KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:14

Ik denk dat de moeilijkheid begint met het definiëren van wat nu precies een gelders paard is en wat niet.
Daarom is het denk ik zinvol om met elkaar te komen tot een aantal meetbare! punten die een paard een gelders paard maken.
Dat kan inderdaad de bloedvoering zijn: ik ben voor het terugkomen van de bloedeis. Het idee wat GJ noemt over een echt gelders en partbred ben ik wel een voorstander van. Zo krijgt uiteindelijk het "echte gelderse paard" de eer die het toekomt.
We willen een paard met formaat, dus ga die pijp- en borstomvang meten en hang daar een eis aan vast.
We willen een veelzijdig paard dus vind ik bij de hengstenselectie een terreinproef erbij een goed plan. Dat hoeft niet allemaal in één keer.
De merries op de keuring zouden allemaal wat sprongen moeten laten zien. We hebben het toch over gelderse dus veelzijdige merries? Daar hoort eenvoudig wat hindernissen springen gewoon bij in mijn optiek.
We willen een meewerkend paard dat min of meer onverschrokken is dus een karaktertest op dit vlak zou echt een toevoeging zijn. Hoe daaraan uitvoering te geven is een tweede, maar je zou bijvoorbeeld kunnen testen of een hengst alleen het erf af wil. ;) (hoeveel daar niet mee afgetobd wordt door heel veel mensen.) En hoe reageert een paard op bepaalde situaties? Is het paniek en wegrennen of even "schrikken" en er vervolgens moedig op aflopen om het nuchter te gaan bekijken.
Voor wat betreft de bloedspreiding zou ik het niet zoeken in bloed uit de dressuurrichting. Dat is per definitie geen veelzijdig bloed en ook het bijbehorende karakter is binnen de gelderse populatie niet gewenst. Zoek als gelderse afdeling naar goede alternatieven die ook gedragen wordt door de leden en beloon de fokkers die gebruik maken van deze hengsten.

Daarnaast wil ik delen dat ik het niet kan begrijpen dat er zoveel mensen zijn die het er niet mee eens zijn met hoe het momenteel gaat met de gelderse richting maar dat "het toch gewoon gebeurt". Ik begrijp daar werkelijk niks van. Zijn we met z'n allen als gelderse leden dan te soft? Of wordt er gewoon niet naar de leden geluisterd? Ik vind het nogal wat dat er gewoon een DP x DP hengst goedgekeurd wordt op de hengstenkeuring. Dat moeten we allemaal maar normaal vinden? We hebben het toch over een GP hengstenkeuring? Behoeft zoiets geen instemming van de leden?! Als je er goed over na denkt, gaat het toch helemaal nergens over. Enige uitleg hieromtrent zou dan wel zeer wenselijk zijn al vind ik gewoon dat je voor dit soort uitspattingen eerst je achterban moet raadplegen alvorens zo'n beslissing te maken.
Verder hoop ik dat het gelderse paard dat in mijn jeugdjaren rijkelijk vertegenwoordigd was en met vreugde door een ieder werd gebruikt, NIET verloren gaat. Ik vrees als de afdeling Gelders Paard zo door gaat, dit niet goed gaat komen..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:42

GJ9 schreef:
Interessante post Coloured.
Ik ben het helemaal met je eens dat het moeilijk is om te definieren wat een Gelders paard is. 1. Omdat het nogal subjectief/relatief is, en 2. Omdat het Gelders paard veel speerpunten in de fokkerij heeft, wat doe je bijv. met een paard dat een mooi front heeft, blij optreden, Gelderse opdruk, veelzijdig inzetbaar, braaf karakter, maar mist net wat bot? Valt dan dat paard net buiten de boot terwijl het qua afstamming Gelders is en iets kan toevoegen aan het voortbestaan? Ik noem maar wat. Dus of je er eisen aan moet hangen.. ik weet het niet.

Je zou kunnen afspreken dat een gelders paard wil het echt een gelders paard zijn tenminste aan 4 van de 5 (ik noem maar een aantal) criteria/speerpunten moet voldoen. Of iets dergelijks.

Dan voorkom je in ieder geval de excessen van de laatste tijd.

En daarbij kun je dan ook afspreken welk criterium je het zwaarst laat wegen als er op een bepaald vlak wat mist. Bijvoorbeeld dan de bloedvoering want dan is de kans het kleinst dat het gewenste criterium/speerpunt eruit gefokt wordt omdat dit in die oude gelderse bloedlijnen al jarenlang verankerd is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:38

janne19 schreef:
Gem schreef:

Dat dus.
Janne is vast niet thuis in de samengestelde mensport, waar een kloppend exterieur, beweging, kracht, uithoudingsvermogen, karakter en een groot hart heel belangrijk zijn. Niet voor niets dat er nog steeds veel Gelders bloed in de topspannen loopt.

Geef me eens een percentage dan
En dan exclusief de tuigers

Dan mag je eerst wel weer gaan definiëren waar een tuiger ophoudt en een gelderse begint, of andersom.. :D ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:46

Olympia96 schreef:
Ik blijf het zo raar vinden dat bijna iedereen hier -en in andere topics- eigenlijk best op 1 lijn zit als het gaat om het Gelders Paard en wat we ervan verwachten.

Is het te simpel gesteld als ik concludeer dat alleen de 'beslissingsmakers' er blijkbaar andere ideeen op nahouden?

Dat gevoel heb ik er ook wel eens bij ja.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:50

GJ9 schreef:
SophievdV schreef:
Het is marketingtechnisch een hele logische vraag. Wat maakt het GP uniek tov een braaf RP?

Als fokker zou je je dat toch af moeten vragen, vind ik.

Dat antwoord lijkt mij duidelijk: de looks en de veelzijdigheid. Een Gelders paard ziet er anders uit als een dressuurpaard.
En dat is precies waar dit topic over gaat, dit moeten we in stand houden zodat er over 20 jaar nog steeds een Gelders paard bestaat.
En dus niet blijven inkruisen van moderne dressuurpaarden want dan zijn we dat gauw kwijt.

Precies ja, ze moeten duidelijk herkenbaar blijven. En dat zijn de 2 nieuwe "gelderse" hengsten in mijn optiek helemaal niet. ;(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie