KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73



Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:16

Moet ineens aan dit artikel denken :D .

Lees hier in het topic voornamelijk springen en dressuur, maar ik herinner mij al als klein meisje (en ja, dat is best een tijd geleden) voornamelijk de stoere, majestueuze, meest vosse, gelaarsde Gelderse paarden die voor de koets liepen. Meededen met folkloristische tochten, ringsteken, trouwerijen en andere men-evenementen. En "op locatie" aangekomen vaak ook nog van de koets gehaald werden, een zadeltje op kregen en meededen in een carrousselgroep oid.
Ook nu zie ik op de samengestelde menwedstrijden nog geregeld Geldersen terug (hoewel óf chiquer óf tuiger-achtig dan voorheen).

Naast springen en / of dressuur zou voor mij een Gelders paard, wat Tamary zegt, dus ook een menproef moeten kunnen lopen en liefst ook geregeld in het tuig te zien zijn. Neem een hengstenhouder als Marcel van Bruggen, die laat geregeld zien hoe veelzijdig zijn hengsten zijn. De ene keer onder zadel, dan weer in het tuig, keer erop aan de lange lijnen.

M.i. moet er dus een knopje om in de hoofden van de beleidsmakers, zonder dat ik daar meteen een bloedgroep aan zou willen / kunnen hangen. Ik denk dus ook dat versmalling van de genenbasis niet de oplossing is, maar heb verder niet voldoende kennis van zaken om met oplossingen te komen.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:11

keat schreef:
Ik begrijp dat de een meer van het mennen is en graag een iets tuigtypischer paard ziet en de ander rijdt graag dressuur en heeft liever iets meer een dressuurtype. Aan de ene kant denk ik oké prima. Aan de andere kant denk ik, nee dat is een no go en een dooddoener. Voor die mensen hebben we ook gewoon tuig en dressuurpaarden. Het Gelderse moet allround en herkenbaar blijven.

Even voor de duidelijkheid (hoewel een tikje offtopic): bij een Gelders menpaard denk ik niet per definitie aan een tuigpaard of tuigtypischer paard. Voor mij heeft een goed menpaard wel een snel, "elektrisch" achterbeen (dus de grond "aantikkend" / afzettend en meteen weer naar voren weg, geen been wat je onder de koets vandaan moet trekken), een licht verheven draf en een behoorlijk front. Dit kan dus ook prima een dressuur-typischer (Gelders) gefokt paard zijn.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:48

Dees schreef:
Een dressuurpaard heeft ook geen aparte fokrichting nodig. Net zoals alles voor de wagen kan, kan ook alles onder het zadel. Waar lang niet ieder paard kan springen, kan wel ieder paard de ene voet voor de andere zetten en vooruit komen.

Dat dus.
Janne is vast niet thuis in de samengestelde mensport, waar een kloppend exterieur, beweging, kracht, uithoudingsvermogen, karakter en een groot hart heel belangrijk zijn. Niet voor niets dat er nog steeds veel Gelders bloed in de topspannen loopt.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:03

[***] schreef:
Geef me eens een percentage dan
En dan exclusief de tuigers

Nee, ik laat me niet verleiden tot cijfers, heel zinloos. Zelfs als het percentage hoog zou zijn, heeft het geen zin om een hele fokrichting aan te houden voor een kleine discipline als de mensport. Het Gelders paard is een veelzijdig paard dat beoordeeld moet worden op meerdere kwaliteiten.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:39

Dees schreef:
Gem schreef:

Nee, ik laat me niet verleiden tot cijfers, heel zinloos. Zelfs als het percentage hoog zou zijn, heeft het geen zin om een hele fokrichting aan te houden voor een kleine discipline als de mensport. Het Gelders paard is een veelzijdig paard dat beoordeeld moet worden op meerdere kwaliteiten.


Vergeet "sport" en het wordt een stuk makkelijker om een fokdoel te formuleren.
"Sport" maakt eenheidsworst. "Sport" is de reden dat het fokbeleid van 2017 is wat het is.

Maar buiten het fokdoel, waar fok je voor als "sport" afvalt? Een soort levend museum van bedreigde rassen?

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:37

vienna1987 schreef:
" Museum stuk" onzin een Fjord is toch ook geen museum stuk net zo min als de Fries wel zijn ze heel duidelijk herkernbaar .

Maar bij de fjorden en misschien momenteel in mindere mate (maar zéker wel geweest) bij de Friezen, speelt hetzelfde probleem: een tweedeling en dito strijd tussen het oude zware type en het moderne sporttype. En zo ook bij de new foresters en haflingers.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:46

GJ9 schreef:
Nee vind ik niet. Want dan kan je ook wel een Fjord of een Tinker nemen, dat zijn ook geen sportpaarden (doorgaans). En ik vind toch echt wel duidelijk verschil tussen een Gelderse en een Tinker zitten. De ambitieuze ruiter (al is het dan maar ambitieus alleen in de basissport) is toch echt beter af met een Gelderse. En verhoudingsgewijs vergeleken met dressuurpaarden vind ik dat er veel Geldersen op leuk niveau lopen. En wat dacht je van de mensport.. Dat hoef je ook niet met een recreatiepaard te doen.

Ik kan een heel verhaal ophangen over de mensport, maar dan wordt het erg offtopic. Laat ik het zo zeggen: het verschil tussen de hoogste en één-na-hoogste klasse is heel erg groot. De klasse Z-FEI vind ik absoluut topsport, maar het niveau daaronder is haalbaar voor de amateur (mits over enig talent beschikkend), die met goedgetrainde, gezonde recreatiepony's of - paarden en volgens een "plan" en goed stalbeleid traint. Mijn idee, gevoel is iig dat de kans dat je met een Gelders paard in de mensport aan de top kan komen, groter is dan met een ander ras.
(Ik heb wel het idee dat het woord "recreatie" misleidend is in dit topic.)

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:38

GJ9 schreef:
Ik weet wel eea van de mensport, en weet wel dat ze steeds harder gaan in de hindernissen, en ze moeten veel doen op een dag, daar moet je paard echt wel gezond, sterk en niet blessuregevoelig voor zijn. Ook in klasse 3.
Maar dan gaat het ook weer over de term, wat is een recreatiepaard. Ik zou in klasse 3 iig liever met een Gelderse dan met een Tinker aan de start komen ;)

En dat steeds harder gaan moet eigenlijk niet nodig zijn. Een menner die in één constant tempo door een hindernis weet te "dressuren" zet over het algemeen een constantere (hoge) prestatie neer over 6 of 8 hindernissen gezien, dan een menner die steeds gas moet geven en afremmen.
Een Gelders paard dat goed aan de hulpen staat moet in staat zijn om snelle tijden te noteren zonder dat hij tot het gaatje hoeft te gaan. Zijn bouw, formaat, voorwaarts denken en bewegen, cool karakter en groot hart heeft hij daarbij mee.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:48

safina schreef:
Wie vaak genoeg start komt vanzelf een keer in Z-knhs. Ook met je Tinker of Fries. -O-

Ik ben degene die op ons SGMW wedstrijdsecretariaat altijd de inschrijvingen doet en de paspoorten checkt. En ik kan het altijd maar moeilijk laten om altijd even naar de herkomst te kijken :+ . In de Z-KNHS zie je vanalles voorbij komen. Niet allemaal Gelders. Maar wel veruit het merendeel warmbloed-rijpaard of -tuigpaard gefokt. Ook Duits gefokt, BWP en Iers.

Precies, dat zeg ik ook. Tussen Z-FEI en L/M/Z-KNHS zit een flink gat en ik bedoel dus ook dat je echt met kwaliteit zal moeten komen wil je mee kunnen doen in de Z-FEI. Uiteraard niet perse rasgebonden, maar ik denk dat je met (flink veel) Gelders bloed wel veel potentie hebt.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:06

GJ9 schreef:
Maar de gemiddelde tijd gaat ook wel omhoog toch, in de loop der jaren? Het tralala door de hindernissen is er niet meer bij, dan doe je niet meer mee. En degenen die de kar omgooien en haaks draaien, die staan wel bovenaan. Denk zeker dat een Gelders paard een streepje voor heeft! Qua kracht, qua bouw, en altijd willen gaan.

Zeker dat de gemiddelde tijd wel omhoog gaat, maar er wordt ook steeds beter getraind, beter gevoerd, meer kennis en betere materialen gebruikt. Denk daarbij aan lichtere en vooral stabielere wagens met nabesturing en onafhankelijke vering.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:26

GJ9 schreef:
Dat zijn het misschien ook wel.. Danser heeft 30x de stamvader van de tuigpaardenfokkerij op zijn papier staan: Oregon. En die staat er bij Wilson niet op ;)

Vandaar dat als ik mijn zus van Danser laat insemineren, dat met Wilson zal zijn :D .

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:35

Dan bekijk je maar twee aspecten, alleen op exterieur gestaafd.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:36

Würtembergers of Freibergers?

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lithya en 153 bezoekers