een no go en een dooddoener. Voor die mensen hebben we ook gewoon tuig en dressuurpaarden. Het Gelderse moet allround en herkenbaar blijven. Ik denk dat een bloedeis een goed idee is. Wel ben ik dan ook weer bang voor versmalling van de genen. Want wat als ik voor mijn koss merrie geen geschikte hengst kan vinden, en een uitstapje doe naar ander bloed, dan valt dat veulen buiten de bloedeis ookal wil ik daar weer Gelders mee fokken. Die kan dan niet Gelders geregistreerd worden. Een partbred register is dan een goed idee of men moet die paarden gewoon bij de rijpaarden registreren en als ze Gelders terug dekken kan die weer Gelders ingeschreven worden. Ik denk dat dat de beste optie is. Het partbred verhaal kan misschien ook een wat negatieve lading hebben voor de afzetmarkt en het zou voor de rijpaardenfokkerij helemaal niet gek zijn om onze halve Geldersen in hun richting gekeurd te hebben. Kan voor het gehele kwpn misschien ook wat bloedspreiding En verbetering van de rijpaardtypes en karakter opleveren.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:03

Gem schreef:
keat schreef:
Ik begrijp dat de een meer van het mennen is en graag een iets tuigtypischer paard ziet en de ander rijdt graag dressuur en heeft liever iets meer een dressuurtype. Aan de ene kant denk ik oké prima. Aan de andere kant denk ik, nee dat is een no go en een dooddoener. Voor die mensen hebben we ook gewoon tuig en dressuurpaarden. Het Gelderse moet allround en herkenbaar blijven.

Even voor de duidelijkheid (hoewel een tikje offtopic): bij een Gelders menpaard denk ik niet per definitie aan een tuigpaard of tuigtypischer paard. Voor mij heeft een goed menpaard wel een snel, "elektrisch" achterbeen (dus de grond "aantikkend" / afzettend en meteen weer naar voren weg, geen been wat je onder de koets vandaan moet trekken), een licht verheven draf en een behoorlijk front. Dit kan dus ook prima een dressuur-typischer (Gelders) gefokt paard zijn.

Precies! Zo denk ik ook!
Dat is juist mijn punt. Toch heb ik vorig jaar op de keuring een aantal merries gezien die ik echt behoorlijk tuigtypisch vond, en ook qua bloed was het veel tuigpaard. Deze werden zelfs door de jury zeer goed ontvangen. Daartegenover stond weer een charmeur merrie op kop. Als je er dan wat van zegt dat krijg je te horen; ach voor ieders wens is er een type. De een is meer van de dressuur en de ander van het mennen... dooddoener.
Ik vind dat een Gelders paard een paard moet zijn die je bij wijze van in een marathonvorm op een dag een dressuurproef moet kunnen rijden, daarna een parcours moet kunnen springen om vervolgens ook leuk een rondje behendigheid of wat dan ook voor de wagen te kunnen doen.

keat

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:06

Ow en ik vind het idee van een terreinproef of wat dan ook om zo veelzijdig mogelijk en op karakter te testen een goed idee, maar alleen als dat in combinatie blijft gaan met een duidelijk Gelders type en beweging. Ik bedoel, een mooie volbloed met top karakter loopt ook zn eventingwedstrijd. Dat hoeft niks Gelders te zijn. Dat type en die beweging blijft gewoon erg belangrijk en daarbij is de veelzijdigheid juist iets waarin we ons met de geldersen kunnen onderscheiden van de rest

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:40

Dees schreef:
linky schreef:
Misschien moet je als doel absolute tópsport laten vallen, maar sport zeker niet! Iedereen wil toch wel een paard waar je wat mee kunt, in welke tak van paardensport dan ook?

Zolang iedereen onder "sport" verstaat "startkaart KNHS" kun je het beter vergeten. GP fok je voor de recreant die zijn paarden gebruikt voor rijderij en mennerij maar niet perse om mee van start te gaan op een wedstrijd. Zij die écht voor sport gaan, kopen geen GP. Die hebben ze wellicht bij toeval op stal, maar voor de sport koop je gericht een RP-type in de discipline van voorkeur.
Fok ook niet voor de veelzijdig georiënteerde wedstrijdruiter - die groep is klein en wordt per jaar kleiner. In tegenstelling tot die gebruikers voor rijderij en mennerij, die groep groeit en heeft juist wel interesse in een GP-type.

GJ9 schreef:
Hekkert fokt al jaren voor 'de vrouw van 30/40 met een baan en kinderen'

Wijs. En als ik me goed herinner, heeft Hekkert ook niet veel moeite om voor netjes geld de veulens te kunnen verkopen.

Toch lees ik dit bericht zoals het er staat en ik ben het er echt niet mee eens.
Ik heb Zamara ook voor de sport gekocht en daaronder versta ik dus idd die startkaart en minimaal het Z2 behalen. Ik heb haar gekocht omdat zij lekker veelzijdig is en ik dat ook ben. Wij mogen nu Z1 starten en ik wil haar binnenkort in het springen gaan starten. Met een dressuur gefokt paard had ik dus niet aan mijn sportdoel kunnen komen waarschijnlijk. Zo denk ik dat er veel meer mensen om ons heen zijn. Die willen zeker wel de ring in, maar zijn liefhebber van dit type paard en willen misschien meer dan alleen maar dressuur rijden.
En sizzle, kijk om je heen. Hoeveel wedstrijdruiters rijden er nu daadwerkelijk boven de Z2? Daar dunt de kudde toch wel uit. Zijn al die mensen daaronder, die keihard voor hun proeven trainen, dan allemaal geen sporters? Ja ze zijn recreanten, maar dat ben je zolang je er je werk niet van maakt denk ik. Het is onze hobby. Ik ken mensen die voor hun boterham rijden, maar ook niet boven de M of Z uitkomen, omdat de paarden voor de handel zijn.

Ik vind het ook nog steeds heel bijzonder dat wij als liefhebbers toch allemaal de neuzen dezelfde richting op hebben staan, maar dat het nog steeds af en toe haaks staat op de uitvoering van het kwpn.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:16

Sizzle schreef:
Keat, die mensen zijn dan wel sporters :D
Echter, voor een gezond paard is L/M/Z niet moeilijker dan een lange rit door de duinen :P
Dat hoef je dus niet als fokdoel te stellen. Als je fokdoel een correct gezond en werkwillig paard is dan heeft dat paard bijna altijd vanzelf ruim capaciteit over tov zijn ruiter, ook tot lichte tour.

Eens en oneens haha. Een stevige buitenrit kan idd soms een zwaardere training zijn dan een dressuurtraining. Het vergt beiden veel uithoudingsvermogen. Ik denk alleen niet dat elk paard even makkelijk een mooie Z proef weg zet. Natuurlijk kan je met bloed zweet en tranen een paar punten bij elkaar proberen te schrapen, maar ik heb het over succesvol Z starten met potentie voor meer. Ik begrijp wel wat je bedoeld.

Het fokdoel moet zeker niet de topsport zijn! Mijn visie is een duidelijk herkenbaar Gelders paard met dito beweging, maar die wel veelzijdig bruikbaar in de wedstrijdsport ingezet kan worden. Men wil toch ook lekker sporten. Daarnaast moet het karakter goed zijn en moeten ze ook heerlijk braaf mee naar het strand kunnen.
Ik denk idd wel dat de afzetmarkt liefhebbers zijn, maar imo ook mensen die met een imponerend paard in de ring willen verschijnen en die lekker veelzijdig bezig willen zijn.

Ik denk ook dat er buiten de landsgrenzen moeten gaan kijken. Idd misschien bij de oosterburen, maar het is een hele zoektocht. Binnen het kwpn zou ook nog kunnen, maar ik zou het mooi vinden als er ook eens een paar mooie springhengsten met wat klassiek bloed gebruikt worden. Het AES of de groningers hebben idd misschien ook nog het eea? Het is niet gemakkelijk. Ik ben afgelopen jaar het hele jaar aan het zoeken geweest naar een hengst voor mijn Witmar Alazan x Bazuin merrie om haar dit jaar mee te dekken. De ene keer kwam ik kennis te kort in Duitse bloedlijnen en als ik het helemaal nagezocht had bleek het boven mijn budget. Uiteindelijk kwam ik voor haar uit bij Il Divo. Dit gelet op bloedspreiding, maar toch de mooie Gelderse moederlijn erachter die terug gaat op de lady reveil van wittenstein stam. De hengst doet luxe aan, maar zit correct in elkaar met goed bewegen en op papier ook heel veelzijdig gefokt. Mijn merrie drukt zich erg door, dus ik geloof dat het geen schade zou brengen om wat meer bloed erin te brengen. Verder dan dit kwam ik niet. Het zal idd een hele kluif zijn om type, beweging, karakter en veelzijdigheid te behouden+ bloedspreiding.

Iets minder bloedspreiding, maar wel erg interessant: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/687120

Chey, ik denk ook dat fokkers allang hun eigen visie volgen. Beleid kan alleen een hele boel kapot maken. Kijk maar naar de keuringsresultaten en mensen met hart voor het Gelders paard die afhaken. Als het steeds een teleurstelling en frustratie is dan gaat de lol er snel af.

Hier twee verschillende Gelderse types. De bovenste alweer 20 jaar oud op de foto. Ik ben weg van beiden types, de een wat klassieker dan de ander, maar imo echte Gelderse paarden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:54

Cheytjuh schreef:
keat schreef:
Chey, ik denk ook dat fokkers allang hun eigen visie volgen. Beleid kan alleen een hele boel kapot maken. Kijk maar naar de keuringsresultaten en mensen met hart voor het Gelders paard die afhaken. Als het steeds een teleurstelling en frustratie is dan gaat de lol er snel vanaf

Beleid maakt alleen kapot wanneer de mensen zich ook daadwerkelijk wat aantrekken van een eventuele niet zo positieve beoordeling.

Als ik kijk naar mezelf lopen onze paarden ook nooit bovenaan op de keuring, dus volgens het beleid. Dat heeft mij daadwerkelijk nog nooit in zoverre gefrustreerd dat ik mijn paard er minder om ging waarderen of dat de lol er vanaf ging. Terwijl ik net zo goed fok voor verkoop en een bepaalde markt :)

Verder denk ik dat we ons zeker niet maar op 1 afzetmarkt moeten richten maar op allemaal :) en juist daar zijn verschillende visies voor nodig denk ik ;)

Ja, maar er zijn altijd mensen die wel beïnvloed worden door het beleid van het kwpn. Men wil nu eenmaal zijn paarden ook verkopen en als ze met een bepaald fokproduct eerder bovenaan op de keuring lopen, dan zullen er mensen zijn die daar toch naar gaan fokken en meer geld vangen. Dan is er ook altijd nog zoiets als de afzetmarkt, dus daar valt ook wat van te zeggen. Of men zich nu wel of niet wat aan trekt van het beleid, als dat beleid goed zou zijn dan zou juist diegene met dat rijpaard met een zure appel naar huis gaan en de juiste paarden worden juist gekeurd.

Ik trek me persoonlijk niks van aan in de zin van dat het mij beïnvloed in mijn fokkerij. Het stoort me wel dat het beleid van een stamboek toch vormend is en uiteindelijk de hengsten keurt en dus een beetje de weg bepaald waar het naartoe gaat. Dat er mensen zijn die het proberen met een charmeur x jetset bij de geldersen snap ik, maar het is dan aan het kwpn om te bepalen of het in onze fokrichting past. Helaas vinden zij wel. Ik persoonlijk denk dat het een mooi rijpaard is. Zo drukken zij dus wel de stempel op onze richting.
Daar moet ik natuurlijk wel aan toevoegen dat ze het goed gedaan hebben met een Imposant en Casaron.

Hoe denk je dat er verschillende visies nodig zijn voor verschillende afzetmarkten? Gaat dat verschil maken in types? Mij lijkt dat het juiste Gelderse type voor elk hier eerder genoemde afzetmarkt geschikt is.

Sophie, klopt. Ik denk ook dat de mensen steeds minder allround rijden. Dat merk ik ook op de vereniging en onze vereniging probeerd dat wel te stimuleren.
Toch zijn er nog steeds die wel heel allround zijn in mijn omgeving. Die starten dressuur, doen graag mee in de springles en starten rustig nu in het B, gaan naar het bos en strand en doen eens aan een sgw training. Vriendin van me zoekt nu ook zo'n paard. Wil dressuren, springen en mennen. Moeder heeft een Fries, maar dat is het toch net niet in de springring. Wil nu ook gaan kijken naar een Gelderse.
Ik denk zelf dat er ook echt wel een markt kan zitten in de sgw.
Daar heb je een paard voor nodig die koel in de kop Is, graag werkt en gretig is en sterk is met een goed uithoudingsvermogen. Ze moeten goed een parcours kunnen springen, maar veel gaan er ook nat op de dressuur. Als je een mooi imposant paard hebt dat ook nog eens niet misstaat in de dressuurring dan kun je daar mooi punten op pakken. Zo heb ik al vaak van sgwers te horen gekregen dat Zamara een goede ervoor zou zijn. Imposant in de ring, kan aardig sprongetje maken, mega sterk en onuitputtelijk uithoudingsvermogen. Of dat we de crosshindernissen durven te gaan trotseren zal ook meer aan mij gaan liggen haha.
Natuurlijk is het Gelderse paard niet het enige paard wat hier geschikt voor kan zijn, maar ze zijn het wel.

Sizzle, dat zou het gp kunnen zijn of is het al, toch? Zo beschrijf ik mijn paarden wel altijd eigenlijk als mensen vragen watvoor paard mn pasrd is en of mn Gelderse paard dan dressuur of springen gefokt is. Ze lijken het altijd nog raar te vinden dat je beiden ermee kan doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie